Wat scheelt er?


Arasazi

Well-known member
Lid geworden
11 mei 2012
Berichten
151
Hoi iedereen,

Op één of andere manier blijf ik sukkelen met mijn planten. Ik voeg via EI-voeding toe (volgens voorschriften voor 180L), Co2 via gasvorm (30 mg) en 'hangt' een Helialux Spectrum boven de bak. En toch zijn er ergens tekorten, want de bladeren van bijna alle planten zien er soms dramatisch uit, terwijl andere nauwelijks groeien (Eleocharis acicularis 'Mini'). Daarnaast blijft de GSA een plaag. Het is vrij makkelijk van de ruiten af te halen, maar van de planten niet. Bij de meeste planten is dat te ondervangen door te snoeien, maar bij de alternanthera reineckii mini bijvoorbeeld is dit niet bij te houden omdat te plant te traag groeit. Ik had voordat de problemen begonnen wel al iets van GSA, maar minimaal.

Ik heb het idee dat beide problemen (beschadigde bladeren + extra GSA) rond dezelfde tijd zijn opgekomen, terwijl ik nauwelijks veranderingen heb doorgevoerd. Na mijn vakantie heb ik per ongeluk de oude lichtsetting verwijderd, dus misschien is er nu iets meer licht dan ervoor. Dat zou de (toegenomen) GSA kunnen verklaren, maar niet hoe de bladeren eruit zien. De planten links en in het midden groeien overigens wel genoeg nieuwe bladeren om in de lengte en breedte te groeien.

Op de foto's zijn de problemen denk ik wel aardig te zien. Zegt dit jullie al genoeg om een remedie voor te stellen? Ik heb de waterwaarden nu even niet voor handen, maar zal deze morgen bij daglicht meten. Welke waarden zijn nuttig?

Schema is van de Helialux.

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • 20190818_153519.jpg
    20190818_153519.jpg
    34.5 KB · Weergaven: 116
  • 20190818_153544.jpg
    20190818_153544.jpg
    39.6 KB · Weergaven: 116
  • 20190818_154405.jpg
    20190818_154405.jpg
    108.3 KB · Weergaven: 121
  • 20190825_181659.jpg
    20190825_181659.jpg
    44.1 KB · Weergaven: 105
  • 20190826_200511.jpg
    20190826_200511.jpg
    53.8 KB · Weergaven: 115
  • 20190826_200514.jpg
    20190826_200514.jpg
    169 KB · Weergaven: 104
  • 20190826_200518.jpg
    20190826_200518.jpg
    48.2 KB · Weergaven: 100
  • 20190826_200524.jpg
    20190826_200524.jpg
    68.1 KB · Weergaven: 104
  • 20190826_200529.jpg
    20190826_200529.jpg
    54 KB · Weergaven: 97
  • Screenshot_20190826-194544.png
    Screenshot_20190826-194544.png
    146.9 KB · Weergaven: 94
Zeker een tekort van iets (ijzer :juggle:), heb je de waterwaarden halverwege de week?
 
Ik zou wel iets meer willen weten over de 'EI" die je gebuikt
Welke EI is dat, maak je die zelf, koop je die?
Welke targets worden daarbij nagestreeft?
 
EI kit is deze: https://planted-box.com/product/estimative-index-kit/

Daar zit ijzer bij. Per oplossing (fles micro macro en ijzer) voeg ik 45 ml per week toe, in één keer direct na verversing (80-90L per week). Plus 10 ml extra fosfaat omdat dat aan het einde van de week op was en fosfaattekort als één van de oorzaken voor GSA wordt gegeven.

Waterwaardes halverwege de week kan ik op woensdag meten.
 
@TonHageraats, de waterwaarden van vandaag:

PH 7
Po4 = 1 mg/L
Kh = 10
No3 = ~10 mg/L
GH = 12
No2 =0
Nh3 = 0


----
@Cornelius Over de EI:
Doelstellingen per 100 liter: 20 ppm nitraat/ 2 ppm fosfaat/ 2 ppm magsseium/ 3 ppm sulfaat / 0,5 ppm ijzer + 0,5 ppm extra ijzer

Voorschrift vermeldt 30 ml per fles op 100L water, dus ik voeg gezien de grootte van mijn bak 45 ml toe (omdat ik iets minder water vervang dan de helft).

Ben benieuwd naar jullie inzichten...!
 
First thoughts;
Ik zie vaak problemen met amazonia icm met EI en dan met name de 'surrogaat EI variaties zoals je die nu gebruikt.
Mijn persoonlijk ervaring is dat de kalium optrekken naar de 20ppm problemen sterk vermindert.

Zo te zien heb je seiryu rock. Dat betekent dat gedurende de hele week je KH toeneemt.
Een oplopende KH en CO2 is meestal vragen om problemen als je aan de grens van 30ppm aanzit. Zeker als je geen 50% verwisselt.
Ook die situatie valt onder de noemer 'onstabiele CO2 waarden'
 
First thoughts;
Ik zie vaak problemen met amazonia icm met EI en dan met name de 'surrogaat EI variaties zoals je die nu gebruikt.
Mijn persoonlijk ervaring is dat de kalium optrekken naar de 20ppm problemen sterk vermindert.

Zo te zien heb je seiryu rock. Dat betekent dat gedurende de hele week je KH toeneemt.
Een oplopende KH en CO2 is meestal vragen om problemen als je aan de grens van 30ppm aanzit. Zeker als je geen 50% verwisselt.
Ook die situatie valt onder de noemer 'onstabiele CO2 waarden'

Sorry, hoe bedoel je surrogaat? Is er een de enige echte EI? Dacht dat het principe stond en dat waar je de voedingstoffen vandaan haalt, niet zoveel uit zou maken.

Wat is de relatie tussen seiryu/kh en co2? Heeft dat effect op de opname van Co2 door de planten? Want aan de dropcheckers kan ik niets zien, die zijn (aan beide kanten van de bak) groen.

Overigens zit ik niet op 50% verversen, maar toch zeker wel op 40%. Zou dat zulke effecten kunnen hebben?
 
Sorry, hoe bedoel je surrogaat? Is er een de enige echte EI? Dacht dat het principe stond en dat waar je de voedingstoffen vandaan haalt, niet zoveel uit zou maken.

Wat is de relatie tussen seiryu/kh en co2? Heeft dat effect op de opname van Co2 door de planten? Want aan de dropcheckers kan ik niets zien, die zijn (aan beide kanten van de bak) groen.
Er bestaan meerder variaties in de EI. De versie die jij gebruikt is erg laag in de kalium. Dat komt omdat er alleen gebruik word gemaakt van KNO3 en KH2PO4.
Is opzich niet erg en geeft in een aquarium met eenvoudige, niet veeleisende planten prima resultaten.
De standaard EI van bv aquariumbemesting.nl heeft mijn inziens betere waarden. Deze maakt ook gebruik van KNO3 en KH2PO4 maar heeft ook K2SO4 als onderdeel.
Dit om de kaliumwaarden op te trekken (NPK:22/2/22)

Wat is de relatie tussen seiryu/kh en co2? Heeft dat effect op de opname van Co2 door de planten? Want aan de dropcheckers kan ik niets zien, die zijn (aan beide kanten van de bak) groen.

Overigens zit ik niet op 50% verversen, maar toch zeker wel op 40%. Zou dat zulke effecten kunnen hebben?
Seiryu geeft kalk af waardoor je KH oploopt en als jij in het begin van de week, na de waterwissel, een KH van 6 hebt
dan heb je aan het einde van week heel andere ppm CO2 in je bak omdat inmiddels je KH is opgelopen naar bv 10.
Dus de kans is groot dat halverwege de week de CO2 zoveel tijd nodig heeft om beschikbaar te zijn voor je planten
dat als de lichten aangaan je een CO2 tekort hebtt. CO2 gaat zich nml eerst binden aan de carbonaten in je water.

Opzich niet erg, maar dan moet je wel strikt aan de 50% waterwissel houden anders gaan na verloop de waarden alleen maar verder oplopen.
Zeker als je soil wat ouder word en de bufferwerking (CEC ) gaat afnemen.


En tot slot; De calculator heeft weinig zin omdat bij het klaarmaken van jouw poeders niet word bepaald door het gewicht maar door het aantal schepjes.
 
Er bestaan meerder variaties in de EI. De versie die jij gebruikt is erg laag in de kalium. Dat komt omdat er alleen gebruik word gemaakt van KNO3 en KH2PO4.
Is opzich niet erg en geeft in een aquarium met eenvoudige, niet veeleisende planten prima resultaten.
De standaard EI van bv aquariumbemesting.nl heeft mijn inziens betere waarden. Deze maakt ook gebruik van KNO3 en KH2PO4 maar heeft ook K2SO4 als onderdeel.
Dit om de kaliumwaarden op te trekken (NPK:22/2/22)

Seiryu geeft kalk af waardoor je KH oploopt en als jij in het begin van de week, na de waterwissel, een KH van 6 hebt
dan heb je aan het einde van week heel andere ppm CO2 in je bak omdat inmiddels je KH is opgelopen naar bv 10.
Dus de kans is groot dat halverwege de week de CO2 zoveel tijd nodig heeft om beschikbaar te zijn voor je planten
dat als de lichten aangaan je een CO2 tekort hebtt. CO2 gaat zich nml eerst binden aan de carbonaten in je water.

Opzich niet erg, maar dan moet je wel strikt aan de 50% waterwissel houden anders gaan na verloop de waarden alleen maar verder oplopen.
Zeker als je soil wat ouder word en de bufferwerking (CEC ) gaat afnemen.


En tot slot; De calculator heeft weinig zin omdat bij het klaarmaken van jouw poeders niet word bepaald door het gewicht maar door het aantal schepjes.

Ik heb nog vrij veel van die bemestingset, kan ik dan gewoon deze erbij kopen en apart doseren? https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/poeder-zelf-mengen/kaliumsulfaat-k2so4 Dan kan ik me verdiepen in de discussie van de heren na jou.

En als de KH oploopt, is het dan niet beter halverwege de week een extra verversing te doen? Of toch beter overgaan op grotere verversingen? En wat is een acceptabele KH om na te streven vlak voor de waterwissel?
 
@TonHageraats, de waterwaarden van vandaag:

PH 7
Po4 = 1 mg/L
Kh = 10
No3 = ~10 mg/L
GH = 12
No2 =0
Nh3 = 0


----
@Cornelius Over de EI:
Doelstellingen per 100 liter: 20 ppm nitraat/ 2 ppm fosfaat/ 2 ppm magsseium/ 3 ppm sulfaat / 0,5 ppm ijzer + 0,5 ppm extra ijzer

Voorschrift vermeldt 30 ml per fles op 100L water, dus ik voeg gezien de grootte van mijn bak 45 ml toe (omdat ik iets minder water vervang dan de helft).

Ben benieuwd naar jullie inzichten...!

Hallo heb even dit topic door gelezen en er zijn opmerkingen over de voeding maar niemand valt het op de een KH 10 en een PH van 7 + GH van 12 de planten heel veel moeite hebben om voedingsstoffen op te nemen met zulke hoge KH en Gh waardes.
Dus ook al gooi je nog zoveel voeing erin de planten nemen gewoon vrijwel niks op in deze situatie en ook het Co2 zal weinig tot niet benuyt worden omdat de planten gewoon stilstaan en te kwarren.

Ga eerst een je KH onder de 8 brengen en de GH liefst onder 10 omdat je water nu gewoon betonhard is voor planten en zo'n hoge KH doen je planten echt niks in groei.
Dat kan je doen door over Turfgranulaat te filteren of osmosewater mengen 50/50 met leidingwater om het water zachter te krijgen, zou geen regenwater nemen in deze tijd omdat deze nu vol zitten met roetdeeltjes en andere zooi door het warme weer en de zomer maanden.

10-20mg nitraat + 1mg Fosfaat is wel oke je zou ook eens je kalium moeten meten of er ook wel voldoende kalium aanwezig is, in feiten hebben planten altijd wel kalium gebrek maar te weinig in het water is ook niet bevorderend voor de groei.
 
Dit om de kaliumwaarden op te trekken (NPK:22/2/22)

:thumbs:
Opzich niet erg, maar dan moet je wel strikt aan de 50% waterwissel houden anders gaan na verloop de waarden alleen maar verder oplopen.
Zeker als je soil wat ouder word en de bufferwerking (CEC ) gaat afnemen.

:thumbs: :thumbs:

En als de KH oploopt, is het dan niet beter halverwege de week een extra verversing te doen? Of toch beter overgaan op grotere verversingen?

osmosewater mengen 50/50 met leidingwater om het water zachter te krijgen

:thumbs:

Ik heb ook seiryu stenen en het gebruik van osmose icm met strikte waterwissels houdt de Kh in toom.
Als je elke week "reset" door flinke wissels (doorgaans 50% maar 40% lijkt me ook vrij oké) met osmose zorg je voor een lagere start Kh en vermijd je dat de Kh te hoog oploopt waardoor het effect op de co2 goed meevalt.
Extra Kalium toevoegen doet bij mij ook wonderen...
 
Ik heb ook seiryu stenen en het gebruik van osmose icm met strikte waterwissels houdt de Kh in toom.
Als je elke week "reset" door flinke wissels (doorgaans 50% maar 40% lijkt me ook vrij oké) met osmose zorg je voor een lagere start Kh en vermijd je dat de Kh te hoog oploopt waardoor het effect op de co2 goed meevalt.
Extra Kalium toevoegen doet bij mij ook wonderen...
Zo is het maar net .
I rest my case :thumbs:
 
Ter aanvulling: ik heb vrij veel steen in de bak en ververs met pure osmose waar ik enkel GH+ aan toevoeg.
Dus ik voeg eigenlijk 0 Kh-water toe.

Op zich is dergelijk water niet aan te raden voor gebruik in de gemiddelde bak (het is eerder een recept voor een high grade garnalen bakje bvb).
Maar louter de stenen (icm de impact van de co2 toevoeging op die stenen) zorgen voor voldoende Kh in mijn bak.
 
Ter aanvulling: ik heb vrij veel steen in de bak en ververs met pure osmose waar ik enkel GH+ aan toevoeg.
Dus ik voeg eigenlijk 0 Kh-water toe.

Op zich is dergelijk water niet aan te raden voor gebruik in de gemiddelde bak (het is eerder een recept voor een high grade garnalen bakje bvb).
Maar louter de stenen (icm de impact van de co2 toevoeging op die stenen) zorgen voor voldoende Kh in mijn bak.

Lijkt me vrij veel werk om wekelijks 90 L aan osmosewater in de bak te gooien? Ik neem aan dat je daar een apparaat voor kan kopen? Kan iemand me een inschatting geven hoe haalbaar dat is?

Dan kan ik daarna volgens mij aan de slag met jullie adviezen. :)
 
Lijkt me vrij veel werk om wekelijks 90 L aan osmosewater in de bak te gooien? Ik neem aan dat je daar een apparaat voor kan kopen? Kan iemand me een inschatting geven hoe haalbaar dat is?

Dan kan ik daarna volgens mij aan de slag met jullie adviezen. :)
Ja daar kun je een apparaat voor kopen.
Is makkelijker dan je denkt.
Als je 90 liter op kan slaan in de buurt van een wasmachine aansluiting is het een eitje.
 
Ja daar kun je een apparaat voor kopen.
Is makkelijker dan je denkt.
Als je 90 liter op kan slaan in de buurt van een wasmachine aansluiting is het een eitje.

Heb even wat systemen opgezocht, maar het is niet echt een optie. Geen ruimte voor permanente opslag, zelfs een paar uur hindert het gaan en staan al.

Ook wekelijks 90l osmosewater halen is niet te doen.

Wat is het alternatief? Grotere verversingen of regelmatigere doen en de waarden in de gaten houden?
 
Gisteren flinke verversing gedaan van meer dan 60%, inmiddels zit m'n Kh weer rond de 8. Lager dan dat is niet haalbaar, gezien het kraanwater hier al 8 is.

Is dat voldoende?
 
Heb even wat systemen opgezocht, maar het is niet echt een optie. Geen ruimte voor permanente opslag, zelfs een paar uur hindert het gaan en staan al.

Ook wekelijks 90l osmosewater halen is niet te doen.

Je hebt niet perse 90 liter osmose per week nodig, hé...
In jouw geval zou je eerst eens kunnen proberen om de wekelijkse wissel met 50% kraanwater en 50% osmose te doen dus eigenlijk heb je dan maar 45 liter osmose per week nodig...
In principe volstaan twee 20 l (of 25l) jerrycans dus voor de opslag/aanmaak.
En een basis osmosetoestel neemt echt niet veel plaats in.
Veelal wordt het aangesloten op de kraan voor de wasmachine (er zijn handige tussenstukjes te koop), dan kan je het afvoerslangetje makkelijk op de afvoer van de wasmachine aansluiten en hangt het toestel niet zo snel in de weg.

Maar er zijn nog andere opties ook natuurlijk:
Mijn eerste plantenbakje was een 60 liter bak, ik heb iets meer dan een jaar de wekelijkse wissel (50%) gedaan met gedemineraliseerd water dat ik kocht bij Delhaize (5 liter flessen aan €0,79/fles).
Of je zou eens kunnen uitkijken naar een glazenwasser in de buurt om RO water te halen.

Voor een grotere bak wordt dit op termijn misschien teveel "gedoe" maar desnoods doe je het tijdelijk (bvb anderhalve maand - twee maanden) op die manier zodat je eerst het effect/het nut ervan kan evalueren voordat je beslist om al dan niet een RO-toestel aan te schaffen. ;)

Wat is het alternatief? Grotere verversingen of regelmatigere doen en de waarden in de gaten houden?

In eerste instantie zou je al eens kunnen meten hoeveel de KH oploopt na één week (dus meten net na en net voor de verversing) om de werkelijke invloed van de stenen op je Kh te kennen.
Dan kan je ook makkelijker de impact (van deze KH-stijging) op de stabiliteit van de beschikbare CO2 inschatten...

Kleurt de dropchecker aan het einde van de week nog even groen (tijdens de lichturen) als in het begin van de week? Of wordt die geleidelijk donkerder?
 
Je hebt niet perse 90 liter osmose per week nodig, hé...
In jouw geval zou je eerst eens kunnen proberen om de wekelijkse wissel met 50% kraanwater en 50% osmose te doen dus eigenlijk heb je dan maar 45 liter osmose per week nodig...
In principe volstaan twee 20 l (of 25l) jerrycans dus voor de opslag/aanmaak.
En een basis osmosetoestel neemt echt niet veel plaats in.
Veelal wordt het aangesloten op de kraan voor de wasmachine (er zijn handige tussenstukjes te koop), dan kan je het afvoerslangetje makkelijk op de afvoer van de wasmachine aansluiten en hangt het toestel niet zo snel in de weg.

Maar er zijn nog andere opties ook natuurlijk:
Mijn eerste plantenbakje was een 60 liter bak, ik heb iets meer dan een jaar de wekelijkse wissel (50%) gedaan met gedemineraliseerd water dat ik kocht bij Delhaize (5 liter flessen aan €0,79/fles).
Of je zou eens kunnen uitkijken naar een glazenwasser in de buurt om RO water te halen.

Voor een grotere bak wordt dit op termijn misschien teveel "gedoe" maar desnoods doe je het tijdelijk (bvb anderhalve maand - twee maanden) op die manier zodat je eerst het effect/het nut ervan kan evalueren voordat je beslist om al dan niet een RO-toestel aan te schaffen. ;)

In eerste instantie zou je al eens kunnen meten hoeveel de KH oploopt na één week (dus meten net na en net voor de verversing) om de werkelijke invloed van de stenen op je Kh te kennen.
Dan kan je ook makkelijker de impact (van deze KH-stijging) op de stabiliteit van de beschikbare CO2 inschatten...

Kleurt de dropchecker aan het einde van de week nog even groen (tijdens de lichturen) als in het begin van de week? Of wordt die geleidelijk donkerder?

Ah, thanks dit zijn wel hele nuttige suggesties. Ik heb geen ervaring met wasmachinekranen, maar kwam met wat Googlen een paar splitters tegen, dat zou dus kunnen werken. En ik had de flessen met gedemineraliseerd water al gespot, hier zijn ze met € 0,45 per liter nog goedkoper. Misschien dat een deel bijmengen al kan helpen.

Zal begin volgende week eens meten hoever de KH is opgelopen.

De dropchecker kleurde zelfs geel na de grote verversing, is dat een logisch gevolg? Ik heb het naaldventiel wat teruggedraaid en inmiddels zijn ze weer groen. Had het idee dat mijn blauwe neon tetra's niet zo happy waren met de nieuwe water waarden, leken wat schichtiger.

Binnenkort meer!
 
En ik had de flessen met gedemineraliseerd water al gespot, hier zijn ze met € 0,45 per liter nog goedkoper.

Hola hola!!
€0,79 per 5 liter fles bedoelde ik. Niet per liter.
:D :D

Maar ik vermoed toch dat je goedkoper kan vinden dan €0,45 per liter.

De dropchecker kleurde zelfs geel na de grote verversing, is dat een logisch gevolg?

Bedoel je dat hij geel werd een paar uur na de verversing?
Of onmiddellijk erna?
Onmiddellijk erna zou raar zijn want wanneer de DC even boven water hangt tijdens de verversing zie je gewoonlijk dat hij wat donkerder kleurt pakweg anderhalf uur na de blootstelling aan de lucht.

Maar ik veronderstel dat je die verkleuring een paar uur na de verversing ziet?
Dat lijkt te kloppen met de KH schommeling door de wissel.
Want als de KH voor de verversing beduidend hoger is betekent dat dat je meer co2 moet toevoegen om bvb 30ppm co2 te hebben dan bij een lagere KH (dus na de verversing).
Stel dat je voor het verversen een lichtgroene DC hebt (aan bvb 100BPM) dan zorgt de KH daling door het verversen ervoor dat diezelfde 100BPM ineens veel te hoge gaslevels veroorzaakt...
Concreet: het is moeilijk (tot onmogelijk) om het CO2 level stabiel te houden als je kh (te)veel schommelt/oploopt.
 
Hola hola!!
€0,79 per 5 liter fles bedoelde ik. Niet per liter.
:D :D

Maar ik vermoed toch dat je goedkoper kan vinden dan €0,45 per liter.



Bedoel je dat hij geel werd een paar uur na de verversing?
Of onmiddellijk erna?
Onmiddellijk erna zou raar zijn want wanneer de DC even boven water hangt tijdens de verversing zie je gewoonlijk dat hij wat donkerder kleurt pakweg anderhalf uur na de blootstelling aan de lucht.

Maar ik veronderstel dat je die verkleuring een paar uur na de verversing ziet?
Dat lijkt te kloppen met de KH schommeling door de wissel.
Want als de KH voor de verversing beduidend hoger is betekent dat dat je meer co2 moet toevoegen om bvb 30ppm co2 te hebben dan bij een lagere KH (dus na de verversing).
Stel dat je voor het verversen een lichtgroene DC hebt (aan bvb 100BPM) dan zorgt de KH daling door het verversen ervoor dat diezelfde 100BPM ineens veel te hoge gaslevels veroorzaakt...
Concreet: het is moeilijk (tot onmogelijk) om het CO2 level stabiel te houden als je kh (te)veel schommelt/oploopt.

Een paar uur na de verversing inderdaad.

Overigens net - bijna een week na de verversing - de Kh weer gemeten en wat blijkt... Nog altijd hetzelfde al vorige week donderdag! Eeeeeehhh.... Betekent dit dat de stenen maar heel traag de Kh verhogen? Of kan het toch ergens anders aan liggen?
 
Problemen zijn nog altijd niet opgelost, niet eens echt verbeterd.

Kh is na verversing 8, vlak voor de nieuwe verversing tussen de 8 en 9.

Ik ververs nu 60-70%.

Nog geen kaliumsulfaat in huis om te proberen, per ongeluk kaliumfosfaat besteld en dat had ik al... Kwam op een ander forum ook tegen dat het een potassium tekort kan zijn. Kan iemand daar iets zinnigs over vertellen? Hoeveel stofjes moet ik er straks niet ingooien om een beetje normale plantengroei te krijgen? Zijn dit echt zulke lastige planten?

Met andere woorden... Help!!!
 
Er bestaan meerder variaties in de EI. De versie die jij gebruikt is erg laag in de kalium. Dat komt omdat er alleen gebruik word gemaakt van KNO3 en KH2PO4.
Is opzich niet erg en geeft in een aquarium met eenvoudige, niet veeleisende planten prima resultaten.
De standaard EI van bv aquariumbemesting.nl heeft mijn inziens betere waarden. Deze maakt ook gebruik van KNO3 en KH2PO4 maar heeft ook K2SO4 als onderdeel.
Dit om de kaliumwaarden op te trekken (NPK:22/2/22)


Seiryu geeft kalk af waardoor je KH oploopt en als jij in het begin van de week, na de waterwissel, een KH van 6 hebt
dan heb je aan het einde van week heel andere ppm CO2 in je bak omdat inmiddels je KH is opgelopen naar bv 10.
Dus de kans is groot dat halverwege de week de CO2 zoveel tijd nodig heeft om beschikbaar te zijn voor je planten
dat als de lichten aangaan je een CO2 tekort hebtt. CO2 gaat zich nml eerst binden aan de carbonaten in je water.

Opzich niet erg, maar dan moet je wel strikt aan de 50% waterwissel houden anders gaan na verloop de waarden alleen maar verder oplopen.
Zeker als je soil wat ouder word en de bufferwerking (CEC ) gaat afnemen.


En tot slot; De calculator heeft weinig zin omdat bij het klaarmaken van jouw poeders niet word bepaald door het gewicht maar door het aantal schepjes.

Hoi,

De problemen blijven aanhouden met de huidige omstandigheden, zou je een link kunnen geven naar een EI die je zou aanraden?
 
Hallo heb even dit topic door gelezen en er zijn opmerkingen over de voeding maar niemand valt het op de een KH 10 en een PH van 7 + GH van 12 de planten heel veel moeite hebben om voedingsstoffen op te nemen met zulke hoge KH en Gh waardes.

Je kan in mijn album de 80cm bekijken met waarden van kh 10 en gh 12-13. Daar merkte ik niks van een slechte groei en was het met de EI een grote woestenij aan planten dus het zal wellicht per plant verschillen maar de meeste kunnen redelijk met de waarden uit de voeten die ik net noemde.
 

Terug
Bovenaan