Wat is er nieuw

Wat voor discussen hebben wij?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Diesel1610
  • Startdatum Startdatum
D

Diesel1610

Guest
Wij hebben op dit moment drie discussen (meer informatie over ons in het voorstel topic). We zijn er alleen nog niet helemaal uit hoe je de kleurschakeringen van onze vissen noemt. Natuurlijk hebben we zelf wel een idee. Maar vooral van de eerste weten we het niet zeker. In het echt zijn vooral de eerst twee een stuk feller van kleur en iedere keer als ik een foto wou maken zwommen ze weg, vandaar de onscherpe foto's (met mobiel gemaakt) en de vinnen die niet helemaal rechtop staan.
Wat vinden jullie?

Deze is zo'n 7 centimeter groot

dcfl.jpg

Deze is ook zo'n 7 centimeter groot

ulxo.jpg

Deze is zo'n 6 centimeter groot en de meest schuwe van de drie. Deze foto is van gisteren, vandaag heeft hij al iets meer kleur.
v1va.jpg

Waarom heb jij die maanstenen in je bak?

Is KALK,he. of wil jij kalk in de bak?

Ik zou die stenen er zsm uithalen, die dingen zijn loeischerp en als je discusvissen schrikken klappen ze met een noodgang door het aquarium, met alle nare gevolgen van dien.

Daarnaast heb je helaas te weinig visjes , de discus is een scholen-vis, en drie is te weinig. Dit kan problemen opleveren.

De middelste vis is volgens mij een Red turqoise, en de onderste wellicht een turqoise. De bovenste durf ik niet te zeggen

je weet dat ze veel eten moeten krijgen nu ze nog kleiner zijn

en je groep wat uitbreiden is ook beter
als je bak het toelaat

Gezien de rode stipjes,een nakweek tefe

roosen zei:
je weet dat ze veel eten moeten krijgen nu ze nog kleiner zijn

en je groep wat uitbreiden is ook beter
als je bak het toelaat

heb ondertussen in je voorsteltopic reeds gelezen dat je de discussen nog gaat uitbreiden tot 8 stuks

Ben het helemaal met Bertus eens, Discussen moeten gehouden worden in zacht water, en daar zullen die stenen niet echt aan bijdragen. Als je ze de juiste watersamenstelling wil geven moet je die stenen eruit halen, anders zullen ze nooit hun mooiste kleuren laten zien en zullen ze snel verkommeren

Sterrekind zei:
Ik zou die stenen er zsm uithalen, die dingen zijn loeischerp en als je discusvissen schrikken klappen ze met een noodgang door het aquarium, met alle nare gevolgen van dien.

Daarnaast heb je helaas te weinig visjes , de discus is een scholen-vis, en drie is te weinig. Dit kan problemen opleveren.

Diesel1610 zei:
Wij zijn Hans en Pauline,

Uiteraard is het uiteindelijk de bedoeling dat we een mooie school van zo'n 8 discussen krijgen. Ook willen we er nog zo'n 8 trili's bij.

Over het aquarium:

Trofis 150 l x 60 h x 50 d
1x keer Eheim professional
1x keer Eheim 2213
2x 300 watt thermostaat
3x 54 watt T5 lamp (2x blauw licht, 1x wit licht)
1x bruissteen
12x planten (namen.... geen idee 😉
1x kienhout
2x wortelhout
10x maansteen
bodem van zwart splitgrind

De waterwaardes:
Temperatuur: 29 graden
Cl: 0
Ph: 6.8
Kh: 3 - 6
Gh: 8 - 16
NO2: 0
NO3: 10 -25

Omdat de vissen er pas een week inzitten verversen we op dit moment nog om de dag ongeveer 30% van het water.

Naast dit aquarium hebben we ons oude aquarium nog als quarantaine bak. Dit is een 80 x 40 x 30 bak met een Ferplast bleuwave 5 kamer binnenfilter en een 100 watt thermostaat.

Aangezien we al veel van dit forum gebruik hebben gemaakt om informatie in te winnen en we nog vele vragen hebben en zullen gaan krijgen zul je ons hier regelmatig vinden!

goed bezig jullie
de steen zou ik testen op kalk
indien ja eruit
zie dat jullie ook al erom hadden gedacht dat er meer discus erin moeten
had misschien verstandig geweest in een keer

de naam van de kleurslag weet ik niet, en denk gezien er veel word gemengd niemand

Nog een klein puntje, ik lees dat jullie gekozen hebben voor een bodem van zwart grind. Indien mogelijk zou ik deze vervangen voor een lichtgekleurd filterzand. Discussen blazen in de bodem op zoek naar voer, zand vinden ze erg fijn, plus de kleuren komen minder goed uit op een zwarte bodem. Ik heb zelfs begrepen dat de vissen angstiger zijn op een donkere bodem en daardoor donkerder kleuren om zichzelf een soort van te verstoppen.

