Wat voor bolletjes aan duizendblad?


Guppeman

Well-known member
Lid geworden
13 juli 2018
Berichten
1,571
Leeftijd
59
Vanmorgen zag ik in mijn buitenaquarium kleine bijkans doorzichtige bolletjes aan de uiteinden van de duizendblad zitten.Ze zijn zo'n 2 mm in doorsnee.
En ik zie nu dat op de foto zelfs de cirkeltjes die ik om een paar van de bolletjes gezet heb nauwelijks zichtbaar zijn, vandaar de pijlen er ook nog eens bij

Slakken heb ik, voor zover ik weet en de afgelopen weken gezien, er niet in zitten.
In de bak zitten guppen en 4 roze rouwtetra's.
1 man 3 vrouwen. De enige eierleggers, dus.

Zouden dit eieren kunnen zijn van de rouwtetra's? Ik kan eigenlijk niet goed iets anders bedenken.
Volgens mij is het water wat aan de koude kant daarvoor (18 graden in de ochtend), maar goed niets is onmogelijk.

Een speurtocht op dit forum bracht mij niet echt verder, vandaar dat ik maar een eigen topic heb aangemaakt.
Ik ben benieuwd naar jullie inzichten.
bolletjes.jpg
 
Laatst bewerkt:
Buiten aquarium?
Dan kunnen er ook andere beestjes in?
Misschien eitjes van een insect?
 
Ja dat zou natuurlijk ook nog kunnen.
Daar had ik nog niet aan gedacht.

Al heb ik er nog geen insecten in zien zwemmen (doorgaans weten zowel de guppen als de tetra's daar wel raad mee) en gedurende de nacht dek ik het aquarium af met bubbeltjespalstic.
Maar dat sluit het natuurlijk nog niet uit.
 
Boven je cirkeltjes zit nog meer, lijkt een soort witte waas. Een tijdje terug was er iemand die een soort poliepachtige klustertjes in zijn planten had. Ik weet niet meer wie dat was, maar misschien vind je het als je op het forum zoekt. Leek op hydra, maar was het niet. Klusters witte dingetjes.
 
Ja, ik heb net weer zitten kijken en de bolletjes zijn weg.
Je ziet alleen nog een flubberig wit waasje zitten.
Ik denk ook niet meer aan eitjes.

Op uitendes van blaadjes van andere duizendblad zie ik een vergelijkbaar verschijnsel maar dan zijn het langwerpige kokertjes.
Zo'n 2mm in doorsnee en ongeveer een centimeter lang.

Een schimmeltje misschien?
Zwammetje van het één of ander?

Ik heb op hydra gezocht, maar dat herken ik er niet echt in.
 
Hm, oké?
Alles weg nu.

geen bolletjes, geen kokertjes meer.
Wat dit nu weer geweest is?
 
Zwemt er niet iets rond wat er niet hoort?
 

Terug
Bovenaan