Wat voor een bodem?


Molly.be

Well-known member
Lid geworden
9 november 2019
Berichten
67
Leeftijd
22
Hallo alemaal,

Ik heb besloten om over te stappen naar een grotere aquarium van 180l.
Maar ik weet niet welke bodem ik moet gebruiken. Grind, zand, of voedingsbodem?

In mijn oude aquarium gebruik ik geen voedingsbodem, maar gewoon korrels van plastiek? (Het is een tweedehands, dus weet ik het niet). Ik dacht aan voedingsbodem van 1cm en grind van 3-4cm. Ik heb corrydoras en pleco. En volgens mij moeten die iets zachts hebben zoals zand of korrels. Mijn planten doen het goed, maar ik denk omdat ik plantenvoedind en kleitabletten gebruik. Maar ze hebben geen houvast in die korrels. Zie korrels in foto.

Wat kan ik gebruiken in mijn nieuwe aquarium?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
 

Bijlagen

  • 20200605_131156.jpg
    20200605_131156.jpg
    161.9 KB · Weergaven: 119
Je corydoras worden heel blij van zand, waar ze lekker in kunnen wroeten. Ik zou filterzand zonder voedingsbodem gebruiken. Met plantenvoeding en kleitabletten werkt dit prima en zit het er veel mooier uit. let wel op dat je geen te kleine korrel neemt, 0,8 mm t/m 1,2 mm is prima. Bij een te kleine zandkorrel loop je kans dat de bodem dichtslibt.
 
Laatst bewerkt:
zandbodem erin (wel eerst goed uitspoelen) met wat torenslakjes om zuurstof in de bodem te woelen. Je hoef alleen maar wat bodemvoeding onder de wortelende planten te stoppen. Geen grind met je corydorassen doen, daar worden ze niet gelukkig van.
 
Je corydoras worden heel blij van zand, waar ze lekker in kunnen wroeten. Ik zou filterzand zonder voedingsbodem gebruiken. Met plantenvoeding en kleitabletten werkt dit prima en zit het er veel mooier uit. let wel op dat je geen te kleine korrel neemt, 0,8 mm t/m 1,2 mm is prima. Bij een te kleine zandkorrel loop je kans dat de bodem dichtslibt.


Maar ik had gehoord dat door zand geen zuurstof in de wortels komt, waardoor ze gaan rotten. Kan dat?
 
Nee hoor, zolang je de korrels niet te klein kiest en de torenslakjes heb om de boel los en luchtig te houden gaan de wortels echt niet rotten.
 
Vaak gebruikt men ook 0,4-0,8mm en daarbij bodemvoeding.
 
Maar bodemvoeding, is dit noodzakelijk? Ik heb genoeg torenslakjes, kleitabletten en plantenvoeding.
 
Welke kleitabletten bedoel je want ik weet niet wat voor voeding daar dan inzit.
 
Welke kleitabletten bedoel je want ik weet niet wat voor voeding daar dan inzit.

Ik gebruik Sera Florenette voor mijn echinodorus en Easy life profito en heb tijdelijk gestopt met easy life carbo.
 
Ik gebruik Sera Florenette voor mijn echinodorus en Easy life profito en heb tijdelijk gestopt met easy life carbo.


En mijn planten doen het uitstekend.
 
Tja als je tevreden bent kun je je afvragen of je moet veranderen maar zelf zou ik een fijne bodem nemen met voeding in de bodem.
 
Tja als je tevreden bent kun je je afvragen of je moet veranderen maar zelf zou ik een fijne bodem nemen met voeding in de bodem.


Awel ik ga sws overstappen naar een grotere bak. Ik dacht filterzand want die zit er mooi ooit, ook tof voor mijn corrydoras. Maar in de forum zag ik dat het een bodemrot kan veroorzaken. Dus heb ik schrik gekregen. En blijkbaar kunnen de planten dan niet goed groeien.
 
Zoals ik al zei gebruiken veel de maat 0,4-0,8 en zijn daar zeer tevreden over hoor. Hornbach verkoopt het onder de naam Aquasand maar ja dat is prijzig.
 

Terug
Bovenaan