Wat nog meer??


K

Kojo

Guest
Hallo

Mijn planten doen het over het algemeen goed, maar wat doen jullie er nog meer extra bij buiten goede planten voeding ? Ik heb altijd wel wat planten die na een paar weken bruin worden en dood gaan, bladeren verliezen. De waardes zijn echt wel goed. Gebruik co2 installatie al heel lang dus dat is het ook niet. Ik baal er wel van want zo blijf je bezig. Misschien wat ideeën iemand?
 
Weet je de fosfaat en nitraat waardes? als dat aanwezig is en je gebruikt daarnaast plantenvoeding moet het over het algemeen goed gaan.

En hoe vaak ververs je water?
 
Heb je een dropchecker? Gebruik je bio co2 of co2 uit fles onder druk. Misschien voeg je te weinig toe. Bewegen je planten wat mee in de stroming? Welke plantenvoeding gebruik je?
 
En een andere vraag, welke planten zijn het die bruin worden en bladeren verliezen.
 
maar wat doen jullie er nog meer extra bij buiten goede planten voeding ?
Een goede plantenvoeding is compleet
Ik heb altijd wel wat planten die na een paar weken bruin worden en dood gaan, bladeren verliezen
Dat is in de regel een PO4 tekort
De waardes zijn echt wel goed
Nope: planten liegen nooit
Gebruik co2 installatie al heel lang dus dat is het ook niet.
Een Co2 installatie is geen garantie voor mooie planten.

Dus: waterwaarden doorgeven en info over licht, voeding e.d.
en daarbij een overzichtsfoto van je bak. Dan kunnen we je veel beter helpen :thumbs:
 
Een goede plantenvoeding is compleet


Maar ja daar zit meestal geen nitraat en fosfaat in tenzij je een all in one gebruikt. Dus ik denk dat er meer op de nitraat en fosfaat wordt gedoeld als het om extra toevoegingen gaat (indien nodig).
 
ff2.png
ff.png
Als extra bemesting gebruik ik osmoscote bolletjes Met NPK met sporen elementen bij de wortels, deze bevat Nitraat+Phosforus+Kalium+spoorelementen en na 3 maanden verwijderen en weer nieuwe bij de wortels. (kan je gewoon kopen bij een tuincentrum)
Hierbij gebruik ik extra E15 ijzer tabs van dennerile bij alle planten + Valisenera soorten met ook extra witbord krijt om calcium/kalk te geven waar ze ook behoefte aan hebben. (om de 6weken weer nieuwe E15 tabs erbij)

Een plantenvoeding uit een flesje is nooit compleet ! het kan namelijk geen Fosfaat en ijzer tegelijk bevatten omdat deze meteen gaan binden waardoor het niet meer bruikbaar is voor planten !
Ook Kalium is erg laag in verhouding en met name met veel planten in een Aquarium is het gewoon te weinig om de planten voldoende met Kalium te bemesten.

Mijn advies is zorg dat je bijvoorbeeld een planten voeding neemt als basis zogezegd compleet wat het niet is, hier bij extra fosfo, kalium, ferro in een flesje bijmensten.
Voeg altijd eerst de gewone plantenvoeding en dan dag later foso en weer een dag later Ferro, gescheiden toevoegen anders als je het meteen bij elkaar in het water gooit fosfaat met ferro gaat binden wat het onbruikbaar maakt voor de planten om op te nemen.
Kalium kan je gewoon meegeven met de plantenvoeding dit geeft geen problemen.

Waarde met fosfaat van 1mg en nitraat 30mg is prima voor een volle plantenbak die gaat groeien als kool mits je Co2 huishouding ook echt minimaal 20mg aantikt en liefst iets meer max 25-30mg wat rode planten beter laat assimileren dus ook voeding meer opnemen. resultaat het gaat harder groeien zonder gebreken die jij 3x per week moet aanvullen.

3x vloeibaar plantenvoeding in de week is beter al alles per 1x in de week, planten kunnen namelijk geen voeding opnemen voor heel een week omdat het al na 3 a 4 dagen is opgebruikt bij goede groei, en met name kalium en foso kunnen rap zijn op gebruikt uit het water!

Op de foto's is wat ik gebruik voor de planten, E15 en Osmoscote moet ik nog halen, deze waren op.
Basisvoer voor mijn vissen buiten diepvries gebruik ik Discus voer en wat pellets voor de Corydoras die rondscharrelen.
 
Laatst bewerkt:
Zover ik weet is dit bij het tuincentrum kopen niet zonder risico en moet je goed opletten wat de korrels bevatten.

het kan namelijk geen Fosfaat en ijzer tegelijk bevat

Toch zit het wel in de OIA.
 
Zover ik weet is dit bij het tuincentrum kopen niet zonder risico en moet je goed opletten wat de korrels bevatten.



Toch zit het wel in de OIA.

Geen idee, na mij weten gaat ijzer en fosfaat niet samen in het water.
 
Het ligt volgens mij aan het chelaat wat wordt gebruikt. Als het chelaat van het ijzer erom wegvalt zeg maar dan zal het binden met fosfaat.
Maar goed, ik ben geen chemicus;)
 
Het ligt volgens mij aan het chelaat wat wordt gebruikt. Als het chelaat van het ijzer erom wegvalt zeg maar dan zal het binden met fosfaat.
Maar goed, ik ben geen chemicus;)

Dat zou kunnen, ik ben ook geen chemicus, maar droge vorm of vloeibare vorm ijzer zal wel een verschil maken.
Alle advies die ik lees zegt dat je beter Ferro beter apart kan geven met Fosfo toe dienen dus daar hou ik mij dan ook al jaren aan, en klopt volgens mij ook wel als ik fosfo en ferro tegelijk in het water gooit wordt mijn water wazig en afzonderlijk toedienen geen last van.
 
Bedankt voor de reacties. Ik gebruik groeipower van DHA aquarium daar schijnt alles in te zitten dus.
 
Kan je wat fotos plaatsen van de bak? Geeft denk ik wat meer duidelijkheid.

Welke kleur geeft je dropchecker?
 
He Tomg

Hier wat foto’s van de bak.
Moetvzeggen hij is net schoongemaakt en de planten achterin zijn gesnoeid.
De drop checker is mooi groen zoals je kan zien.

FB5AA2E3-010F-4413-A199-8692C47FE1B7.jpeg


CE4A2038-3855-4A61-9332-B5FE2F90C8E0.jpeg


1DD48DC2-943A-4FD7-BC69-8BA576985B46.jpeg
 
Zoals de plant rechts staat er een week in was mooi groen in het begin.
 
Dat bruine op de blaadjes van de 2e foto heeft wel wat van bruine alg. Geef je ook voeding bij de wortels
 
Bedankt voor de reacties. Ik gebruik groeipower van DHA aquarium daar schijnt alles in te zitten dus.

je zegt het "schijnt" alleen heb je problemen met planten die bruin worden en hun blad laten vallen, planten liegen niet als het om een gezond aquarium gaat waar er genoeg voedingstoffen zijn om te groeien en te ontwikkelen.
Dus er is ergens een tekort aan voeding, de meest tekorten is fosfaat en kalium of soms nitraat als je een lichte vis bezetting hebt of een scapersbakje zonder vissen.
Veel voeding en weinig Co2 is ook geen goede bodem voor plantengroei en zeker met T5 buizen of led dat niet gedimd is, alles moet zo goed mogelijk in een verhouding zijn en dat is vaak experimenteren met licht sterkte en opmerken wanner er een tekort optreed.

Veel Co2 en te weinig plantenvoeding geeft de zelfde problemen alles moet kloppen in verhouding, een kleine afwijking in waardes of verhouding hoeft niet perse direct voor problemen te zorgen maar tekorten leveren op lange termijn van enkele weken of langer wel problemen op als de planten hun reserves hebben aangesproken en opgebruikt gaat het vaak mis.

Dus als je zekerheid wil dan zou ik niet altijd de fabrikanten geloven als ze zeggen plantenvoeding compleet, omdat de praktijk iets anders uitwijst dan theorie en verhaaltjes.

In de landbouw bestaat ook geen complete bemesting kant en klaar en worden bepaalde voedingsstoffen en spoorelementen apart gegeven met oplosbare poeders die in de beregening wordt mee gegeven of er worden korrels gestrooid tussen de planten.
Dus als het daar al niet compleet gegeven kan worden in één bemestingsmiddel dan zal het in de aquarium wereld ook niet veel anders zijn omdat bepaalde voedingselementen niet samen gaan met een andere voedingselement die elkaar dan opheffen en onbruikbaar worden voor planten.