Ook je trilli's zullen een zandbodem meer op prijs stellen, grind maakt de snorretjes van de visjes kapot

Jullie bak is groot genoeg, wat de bezetting betreft had het handiger geweest alle vissen in een keer te kopen ivm het risico op ziekten wanneer je nieuwe vissen bij gaat zetten.

Filterzand kun je goedkoop kopen bij Hornbach ( geen aandelen)

Kort samengevat: grotere groep, andere bodem, stenen en koraal er uit 🙂

C. trilineatus is qua temperatuurseisen ongeschikt om te combineren met discus. Deze visjes worden in het wild nog bij 16 graden aangetroffen. C. sterbai is een veel betere keuze. 8 stuks in een bak van 150 cm. vind ik ook wel erg weinig. Het zijn scholenvisjes, hoe meer hoe beter. 15 a 20 stuks misstaat echt niet.

Sterrekind zei:
Ik heb zelfs begrepen dat de vissen angstiger zijn op een donkere bodem en daardoor donkerder kleuren om zichzelf een soort van te verstoppen.

Meestal is juist het tegendeel waar. Vissen zullen boven een lichte bodem een bleke kleur aannemen om dan minder af te steken tegen de bodem. Dat is dan om zich te beschermen tegen vijanden van boven (bv vogels). De meeste vissen voelen zich het beste op hun gemak met gedempt licht en een donkere bodem

Discus heeft liever een lichte bodemkleur.

Klopt aquavisie, maar niet in het geval van een discus, die voelen zich duidelijk prettiger op een lichte bodem. Een grindbodem is sowieso ongeschikt voor zowel de discus als de corydora.

Sterrekind zei:

Bertus zei:
Waarom heb jij die maanstenen in je bak?

Is KALK,he. of wil jij kalk in de bak?

Oke, de maanstenen gaan er uit, thnx voor de info. Hebben de stenen bij de bak gekregen, vonden het mooi staan en de waterwaardes zijn goed. Met inlezen er niks over tegengekomen, maar deze reacties zeggen genoeg 😉 We wilden al graag mangrove wortels in de bak, dus die zullen we nu nog sneller gaan kopen.

Wat betreft het aantal vissen, zoals vermeld in het voorstel topic zijn we zeker van plan om het groepje uit te breiden. We hebben er nu in eerste instantie drie, omdat we eerst wilden kijken of het wat voor ons zou zijn. Natuurlijk kan je je nog zo goed inlezen en voorbereiden, maar uiteindelijk weet je nooit hoe het daadwerkelijk zal zijn.
Wat betreft ziektes, natuurlijk kan je het nooit helemaal voorkomen, maar we zijn van plan om onze volgende vissen bij dezelfde verkoper te kopen en we hebben natuurlijk een quarantaine bak.

Op dit moment voeren we de vissen 8 keer per dag o.a.:
Granulaat, diepvries rode-/witte-/zwarte muggenlarven, artemia, levende rode muggenlarven en diepvries runderhart.

Mondeo zei:
Gezien de rode stipjes,een nakweek tefe

Sterrekind zei:
De middelste vis is volgens mij een Red turqoise, en de onderste wellicht een turqoise. De bovenste durf ik niet te zeggen

Thnx voor het beantwoorden van de vraag! Dit is eigenlijk precies wat wij ook al dachten.

Sterrekind zei:
Klopt aquavisie, maar niet in het geval van een discus, die voelen zich duidelijk prettiger op een lichte bodem. Een grindbodem is sowieso ongeschikt voor zowel de discus als de corydora.

AquaVISie zei:
Sterrekind zei:
Ik heb zelfs begrepen dat de vissen angstiger zijn op een donkere bodem en daardoor donkerder kleuren om zichzelf een soort van te verstoppen.

Meestal is juist het tegendeel waar. Vissen zullen boven een lichte bodem een bleke kleur aannemen om dan minder af te steken tegen de bodem. Dat is dan om zich te beschermen tegen vijanden van boven (bv vogels). De meeste vissen voelen zich het beste op hun gemak met gedempt licht en een donkere bodem

Hier gaan we nog eens wat meer over lezen, kijken hoe met met de vissen gaat en eventueel aanpassen.

Jones zei:
C. trilineatus is qua temperatuurseisen ongeschikt om te combineren met discus. Deze visjes worden in het wild nog bij 16 graden aangetroffen. C. sterbai is een veel betere keuze. 8 stuks in een bak van 150 cm. vind ik ook wel erg weinig. Het zijn scholenvisjes, hoe meer hoe beter. 15 a 20 stuks misstaat echt niet.

Oke, ons is anders verteld, maar bedankt voor het meedenken over de kleintjes 😉 tot nog toe doen ze het super, eten goed en zijn zeer levendig, een aantal zijn zelfs al een stukje gegroeid. Op dit moment hebben we er twaalf en we willen uitbreiden naar minimaal 20 (dus 8 er bij).

Jones zei:

http://www.aquariumwereld.be/vivarium/v ... neatus.htm

te laat ster was me voor

Sterrekind zei:
http://www.hobbykwekers.nl/vissendatabase/zuid-amerika/653-corydoras-trillineatus

hier wat info over je corydora's, die kunnen goed zitten tot 28 graden. Geen idee of ze hoger aan kunnen, ik heb sterbaii.

Hier vind je ook informatie over de bodem.

Dankjewel! tot nog toe gaat het goed op 29 graden, maar zal ze goed in de gaten houden. Wat betreft de bodem, het is echt heel fijn, rond grind, maar we zullen overwegen het te veranderen naar zand.

Die 28 graden maken ze in het wild alleen tijdelijk mee. Ze komen voor in streken waar de temperatuur erg kan fluctueren. Ze kunnen het aan, maar daar is alles mee gezegd. Als je ze jaarrond zo warm houdt verkort je de levensduur aanzienlijk.

Ben me nu wat verder aan het inlezen over de corydorassen, maar dan kom ik tegen dat de sterbai al helemaal niet geschikt zouden zijn, niet dat ik iemands kennis wil ondermijnen, maar er zijn dus duidelijk verschillende meningen.
http://www.hobbykwekers.nl/vissendataba ... as-sterbai
http://www.hetnatuurhuis.nl/index.php/h ... as-sterbai

Wat betreft dat ze in het wild andere omstandigheden aantreffen, dat snap ik, maar is het niet zo dat gekweekte vissen beter tegen bepaalde omstandigheden kunnen?

Ze kunnen ertegen, maar het is verre van ideaal en zoals gezegd verkort het de levensduur aanzienlijk. Het lijkt me de bedoeling dat vissen in je aquarium leven i.p.v. moeten OVERleven.

Sterrekind zei:

Wie heeft het over grind ???

Jones zei:
Ze kunnen ertegen, maar het is verre van ideaal en zoals gezegd verkort het de levensduur aanzienlijk. Het lijkt me de bedoeling dat vissen in je aquarium leven i.p.v. moeten OVERleven.

Oke dus uberhaupt geen corydorassen in het discus aquarium dan 🙁

Jones zei:
Die 28 graden maken ze in het wild alleen tijdelijk mee. Ze komen voor in streken waar de temperatuur erg kan fluctueren. Ze kunnen het aan, maar daar is alles mee gezegd. Als je ze jaarrond zo warm houdt verkort je de levensduur aanzienlijk.

C. trilineatus is
Herkomst Rio Pastaza, Rio Ucayali,
Peru, Ecuador, Amazonegebied

Amazonegebied komt daar de discus ook niet weg ?

discus

Herkomst:

Zuid-Amerika

Verspreiding:

Het Amazonegebied, voornamelijk in Oost-Brazili�, in de landendriehoek gevormd door Peru, Colombia en Venezuela.

lowie1960 zei:
Amazonegebied komt daar de discus ook niet weg ?
Amazonegebied ja, maar dat is groter dan Europa, zodat het totaal niet verbaast dat er enorm uiteenlopende omstandigheden zijn.
De gebieden waar Discussen worden gevonden kennen hoge temperaturen en maar weinig temperatuurschommelingen in de verloop van het jaar.

Het Rio Ucayali systeem, waar de Corydoras trilineatus wordt gevonden ligt op iets meer hoogte en wordt beinvloedt door smeltwater, als ik alles nog helder op het netvlies heb. Dat betekent meer temperatuurfluctuaties en een over het algemeen al lagere temperatuur. Planetcatfish zal niet voor niets als temperatuur 16 - 25 graden aangeven.

Diesel1610 zei:
Jones zei:

Oke dus uberhaupt geen corydorassen in het discus aquarium dan 🙁
Zo'n vaart zal het niet lopen. Er zijn ontzettend veel Corydoras soorten die over heel Zuid-Amerika verspreid worden gevonden. Er zijn zeer zeker soorten die perfect op Discustemperaturen passen. Denk hierbij aan soorten uit de Rio Negro en de Rio Orinoco stelsel. Deze beiden kenmerken zich door hoge temperaturen met maar weinig fluctuaties. Corydoras metae, Corydoras concolor, Corydoras robinae zijn alvast drie soorten die ik je zo uit het geheugen kan opnoemen.

~ Ivo

AquaVISie zei:
Sterrekind zei:

Wie heeft het over grind ???

Degene die dit topic startte:

bodem van zwart splitgrind

We zullen vanavond even een update geven van hoe het erbij staat, incl foto's.
Momenteel heb ik de maanstenen er al uit en denk dat ik die vanavond maar even op het verkoop topic zet 😉

Vanmiddag naar een discus kweker en een speciaal zaak om te kijken of ze nog hout en een mooie groep van ong. 5 discussen hebben.

Wordt vervolgd in een ander topic, bedankt zover allemaal 😉

Ben benieuwd, en foto's willen we !

Sorry, gister echt laat thuis. Zijn aan het shoppen en kijken geweest voor discus, cory en hout. Aangezien we veel hout willen moeten we vandaag weer op stap 🙂
Straks even naar Amersfoort en heel misschien naar een kweker in de betuwe. Zal het vanavond echt doen, beloofd 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan