wat moet er veranderen?


A

Alleshond

Guest
Gisteren heb ik dit bakje van iemand over genomen.
Er zitten een paar platy's en guppy's in. De guppen gaan verhuizen.

Kunnen de platy's in dit bakje blijven?
Ik wil er een vuurgarnalen bakje van maken.

Ik dacht eraan om het groffe grind te vervangen door fijn zand. Wat moet ik nog meer veranderen of aan denken voordat de garnalen er in kunnen?

Hebben vuurgarnalen een thermostaat nodig trouwens?

BhmQfgsIObEGhMqSBXdM-H5xv0nLL-bc.jpeg


Bedankt alvast voor de adviezen :)
 
Goed dat je de vissen er uit haalt en aan garnalen gaat beginnen.
Er zijn ook verschillende bodemsoorten die goed afgestemd zijn op garnalen, maar fijn zand is ook prima.
De meeste garnalen hebben wel een thermostaat nodig maar die kan je wel mooi wegwerken.
 
Hoi Alleshond , platys vinden babyvuurgarnaaltjes heel erg lekker en aangezien het bakje nog vrij kaal is zullen ze de meeste babyvuurgarnalen opgaan eten.
Voor garnalen mis ik een mosbol , stukje hout , (java) mos , fijnbladige planten vinden garnalen ook fijn.
Een blad catappa erin , sponsfilter zou je kunnen nemen, weet niet wat voor filter je hebt.
Een thermostaat is niet perse nodig , kamertemperatuur is prima, je kan er een thermostaat in doen mocht je kachel stuk gaan in de winter.
Groeten Bassie
 
Vuurtjes kunnen vanaf zo n 18 graden gehouden worden. Wel stellen ze wat meer mos en hout op prijs denk ik.
ik zou ook de potjes van de planten afhalen. Met de Platy s zul je weinig jonge garnalen overhouden denk ik. Dat zei Bas ook al daarnet dus.
 
O ja niet vergeten ook de loodjes van de plantjes halen mochten die er nog aanzitten en nieuwe planten goed spoelen.
De grove bodem zou ik ook vervangen als ik jouw was, of door zand , of fijn zwart grind daar kom t de kleur van de vuurgarnalen beter op uit als op zand.
Groeten Bassie
 
De bodem is inderdaad niet ideaal omdat daar eten in weg kan zakken.
de Anubia rechts voor moet je opbinden op een stuk hout of steen. In ieder geval mag de wortelstok niet in de bodem staan.
 
Als linksachter een javavaren staat dan is dat ook bij dit plantje het geval overigens maar ik kan dat niet goed zien.
 
Bedankt voor de adviezen!

Hier is het denk ik beter te zien:
4DeAWDOHZC3wO15zGk-wS5vbIpoG50eo.jpeg


Moet de stroming van het filter hard of zacht staan?
Er zit nu een thermostaat in, maar als die niet nodig is haal ik hem eruit.

Is het beter om helemaal geen visjes erin te hebben?

Welke dieren zouden er wel bij kunnen? Een mossel, slakken? Iets anders nog?

We gaan straks donker fijn grind halen en de plantjes uit het potje halen en in de grond stoppen. Het plantje rechtsvoor kan dus beter niet in de grond?

Verder dus wat hout (om de anubia op te binden), mos en een catappa blad erin.

Wat is een sponsfilter, is dat wat er al in zit?
Moet ook dit bakje elke welke 10% water vervangen worden (zoals ik dat ook doe met mijn 120ltr bak)?


Als dat allemaal ok� is maar even op marktplaats rondneuzen voor vuurgarnaaltjes (of zijn er betere plekken?)
 
Kunnen waaierhandgarnalen en vuurgarnalen samen?
Of.. zal ik voor rode dwergkreeftjes gaan? Ook wel leuk misschien. Kan niet samen denk ik he?

Ik las dat ze aan eten 1a2x per week voldoende hebben aan wat spirulina en af en toe wat groente zoals komkommer, wortel of paprika en heel soms wat rode muggenlarven. En sowieso altijd catappa bladeren erin.

Wel of geen luchtpompje erin?

Ik las iets over een hamburger mattenfilter... ik google ff verder :)
 
Visjes zou ik er zelf niet indoen. Ook geen cpo want die hebben ook wel ruimte nodig vind ik.
Garnalen zou prima kunnen en een verwarming kun je best gebruiken hoor al kunnen enkele soorten op kamertemperatuur.
Zelf heb ik in alle bakjes de stroming op zacht staan. Ik zou zeker wekelijks 10% minimaal verversen en een sponsfilter is zo n filter dat werkt op een luchtpompje.

op MP kun je best kijken voor Vuurtjes, maar wel zou ik erop letten dat ze een beetje mooi van kleur zijn want door de vele doorkweek zie je ook vaak minder mooie garnalen.
 
Alleshond zei:
Is het beter om helemaal geen visjes erin te hebben?
Daar zou ik me op richten inderdaad, alleen lagere diersoorten, garnalen, slakken, van kreeften weet ik niets.
Mosselen niet doen.. zoals ik het begrepen zijn die afhankelijk van de juiste voedingsstoffen die ze uit het water filteren, zonder specifieke wateromstandigheden, stromingen etc.. kunnen ze er jaren over doen voordat ze zijn dood verhongert.
 
Beter? :)
myRznSwRvMjejKkDU4Q8Xanil3VvdYUV.jpeg
 
De Echinodorus wordt 30cm indoorsnee dus wat te groot. Ook zijn Platy's niet geschikt voor dit bakje.
 
Cpos en vuurgarnalen kunnen wel samen,maar de cpos zullen af en toe een garnaal pakken als ze de kans krijgen. Je bakje is wel te klein voor cpos.
Inderdaad beter zo,mis alleen nog mos.
Groeten Bassie
 
Javavaren, al eerder genoemd, is een geschikte plant voor garnalen. Als je aan een redelijk flinke plant (met dicht wortelstelsel) kunt komen, kunnen ook kleintjes zich hierin goed verstoppen. Misschien ook twee stukjes kienhout met wat spleten erbij toevoegen, op elkaar geplaatst, dan kunnen ze daar ook altijd verstopplekjes vinden. Dan zouden er wel hele kleine visjes bij kunnen. Wat zijn de maten van het bakje eigenlijk?
 
Zoals je zelf al kan zien is de Echino eigenlijk veel te groot voor dit bakje. Op die plaats zou een leuk stukje Spiderwood leuk staan met wat mos erop.
 

Terug
Bovenaan