Ga eerst eens na of je Co2 op orde is door een lange termijn Co2 bolletje met vloeistof of iets dergelijk in je aquarium te hangen om te controleren of deze ook echt groen tot licht groen wordt, blijft hij blauwig van kleur dan heb je gewoon te weinig Co2 en dus gaan verhogen.
In plaats van 1x in de week voeding geven verdeel het in 3x per week zodat je altijd wat voeding in het water hebt zitten, fosfaat meten hoeveel je hebt en bij te weinig aanvullen tot 1mg na 3dagen nog een x meten om te zien hoeveel er is verbruikt dan kan je ongeveer inschatten hoeveel fosfaat je planten gaan gebruiken in de week en daar aan doseren om te korten op te heffen.
zo ook met nitraat meten kan best zijn dat je planten nitraat te kort hebben en nodig ook wat aanvullen tot max 30ppm en einde van de week weer even meten hoeveel er is verbruikt.
Bemest extra bij met Kalium 3x per week omdat planten dit snel verbruiken net als fosfaat bij een goede groei.
Zorg voor voldoende voeding bij de wortels met spoorlementen en ijzer en liefst kalium.

Meer tips die ik hanteer kan ik je niet geven
 
@edje555 , wanneer jij de EI methode gebruikt en co2 waarde 35 ppm is, dan kan je toch niet alsnog een co2 tekort hebben?

Dus de co2 bepaald toch niet de hoeveelheid voedingsstoffen en andersom?
 
Zoals de plant rechts staat er een week in was mooi groen in het begin.
Zo slecht vind ik het er niet bij staan Kojo. En die plant rechts moet zich misschien nog aanpassen?
Een goede plantenvoeding is compleet: Maar ja daar zit meestal geen nitraat en fosfaat in tenzij je een all in one gebruikt. Dus ik denk dat er meer op de nitraat en fosfaat wordt gedoeld als het om extra toevoegingen gaat (indien nodig).
Bemesting volgens de reguliere EI is de meest complete wat je kunt krijgen voor je planten. Sterker nog; de EI is zodanig noob-proof dat iedereen een mooie bak met planten kan laten groeien.
Als je EI gebruikt hoef je nooit iets extra bij te voegen. Dat heeft geen enkel nut en dient geen enkel doel. Het grootste nadeel kan voor sommige mensen de 50% waterwissel zijn.
Bedankt voor de reacties. Ik gebruik groeipower van DHA aquarium daar schijnt alles in te zitten dus.
Tja, dat zijn leuke marketingpraatjes. Ik vergelijk het wel eens met de aankoop van een belichting; als je niets kunt vinden over de technische specificaties zou je het niet moeten kopen.
Hetzelfde geld het voor een aquariumboer die een eigen bemestingslijn op de markt brengt zonder te vertellen wat je precies aan het water toevoegt. Zou je ook niet moeten gebruiken.
Maar goed, dat is mijn mening natuurlijk.
 
@edje555 , wanneer jij de EI methode gebruikt en co2 waarde 35 ppm is, dan kan je toch niet alsnog een co2 tekort hebben?

Dus de co2 bepaald toch niet de hoeveelheid voedingsstoffen en andersom?

Nee maar te lage Co2 stagneert de groei ook al heb je voldoende planten voeding, ook de groei stagneert bij voldoende Co2 met te te korten aan planten voeding (fosfaat,nitraat en kalium + spoorelementen etc etc) voor de planten geven het zelfde effect om te stagneren in de groei.
Afhankelijk van de lichtsterkte die de opname van Co2 bepaald en voeding opname bepaald wat de plant nodig heeft als één van deze twee niet voorradig is of voldoende aanwezig is op te nemen gaan planten de reserves aanspreken en eenmaal opgebruikt komen de stagnatie problemen in de groei en uiterlijk van de plant.

Dus licht verminderen om de opname te verminderen of juist verhogen bij te weinig licht als de planten alles hebben maar nog niet goed willen groeien, maar te weinig licht met T5 buizen of Led komt weinig voor en soms eerder teveel zodat alles in het begin goed groeit an na enkele weken stagneert omdat de vraag naar voeding hoger is als jij aanvult met plantenvoeding en de planten hun reserves hebben opgebruikt.

