Wat is er nieuw

Wat voor alg groeit er en hoe kom ik er vanaf

De planten die minder veeleisend zijn qua licht en/of CO2 doen het dus goed 🙂
Muv de Cryptocoryne, maar die smelten altijd weg in het begin, die komt wel weer op.

Je kunt ook de planten die het niet/minder goed vervangen voor minder veeleisende planten.
Die Cryptocoryne, denk je echt dat hij nog terug komt? tis al ruim meer dan 3 weken, en die niks meer ervan 😅

en wellicht doe ik dat wel als er te weinig overblijft.
 
Ik zou het wel ff aankijken met die Crypto.
 
Uit mijn ervaring met soil
Ja met een soil zul je een deel denk ik verliezen uit de waterkolom omdat de fosfaat kan binden met ijzer in de soil. Ik denk dat de meeste bakken aan een po4 van 1 al ruim voldoende hebben. Met een po4 van 3-4 zou je ook rond de 30-40mg nitraat moeten hebben om aan die 10:1 te komen.
 
Ja ik probeer dus ook de planten die veel licht nodig hebben meer licht te geven enz, bijvoorbeeld mijn Anubias zitten onder andere planten of vooral onder de plekken waar de drijfplanten boven zitten dus op die manier probeer ik dat dus wel te regelen.

Co2 word overigens wel toegevoegd, dus ik hoop de planten die dat graag hebben daarin ook te voorzien 🙂

ik zal eens verder op onderzoek gaan. vind t soms best lastig.
Ik heb zo vaak gehoord dat teveel licht slecht is enz dat ik de hoeveelheid licht die ik nu heb soms best intimiderend vind ofzo.
Ik wil deze bak zo graag goed doen dat ik alles lijk te verpesten.
Ik doe altijd maar wat goed voelt en tot nu toe gaat alles goed. dacht nu ga ik goed geld uitgeven en echt all out en nu heb ik veel meer last van dingen haha.
Wanneer je licht is afgesteld op de lichtvraag van je planten mag het duidelijk zijn dat je niet te veel of te weinig licht kán hebben! Bovendien moet je je realiseren dat planten het licht niet "zien" zoals jij licht ziet. Veel succes!
 
Met een po4 van 3-4 zou je ook rond de 30-40mg nitraat moeten hebben om aan die 10:1 te komen.
Jij denkt aan het uitgangswaardes van RR en doseerd volgens de EI methode , met soil als bodem komt dit in veel gevallen niet goed.
 
Jij denkt aan het uitgangswaardes van RR en doseerd volgens de EI methode , met soil als bodem komt dit in veel gevallen niet goed.
Nou de RR is niet zo van belang in onze bakken vindt ik maar vaak zegt men dat de planten gemiddeld genomen 10x zoveel nitraat verbruiken dan fosfaat en daarom zegt men vaak dat je het beste 10:1 aan kan houden zover ik weet. Maar dat dus los van de RR die meer voor Fytoplankton van toepassing is.
Soil zal vaak de po4 binden door het ijzer wat in de bodem bevat.
 
Ik mag er hier een N/P verhouding van10/10 ingieten na enkele dagen weinig tot niet meer meetbaar.
Wat je moet doen is doen is de weekdosis verdelen over verschillende dagen.
 
Ik mag er hier een N/P verhouding van10/10 ingieten na enkele dagen weinig tot niet meer meetbaar.
Wat je moet doen is doen is de weekdosis verdelen over verschillende dagen.
Ja dat snap ik want je bodem zal veel po4 absorberen denk ik. Maar na verloop van tijd is die toch verzadigd?
De po4 zal zoals ik al zei aan het ijzer binden vermoed ik.
 
Ja dat snap ik want je bodem zal veel po4 absorberen denk ik. Maar na verloop van tijd is die toch verzadigd?
De po4 zal zoals ik al zei aan het ijzer binden vermoed ik.
Afhankelijk van soort soil je hoeveelheid waterwissels en dosering van plantenvoeding en mineralen.
Bij me bijna 10 jaar oude akadama en nog steeds niet verzadigd.
 
Ongelofelijk dat dit zolang de po4 op kan nemen zeg. En dat terwijl je zoveel wekelijks toevoegt.
 
Nou, ik dus 2 dagen geleden nog maar een stukje water ververst is t weer compleet op hol geslagen.
de planten lijken verder wel een stuk blijer nu ik wat meer drijfplanten had weggehaald. .

ik had ook plantenvoeding besteld en ook wat spul dat het ijzer verhoogd (de plant die rood zou moeten worden bij genieg ijzer in de bak blijft groen) expres met volgende dag in huis weetjewel is er weer iets mis gegaan en duurt t nog een paar dagen voor t binnen is... zo naar...
 

Bijlagen

  • 20220310_171858.jpg
    20220310_171858.jpg
    490.8 KB · Weergaven: 72
Ik zie wel wat vertakkingen maar volgens mij ook draadalg. Wat zijn de huidige waterwaarden en wat voeg je nu allemaal toe?
Heb je een goede foto van de dropchecker?
 
De waterwaarden waren allemaal goed. ik ben helaas het briefje waar het opstond kwijtgeraakt. behalve dat de PH wat laag was was er verder niks geks te vinden.
Ik voeg nu dagelijks een beetje vloeibare co2 toe en heb het licht iets anders afgesteld. de alg lijkt nu gestopt te zijn met verder groeien, dus ik ben op de goeie weg!
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan