Wat is er nieuw

Wat te doen met je poen!

RichD1011

Well-known member
Lid geworden
3 december 2015
Leeftijd
31
Nee zonder dollen:

Zoals menig persoon weet ben ik een Aquarium kamer aan het opzetten (zal zeker nog 1,5 jaar duren voordat die staat zoals ik wil, helaas heb ik niet de financiën om alles in 1 keer te doen... anderzijds is het ook erg leuk om het stukje bij beetje op te bouwen natuurlijk). Ga je dan kweken? niet specifiek, doe t meer om gewoon meerdere soorten vissen te kunnen huisvesten en onderhouden.

Nu kan ik zat leuke ideeën verzinnen, denk aan Malawi, Tanganyika, Kogelvis(sen), Channa's ect ect.

maar misschien zie ik nog erg leuke en "bijzondere" ideeën over het hoofd!
Daarbij dus ook mijn vraag aan jullie:

wat zouden jullie doen met een bak van

- 50x40x30
- 100x50x50
- 160x60x60

Mijn voorkeur gaat (mede door mijn niet al te beste ogen... kansloos te noemen o_O) uit naar vissen van een wat groter kaliber, maar is zeker geen vereiste 🙂

De 50x40 lijkt mij een mooie bak voor... Je weet wel wat ik met die bak zou doen. Het zijn geen grote vissen, het zijn zelfs redelijk kleine vissen maar de kleur compenseert dat en ze zijn ideaal voor een klein bakje. Ik weet alleen niet of je bent bereid met osmose te werken.

En gezien je een cichliden fan bent zou Biotodoma cupido misschien leuk zijn voor de 160.

Volgens mij zijn de waterwaarden in Driebergen echt perfect, of vergis ik me met elders?

Je hebt het over je ogen en groot kaliber, dat begrijp ik denk ik het beste hier op AF.

Wat ik zelf erg leuk vind zijn grondels, helaas geen groot kaliber.
Dat zijn bodem bewonders.

Dan erboven kili vis zoals de kaap lopes, ook niet al te groot maar echt beesten met karakter.
Dit gewoon in de kleinse bak wat je hebt.

De 50x40 lijkt mij een mooie bak voor... Je weet wel wat ik met die bak zou doen. Het zijn geen grote vissen, het zijn zelfs redelijk kleine vissen maar de kleur compenseert dat en ze zijn ideaal voor een klein bakje. Ik weet alleen niet of je bent bereid met osmose te werken.

En gezien je een cichliden fan bent zou Biotodoma cupido misschien leuk zijn voor de 160.

Ongetwijfeld apistogramma soorten? :juggle::rolleyess:

Osmose is geen probleem overigens, alhoewel ik met alleen turf wellicht ook een eind kom.

Biotodoma, zoek net ff iets minder mainstream als je me begrijpt :deal:

Volgens mij zijn de waterwaarden in Driebergen echt perfect, of vergis ik me met elders?

wat zoals Raoul al aangeeft: pH 7,5, KH 3-4 GH 4-5.
maar voor sommige soorten is dat zelfs nog niet laag genoeg :deal:

Je hebt het over je ogen en groot kaliber, dat begrijp ik denk ik het beste hier op AF.

Wat ik zelf erg leuk vind zijn grondels, helaas geen groot kaliber.
Dat zijn bodem bewonders.

Dan erboven kili vis zoals de kaap lopes, ook niet al te groot maar echt beesten met karakter.
Dit gewoon in de kleinse bak wat je hebt.

zeker een optie, zal ze is opzoeken / op onderzoek uitgaan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Iemand anders die nog een wauwie ideetje heeft?

FB_IMG_1560890694465.jpg

Ongetwijfeld apistogramma soorten? :juggle::rolleyess:

Osmose is geen probleem overigens, alhoewel ik met alleen turf wellicht ook een eind kom.
Als Paros voor jou kleine Aziatische Apisto's zijn bedoel ik dat ja 😛
Met turf zouden de waardes waarschijnlijk wel goed zijn.

De bijzondere visjes die ik ken zijn vooral nano visjes, niet wat je voor een 160 bak zoekt 😛
Etroplus sp. misschien? Canarensis is als het goed is 100% voor zoetwater geschikt maar een beetje moeilijk te vinden. De andere soorten moeten in brakwater.

!!! Tetraodon mbu !!! :DD :DD

S
Nothobranchius_ocellatus_Pakacha_TZ_2008-28-4-720x540.jpg

fundalopanchax sjoestedti voor in het kleinste bakje.
Maanvissen (santa isabel oid) voor in de grootste

Ik vind de Poropanchax brichardi van John echt een prachtig visje voor in de kleine bak!
Een andere mooie en kleurrijke vis daarvoor vind ik Pseudomugil luminatus (P. paskai.
En misschien daaronder Badis badis of Dario dario.

Ik ben zelf ook een (dwerg-)cichlidenliefhebber, maar kijk de laatste tijd ook met veel belangstelling naar allerlei regenboogvissen.
Ik zou in de meterbak bijvoorbeeld Melanotaenia maccullochi of M. praecox, misschien zelfs Glossolepis dorityi, heel mooi vinden, en met die kleuren zie je die ècht wel zwemmen.
En daaronder kan natuurlijk nog prima een dwergcichlide zwemmen.

In de 160 cm. lijkt Glossolepis incusus, G. multisquamatus, Melanotaenia herbertaxelrodi, M. lacustris, M. parkinsoni, M. parva, M. splendida of M. trifasciata mij heel mooi.
Ook daar kan prima een dwergcichlide (koppel, harem of groep) onder, maar ook een èchte cichlide als bijvoorbeeld een Biotodoma cupido of een Geophagus-soort.

In de twee grotere bakken is ook nog wel plaats voor een oppervlakte-soort, maar dat is voor mijzelf ook altijd een lastige zoektocht en ik heb daar niet echt een goede tip voor. Gelukkig zijn hier veel meer leden, er is er vast wel minstens één met een goed idee.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan