Wat is er nieuw

Wat voor alg groeit er en hoe kom ik er vanaf

Bloem1111

Active member
Lid geworden
26 februari 2022
Berichten
26
Leeftijd
28
Hallo allemaal,
Ik heb deze Juwel 240L bak een paar maanden geleden opgestart en heb op het moment erg last van algen.
Ik heb er een kuur Easy Life AlgExit in gedaan en hoewel dit een beetje heeft geholpen lijkt dit spul juist op hol te slaan.
het lijkt op draadalg, echter vind ik het vrij bleek.

Er zitten een aantal garnalen in het aquarium en er zijn een groepje algeneters besteld (otocinclus vittatus) die hopelijk wat van de algen onder handen gaan nemen.

Er word CO2 toegevoegd aan t aquarium overigens.

Heeft iemand gouden tips?
 

Bijlagen

  • 20220227_202514.jpg
    20220227_202514.jpg
    298.1 KB · Weergaven: 166
Dat is staghornalg. Dit wordt vaak veroorzaakt door vervuiling en/of een plaatselijke amoniapiek.
Je herkent het omdat het vertakt is, zoals een hertengewei. Vandaar de naam.

Het goede nieuws is dat deze alg ook zo weer weg is, wanneer de oorzaak is aangepakt 🙂


Garnalen en otocinclus gaat deze algen niet opeten.

De gouden tip is dus eigenlijk regelmatig goed onderhoud aan/in het aquarium en filter om de vervuiling te beperken.
 
Dat is staghornalg. Dit wordt vaak veroorzaakt door vervuiling en/of een plaatselijke amoniapiek.
Je herkent het omdat het vertakt is, zoals een hertengewei. Vandaar de naam.

Het goede nieuws is dat deze alg ook zo weer weg is, wanneer de oorzaak is aangepakt 🙂


Garnalen en otocinclus gaat deze algen niet opeten.

De gouden tip is dus eigenlijk regelmatig goed onderhoud aan/in het aquarium en filter om de vervuiling te beperken.

Bedankt!!
Het is pas gekomen sinds ik met die kuur begonnen ben, en dus daarvoor ook het koolstoffilter eruit heb gehaald.
Wellicht zit daar een deel van de oorzaak.
 
nog nooit blauwen staghorn gezien is de foto bewerkt?
 
nog nooit blauwen staghorn gezien is de foto bewerkt?
Dat komt denk ik door het licht, die heeft op het moment veel blauwe en rode tinten op het moment van het maken van de foto. Ik heb zo'n lamp die de zonsondergang nabootst.
Het is overdag veel bleker en witter.

op de achtergrond van deze foto zie je de kleur beter
 

Bijlagen

  • 20220224_144810.jpg
    20220224_144810.jpg
    202.2 KB · Weergaven: 143
ah oke mooie foto hoor 😛 het is staghorn
een schoone bak en filter elke week 20 % waterwissel kom je een heel eind
planten voeding heb je ook nodig gebruik je dat?
 
Laatst bewerkt:
ah oke mooie foto hoor 😛 het is staghorn
een schoone bak en filter elke week 20 % waterwissel kom je een heel eind
planten voeding heb je ook nodig gebruik je dat?
Ongeveer een derde van het substraat is aquasoil, dus daar zou plantenvoeding in moeten zitten. Plus ongeveer 6 uur per dag staat de CO2 aan, dat zou wellicht ook helpen?
ben op het moment juist bang dat er teveel voedingsstoffen en te weinig planten inzitten. veel moet nog wel echt een stukje groeien zegmaar.

Van de kuur tegen t alg zou ik over een paar dagen pas mogen verversen, dus ik wacht daar tot die tijd mee. maar dan maak ik het filter schoon en ververs ik minimaal 20% van het water. ik hoop dat dat gaat helpen.
 
Dit is een overzicht van de bak
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220227-140804_Gallery.jpg
    Screenshot_20220227-140804_Gallery.jpg
    392.9 KB · Weergaven: 134
die soil doet nie veel hoor kwa planten voeding meschien voor de eerste paar weken. de enige voeding in je bak zijn de vissen die je voert
zou een planten voeding proberen zonder fosfaat en nitraat dan voet je de algen niet maar wel de planten. en je vissen zorgen dan voor fosfaat en nitraat
 
Ik zie een hele donkere dropchecker wat ook wijst op te weinig co2. Kun je alle waterwaarden eens posten?
 
Laatst bewerkt:
Ik zie een hele donkere dropchecker wat ook wijst op te weinig co2. Kun je alle waterwaarden eens posten?
Dit is even het beste waarmee ik op dit moment kan testen.
NO2 is 0
NO3 is 0
CL2 is 0
hardheid heeft hij way verwarrends aan (bij 2 strips)
KH tussen de 40 en de 80, ik heb zojuist de CO2 ook al ietsjes verhoogd
PH tussen de 6,4 en de 6,8
 

Bijlagen

  • 20220228_173542.jpg
    20220228_173542.jpg
    212.4 KB · Weergaven: 87
Vreemde testen als de kh begint bij 40 zeg maar terwijl we in onze hobby vaak niet boven de kh10 zitten. Ik zou eens aan de lfs vragen of die willen testen met druppels. Strips zijn niet echt betrouwbaar namelijk.
Welke soil heb je want normaal gesproken zijn die niet zomaar uitgewerkt in enkele maanden. Neemt niet weg dat Staghorn vaak te zien is bij een nh3/4 piek dus ik vraag me af of je iets aan het filter of de bodem hebt gedaan voordat de Staghorn zichtbaar werd.
 
Ik vertrouw die strips ook niet helemaal. ik denk dat ik van de week t even laat testen bij de winkel met druppels inderdaad.

Het is Dennerle Scaper's soil. Ongeveer een cm of 3/4 diep denk ik gemiddeld, sommige plekken dieper. daaronder zit lava split, en verder zit er dragon stone in de bak en een stuk spiderwood.

Het enige wat ik veranderd heb waarna die staghoorn is gekomen is het koolstoffilter eruit gehaald en die kuur tegen algen toegevoegd volgens de instructies.

ohja, en een paar Japonica garnalen erin gedaan.
 
Is het filter erg smerig? Dat is bij mij de oorzaak. Als ik staghorn begin te zien dan moet ik het filter doen 🙂
 
Is het filter erg smerig? Dat is bij mij de oorzaak. Als ik staghorn begin te zien dan moet ik het filter doen 🙂
Hij zat wel wat vol, tenminste, die bovenste wattenlaag. heb ze net even schoongemaakt. Maar heb echt zo veel meer smerigere filters gehad en zoiets nog nooit gekregen 😅

maar goed. filters zijn schoon. hopen dat het helpt. koolstoffilter ook maar terug gedaan. dus in theorie zou dat t moeten verbeteren denk ik zo
 
Het enige wat ik veranderd heb waarna die staghoorn is gekomen is het koolstoffilter eruit gehaald en die kuur tegen algen toegevoegd volgens de instructies.

ohja, en een paar Japonica garnalen erin gedaan.
Misschien dat dit samen toch voor een verhoogde nh3/4 heeft gezorgd.
 
Overigens lijkt mn co2 tester wel heel donker, maar dat komt vooral door de donkere achtergrond en de drijfplanten die er boven zitten. Hier een foto van hoe hij er "echt" uitziet.
 

Bijlagen

  • 20220301_182416.jpg
    20220301_182416.jpg
    135.1 KB · Weergaven: 96
  • 20220301_172244.jpg
    20220301_172244.jpg
    77.5 KB · Weergaven: 101
Het was vandaag wel heel erg geworden, met d eland veel weggehaald en toen maar gelijk de bladeren van alle Anubias gepoetst. En toen ik toch bezig was water ververst. hij ziet er nu iig een stuk beter uit. Nu hopen dat het ook werkt.

De Betta's vonden het iig maar machtig interessant, ze kwamen bij elk plantje kijken way ik precies aan het doen was. heb ook een paar knobbeltjes gehad 🤣 vin doet zulke leuke vissen.
 

Bijlagen

  • 20220301_182517.jpg
    20220301_182517.jpg
    340.2 KB · Weergaven: 106
  • 20220301_185227.jpg
    20220301_185227.jpg
    342.1 KB · Weergaven: 99
  • 20220301_182938.jpg
    20220301_182938.jpg
    390.9 KB · Weergaven: 97
  • 20220301_174855.jpg
    20220301_174855.jpg
    144.2 KB · Weergaven: 102
  • 20220301_174600.jpg
    20220301_174600.jpg
    129.8 KB · Weergaven: 105
  • 20220301_171731.jpg
    20220301_171731.jpg
    243 KB · Weergaven: 101
Ik zag wel dat mijn Anubias Barteri een knop heeft, wellicht binnekort dus een bloem!
 

Bijlagen

  • 20220301_174252.jpg
    20220301_174252.jpg
    118.5 KB · Weergaven: 78
  • 20220301_174246.jpg
    20220301_174246.jpg
    115.6 KB · Weergaven: 81
Ik heb het idee dat de waterwissel wel een klein beetje geholpen heeft maar het is zeker nog niet weg. wel viel het me op dat het hoofdzakelijk groeit op de plekken waar het meeste licht is, dus ik heb de drijfplanten wat meer verdeeld en laat ze wat langer doorgroeien om te kijken of minder licht helpt tegen de algen.
 

Bijlagen

  • 20220307_132939.jpg
    20220307_132939.jpg
    390.5 KB · Weergaven: 87
Die blauwe verlichting he, staat die de hele nacht aan toevallig?
 

Die blauwe verlichting he, staat die de hele nacht aan toevallig?
Nee, deze staat tot 10 uur ofzo aan, maar hij is de laatste uren echt mega zwak. tis zegmaar net dat ze de blauwe kleur van de tetras nog niet weerkaatsen maar meer niet. hij zit ook alleen aan de voorkant die lamp.

alleen tussen 13 en 18 staan de normale Juwel (Nature geloof ik) lampen aan.
verder is het dus alleen die ene lamp die de zonopkomst nabootst enzo. die geeft in de ochtend vanaf 9 uur gedimd geel/rood licht.
 


Nee, deze staat tot 10 uur ofzo aan, maar hij is de laatste uren echt mega zwak. tis zegmaar net dat ze de blauwe kleur van de tetras nog niet weerkaatsen maar meer niet. hij zit ook alleen aan de voorkant die lamp.

alleen tussen 13 en 18 staan de normale Juwel (Nature geloof ik) lampen aan.
verder is het dus alleen die ene lamp die de zonopkomst nabootst enzo. die geeft in de ochtend vanaf 9 uur gedimd geel/rood licht.
Dus even samen gevat: zonsopgang van 900 tot 1300, van 1300 tot 1800 volledig licht, en dan van 1800 tot 2200 zonsondergang? Klopt dit?

Als dit zo is, dan krijgen je planten ook te weinig licht denk ik. Je hebt ook drijfplanten zie ik, wat ook een deel vd verlichting wegneemt. Verder heb je ook planten due voeding opnemen via het water. Groeien de plantjes wel goed?

Wat voor soort filter heb je? Misschien moet je het ook zoeken in de watercirculatie. Je hebt een aantal stukken hout erin staan, wat de circulatie ook kan onderbreken, zeker als de pomp geen grote capaciteit heeft.
 
Ik heb het idee dat de waterwissel wel een klein beetje geholpen heeft maar het is zeker nog niet weg. wel viel het me op dat het hoofdzakelijk groeit op de plekken waar het meeste licht is, dus ik heb de drijfplanten wat meer verdeeld en laat ze wat langer doorgroeien om te kijken of minder licht helpt tegen de algen.
Je denkwijze over algen zou je wat kunnen wijzigen, als ik dat zo mag zeggen. Algen ontstaan door tekorten. Of minder licht dan helpt tegen algen? Je zou het anders moeten zien denk ik. Je verlichting intensiteit die je minimaal gedrurende 8 uur geeft, excl. dimtijden, moet je aanpassen aan de vraag van je plantenkeuze! Heb je dat eenmaal op een juiste manier gedaan gaan je planten groeien en vragen om bemesting. Via de waterkolom en via de bodem. Ook je CO2 toevoegingen horen daarbij. Je ziet; de bemesting is een afgeleide van je verlichting en volgt dientengevolge vanuit die instelling. Algen onstaan dus ook altijd doordat er een tekort t.o.v. je belichting. Wanneer je dus zegt, ik ga eens kijken of minder licht helpt tegen algen, kan het zijn dat je opvolgende problemen al binnenhaalt omdat je de verhoudingen in je bak nogmaals flink door elkaar gooit. Dus: Stel eerst je verlichting in en pas dan je bemesting daarop aan.
Gouden driehoek.png
 
Oké. Ik was juist in de veronderstelling dat teveel licht algengroei bevordert, al heb ik deze algen en de hoeveelheid nog nooit gehad.
Ook omdat juist op de lichtere plekken de meeste alg groeit werd dit in mijn beleving dus bevestigd.

Verschillende planten groeien erg goed, anderen weer minder.
Ik heb in het begin ook een aantal planten gehad, onder andere een Bucephalandra soort die volledig uit elkaar zijn gevallen en vergaan zijn wat ik gek vond.
ook is er een plant die glazige blaadjes kreeg. Nu doen ze dit niet meer en groeit alles best goed. Mijn Anubias soorten echter groeien echt bizar had eigenlijk voor een niet snel groeiende plant. elk stekje/plantje hiervan heeft in de afgelopen 2 weken mindstes 3 nieuwe bladeren gekregen en langere wortels.
die drijfplanten groeien zowieso als een gek.

Wat zou je aanraden om te doen? de volledige verlichting een uurtje langer aanzetten?
 
Dit vind ik dan ook weer verwarrend. Dit is zo'n kruip plantje. aan de ene kant denk ik, je hebt uitschieters dus hij groeit goed. maar aan de andere kant de originele plant zelf ziet er niet uit.
 

Bijlagen

  • 20220308_125104.jpg
    20220308_125104.jpg
    218.6 KB · Weergaven: 87
De pomp is overigens de standaard Juwel pomp die erbij zat.
Filer bestaat uit lavasplit, active kool, een groene en een blauwe spons en zo'n wit laagje voor het ergste grove vuil eruit te halen. ik heb er filterbacteriën aan toegevoegd destijds.

De stroming is niet hard, hij staat ook deels naar beneden gericht maar dit is mede doordat ik betta's heb en die willen/kunnen niet al te harde stroming hebben. van voor tot achterzijde zie je wel de blaadjes van de planten lichtjes wiegen, dus naar mijn idee komt de stroming wel nagenoeg overal.
 
Planten die het goed doen:

[ ] Lythraceae Nesaea pedicellata "Golden"
[ ] Salvinia Salvinia minima
[ ] Rotala Rotala Yao Yai (maar niet heel rood)
[ ] Hydrocotyle Hydrocotyle tripartita "Japan
[ ] Ceratopteris Ceratopteris siliquosa
[ ] javavaren
[ ] alle Anubias soorten
[ ] christmas moss

Soorten die verwarrend zijn:
[ ] Alternanthera Alternanthera reineckii mini, invitro bakje; groeit hard maar verliest wel bladeren
[ ] Pogostemon Pogostemon erectus; had verwacht dat hij veel sneller zou groeien, is pas net halverwege de bak qua hoogte
[ ] Micranthemum Micranthemum monte carlo; krijgt veel scheuten maar rest ziet er niet uit.
[ ] Cryptocoryne Cryptocoryne wendtii (Groen); had alle bladeren verloren maar alles groeit nu goed terug.
 
Planten die het goed doen:

[ ] Lythraceae Nesaea pedicellata "Golden"
[ ] Salvinia Salvinia minima
[ ] Rotala Rotala Yao Yai (maar niet heel rood)
[ ] Hydrocotyle Hydrocotyle tripartita "Japan
[ ] Ceratopteris Ceratopteris siliquosa
[ ] javavaren
[ ] alle Anubias soorten
[ ] christmas moss

Soorten die verwarrend zijn:
[ ] Alternanthera Alternanthera reineckii mini, invitro bakje; groeit hard maar verliest wel bladeren
[ ] Pogostemon Pogostemon erectus; had verwacht dat hij veel sneller zou groeien, is pas net halverwege de bak qua hoogte
[ ] Micranthemum Micranthemum monte carlo; krijgt veel scheuten maar rest ziet er niet uit.
[ ] Cryptocoryne Cryptocoryne wendtii (Groen); had alle bladeren verloren maar alles groeit nu goed terug.
De planten die minder veeleisend zijn qua licht en/of CO2 doen het dus goed 🙂
Muv de Cryptocoryne, maar die smelten altijd weg in het begin, die komt wel weer op.

Je kunt ook de planten die het niet/minder goed vervangen voor minder veeleisende planten.
 
Misschien heb je foto s van die het minder goed doen en een totaaltje.
 
Voeg je NPK toe?
Naar welke waarde streef je?
 
Oké. Ik was juist in de veronderstelling dat teveel licht algengroei bevordert, al heb ik deze algen en de hoeveelheid nog nooit gehad.
Ook omdat juist op de lichtere plekken de meeste alg groeit werd dit in mijn beleving dus bevestigd.

Verschillende planten groeien erg goed, anderen weer minder.
Ik heb in het begin ook een aantal planten gehad, onder andere een Bucephalandra soort die volledig uit elkaar zijn gevallen en vergaan zijn wat ik gek vond.
ook is er een plant die glazige blaadjes kreeg. Nu doen ze dit niet meer en groeit alles best goed. Mijn Anubias soorten echter groeien echt bizar had eigenlijk voor een niet snel groeiende plant. elk stekje/plantje hiervan heeft in de afgelopen 2 weken mindstes 3 nieuwe bladeren gekregen en langere wortels.
die drijfplanten groeien zowieso als een gek.

Wat zou je aanraden om te doen? de volledige verlichting een uurtje langer aanzetten?
Ga uitzoeken hoeveel lichtsterkte je minimaal 8 uur zou moeten geven. Dat is niet zo moeilijk. De online plantenaanbieders geven aan hoeveel lichtsterkte je planten vragen voor een optimale groei. Je zet die lichtsterkte op je plantenkeuze. Heb je planten die ver boven of onder dat gemiddelde uitkomen dan kan je dat soms verhelpen door de plaatst waar je ze zet. Bijvoorbeeld een plant moet heel weinig licht, je Anubias, dan kies je een beschaduwde plek. Een plant die veel meer licht intensiteit vraagt, Alternanthera mini die ook extra CO2 wil (!), zet je in het volle licht. Valt een plant teveel uit de toon dan is die gewoon niet geschikt voor jouw planten samenstelling. Je ziet ik raad niet meteen aan om je licht meer of minder te zetten omdat ik dat niet bepaal, en ook niet weet, maar je planten! Die bepalen dus de licht intensiteit die je minimaal zo'n 8 uur zou moeten geven. Als je dat op orde hebt is er een vast gegeven gemaakt waar je bemesting, als eerder gezegd, van wordt afgeleidt.
 
Ga uitzoeken hoeveel lichtsterkte je minimaal 8 uur zou moeten geven. Dat is niet zo moeilijk. De online plantenaanbieders geven aan hoeveel lichtsterkte je planten vragen voor een optimale groei. Je zet die lichtsterkte op je plantenkeuze. Heb je planten die ver boven of onder dat gemiddelde uitkomen dan kan je dat soms verhelpen door de plaatst waar je ze zet. Bijvoorbeeld een plant moet heel weinig licht, je Anubias, dan kies je een beschaduwde plek. Een plant die veel meer licht intensiteit vraagt, Alternanthera mini die ook extra CO2 wil (!), zet je in het volle licht. Valt een plant teveel uit de toon dan is die gewoon niet geschikt voor jouw planten samenstelling. Je ziet ik raad niet meteen aan om je licht meer of minder te zetten omdat ik dat niet bepaal, en ook niet weet, maar je planten! Die bepalen dus de licht intensiteit die je minimaal zo'n 8 uur zou moeten geven. Als je dat op orde hebt is er een vast gegeven gemaakt waar je bemesting, als eerder gezegd, van wordt afgeleidt.
Ja ik probeer dus ook de planten die veel licht nodig hebben meer licht te geven enz, bijvoorbeeld mijn Anubias zitten onder andere planten of vooral onder de plekken waar de drijfplanten boven zitten dus op die manier probeer ik dat dus wel te regelen.

Co2 word overigens wel toegevoegd, dus ik hoop de planten die dat graag hebben daarin ook te voorzien 🙂

ik zal eens verder op onderzoek gaan. vind t soms best lastig.
Ik heb zo vaak gehoord dat teveel licht slecht is enz dat ik de hoeveelheid licht die ik nu heb soms best intimiderend vind ofzo.
Ik wil deze bak zo graag goed doen dat ik alles lijk te verpesten.
Ik doe altijd maar wat goed voelt en tot nu toe gaat alles goed. dacht nu ga ik goed geld uitgeven en echt all out en nu heb ik veel meer last van dingen haha.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: zo even lekker gewandeld
      Terug
      Bovenaan