Wat moet ik doen met mijn bodem?


J

Justin

Guest
Beste forumleden,

Tijdens de start van mijn 60 cm bak, zo�n 7 jaar geleden, kreeg ik een zak voedingsgrond, zand en grind mee van de LFS. Deze liggen tot op heden nog in mijn aquarium. Na veel informatie op dit forum te hebben gelezen durf ik wel te concluderen dat voedingsbodems niet meer van deze tijd zijn en dat ze eigenlijk afgeraden worden. Lokale bemesting van verschillende moerasplanten d.m.v. kleibolletjes en voedingsstoffen aan het water toevoegen voor waterplanten lijkt tegenwoordig de meest gangbare manier om een mooie natuurlijke plantenbak tot stand te brengen.

Ik ben n.a.v. het bovenstaande dan ook van plan om mijn bodem te gaan vervangen. Ik merk bijvoorbeeld ook dat mijn planten niet goed meer groeien. Ik ben me nu pas bewust dat dit deels komt doordat ik geen producten als EasyCarbo en ProFito toevoeg aan mijn aquarium. Echter geloof ik ook dat mijn substraat een oorzaak is voor slechte plantengroei. Ondanks dat ik al een lange tijd een aquarium bezit, zie ik mezelf echt nog als een beginner. Ik lees vanaf juli ongeveer dit forum en ik heb al erg veel geleerd. Ik hoop deze kennis dan ook toe te kunnen passen en mijn aquarium een stuk mooier te maken dan dat hij nu is. Voor de goede orde hebben jullie hier een impressie van hoe het er nu bijstaat:

justin_schop_aquarium_1.jpg


De bodem vervangen lijkt mij dus de eerste stap maar zeg het mij gerust als jullie dit anders zien. Verder ben ik op zoek naar tips hoe dit aan te pakken, wat voor substraat ik moet nemen etc. Ik heb al meerdere malen gelezen dat het zwarte zand van de Hornbach erg bevalt, is dit een aanrader?

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen en ik ben benieuwd naar de reacties! Alvast bedankt!
 
Voedingsbodems zijn nog steeds van deze tijd, alleen zijn ze wat veranderd.
In de lage landen lijkt dit pass�, als je naar andere landen/methodes kijkt is dit nog steeds van toepassing. En als je die aquariums ziet, met resultaat.

Bodem hangt wat van je vis/planten bestand af.
Als ik naar jou aquarium zie, heb je niets specifieks nodig en zou standaard grind goed genoeg zijn.
Als je toch met voedingsbodems wil werken, kijk dan eens naar wat ze over de oceaan gebruiken.
 
De bodem is inmidels wel uitgewerkt maar hoeft niet speciaal vervangen te worden en zou je ook met wat voedingsbolletjes kunnen gebruiken voor de planten die dit nodig hebben.
Zie wel dat er veel materiaal van de voedingsbodem op de bovenlaag zit als ik het goed zie dus heel de boel vernieuwen zal mooier zijn.

Het zwarte zand van Hornbach is zeker een aanrader volgens de mensen die dit in hun bak hebben,voor jouw bakje zal je dan 2 zakjes van 4 kg nodig hebben en er nog wat van overhouden.
 
Ok bedankt! Naast deze twee zakjes grind heb ik dus niets nodig (op eventuele kleibolletjes na)? Hoe kan ik het best te werk gaan als ik deze vervanging ga doen?
 
Seabait zei:
Het zwarte zand van Hornbach is zeker een aanrader volgens de mensen die dit in hun bak hebben,voor jouw bakje zal je dan 2 zakjes van 4 kg nodig hebben en er nog wat van overhouden.
Ik kan deze wel bevestigen, wat de bodem bedekking betreft. Zijn zakjes van 5kg wat er verkocht wordt. :)

Inderdaad een kleibolletje bij de planten die het nodig hebben en aanvullen met profito of andere plantenbemesting.
 
Ook ik ben een zeer tevreden gebruiker van deze bodem. Niet goedkoop, maar heel fijn spul.
 
Je hebt dus zand �n grind door elkaar? Dat is sowieso nooit zo'n goed idee, dan kan het dicht slibben. Ik zou dan inderdaad voor mooi zwart grind �f zand gaan :)
 
volgens mij had ik dat ook eens gelezen, in ��n van mijn oude aquariumboeken. Het zand zou de holtes tussen de steentjes op gaan vullen waardoor het ��n dichte bodem word.
 
Bedankt voor de reacties. Ja het zand en grind is door de jaren heen behoorlijk gemixt geraakt. De grindkorrels zijn volgens mij ook net iets te grof voor Corydorassen. Ik zal morgen eens kijken of ik naar de Hornbach in Alblasserdam kan. Dient het spul van tevoren uitgespoeld te worden? En hoe kan ik het beste te werk gaan? Moet mijn aquarium helemaal leeg (en wat is daar de beste manier voor) of kan het terwijl de vissen er nog in zitten? Vragen, vragen, vragen :p
 
Omdat je een voedingsbodem hebt, zou ik het zekere voor het onzekere nemen en de vissen uitvangen. Tijdelijk even in een emmer of zo. Ook zo veel mogelijk water bewaren en de filter laten draaien op een emmer aqua water :)
 
Ik heb ook wel eens een bodem wissel gedaan en toen zo veel mogelijk water bewaard en visjes apart gezet. En toen ook dr planten en bodem eruit, nieuwe bodem erin en dan alles terug. Of je dat hornbach zand uit moet spoelen weet ik niet maar je kunt even testen hoe het wegspoel water eruit ziet als je het uitspoelt? Als dit niet helemaal helder is moet je het wel uitspoelen.
 
Ik heb dat zand toen wel uitgespoeld. Je kan het beter wel even doen. Inderdaad zoveel mogelijk water al bewaren, voordat je de bodem gaat omwoelen.
 
Hoi iedereen, vanavond ben ik naar de Hornbach in Alblasserdam geweest. De aquariumafdeling was groter dan ik dacht. Mooie centrale bak met o.a. maanvissen en een schooltje kardinaaltetra's. Ik ben echter bang dat ik het verkeerde spul heb meegenomen. Ik heb nu 2x 5 kilo van het volgende:

substraat_1.jpg


This is the wrong stuff isn't it?
 
Ja gelukkig wel! Ik heb nog genoeg tijd om te ruilen. Wel een suffe actie van mij zeg haha!
 
Op de verpakking van het zand staat 'aqua color sand'. Als je zo'n zakje vastpakt zal je ook merken dat het heel anders van structuur is :).
 
Ik ben van plan morgen of maandag de bodem te gaan verwisselen. Foto's zullen dan uiteraard volgen. @Seabait, een achterwand heb ik vooralsnog niet in de planning staan. Ik hoop eigenlijke en dusdanig gevulde plantenbak te krijgen, dat je de achterkant nog maar weinig kan zien. Als ik ooit nog een keer groter ga zal ik vanaf het begin denk ik wel een achterwand nemen. De aquaria die ik hier op het forum langs heb zien komen (waaronder jouw Vision 180) zien er prachtig uit o.a. door de achterwand.

Heeft er iemand nog aanbevelingen voor wat makkelijke planten die ik er, na de herinrichting, bij kan plaatsen?
 
Bedankt voor de tips Seabait, de Vallisneria ziet eruit als een aantrekkelijke plant. Zo te zien komt de plant in behoorlijk wat aquaria op dit forum voor.

Ik heb een mooie bak gevonden om mijn vissen en planten tijdelijk in op te vangen, net nog even met kokend water overgoten en meerdere malen uitgespoeld zodat er geen gekke dingen kunnen gebeuren. Ik ben momenteel het zwarte zand aan het uitspoelen maar daar komt echt weinig tot geen vuil vanaf, er blijven (zoals verwacht) enkel wat clusters drijven. Is het toch verstandig om alles uit te spoelen?
 
Update:
Na gisteren heel de ochtend + een deel van de middag te zijn bezig geweest was dit het resultaat:
aquarium_na_bodemvervanging.jpg


Vandaag schrok ik echter toen ik thuis kwam en al mijn vissen aan de oppervlakte naar adem zag happen. Gisteren gedroegen ze zich, eenmaal weer terug in het aquarium, normaal.

Mijn filter (Eheim Biopower 160) stroomde tevens niet lekker meer. Hier heb ik sowieso vaak last van terwijl het filter verre van vervuild is. Heeft er iemand ervaring met deze filter?

Na een watermeting (met teststrips) leek het erop dat de NO2 waarde was gestegen. De waarde was 0,5. Echter heeft dat toch niets te maken met dat ze naar adem happen?

Zonder het filtermateriaal uit te hebben gespoeld, blaast het filter nu weer een stuk sterker. Daarnaast heb ik direct een 20% waterwissel gedaan en mijn 3 kardinaaltetra's zwemmen weer in de middelste/ondermiddelste regionen rond dus de balans lijkt grotendeels te zijn hersteld.

Hoe kan dit echter zijn gebeurd?! Ik heb het aquarium, na de bodemverversing, voor 75% gevuld met mijn oude aquariumwater. De balans zou dus niet zodanig in de war moeten zijn geraakt dat de vissen zo van slag zijn?

Daarnaast vraag ik me af wat ik met mijn inrichting moet doen. Zoals jullie kunnen zien is de Echinodorus Bleheri eigenlijk te groot voor het aquarium. De hele kluit komt nu ook boven het zand uit. Ik ben sowieso van plan om nog 1 of 2 stekken Limnophila sessiliflora te halen + wat Vallisneria. Ik wil graag het filter en het verwarmingselement verhullen.

Voor de volledigheid nog de waterwaarde voor de waterverversing:
NO3: 25
NO2: 0,5!
GH: >7d�
KH: 3-6d�
PH: 6,8-7,2
CL: 0

Tips en uitleg van deze, in mijn ogen vage situatie, zijn welkom! Alvast bedankt!
 
Voor een goedkoop alternatief voor je achterwand kan je bij de bruna groot zwart vel dik papier kopen en op maat maken,
even tegen de achterkant aan maken met een plakbandje en klaar ben je.
Kost je 1,25!
 
Ofwel een klein potje schoolbordverf kopen en je achterkant schilderen, kan je in redelijk wat kleuren kiezen.
 
luc zei:
Ofwel een klein potje schoolbordverf kopen en je achterkant schilderen, kan je in redelijk wat kleuren kiezen.

Laat de verf dan niet los als het nat wordt?
Kun je dat er zomaar op verven zonder eerst met iets voor te behandelen?
 
Neen, eenmaal deze volledig is uitgehard zal deze niet meer loskomen, of je moet er met middelen over beginnen te wrijven.
 
luc zei:
Neen, eenmaal deze volledig is uitgehard zal deze niet meer loskomen, of je moet er met middelen over beginnen te wrijven.

Ik had mijn antwoord al gevonden in een ander onderwerp :)
Bedankt voor je antwoord in elk geval :)
 

Terug
Bovenaan