Wat is er nieuw

Wat te doen?

Jelle026

Active member
Lid geworden
6 augustus 2021
Leeftijd
37
Ik ben nu twee weken in een opstart van een aqaurium. Al met al gaat t goed met alle planten af en toe wat rotte blaadjes en een paar zijn er dood gegaan. Ik gebruik easy carbo en planten voeding volgens de gebruiksaanwijzing aanwijzing. Nu is er een plant volgens mij heet het bocapa ofzoiest. Deze heb ik weten te redden uit een ander aquarium waar die stuk ging door sluiers.
Hij is slecht aan t worden en mijn vraag is zal ik de plant nog tijd geven of vervangen

Bijlagen

• 28158355-DE7F-41CA-835C-227046942328.jpeg
    28158355-DE7F-41CA-835C-227046942328.jpeg
    201.6 KB · Weergaven: 159
  • B9EE06B0-EED0-4837-84DC-0B9B6DC390BB.jpeg
    B9EE06B0-EED0-4837-84DC-0B9B6DC390BB.jpeg
    211.6 KB · Weergaven: 163
Je hebt te weinig licht op je bodem voor deze plant. EasyCarbo is geen voedingsstof en geen vervanger voor co2, wat er ook op het flesje mag staan. En je plantenvoeding (of waterkolom in ieder geval) moet ook fosfaat en nitraat bevatten, veel flesjes bevatten dat niet dus check dat even.

EasyCarbo is geen voedingsstof en geen vervanger voor co2, wat er ook op het flesje mag staan
Carbo bevat koolstof waardoor de plant makkelijker kan voorzien in de koolstof behoefte en kan zinvol zijn bij bakken met weinig licht.

Onderstaande uitleg is van lid @Cornelius:

Planten maken glucose door CO2 op te nemen en het aan elkaar te hechten tot langere koolstofketens.
Eerst maken ze eenheden van 3 koolstofatomen lang (voor de meeste planten), dit gebeurt in de Calvin-cyclus. Vervolgens hechten ze die
aan elkaar tot 6 koolstofeenheden: glucose (en andere suikers). Dit proces wordt gluconeogenese genoemd (fotosynthetische koolstofcyclus)
Glutaaraldehyde is een 5-koolstofverbinding die een lijkt op sommige tussenstadia in de gluconeogenese en die de plant kan gebruiken
omdat het niet veel energie hoeft te verbruiken aan het samenvoegen van CO2-moleculen, maar in feite gratis een 5-koolstofeenheid krijgt aangeboden door het toevoegen van Glutaaraldehyde.
Glut kan dus worden gezien als een vervangingsstof voor CO2 omdat het leidt tot hetzelfde product (glucose) als opgenomen CO2
en dus op dezelfde manier bouwstof en energie kan leveren als CO2.
Een maximale dosering Glut geeft zo weinig koolstof aan de plant dat het verwaarloosbaar is, en we door die lage concentratie nauwelijks verbeterde
groei gaan waarnemen in high-light bakken. In low-light bakken kan het wel bijdragen tot efficiëntere groei omdat de plant nu minder koolstofeenheden hoeft te fabriceren om tot hetzelfde netto product (glucose) te komen.

Ik merk idd dat juist de langzaam groeiende planten die van minder sterk licht houden zoals de anubias het beter doen het zijn juist de snelgroeiende die kapot gaan. Ik heb niet veel verstand van lampen en verlichting maar ik heb nu een lamp aan met wit licht en een soort van rood roze licht in plaats van de led balk die bij het aqaurium hoort die gewoon fel wit is

Onderstaande uitleg is van lid @Cornelius:

Planten maken glucose door CO2 op te nemen en het aan elkaar te hechten tot langere koolstofketens.
Eerst maken ze eenheden van 3 koolstofatomen lang (voor de meeste planten), dit gebeurt in de Calvin-cyclus. Vervolgens hechten ze die
aan elkaar tot 6 koolstofeenheden: glucose (en andere suikers). Dit proces wordt gluconeogenese genoemd (fotosynthetische koolstofcyclus)
Glutaaraldehyde is een 5-koolstofverbinding die een lijkt op sommige tussenstadia in de gluconeogenese en die de plant kan gebruiken
omdat het niet veel energie hoeft te verbruiken aan het samenvoegen van CO2-moleculen, maar in feite gratis een 5-koolstofeenheid krijgt aangeboden door het toevoegen van Glutaaraldehyde.
Glut kan dus worden gezien als een vervangingsstof voor CO2 omdat het leidt tot hetzelfde product (glucose) als opgenomen CO2
en dus op dezelfde manier bouwstof en energie kan leveren als CO2.
Een maximale dosering Glut geeft zo weinig koolstof aan de plant dat het verwaarloosbaar is, en we door die lage concentratie nauwelijks verbeterde
groei gaan waarnemen in high-light bakken. In low-light bakken kan het wel bijdragen tot efficiëntere groei omdat de plant nu minder koolstofeenheden hoeft te fabriceren om tot hetzelfde netto product (glucose) te komen.

Als ik in dit stuk lees hoeveel koolstof er vrij komt, lijkt me dat toch redelijk verwaarloosbaar, zelfs voor laag licht.