Bekeek even je foto's en zo te zien is Co2 wel op orde mooi groen dus moet je het te kort in plantenvoeding zoeken, en ik verdenk al meteen geen Fosfaat en lage nitraat dit zou ik echt even meten, dals at niet het geval is dan is extra plantenvoeding geven 3x per week kalium en plantenvoeding.
Afwachten na een x aantal weken hoe de planten reageren, blijf je problemen houden licht wat gaan dimmen zodat het verbruik van de planten minder worden en zo ook minder kans op te korten optreed.
veel licht is geen garantie voor snelle plantengroei als het licht ook niet aan de eisen van de planten voldoen, daylight buizen geven fel licht voor ons maar geen optimale plantengroei.
als je zo 3000K tot 4000K kleuren spectrum gebruik is dit aardig optimaal maar buizen 7000K kleur is de PAR laag dus minder bruikbaar licht voor planten.
Daarom hou altijd al combinatie 3000K achterin en 6000-7000K voorin met T5 buizen dit geeft vaak prima resultaat voor de planten en ook voor je ogen zodat het niet te gelig licht wordt.
teveel licht ? neem wat drijfplanten om te dimmen van het licht kan soms heel goed helpen !

Led heb je meer mogelijkheden en vaak ook dimbaar en heb je meer controle over de lichtsterkte die je kan instellen en ook hier gebruik ik zelf led balken 7000K voorin en 3000K achterin en 2uur extra belichting 2x 3000K T5 buizen om de planten in die tijd echt te laten assimileren wat zichtbaar is met zuurstof belletjes vanaf de planten.
Maar dit kost extra Co2 en plantenvoeding maar het groeit als kool hier !
 
He Tomg

Hier wat foto’s van de bak.
Moetvzeggen hij is net schoongemaakt en de planten achterin zijn gesnoeid.
De drop checker is mooi groen zoals je kan zien.

Bekijk bijlage 262660

Bekijk bijlage 262661

Bekijk bijlage 262662

De plant rechts voor (dat bosje) is een Bucephalandra.
Die doe je geen plezier met ze in het volle licht te zetten. Die planten kunnen dat wel aan maar dan moet alles echt perfect op punt staan (voeding, licht, co2-gehalte, co2-distributie in goede balans).
Ik zie het niet op de foto maar de wortelstok mag niet door het substraat bedekt zijn anders gaan ze rotten.
Hetzelfde geldt (schaduw en wortelstok boven substraat) voor de anubiasjes die nu vol in het licht (en in het substraat?) staan...
Je kan die planten beter opbinden en ze vooral in de schaduw plaatsen, zeker zolang de problemen aanhouden.

En wat het meest onderschat wordt door CO2-gebruikers is het belang van een goede co2-distributie doorheen de ganse bak.
De meest gemaakte fout is en blijft dat veel mensen denken dat genoeg pompvermogen icm genoeg CO2 automatisch genoeg co2-distributie betekent.
Dat is NIET waar!

Het belang van (de juiste) flow wordt exponentieel groter wanneer je begint met co2-toevoeging.
En hoe meer high tech je wil gaan hoe preciezer alles moet afgesteld zijn en hoe belangrijker de details worden...

Dus: Ben je zeker dat je een goede opstelling hebt van de filterslangen en van je co2 diffuser? Dat je flow en distributie ideaal zijn?
 
Naast de al genoemde planten zie ik ook een Bacopa crenata staan die haar blaadjes, die normaal fier naar boven staan, laat hangen. Dit is nu wél weer een plantje dat licht vraagt. Achterin zie ik verder ook nog een Hygrophila corymbosa staan, ook die vraagt behoorlijk licht. Misschien moet je ook eens kijken welke planten goed bij elkaar passen qua leefomgeving. Cryptocorynes bijvoorbeeld kunnen met aanmerkelijk minder licht toe evenals de Anubias die ik zie. Verder zou ik willen adviseren; meten is weten! Wanneer ik goed kijk op de laatste foto dan meen ik baardalg te zien. Dat zou wijzen op een CO2 tekort. Dit kan dus ook komen door een minder goede waterdistributie. Bruin wordende bladeren wijzen mogelijk hier ook op, afhankelijk van de plantensoort. Een nitraat tekort meldt zich op een vergelijkbare manier. Meten dus!
 
Vandaar dat ik al eerder vroeg om de waterwaarden;)
 
Ondertussen al meer kennis van zaken?
 

Terug
Bovenaan