Wat voeren jullie je garnalen en waar koop je het?


Liekjuh

Well-known member
Lid geworden
4 januari 2019
Berichten
104
Leeftijd
47
Hallo,
Ik weet niet of het hier hoort maar ik vroeg me af wat jullie je garnalen voeren en waar jullie dit kopen?
Ik ben zelf gedowngrade van een 188 liter aquarium (draait nog maar staat helaas te koop) naar een 20 liter met allerlei kleurtjes garnalen.
Bakje heeft ruim 6 weken gedraaid en zit nu een grote groep garnalen in.

Als ik zoek op specifiek garnalenvoer en dan mn bladeren, elzenproppen, brandnetelsticks ed zijn het echt flinke hoeveelheden die ze verkopen en weet ik niet meer Wat ik nu moet kiezen en waar ik kan kopen .

Dus mijn vraag wat voeren jullie en waar kopen jullie dit.
 
Ik voer dennerle crusta gran als hoofdvoer. Dat is in de meeste lfs wel te krijgen. En als bijvoer nog wat sticks van csf (via devisvoerwebwinkel.nl). Neem ook nog wel eens wat mee van beurzen, maar dat wisselt en is wat me op dat moment aanspreekt.
 
Ik voer in principe niets.. wel heb ik een ruim beplant aquarium, da's van belang, er nestelt zich van alles aan (onzichtbare) algjes en micro-organismen waar garnalen genoeg aan zouden moeten hebben..
Voor de 'leuk' zou je af en toe iets kunnen bij-voeren.. maar dat levert alleen maar op dat ze sneller groeien en de belasting op het filter verhoogd wordt.. zelf voer ik zo af en toe (eens per week?) JBL Novoprawn, maar nodig is het eigenlijk niet..
Ook zijn ze dol op gekookte spruit (satéprikker + gekookte spruit).. mijn kinderen zijn spijtig genoeg nog niet zo ver ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 3 potjes gemengd en met een vijzel gestampt zodat er ook fijnvoer voor de kleintjes bijzit en dat voer ik om de dag. Verder geef ik 1x per week wat Moerbeiblad want dat is hier de favoriet.
 
Hier krijgen ze gewoon vissenvoer. Afwisselend granulaat/pellets, groenvoertabletten, artemia-eitjes, diepvriesmeuk.

Ze eten met name de kleine deeltjes, en ruimen op wat de kreeften en vissen laten liggen.
 
Ze worden niet voor niks wel opruimers genoemd.
 
Wat ik hier voer is verschillend per bakje.
Ik voer 3x per week en dat is voer van Shrimps Forever (div. soorten)
Daarnaast div. zelf gezochte gedroogde bladeren, Hazelaar, Pruim, Peer, Appel en elzenproppen.
Hoe groter je groep in het aquarium is hoe meer voer je moet geven.
Heb je een bakje met vissen dan hoef je nagenoeg niets bij te voeren maar dat zijn dan vast vuurgarnalen.
Hier zitten alle groepen op Osmose en hebben ieder een eigen aquarium.
 
Hier krijgen ze vlokvoer, tetra bodemtabletjes en diverse soorten diepvriesvoer. Bij mij blijven ze van catappa, courgette en elzenproppen allemaal van af... zodoende ben ik gestopt met het groente dieet. Overigens zitten er sws genoeg planten en plantenresten in dat ze genoeg groenvoer bijeen kunnen scharrelen..
 
Hallo allemaal,
Bedankt voor al jullie reacties.
Ik heb verschillende kleine hoeveelheden voer kunnen kopen.
Dus ik gaf al cattapa blad, paprika sticks en alg tabletjes en nu heb ik er bij:
Dille sticks
Spinazie sticks
Hoofdvoer.
Snowflakes
Erwtenvlokken
Ik voer uiteraard matig en niet alles tegelijk.
Maar door de kleine hoeveelheden kan ik variëren:)
 
Die garnaaltjes van jou hebben niet te klagen :D

Heb je ook iets van hout of schors in je bakje?
Let ook op dat je niet te veel voert, die verleiding is heel groot merkte ik zelf.
Maar je krijgt er enkel ellende door.
 
Hoi sanneke
Ik heb idd ook hout met schors in het aquarium.
En ik probeer nu om de dag iets te voeren.
Wat je zegt het is idd verleidelijk om teveel te voeren.
Maar ik ben allert:)
Wel goed dat je het nog benoemd.
Is om de dag nog te vaak, hoeveel voer jij?
 
Dennerle Shrinp king.
Maar mijn posthoornslakken gaan er overheen en dan komt er geen garnaal meer bij.
Dus wat die garnalen bij mij eten, geen idee. het worden er wel steeds meer :)
 
Hoi sanneke
Ik heb idd ook hout met schors in het aquarium.
En ik probeer nu om de dag iets te voeren.
Wat je zegt het is idd verleidelijk om teveel te voeren.
Maar ik ben allert:)
Wel goed dat je het nog benoemd.
Is om de dag nog te vaak, hoeveel voer jij?

Ik voerde ze om de dag wat voer uit een potje, maar heb de hoeveelheid per keer echt steeds geminderd.
Ik zag namelijk bij de ph verlagende bodems heel goed dat er op de voerplek veel troep tussen de bodem was gezakt en dat was gaan rotten.
Daaruit concludeerde ik toch weer dat ik alsnog te veel voerde.
Bij een zandbodem is dat moeilijk te zien uiteraard.

Ik denk dat je het beste gewoon heel goed moet observeren.
Ze eten zo veel dingen die wij niet kunnen zien.
Troepjes in het mos, deeltjes die tussen het schors zitten etc.

Houd er ook rekening mee dat er in een nieuw opgestart bakje veel minder van dat miniscule voer te vinden is voor de garnaaltjes.
Daarom voer ik ze in het begin wat meer bij. Dan zijn er nog geen algjes bijvoorbeeld waar ze gek op zijn.
 
Ik voerde ze om de dag wat voer uit een potje, maar heb de hoeveelheid per keer echt steeds geminderd.
Ik zag namelijk bij de ph verlagende bodems heel goed dat er op de voerplek veel troep tussen de bodem was gezakt en dat was gaan rotten.
Daaruit concludeerde ik toch weer dat ik alsnog te veel voerde.
Bij een zandbodem is dat moeilijk te zien uiteraard.

Ik denk dat je het beste gewoon heel goed moet observeren.
Ze eten zo veel dingen die wij niet kunnen zien.
Troepjes in het mos, deeltjes die tussen het schors zitten etc.

Houd er ook rekening mee dat er in een nieuw opgestart bakje veel minder van dat miniscule voer te vinden is voor de garnaaltjes.
Daarom voer ik ze in het begin wat meer bij. Dan zijn er nog geen algjes bijvoorbeeld waar ze gek op zijn.
veel mensen voeren om de dag wat ik raar vind dan zul je nooit een grote groep krijgen ik voer hier 3x per dag volgens het schema van glasgarden
 
veel mensen voeren om de dag wat ik raar vind dan zul je nooit een grote groep krijgen ik voer hier 3x per dag volgens het schema van glasgarden

@gpatton, iedereen heeft zijn eigen manier van het verzorgen van de garnalen in hun bakken.
Ik spreek enkel uit eigen ervaring nu even...

Toevallig is het deze maand vier jaar geleden dat ik zo veel garnalenvriendjes in huis heb genomen.
Ik kan je vertellen dat om de dag voeren ook grote groepen oplevert. (mits je geen vissen in de bak hebt die ze oppeuzelen ;) )
Nu weet ik uiteraard niet wat jij verstaat onder grote groepen, maar ik vind ze groot zat in bakjes van 30 of 40 liter.

Voor beginnende hobby'isten is het ook niet raadzaam om drie maal daags te voeren.
Je kunt op die manier heel snel overvoeren, met foute waterwaarden en zieke garnalen tot gevolg.

Maar ik zeg altijd, iedere zijn eigen mening, dus geen aanval of zo op jou heh :D
P.s. adviezen op verpakkingen volg ik al helemaal niet meer, menig eigenaar op het dierenasiel gezien met veel te dikke dieren die zeggen netjes de verpakking te volgen :help:
 

Bijlagen

  • 2018-04-27 17.34.30.jpg
    2018-04-27 17.34.30.jpg
    39.6 KB · Weergaven: 118
  • 2017-11-17 20.50.18.jpg
    2017-11-17 20.50.18.jpg
    22.8 KB · Weergaven: 100
  • 2017-12-07 16.18.43.jpg
    2017-12-07 16.18.43.jpg
    35.9 KB · Weergaven: 100
@gpatton, iedereen heeft zijn eigen manier van het verzorgen van de garnalen in hun bakken.
Ik spreek enkel uit eigen ervaring nu even...

Toevallig is het deze maand vier jaar geleden dat ik zo veel garnalenvriendjes in huis heb genomen.
Ik kan je vertellen dat om de dag voeren ook grote groepen oplevert. (mits je geen vissen in de bak hebt die ze oppeuzelen ;) )
Nu weet ik uiteraard niet wat jij verstaat onder grote groepen, maar ik vind ze groot zat in bakjes van 30 of 40 liter.

Voor beginnende hobby'isten is het ook niet raadzaam om drie maal daags te voeren.
Je kunt op die manier heel snel overvoeren, met foute waterwaarden en zieke garnalen tot gevolg.

Maar ik zeg altijd, iedere zijn eigen mening, dus geen aanval of zo op jou heh :D
P.s. adviezen op verpakkingen volg ik al helemaal niet meer, menig eigenaar op het dierenasiel gezien met veel te dikke dieren die zeggen netjes de verpakking te volgen :help:
leuke fotos mooie beesjes ik snap je punt maar als jij 30 jongen hebt hoeveel overleven het er niet veel lijkt me als je 1x in de 2 dage voert
 
leuke fotos mooie beesjes ik snap je punt maar als jij 30 jongen hebt hoeveel overleven het er niet veel lijkt me als je 1x in de 2 dage voert

Umh, heb ze eigenlijk nooit geteld, zou er duizelig van worden. :D
Regelmatig breng ik een hele bups naar de LFS.

De baby;s eten zoiezo niet meteen met de pot mee, maar doen zich te goed aan algjes en poedervoer en minuscule deeltjes verstopt in het mos.
 

Terug
Bovenaan