wat raden jullie aan?


Nekko

Well-known member
Lid geworden
26 oktober 2015
Berichten
3,143
Locatie
Rotterdam
Ik ben op zoek naar een zoutmeter. Maar er zijn zo veel verschillende. Dus ik vroeg me af wat jullie zouden aanraden.

De meeste refractometers zijn rond de 90 euro. Dat vind ik zelf iets te duur.
dan zijn er nog:

  • Zoutdobber (aerometer)
  • Hydrometer
  • Electronische zoutmeter

nou lees ik dat zoutdobbers erg onnauwkeurig zijn. Is dit echt zo?


De swing-arm hydrometer is goedkoop en eenvoudig te bedienen, maar het is niet zonder zijn beperkingen. Bubbels kunnen gemakkelijk vast komen te zitten op de swing-arm van het apparaat en een onjuiste lezing veroorzaken. Daarnaast kunnen de bewegende onderdelen na verloop van tijd slijten wat ook kan leiden tot slechte metingen. Het laatste grote nadeel van dit type zoutmeter is het ontbreken van de temperatuur correctie. Als water afkoelt of opwarmt, wordt de dichtheid respectievelijk meer of minder. Voor een brakwater aquarium is dit nadeel te verwaarlozen,


De hydrometer lijkt mij zelf het beste, zeker sinds ik een brakwater bak doe en ik dus niet echt last heb van een beetje een onnauwkeurige meting. Alleen hoe lang duurt het voordat zon ding slijt, is dat binnen een maand of duurt dat een aantal jaar?

Nou vond ik op marktplaats een goedkope refractometer maar blijkbaar moet hier kalibrerende vloeistof bij.
Wat houdt die vloeistof precies in? want ik zag er bij andere refractometers niks over bijstaan.
 
Ik heb met een dobber van 15 euro niet zulke goede ervaringen en heb de onderstaande aangeschaft destijds en die bevalt goed:

https://www.seaflower.nl/refractome...5krt3rVpe1cDNyZRfKsGdoT4c3f7mGacaAigTEALw_wcB

Je kan hem met osmose of de ijkvloeistof af en toe even ijken inderdaad. De ijkvloeistof heeft dan wel weer de voorkeur.
ziet er goed uit, helaas meet het apparaat niet onder de 1,015. Opzicht zou het goed zijn sinds ik op de 1,018 wil zitten maar ik zou liever iets willen hebben wat van 1,010-1,020 of hoger meet.

Heb jij trouwens een zeeaquarium?:foto::deal:
 
Ja ik heb hier een Reefer 170 zoals in mn onderschrift is te zien Anders.
 

Terug
Bovenaan