Wat is er nieuw

Wat samen met goudvissen

yazman

Well-known member
Lid geworden
1 februari 2015
Hallo Allemaal,

Sinds een paar jaar hebben mijn vriendin en ik een 80x40x40 zelfbouw aquarium met 2 kleine goudvisjes en 2 silver winde er in. Erg leuk, ze glanzen mooi, zwemmen vrolijk rond en niks mis mee. Maar ik wil nu graag wel iets spectaculairders. Ik heb al ontzettend veel op forums en google rond gezocht en gekeken maar kan eigenlijk niet echt antwoord op mijn vraag vinden omdat de antwoorden zo wisselend zijn dus ik dacht ik probeer het gewoon zo.

Ik wil graag vuurgarnaaltjes, krabbetjes en guppen bij in het aquarium. Nu begreep ik via veel google en zoek werk dat om die diertjes gelukkig te houden, is het beter om die diertjes toch minimaal wel rond de 21,5 a 22c verwarmt te houden omdat het warm waterdiertjes zijn. Ik wil best graag investeren en dit is dan ook geen probleem, dan richten we het aquarium gewoon opnieuw in met de benodigde verwarming en filters.

Probleem is dat mijn vriendin de goudvisjes ontzettend graag wil houden. Nu weet ik dat goudvissen eigenlijk koudwatervissen zijn dus niet zo van temperaturen boven de 19c houden. Ik heb me dus al helemaal een ongeluk gezocht maar ik vind allemaal verschillende antwoorden.

Ook is mijn vraag of de goudvissen naast de vuurgarnalen kan houden. Er zijn dus best veel mensen die beweren dat ze al jaren vuurgarnaaltjes houden naast goudvissen(dus ook op hogere temp) en als de garnalen genoeg verstop-plekken hebben dat dat helemaal prima gaat en ze naast elkaar goed gedijen. Andere beweren weer dat het onmogelijk is.

dus:
- Kan ik mijn goudvissen houden verwarmt rond de 22c? Overleven ze dit?
- Kan ik goudvissen met krabbetjes en vuurgarnaaltjes houden zonder dat de garnaaltjes(en/of krabbetjes) uitgeroeid worden door de goudvissen.

Hopelijk vind ik hier de antwoorden die ik zoek, en alvast bedankt! 🙂

Mvg,
Wout

WElkom Wout.

1 antwoord, nee.!

Wil je zoiets ,dan overleven ze dat niet.

Goudvissen vragen al 50 l/per vis. Kan 35-40 cm worden. JIj hebt er al 2, met 2 silver windes,die ook al te klein zitten.

Garnalen worden als voer gezien,he.
Krabben gaan s,nachts op jacht, vinnen bijten.

Enigste is,grotere bak.voor de goudvissen en silver windes.
Zilverwinde, De zilverwinde is een zilver , veelal met donkergekleurde vlekjes snelle maar schichtige siervis die tot 25-50cm lang kan worden.

...

Zoals Bertus ook al aangeeft zou ik zeker geen garnalen erbij houden. Die zullen zeer spoedig ten prooi vallen hoor.

Dus zoals ik het begrijp is de enigste oplossing goudvissen en windes weg doen en dan nieuw aquarium opbouwen.

Ja, die worden te groot, gaan meer vervuilen.

Dan enkel warm water nemen.

Kijk hier onder jouw topic, kijk over productielijn.
Is mijn 1.20 m bak.

ok duidelijk!

Allen bedankt voor jullie antwoorden en dan moet ik toch nog maar even overleg gaan voeren! 😉

tI8y5Dnu9Mn8BIy5IGfkFeRHYquKW06A.jpeg

Laat deze dan zien.
Groter is altijd beter.

Overleg is altijd verstandig.

ja prachtig! ik wil gewoon levendig aquarium, en goudvisjes en windes zijn leuke diertjes maar die dobberen maar beetje rond en vroeten in het zand en grind en that's it.

Kameraad van me heeft warm water aquarium met slakjes, krabbetjes, garnaaltjes, een klein aaltje(lijkt het op althans) en aantal verschillende kleine visjes en het is 1 dolle boel om te zien, wat een bewegelijke beestjes en vermakelijk om naar te kijken. Dat is dan wel vrij grote bak, schat ruim een meter maar echt prachtig om naar te kijken.

Maar dan moet ik maar is even met de vrouw overleggen.

heel erg bedankt mensen en als ik nog vragen heb kom ik zeker terug, handig forum!

Mvg,
Wout

yazman zei:
ja prachtig! ik wil gewoon levendig aquarium, en goudvisjes en windes zijn leuke diertjes maar die dobberen maar beetje rond en vroeten in het zand en grind en that's it.

Kameraad van me heeft warm water aquarium met slakjes, krabbetjes, garnaaltjes, een klein aaltje(lijkt het op althans) en aantal verschillende kleine visjes en het is 1 dolle boel om te zien, wat een bewegelijke beestjes en vermakelijk om naar te kijken. Dat is dan wel vrij grote bak, schat ruim een meter maar echt prachtig om naar te kijken.

Maar dan moet ik maar is even met de vrouw overleggen.

heel erg bedankt mensen en als ik nog vragen heb kom ik zeker terug, handig forum!

Mvg,
Wout
:thumbs:

Keuze is gevallen. We gaan het aquarium opnieuw inrichten! De windes en goudvissen gaan bij schoonmoeder in de grote vijver buiten van 320x570x180 dus daar voelen ze zich iets meer op hun plek denk ik dan maar zo, voor zowel mij als de vissen winst dus. 😉

Nu komt het dus, ik wil mijn aquarium in gaan richten. Hier vraag ik dan graag wat advies voor plantjes, visjes en diertjes die samen kunnen leven in mijn bak zonder dat het een probleem wordt. Ik ben van plan om een verwarmingselement te halen dus warm water.

Ik zie uit naar jullie idee'en en dit zijn mijn wensen:

* Een donker kleurige achterwand. Grijs of donkerbruin maakt op zich niet zoveel uit, ik hou van donker.
* Plantjes advies die niet schadelijk zijn voor geen enkel van mijn vissen, liefst wat kleinere zodat veel variatie mogelijk is.
* Leuke boomstronk of iets dergelijks voor de diertjes opzich te verstoppen
* Zand of grind?
* Welke temp. is het beste?
* Vuurgarnaaltjes uiteraard!
* Paar slakken(en als het uberhaubt mogelijk is een krabje of een kreeft?)
* Als kreeft of krab niet kan graag een ander vreemd of raar klein diertje. Ben gek op aparte en vreemde beestjes
* Aantal leuke kleine visjes
* Liefst ook 1 of 2 iets grotere vissen die goed opvallen dat ze er zijn, maar die wel vredelievend zijn naar mijn garnaaltjes.

Ik ben hier dus totaal nieuw in en onervaren, ik weet dus echt niet wat wel of niet samen kan en daarom jullie advies en tevens wat vraag naar creatief advies.

maak wel ff nieuwe topic dan kan deze op slot, misschien handiger gezien het niet meer om de goudvissen gaat. 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan