Wat is er nieuw

Wat voor algen zijn dit? En hoe kan ik het voorkomen/weg krijgen?

Gellertrademarc

Well-known member
Lid geworden
21 juni 2024
Leeftijd
35
1000033753.jpg

Hierbij denk ik aan puntalg en baardalg. Beide veroorzaakt door een tekort aan CO2 t.o.v. de lichtsterkte. (Let op: Lichtsterkte gaat over de licht intensiteit en dus niet over de lichtduur die je het liefst op 8 uur exclusief eventuele dimtijden houdt.) Maar omdat ik Alternanthera reineckii 'Rosa' meen te zien is je lichtsterkte verminderen geen optie wanneer je deze plant wilt houden. Dus blijft over CO2 toevoegen. Wil je dit niet moet je je plantenkeuze aanpassen.

Heb je een totaaltje en hoelang draait de bak en weet je de waterwaarden en wat voeg je aan voeding toe?

https://www.azaqua.nl/blog/post/fluweelalg-pelsalg-of-haaralg-en-hoe-je-er-vanaf-komt
Hoi Jessica,

Bedankt voor je reactie. Ik testte mijn water voorheen met zn papiertje en vind dit erg onduidelijk, leek altijd goed te zijn.
Heb vandaag een test koffertje aangeschaft en zal dit weekend mijn water testen en alle resultaten hier posten.

info:
Aquarium draait nu sinds halverwege juni.
90 liter.
Veel planten.
9 liter aquasoil met daarover laagje zand en congo steentjes.
Colombo CO2 Reactor(8 uur per dag aan, uur voor licht aan/uitgaat)
JBL e902 externe filter
dropchecker
superfish scaper 90 LED(8 uur per dag aan)

Visbestand:
-paar amano garnalen
-2 thaise grot garnalen
-3 oto cinclus
- twee antenne baarsjes
- 10 neon tetra's
- 3 pantsermeerval

Ik voeg eigenlijk tot nu toe helemaal geen planten voeding toe. Het aquarium draait nu sinds halverwege juni.
Er is mij bij aanschaf gezegd dat extra voeding niet nodig was daar ik gebruik had gemaakt van aquasoil(9 liter).

Probeer mijn dropchecker eigenlijk altijd limoen kleurig te houden. Wel deed ik mijn waterwissels eens in de 7 a 9 dagen(40% wissel) halverwege de co2 toevoeg periode gedurende de dag. Dit ,weet ik nu, is niet goed voor de co2 balans, zal dit vanaf nu aanpassen en waterwissels op het juiste moment doen. Ook heb ik in de winkel de tip gekregen om eerder 25 % a 30 % waterwissel te doen, dus niet te veel.

Ik hoor graag van je.

Ik zou graag een overzichtsfoto willen zien van je bak want er zijn een aantal dingen niet duidelijk.
En in een foto worden dingen gezien de normaal niet zo snel beschreven worden.

Ik denk dat de problemen die je hebt liggen bij je belichting, het niet toevoegen van plantenvoeding en... het afdekken van de soil

Er is mij bij aanschaf gezegd dat extra voeding niet nodig was daar ik gebruik had gemaakt van aquasoil(9 liter).
Die verkoper verdient een schop onder zijn achterste

Ik zou graag een overzichtsfoto willen zien van je bak want er zijn een aantal dingen niet duidelijk.
En in een foto worden dingen gezien de normaal niet zo snel beschreven worden.

Ik denk dat de problemen die je hebt liggen bij je belichting, het niet toevoegen van plantenvoeding en... het afdekken van de soil

Die verkoper verdient een schop onder zijn achterste
1000034099.jpg

Bijlagen

• IMG20240921201034.jpg
    IMG20240921201034.jpg
    2.6 MB · Weergaven: 76
  • IMG20240921201037.jpg
    IMG20240921201037.jpg
    2.2 MB · Weergaven: 67
  • IMG20240921201049.jpg
    IMG20240921201049.jpg
    2.3 MB · Weergaven: 82
Het 1e wat mij opvalt:
de Superfish scaper 90 LED is niet zo best merk omdat het enorm veel blauw in het spectrum heeft. Heb je er wel een dimmer tussen staan?

Het 1e wat mij opvalt:
de Superfish scaper 90 LED is niet zo best merk omdat het enorm veel blauw in het spectrum heeft. Heb je er wel een dimmer tussen staan?

Nee, ik heb er geen dimmer tussen zitten. Zo uit de doos aangesloten,
Wat adviseer je om te doen?

Onderstaande trouwens mijn recente waterwaarden:
PO4 0,0 mg/L
NO2 0,0 MG/L
PH 8,0
NO3 0 MG/L
NH3 0,0 MG/L
KH 5 DH
GH 2 DH

Laatst bewerkt:
Die bodem lijkt me niet zo geschikt voor Corydorassen, ziet eruit als scherp spul zo op de foto, dat kan de baarddraden behoorlijk beschadigen.

Nee, ik heb er geen dimmer tussen zitten. Zo uit de doos aangesloten,
Wat adviseer je om te doen?

Een dimmer aanschaffen (Superfish Led controller) want je krijgt veels teveel licht in je bak. En deze instellen op 50% vermogen.
Maar dan ben je nog niet van de af, en zo te zien gaat dat helaas een enorme klus worden.

Die bodem lijkt me niet zo geschikt voor Corydorassen, ziet eruit als scherp spul zo op de foto, dat kan de baarddraden behoorlijk beschadigen.
Oeh dat vind ik vervelend om te horen. De Corydorassen twee weken geleden aangeschaft. In de winkel nog gevraagd of mijn bodem geschikt was voor het soort vissen. Was geen probleem gaven ze aan.

kort samengevat
- dimmer kopen
- zorgen dat je bak algvrij gaat worden
- plantbemesting toevoegen
- volwaardig CO2 systeem aanschaffen
Bedankt voor de tips. Met de eerste drie ga ik direct aan de slag.

Is mijn huidige co2 systeem:
https://www.aquaplantsonline.nl/colombo-co2-reactor-set-23-liter-bio-co2.html

Te slecht, niet goed resultaat mee te behalen?
Zo het erg vervelend vinden om zo snel al weer extra geld uit te gaan geven. Dat zal minimaal wel 300 euro kosten denk ik?

Begin eerst eens met No3 en Po4 toe te voegen.
Bij aquariums verander je het beste één ding, kijkt wat er gebeurd, stelt weer bij etc....Anders heb je geen idee wat je precies gedaan hebt. En dat kijken wat er gebeurd kan rustig een paar weken belopen. Planten zijn iet van die snelle veranderaars.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan