Wat voor alg is dit en hoe kom ik er vanaf

R

RRJ

Guest
Hoi,

Nu mijn bak een aantal weken draait zie ik alg had niet verwacht dat het alg vrij zou blijven hoor. Nu heb ik een aantal keer de algen verwijderd met een stokje opdraaien maar na twee dagen is het net zo hard weer terug. Mijn vraag is dus weet iemand welke soort alg dit is en zijn er tips om er vanaf te komen.

113976rrj_0_85_uitzoeke.jpg
 
Duidelijk draadalg Richard en dat is vaak een co2 tekort of slechte stroming.
 
Dank je ligt mijn inziens vol in de stroming dus dan verwacht ik een co2 gekbrek gelijk maar wat opgevoerd nu naar 35 bellen ongeveer. Ben wel wat terughoudend met co2 toevoer omdat ik bang ben voor de vissen.
 
Ik heb hier 30-35mg co2 en de meeste vissen kunnen daar prima tegen. Op hoeveel co2 zit je nu dan??
Misschien valt er veel of lang licht op??
 
Ik zit denk ik zo rond de 15 mg dus er kan nog wel wat bij zo te zien. Er valt wel eens wat licht in s�chtends tenminste maar dat is niet heel veel
 
Ja je mag best rond de 25 zitten hoor. Als planten dichtbij het licht zitten of lang licht krijgen dan is vaak de vraag naar co2 groter. Of het kan een stukje zijn waar net niet voldoende stroming staat.Maar dat is niet aan de orde begrijp ik.

Zit het ook op planten want dat op de foto zit op hout dacht ik.
 
Het zit in de wortels van mijn drijfplanten en in het mos wat op het hout zit en neemt nu ook verder het hout over lijkt het op. Blijf het weg halen wat co2 erbij licht staat nu zo'n 9 uur per dag aan dat is toch niet echt heel lang. Op mijn planten verder zit het niet alleen dat specifieke plek

Edit
aan de rechterkant op de foto komt het water vanuit het filter in mijn bak op de linkerkant van de foto zit draadalg
456124rrj_0_85_uitzoeke.jpg
 
Je alg zit dus eigenlijk bovenin als ik de foto goed bekijk. In dat geval denk ik dat je daar meer lichtintensiteit hebt dan meer naar onderen en te weinig co2.Zelf denk ik dat het vanuit het mos makkelijk in de wortels van de drijvers gaat zitten. Hoeveel uur heb je de verlichting aan Richard??
Ik zou zorgen voor voldoende stroming bij het oppervlak en de co2 wat verhogen.
Zelf zou ik met zoveel draadalg dat mos dat is aangetast eruit gooien en de drijvers ook die aangetast zijn.
Kort gezegd heb je volgens mij gewoon te weinig co2 vlak onder het oppervlak.
 
Denk eerder dat je alg Synedra is. Dat zijn diatomen (vandaar ook de bruine kleur) die draden vormen.
Als je carbo of peroxide hebt krijg je het daar wel (tijdelijk) mee weg, kan wel zijn dat je mos er ook aan gaat. En ook zoveel mogelijk blijven weghalen, is een taaie alg.
 
Aha, dus diatomen kunnen ook zo van vorm zijn. Volgens mij hebben we al eerder een lid gehad met deze alg.
Durf bijna niet te vragen wat de oorzaak is in dit geval ;).
 
Dank je voor de reacties de lichtintensiteit is inderdaad hoger daar zit vlak onder de lampen. De velichting staat zo'n 9 uur per dag aan. Mos eruit heb ik ook al aan gedacht om te doen. Zasl ook eens kijken wat ik aan de stroming zou kunnen doen. Hoe zou ik dit weg moeten halen met easycarbo?
 
Volgens Backplay is dat een optie lees ik. Of de mos helemaal eruit halen.
 
jessicapilon zei:
Aha, dus diatomen kunnen ook zo van vorm zijn. Volgens mij hebben we al eerder een lid gehad met deze alg.
Durf bijna niet te vragen wat de oorzaak is in dit geval ;).

Wat is de oorzaak dan ? ;)
 
Goede vraag Zap ;).
Ik weet dat bij de gewone opstartalg (ook een diatoom) vaak een slechte bacteriecultuur ten grondslag ligt, maar deze is eigenlijk ook voor mij nieuw.
 
Het is een lastige alg...........soms zo maar uit het iets....soms ook zomaar weer weg...dus het kan goed te maken hebben met je filtersysteem, bacterie
 
Zap zei:
Het is een lastige alg...........soms zo maar uit het iets....soms ook zomaar weer weg...dus het kan goed te maken hebben met je filtersysteem, bacterie

Dus eigenlijk een slechte bacteriecultuur/tekort aan bacterien.
En op de plek waar ze bij Richard verschijnen voelen ze zich dan net weer thuis verwacht ik.
Deels vergelijkbaar met de opstartbacterie (deels zeg ik met nadruk).
 
Ik weet het niet precies, maar meestal steekt ie wel de kop op na het opstarten....of bij "slecht" onderhoud.....
 
Deze alg assimileert echter wel als de gekken, zie de vele gasbelletjes. Er is dus geen tekort aan het een of ander, maar een teveel van bepaalde stoffen, welke kom je pas te weten als je watertesten uitvoert.

Een uitvoerbare en vrij simpele oplossing is een grote bos snelgroeiers in je bak voor een tijdje en die he topruimwerk laten doen, en voor de rest NIETS veranderen.

Greetzz BigSmoke
 
Ik stofzuig regelmatig eb heb net ook maar gelijk even mijn filter schoongenaalt. Erg bedabkt voor de tips zal het plaatsen van een snelgroeier morgen ook gelijk even doen. Co2 hpger gezet nu ook morgen nog maar even een flinke waterwissel misschieb?
 
Zap zei:
jessicapilon zei:
Aha, dus diatomen kunnen ook zo van vorm zijn. Volgens mij hebben we al eerder een lid gehad met deze alg.
Durf bijna niet te vragen wat de oorzaak is in dit geval ;).

Wat is de oorzaak dan ? ;)

Meestal een ammonium piekje/teveel organisch afval/lokaal slechte plantengroei/... Kan van alles zijn.
Zo een stukje mos kan je ook een ecosysteem op zich noemen, dus als dat het om ��n of andere reden niet goed doet of er teveel vuil in kruipt kan je een lokaal probleem krijgen.

RRJ zei:
ook morgen nog maar even een flinke waterwissel misschieb?
Waterwissels zijn altijd een goed idee, zeker als je algen hebt.
 
RRJ zei:
Hoe zou ik dit weg moeten halen met easycarbo?
Een paar ml carbo in de spuit trekken en dan omdat je het op mos gaat spuiten ongeveer 4 X zoveel water mee in de spuit trekken. Dit dan rechtstreeks op de bealgde plekken spuiten.
Als je het niet erg vind dat je mos er mee aangaat kan je het onverdund op de plekken spuiten.
 
Bedankt Backplay ik zal morgen gelijk een flinke wissel doen en wat carbo met spuit op de plekken doen. De oorzaak zal dus wel niet te achterhalen zijn. Bak draait nog niet vreselijk lang ook zal zijn tijd ook nog nodig hebben.
 
Denk dat de versheid van je bak er ook mee te maken heeft Richard en dat er net bewoners inzitten.
 
Dat zou goed kunnen John alg probleem is nu ik erover nadenk wel sneller gegaan sinds de hengeli's erin geplaatst zijn. Nu vandaag een 100liter water ververst snelgroeiers erbij in geplaatst en zoveel mogelijk alg verwijderd. Kijk nu eerst even aan of dit effect heeft.
589453rrj_0_85_deskto.jpg

199491rrj_0_85_deskto.jpg


Nu eerst maar even heerlijk avondje zo :D dochterlief is al helemaal door het dolle heen
 
Ja dan heb je meer belasting en dan moeten de baccies zich aanpassen qua hoeveelheid. Komt vast wel weer goed.
 
Terug
Bovenaan