Wat vinden jullie van mijn (voor mij te jong gekochte) discussen?


Ramson

Well-known member
Lid geworden
22 mei 2020
Berichten
231
Leeftijd
28
Gewoon nieuwsgierig, heb ze gekocht toen ze een cm of 6 waren, ik heb ze nu bijna 3 maand, en de kleinste is rond de 8cm (wel een achterblijvertje t.o.v. de rest) en de grootste denk ik tussen de 10/12cm. Zitten nu nog in 200liter, over een tijdje verhuizen ze als het goed is maar 450 liter.
Ik heb ze denk ik wel wat te klein gekocht, klassiek foutje volgens mij :stom:
20200803_215328.jpg
20200803_215220.jpg
20200803_215110.jpg
20200803_214911.jpg
20200803_214849.jpg
20200803_214520.jpg
20200803_214933.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind ze prachtig! Maar heb er nul verstand van en vind elke discus gracieus ? Heb genoten van de foto’s !
 
@Norion Hahaha dankjewel! Toch fijn om te horen over je allereerste discussen :p
 
Heb heel veel respect voor discushouders nu ik weet wat het inhoudt om ze gezond te houden. Met een jong en druk gezin niks voor mij (heb al weinig tijd voor mijn huidige bakjes) maar vind ze erg mooi.
Was laatst bij heevis en daar hadden ze ook kleine maar prachtige jadekleur discus. Zat er echt even naar te kijken. En daarna citroengarnaaltjes gekocht want dat is meer mijn niveau maar toch, chapeaux hihi
 
Het valt mij tot nu toe nog reuze mee, ik probeer het wel zo simpel mogelijk te houden, het enige wat ik doe is vooral veel voeren en dus veel verversen, temperatuur tussen 29 en 30 graden, een wat groter filter erop, voor de rest niks eigenlijk :)
 
Dit is trouwens de 'achterblijver', pispaal, hoe je het noemen wil :ROFLMAO: daar had ik geen foto van kwam ik achter
20200803_224831.jpg
 
wat een bijzondere kleurenmix. Heb je ook een totaalshot.
Het valt me wel op dat ze hele grote ogen hebben. En eentje ziet mager.
Heb je al eens ziektes gehad?
 
@Joff Ja, het waren mn eerste discussen dus ik heb eigenlijk gewoon een bij elkaar geraapt zooitje, kijken welke ik het mooist vind om later 1 grote groep van dezelfde of hooguit 2 kleuren te houden.
De Dark Angel is denk ik volgens jou wat mager, dit is ook de op 1 na kleinste.
Totaalshot gaat hem niet worden, wordt heel lastig ben ik bang :LOL:
Ohja, ik heb geen ziektes gehad, heb ze pas wel ontwormt
 
Laatst bewerkt:
Dacht ff dat die 5e wat skinny uitzag, . Kan ook de kleurschakering zijn.
Lekker dat ze gezond zijn verder. En welke vind je nu zelf het mooist?
 
Dan ga ik toch voor de Checkerboard of de Marlboro Red denk ik :love:
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Ze zijn behoorlijk netjes gegroeid. Je ziet nog wel wat maat verschil, maar ze zullen nooit allemaal even groot worden. Verder zie je dat ze ook nog in de groei zitten, dus en veel blijven voeren en veel blijven verversen, dan komt het voor de meeste in principe wel goed, zonder bijzonderheden.....
 
Zo waren ze trouwens toen ik ze kocht, deze Marlboro red heeft het helaas niet gered, daar is een nieuwe voor gekomen, de checkerboard pigeon en de ,volgens mij Cobalt?, de 1e foto in ieder geval kwamen er ook wat later bij
20200322_212617.jpg
 
Welkom in de discus wereld ...

Zo te zien gaat het wel prima met ze en wat al is aangegeven ze zullen nooit allemaal even groot worden.
Discus gaan veel mynthes en overtrokken verhalen ten ronde en dat ze zeer moeilijk zijn te houden wat allemaal zeer overtrokken wordt omdat vele gewoon gekweekte discussen nemen die beter bestand zijn tegen ons aqaurium dan wildvang van vroeger.
Zolang je ze maar op dit moment minimaal 4-6x kan voeren al is het granulaat of vlokvoer uit de automaat dan krijgen ze wel voldoende met bijvoeren van discusvoer zoals goodheart.
Echter ik heb wel een opmerking dat je substraat op de bodem dat uit vrij grof grind bestaat voor problemen kan gaan zorgen omdat bij voeren hier veel tussen terecht komt samen met uitwerpselen, regelmatig de bodem goed afhevelen is wel een must in jouw geval.
Zorg als je ze gaat overzetten naar de 450liter dat daar filterzand als bodem bedekking in komt, beter voor de bekken van vissen als ze van de bodem voedsel pakken, grind kan namelijk nogwel eens scherpe kantjes hebben + zand spoelen discussen ook graag door hun kieuwen heen om te reinigen.
Verder zorg voor extra filtratie want ze vervuilen echt enorm en regelmatig water verversen dan komt het wel goed.
 