Ik heb altijd begrepen dat de waarde van easy carbo en vergelijkbare middeltjes vooral zitten in het doden van alg en het schoner houden van plant-oppervlakken, bladeren, waardoor beschikbare co2 en voeding makkelijker kan worden opgenomen.

https://www.jbl.de/en/blog/detail/1...-co2-fertilisation-the-co2-content?country=us

Carbo is handig om plekken met bepaalde algsoorten in te spuiten, daar gaan ze kapot van. Of het veel doet voor plantengroei waag ik te betwijfelen, maar ik weet er niet voldoende vanaf.

Toch verbazend dat sommig vast houden aan dat easy carbo geen invloed heeft op de planten groei.
terwijl dit wel degelijk het geval is das althans dat is mijn ervaring anderen geven dit ook aan.
Jammer dat sommige zo stellig zijn in hun mening en daar ook erg sarcastisch over doen als anderen het tegendeel schrijven.😕
Slechte planten groei wordt vaak verweten aan weinig co2 of licht terwijl dit ook nog talloze andere oorzaken kan hebben.

Ik merk idd dat juist de langzaam groeiende planten die van minder sterk licht houden zoals de anubias het beter doen het zijn juist de snelgroeiende die kapot gaan. Ik heb niet veel verstand van lampen en verlichting maar ik heb nu een lamp aan met wit licht en een soort van rood roze licht in plaats van de led balk die bij het aqaurium hoort die gewoon fel wit is
Je hebt nu iets opgemerkt wat van belang is. Licht, met name Juwel maakt zich daar te vaak schuldig aan, kan een uiterst fel schijnsel geven, althans voor onze ogen. Maar planten vragen om niet alleen om felheid, soms zelfs helemaal niet. Wit licht is een mengsel van alle kleuren. In het hele felle witte licht zit vaak een aanzienlijke hoeveelheid blauw, iets wat planten dus wel opnemen, boven dien dringt het dieper door in het water. Maar planten vragen juist en wat meer om rood waarden die juist in dat licht veel minder aanwezig is en overigens minder diep doordringt in water. Dit allemaal wetende koos men vroeger, in het TL tijdperk, voor een Kelvin waarde van rond de 5000. (Kelvin is een kleurtemperatuur waarde afgeleid van de thermodynamische temperatuur. ) Deze waarde is zo ongeveer vergelijkbaar met middag dag licht. Nu kan dit dus ook met ledlicht. Hieronder zie je een staatje waar je de waarden kan aflezen. Je kan er dus ook voor zorgen dat je licht zo rond die waarden licht. Zorg er daarnaast ook voor dat de lichtintensiteit die je gedurende rond de 8 uur aanbiedt, excl. dimtijden, is aangepast aan je plantenkeuze!

Een volgende opmerking nog aangaande je Bacopa plantje, deze plantjes vragen om bodemvoeding! Ze nemen wel op via de waterkolom maar wat minder. Je zal dus deze voeding moeten aanbieden. Daarbij zou ik willen adviseren te kiezen voor kleibolletjes, liefst gemengd met lateriet. Dit is goedkoop te verkrijgen bij aquariumbemesting.nl als poeder welke je zelf kunt aan lengen met water.

par-lichtspectrum-planten-licht.jpg
2avwizrf3biwvneb.jpg

Toch verbazend dat sommig vast houden aan dat easy carbo geen invloed heeft op de planten groei.
terwijl dit wel degelijk het geval is das althans dat is mijn ervaring anderen geven dit ook aan.
Jammer dat sommige zo stellig zijn in hun mening en daar ook erg sarcastisch over doen als anderen het tegendeel schrijven.😕
Slechte planten groei wordt vaak verweten aan weinig co2 of licht terwijl dit ook nog talloze andere oorzaken kan hebben.

Mijn eigen kanttekening had te maken met het idee dat de positieve invloed van easy carbo zou zitten in een lage hoeveelheid vrijkomend koolstof.

Ik heb zelf easy carbo gebruikt in het begin van onze bakken. Het wordt tenslotte gepromoot als goed alternatief voor co2.

Wij zagen een positief effect. Het was beperkt, maar het was er wel degelijk.
Wij hadden last van wat draadalg, en met easy carbo volgens voorschrift, de lage dosering, werd dat minder/verdween.

Het is denk ik een combi van factoren en niet alleen de werking van carbo wat kan helpen in low tech bakken. Er spelen meer factoren een rol zoals nitraat, fosfaat en sporen.
Carbo is niet zaligmakend en dat is ook niet zoals @Cornelius het beschrijft maar het kan een hulpmiddel zijn voor planten omdat ze makkelijker de koolstofstrengen kunnen maken in een low tech bak.
Je kan er nog zoveel carbo inkieperen maar als er andere tekorten zijn dan zullen planten het nog niet goed doen.

Dan ga ik door met het gebruik van easy carbo en de voeding ik heb twee nieuw zelfde planten gehaald en ook van die voedings tabletten. Ik ga nog twee weken wachten met de aanschaf van nieuwe visjes dus ik kijk het even aan maar ik denk dat ik dus beter de langzaam groeiende plantje erin kan doen. Deze is nu al bijna helemaal kaal alleen de bovenste 5 cm heeft nog blaadjes maar wel donkerder dan dat ze horen.
Gekke is een van de twee heeft al wel een nieuwe stengel aan de onderkant groeien die wel mooi gaat

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan