Wat te doen?! luchthappende vis


E

Eddy09

Guest
Hi all,

Ik heb 2 sluiterstaarten (2 ranchu's) in een Juwel Rio 180 zitten. Beide ranchu's deden het altijd erg goed maar 1 is de laatste maanden nogal vreemd gedrag aan het vertonen. Als ik de vis eten geef gaat deze vlak na het eten luchthappen.. de ander doet dit nooit of zelden. Omdat de vis heel lang lucht hapt gaat hij erna zweven.. als hij wat wil omspitten op de bodem drijft zijn kont omhoog. Ik geef hem dan wat doperwten en de volgende dag is er niks meer aan de hand en zwemt hij weer als vanouds.

Wat heb ik al geprobeerd?
- Ik gaf Bassleer regular, ik heb gewisseld naar Bassleer Herbal met een combi van Forte maar dit gaf hetzelfde resultaat :(
- Ik heb een keer een week lang enkel doperwten gegeven (dit gaat erg goed! sterker nog de via hapt niet naar lucht... en zwemt en doet normaal). Zodra ik overstap op normaal voer begint het luchthappen weer.
- Hikari voer besteld voor sluierstaarten, ook hiervan ging de vis luchthappen :(
- Een aantal dagen niet voeren werkte ook (vis hapte niet naar lucht) maar zodra ik weer begon te voeren begint de vis weer met luchthappen.

Hebben jullie nog tips misschien :)? Ik heb echt van alles geprobeerd maar helaas nog niet tot op een oplossing gekomen. Ik wil best dagelijks doperwten geven maar weet niet of dat compleet genoeg is qua voeding. Als ik normaal voer geef gaat ie aan het einde van de avond bovenin het aquarium zitten omdat ie moe is van het naar beneden zwemmen :( dan geef ik maar weer doperwten anders is het ook zo zielig.

Zwemblaas probleem is het denk niet... denk eerder dat hij last heeft van bepaalde voedingsstoffen of iets dergelijks.

hoor het graag en alvast bedankt!

oh waterwaardes zijn overigens prima en ik verwissel elke week 70-85%. Staan enkel wat stekjes met waterpest in :)
 
Dat voer wat je voert, is dat allemaal drijvend voer?
 
Hoi,
Lijk mij het gedrag van de vis, is heel lastig af te leren. Maar kan ook komen door te weinig zuurstof, heb je er een luchtpomp in hangen?
 
Hoi,
Lijk mij het gedrag van de vis, is heel lastig af te leren. Maar kan ook komen door te weinig zuurstof, heb je er een luchtpomp in hangen?

hmm.. heb wel een luchtpomp maar dan doet hij hetzelfde. Daarnaast hangt de andere vis nooit bovenin! die zou dan ook lucht moeten happen toch?
 
hmm.. heb wel een luchtpomp maar dan doet hij hetzelfde. Daarnaast hangt de andere vis nooit bovenin! die zou dan ook lucht moeten happen toch?
Heb ze ook een oranda zie elke keer na het eten (geef basleer herbal en green) lucht gaat happen, heb er toen een paar luchtpompen op gezet en hij hapt nog wel lucht maar heb wel het idee dat die niet meer ophoog drijft
 

Terug
Bovenaan