Wat vinden jullie de mooiste zuid Amerikaanse cichlide?


J

Jeroen1978

Guest
Hallo Allemaal,

Nog een paar weekjes en dan komt mijn nieuwe aquarium (120 cm, 40 diep). Ik weet al zeker dat het zuid amerikaans wordt en ik wil er uiteraard een cichlide soort inhouden (dat is de hoofdvis). Er zijn vele soorten, maar ik ben gewoon benieuwd, wat vinden jullie de mooiste soort (en dan het liefst ook 1 die in een 120 cm bak kan)...
 
Discus natuurlijk
Maar dat past niet in je bak
 
Laatst bewerkt:
Ja dat is lastig, als ik dan even aan dwergcichliden denk. Zijn er zoveel heel mooi, als een kind in een snoepwinkel soms. Maar qua kleuren vind ik de Apistogramma macmasteri en hongsloi wel erg mooi. Deze laatste ben ik serieus in overweging aan het nemen om over een tijdje aan mijn bak toe te voegen. De agassizii is qua bouw weer anders maar vind ik vaak ook een hele mooie. De meeste dwergcichlides kunnen qua maat gewoon in een 120 bak, ligt dan alleen nog aan de waterwaardes en de rest van je bestand. PS dit wist je waarschijnlijk al maar gaat er uiteindelijk wel om wat jijzelf het mooiste vind he ;).

Hier nog een linkje mocht je zelf nog willen kijken wat er zoal is.
https://www.aquainfo.nl/categorie/zoetwater/vissen/nederlands/dwergcichliden/

Gr
Stefan
 
Ja dat is lastig, als ik dan even aan dwergcichliden denk. Zijn er zoveel heel mooi, als een kind in een snoepwinkel soms. Maar qua kleuren vind ik de Apistogramma macmasteri en hongsloi wel erg mooi. Deze laatste ben ik serieus in overweging aan het nemen om over een tijdje aan mijn bak toe te voegen. De agassizii is qua bouw weer anders maar vind ik vaak ook een hele mooie. De meeste dwergcichlides kunnen qua maat gewoon in een 120 bak, ligt dan alleen nog aan de waterwaardes en de rest van je bestand. PS dit wist je waarschijnlijk al maar gaat er uiteindelijk wel om wat jijzelf het mooiste vind he ;).

Hier nog een linkje mocht je zelf nog willen kijken wat er zoal is.
https://www.aquainfo.nl/categorie/zoetwater/vissen/nederlands/dwergcichliden/

Gr
Stefan
ja is zeker lastig... er zijn veel leuke en je kan er maar 1 soort in je bak doen haha... Daarom ben ik even benieuwd wat anderen vinden. Ik heb nu nog niets, dus de rest van mijn bestand pas ik aan op mijn keus voor de dwerg cichlide.
 
serieus?.... dat is natuurlijk aquidens rivulatus (green terror).

Maar ik moet erbij zeggen dat het voor mij een opvang is geweest van een eenzame oude man..... met een uitermatige vriendelijk karakter.
Wanneer je aan koppels en jonkies gaat denken, dan kan het heel anders aflopen qua temperament, en dan is 120 baklengte natuurlijk veel te klein.

gr

Mark
IMG_2343.JPG
 
120cm zou ik een ideale bak vinden voor een leuke groep Mikrogeophagus altispinosus (Bolivian Ram). Wellicht niet de meest kleurrijke cichlide en in die zin de mooiste, maar wat gedrag betreft vind ik ze echt geweldig. Veel meer een kleine Geophagus (vandaar de wetenschappenlijke naam natuurlijk) dan de andere dwergchiclide. Dat samen met een mooie scholende vis in het midden, prachtig!



Als je ook nog veel aandacht aan het water wilt besteden (super lage pH en hoge temperatuur) kun je ook nog de mikrogeophagus Ramirezi overwegen, maar die heeft echt veel meer aandacht nodig dan zijn broertje uit Bolivia.
 
Zelf vindt ik de Maroni een erg mooie vis die rustig en vredelievend is in de regel en prima in een 1.20 meter kan.
 
Nooit in de Bijlmer geweest zeker
 
Haha wat je als Surinamer niet allemaal kunt zeggen ;)
 
Adinoacara pulcher electric blue?

Dit is wel het soort van “rust en vrede” die je wilt nastreven in je bak .
Mooi filmpje , Woutdr.

gr
Mark
 
120cm leent zich naar mijn mening perfect voor een mooi harem dicrossus maculatus. Dicrossus soorten zijn naar mijn mening wat rustiger dan Apistogramma's onderling. Als we het dan over Apistogramma's hebben zou ik kiezen voor de Apistogramma sp. D37 (aanwezig momenteel bij Utaka Amersfoort), Apistogramma Eremnopyge, Apistogramma sp. Abacaxis, of gewoon de altijd mooi Apistogramma Panduro.
 
De dwergcyclide Nannocara Anomala (zie avatar), niet jaarrond te krijgen, zelf minder goede ervaring met wildvang, maar prachtige vis, niet aan te raden icm andere in het midden e/o onder in zwemmende vissen.
 
Ik vermoed dat je in een 1,20 bak niet aan een groepje moet beginnen? Zeg 2 man en 4 of 5 vrouw?
 
Vzv ik weet doen de meeste ZA cychlides aan paarvorming, maar er zijn hier veel leden met veel meer ervaring met cychliden dan ik. Misschien hangt het ook van de soort af die je (op het oog) hebt?
 
Ik vermoed dat je in een 1,20 bak niet aan een groepje moet beginnen? Zeg 2 man en 4 of 5 vrouw?
In 120cm kan wel een groepje maar sterk afhankelijk van de soort die je kiest. Bv 2m v5 A. Borelli moet kunnen zonder andere bodembewoners
 
Een groep Mikrogeophagus altispinosus zou ook wel kunnen, hoewel de opties voor andere bodembewoners dan ook beperkt zijn.
Maar bovenin en in het midden zijn er dan ook best wel wat mogelijkheden.

Maar heel belangrijk: welke (dwerg-)cichlide vind je zelf interessant?
Want (als het natuurlijk in 120 cm kan) is dat waar je de rest van het bestand op zou moeten afstemmen.
 
denk crenicichla, Niet echt cichlide maar snoekbaarzen. Vind over het algemeen afrikaanse cichlide als bladvissen of klimbaarzen mooier. Ik moet wel zeggen dat ik heel veel lol heb gehad met zebracichlide. en zonnebaarzen zijn ook erg leuk en mooi
 
Ik neig erg naar de apisto. Macmasteri of hongsloi
 
Volgens mij is A. macmasteri nèt iets makkelijker qua gevoeligheid voor waterwaarden, maar ik ben benieuwd naar de mening van ervaringsdeskundigen .....
 
Aan wat voor andere bewoners moet ik denken? wil je het liefst een groep of 1 koppel? ben je gesteld op planten?
 
Ik wil minimaal 1 man/3vrouw. maar als het zou passen/kunnen 2 man/5 vrouw. Borreli is ook een optie als het daarmee wel kan (wat gedrag betreft uiteraard)
 
Aan wat voor andere bewoners moet ik denken? wil je het liefst een groep of 1 koppel? ben je gesteld op planten?
Andere bewoners. Op de bodem alleen wat garnalen. Verder een schooltje midden en een schooltje boven (tetra soort en bijlzalmpjes).
 
Andere bewoners. Op de bodem alleen wat garnalen. Verder een schooltje midden en een schooltje boven (tetra soort en bijlzalmpjes).

Vanwaar de garnalen? denk dat deze hoe dan ook ten prooi zullen vallen, zeker het jongbroed

Als je iets bijzonderders zoekt dan bekende apisto's of mikrogeophagus: Krobia xinguensis, zou theoretisch zelfs in een groepje te houden moeten zijn. deze laten ook planten met rust.

kan nog wel meer opnoemen, maar nogmaals: ben je gesteld op planten?
 
Vanwaar de garnalen? denk dat deze hoe dan ook ten prooi zullen vallen, zeker het jongbroed

Als je iets bijzonderders zoekt dan bekende apisto's of mikrogeophagus: Krobia xinguensis, zou theoretisch zelfs in een groepje te houden moeten zijn. deze laten ook planten met rust.

kan nog wel meer opnoemen, maar nogmaals: ben je gesteld op planten?
Die garnalen zitten er in voor de schoonmaak.. Ik weet dat ze als voer gezien kunnen worden, dus nog even aankijken hoe dat gaat straks.. Ja ik er planten in en daar ben ik wel gesteld op. De Krobia xinguensis ziet er ook erg leuk uit ja!
 
Die garnalen zitten er in voor de schoonmaak.. Ik weet dat ze als voer gezien kunnen worden, dus nog even aankijken hoe dat gaat straks.. Ja ik er planten in en daar ben ik wel gesteld op. De Krobia xinguensis ziet er ook erg leuk uit ja!

Ja oke, vroeg het omdat je voor ZA gaat en garnalen dat (zover mijn kennis gaat) niet zijn.

Waar ik nog op kan komen:

Mesonauta festivus - 120cm krap maar zou theoretisch moeten kunnen, zitten wat hoger in de bak, kan wel enigszins aan de planten zitten.

Biotodoma cupido - 120cm krap maar zou theoretisch moeten kunnen

Bujurquina oenolaemus - niet heel breed verkrijgbaar soortje, zag ze laatst zwemmen bij VKC in Woudenberg, leuk soortje, ook leuk als je er wat kweek van hebt.

Nannacara anomala - wellicht zelfs goed in groepsverband, ben er niet heel bekend mee.

Wellicht ook leuk/handig om de wat grotere cichlide aanbieders te bezoeken (VKC, Aqua Ferrytale, Verduijn....), Utaka is in deze wellicht ook een goed idee om even te bezoeken.
 
Laatst bewerkt:
Wellicht ook leuk/handig om de wat grotere cichlide aanbieders te bezoeken (VKC, Aqua Ferrytale, Verduijn....), Utaka is in deze wellicht ook een goed idee om even te bezoeken.

Goed Advies, zou ik oplvolgen. Ik kom vaak bij Verduijn, ik heb daar gezien dat ze een vis NIET verkochten aan iemand, omdat na doorvragen bleek dat de omgeving die de klant had staan niet geschikt was voor de soort die hij wilde aanschaffen. Kijk, DAT is een winkel waar je wat aan hebt.

fijne dag

Mark
 
Ik was al van plan om ze bij Verduijn te halen, goede ervaringen mee met mijn oude Malawi bak.
 
Vaak genoeg bij verduijn geweest.
Best was vis gehaald.
Nooit aan mij gevraagd wat voor bak ik heb.
 

Terug
Bovenaan