1. !!Een bezoek aan onderstaande sponsors houdt deze deze snelle server in stand. Dank voor uw support!!

Wat voor alg heb ik nu weer aan mn bak hangen?

Discussie in 'Algen' gestart door bart12345, 16 mei 2017.

View Users: View Users
  1. bart12345

bart12345

Lid geworden:
    23 sep 2016

ik heb sinds een week of 2 dit soort algen. Zou iemand mij kunnen vertellen welke het hier betreft?

2. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Is het vertakte alg?

3. TS
    bart12345

bart12345

Lid geworden:
    23 sep 2016
    Hoop dat dit het iets verduidelijkt. Het zijn geen vertakkingen. Plaatselijk, op 2 echinodorus planten aan de linkerkant van mijn bak en op een stuk hout erbij in de buurt alsmede op de spraybar zitten deze bruinige dunne lange slierten. Op de zwaardplanten komen er op sommige bladeren helemaal langs de rand een soort bruine miniscule haartjes, waarvan er een aantal flink lang worden, wat resulteert in een soort waaierige plukken bruine alg. Het zit echt alleen op de randen van sommige bladeren.

4. TS
    bart12345

bart12345

Lid geworden:
    23 sep 2016
    Sorry voor de enorme foto's.

5. A.Slak

A.Slak

Lid geworden:
    17 jul 2012
    Ziet eruit als penseelalg. Het beste kan je even kijken wat je nu doet qua: verlichting en plantenvoeding/co2 en welke planten je hebt staan in de bak + de doorstroming. Die moeten in balans zijn.

6. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Toch zie ik her en der wel duidelijk vertakkingen dus ik laat het even in het midden voor wat betreft de ena laatste foto. Verder zie ik ook penseelagen.
    Weet je de waterwaarden en wat voeg je toe en hoelang heb je de verlichting aan? Draait de bak al lang?

7. TS
    bart12345

bart12345

Lid geworden:
    23 sep 2016
    Bak draait een half jaar nu, nooit een alg gezien. Waterwaarden zijn:
    Ph 7
    GH 7
    Kh 6
    No2 0
    No3 0
    Fosfaat 0
    Ammonia 0

Verlichting 3 t8 buizen boven een rio 240, waarvan er 1 11u brandt, 1 10u en de derde 9u. Ik voeg CO2 toe:

Het zal ongetwijfeld met te weinig voeding te maken hebben, maar ik ben bezig met all in one voeding van backplay aan te schaffen, dus ben benieuwd. Tot die tijd verlichting terug schroeven? Algexit en carbokuurtje doen?

8. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Je no3 en po4 mogen geen 0 zijn dus daar kan de oorzaak zitten. Mooi dat je de AIO gaat krijgen. Tegen roodwieren zoals penseelalg kun je een stootkuur carbo gebruiken eventueel of bealgde bladeren weghalen. Zelf heb ik 9 uur licht boven de bak en met tekorten momenteel zou ik het iets terugschroeven zodat er minder vraag is.

9. A.Slak

A.Slak

Lid geworden:
    17 jul 2012
    Lijkt me een goed plan. Verlichting terug, voldoende voedingsstoffen en eventueel korte kuur carbo. Ik zet de verlichting terug naar 8 uur als ik last heb van alg. Ben zelf ook bezig met carbo tegen mijn zwarte penseelalgen.

jessicapilon vindt dit leuk.
  10. TS
    bart12345

bart12345

Lid geworden:
    23 sep 2016
    Bedankt voor het meedenken, ik ga ertegen aan;)

jessicapilon vindt dit leuk.
  11. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Succes alvast.

bart12345 vindt dit leuk.