Laatst bewerkt:
@edje555 bedankt, ik heb nu sinds een tijdje al filterzand liggen zoals op de eerste foto's :)

Ze krijgen inderdaad geregeld een klein beetje voer, s'morgens vlok, smiddags een granulaat mix, heb 3 soorten door elkaar gegooid, rond 5uur half 6 weer, rond een uur of 7/half 8 een blokje goodheart, en zo'n uur voordat het ligt uit gaat weer vlok en een beetje granulaat, en er blijft niks van over, ongelooflijk :LOL: :LOL:
 
Tja niet om het 1 of ander maar beginnen alle vissen niet klein kwestie van goed voeren en onderhoud bak lijkt me worden ze groot van ;) ;)
voor de rest blijft het een mooi gezicht :smitten::smitten: of ze nu klein of groter zijn genot om naar te kijken.
 
@flipper34
Ja natuurlijk hahah
Maar sommigen weten zulke vissen aardig te verpesten, daarom was ik ook nieuwsgierig naar wat anderen van die van mij vinden :p
 
@edje555 bedankt, ik heb nu sinds een tijdje al filterzand liggen zoals op de eerste foto's :)

Ze krijgen inderdaad geregeld een klein beetje voer, s'morgens vlok, smiddags een granulaat mix, heb 3 soorten door elkaar gegooid, rond 5uur half 6 weer, rond een uur of 7/half 8 een blokje goodheart, en zo'n uur voordat het ligt uit gaat weer vlok en een beetje granulaat, en er blijft niks van over, ongelooflijk :LOL: :LOL:
Das een goed teken dat ze goed eten ! en geef ze gerust maar eens wat extra zoals diepvries artemia en wat ik ook aanraad is Goodheart Spirulina algea discusfood bevat veel vitamines deze kan je in blister kopen.
Probeer af te wisselen met Goodheart color en Spirulina dan blijven ze mooi gezond en op kleur en zeker met Artemia om rood goed rood te houden, alleen de bleu angels daar zul je ander voer voor moeten geven met blauwe kleurstof anders gaan ze verkleuren en naar oranje neigen dit probleem heb je ook met de gele variant die kleuren dan vaak oranje in plaats van geel als je Artemia en color/spirulina gaat geven.
Dus zomaar een tip, verder toppie dat je al filterzand heb verkozen voor grind dat vinden ze ook veel fijner en bovendien ga je corydoras bijvoegen dan is het nog beter die houden de bodem schoon en de bovenlaag luchtig omdat ze er in gaan woelen en dat scheeld enorm met vuil op de bodem dat dan bij goede filtratie in het filter verdwijnt. (scheeld onderhoud met afhevelen)
Water verversen zul je zelf even moeten uitpluizen wat het beste is voor jouw aquarium, lopen je nitraten snel op dan zeker 2x in de week 30% verversen of meer, in mijn geval omdat ik flinke over capaciteid hebt met filtratie kan ik 1x in de week 30% doen en eens in de 2 a 3 weken 50% als de nitraten toch wat stijgen boven de 40mg.
Verder kan ik je als tip geven obseveer de vissen regelmatig in hun gedrag en visueel dan kan je snel bij eventueel problemen snel ingrijpen.
Preventief tegen wormen en parasieten kan je 2 teentjes knoflook in het filter leggen of stoppen en je kan ook discusfood kopen met extra knoflook dat zou ik proberen ze te gaan geven.
 
@edje555 bedankt, een bult informatie waar ik zeker wat mee ga doen, ik wou sowieso al wel wat verschillende soorten diepvriesvoer aanschaffen, en de corydoras sterbai komen er denk ik deze week eerst 5 van, en later misschien nog eens 5 (y)(y) moet ik eerst van een aantal kardinaaltjes af en 2 torpedo barbelen, uit mijn allereerste bakje..
 
@edje555 die teentjes knoflook, waar stop ik die het beste in het filter, onder, midden? Bovenop?
 
@edje555 die teentjes knoflook, waar stop ik die het beste in het filter, onder, midden? Bovenop?
Dat maak niet veel uit, zou ze wel in tweeen snijden dan komen de olien en sappen beter in het water..
 
Vissen zien er gewoon goed uit,zelfs de achterblijver is niet echt slecht te noemen,heb ze slechter gezien.Veel succes met de verdere opgroei.
gr.bert
 
@treb
Goed om te horen, dankjewel!
 
Wow! Wat zijn ze prachtig!

Als wij naar de speciaal zaak gaan, staat onze dochter van twee altijd voor de Discussen. Hoe vaak ze al gevraagd heeft “mama deze ook hebben”. Is al ontelbaar ?

ooit hebben we genoeg verstand van aquariums om er misschien eens een paar te bemachtigen
 
Kunnen discussen net als maanvissen vergroeien bij te weinig eten of iets dergelijks? Dat je ze soms met giga ogen ziet?
 
Kunnen discussen net als maanvissen vergroeien bij te weinig eten of iets dergelijks? Dat je ze soms met giga ogen ziet?
Volgens mij is dit wel 1 van de kenmerken dat kan duiden op ondervoeding/slechte groei inderdaad
 
ooit hebben we genoeg verstand van aquariums om er misschien eens een paar te bemachtigen
Ik zal je vertellen dat dit eigenlijk mijn eerste serieuze vissen zijn, en dat ik sinds begin dit jaar pas serieus bezig ben met een aquarium :giggle:
Dus of ik er nu zo veel verstand van heb betwijfel ik hahah.
Wel heb ik me weken , zoniet maanden ingelezen over discusvissen en het hele forum uitgelezen ongeveer. Eerst puur uit interesse maar toen dacht ik; waarom niet?
Het enige is dat je, vooral als ze wat jonger zijn, gewoon net wat meer tijd kwijt bent aan onderhoud, vaker verversen en voeren. Maar zelfs verversen en zo af en toe met een sponsje langs de ruiten vind ik gewoon leuk :ROFLMAO:
 
Denk dat dat ook het verschil is tussen mij en jou ramson! Vind het resultaat van een flinke waterwissel en poetsbeurt prachtig en zie dat mijn vissen er blij van worden. Maar dat gehannes met slangen slepen en natte vloeren terwijl de kids met hun handen in t water hangen want mama staat net in de tuin de slang te bevestigen, vind ik ronduit irritant ? maar ik zie graag de foto’s van prachtige schijven voorbij komen dus kommaarrrrdoorrrrr!!!!
 
Ik vind ze leuk blijf goed voeren en hou de bak vers en schoon
 
Norion

;) Leuk om jou topic te lezen over Discusvissen met grote ogen,het is inderdaad mogelijk dat je Discusvissen kunt tegenkomen met grote ogen,maar deze moeten dan wel 20 cm.In diameter zijn of hoger.Deze vind je niet snel in de plaatselijke aquariumwinkel,maar bij een handje vol serieuze kwekers.

Als je ze wel tegenkomt en ze zijn nog redelijk klein in diameter,maar met een groot oog dan is er serieus iets niet goed.je mag wel weten dat het oog van een Discus altijd doorgroeid,ook bij erbarmelijke omstandigheden en ziek zijn,wat je dan ondermeer zie (uit ervaring) is dat de vis er qua lichaam's grote ( te klein in diameter) veel ouder is dan wat de hoogte van de vis doet vermoeden.

Dat "een"vis in kwestie zo klein is gebleven ligt vaak niet aan het aangeboden voer,daar gaat een liefhebber altijd wel mee door,maar als een jonge Discus en oudere ook ziek worden of in algemene zin zich niet lekker voelen, stoppen ze vaak met eten en dat is een van de eerste gegevens dat de vis iets mankeerd. Anderzijds ben ik van mening dat wij aquarium en vissenliefhebbers te veel voeren,dat is in eerste instantie niet goed voor de waterkwaliteit en van heel veel of te veel voer gaan de vissen echt niet sneller groeien.Een beetje hongerig houden is een betere uitgangspositie,maar de hoeveelheid voer per dag,,moet je aanvoelen.

Veel aquarianen zouden meer voor de bak moeten zitten om het gedrag wat meer te observeren,ik heb er zelf na zo veel Jaren een beetje nekpijn van.:LOL:

Op Marktplaats zie je vaak de voorbeelden die ik net aanhaakte en waarom,omdat daar vaak vissen worden aangeboden die veel kleiner zijn als de eigenaar doet vermoeden/vertellen,en tevens lukt het ze niet,de reden van het wegdoen ligt dan mede in het feit dat je daar dus een mindere kwaliteit tegenkomt,en voort-borduurd op de ellende van de vorige eigenaar,de goede uitgesloten uiteraard.En,,ja daar zie je dus vaak Discusvissen met grote ogen
Tot zover een klein beetje algemene ervaring.

Gr.bert
 

Terug
Bovenaan