wat voor hengel moet ik nemen?


Status
Niet open voor verdere reacties.

joas

New member
Lid geworden
4 mei 2024
Berichten
0
Leeftijd
12
ik wil graag een hengel met een braitcaster er op, ik wil er mee roofvissen.
 
Nou ben benieuwd hoeveel hengelaars hier zitten voor een advies. Wellicht weet @Fozzy er iets over als hengelaar.
 
Waarom met baitcaster erop en niet gewoon een goede werpmolen? Alles hangt af van je wensen en budget. Je kunt vaak bij de hengelsportwinkels wel complete sets kopen maar prijzen varieren vanaf een €80,— tot zoveel je eraan wil uitgeven.

Ik heb ook een simpele set met een gewone molen en daarmee vang je ook prima baars en wat maar happen wil.
Als de vis niet wil happen heb je niks aan een hengel van zeg €400,—.

Ik vis meer met vaste stok als ik eerlijk ben, lekker rustig aan de waterkant zitten.
 
Waarom met baitcaster erop en niet gewoon een goede werpmolen? Alles hangt af van je wensen en budget. Je kunt vaak bij de hengelsportwinkels wel complete sets kopen maar prijzen varieren vanaf een €80,— tot zoveel je eraan wil uitgeven.

Ik heb ook een simpele set met een gewone molen en daarmee vang je ook prima baars en wat maar happen wil.
Als de vis niet wil happen heb je niks aan een hengel van zeg €400,—.

Ik vis meer met vaste stok als ik eerlijk ben, lekker rustig aan de waterkant zitten.
Tja ik heb vroeger wel gevist met een werphengel an dat ging prima en ik kende een baitcaster ook niet. Wat heeft deze dan aan voordelen tov een ouderwetse werphengel?
 
Ff een aanvulling, voor deze vragen kun je beter op een hengelsportforum of facebookgroep de vraag stellen volgens mij. Hier zitten ander soort visliefhebbers zeg maar, :)
 
Ff een aanvulling, voor deze vragen kun je beter op een hengelsportforum of facebookgroep de vraag stellen volgens mij. Hier zitten ander soort visliefhebbers zeg maar, :)
Haha ja daarom zei ik al dat ik benieuwd ben hoeveel hengelaars hier advies kunnen geven. Maar ja af en toe hoor ik wel geluiden van leden die een hengel uitgooien hoor maar het merendeel heeft vissen in een aquarium en niet aan een haakje;)
 
Dat idd.. ik snap niet dat t nog niet verboden is…
Ja ik snap je standpunt Coen en ik ben er ook geen liefhebber van. Maar ja voor sommigen wel en ik denk dat we daar geen discussie van moeten maken hier want daar komen we toch nooit uit.

Dus ja ik zou zeggen als er mensen zijn die ook graag hengelen dan mag je gerust de TS advies geven maar we willen geen discussie over het hengelen zelf en of dat wel of niet diervriendelijk is:deal:
 
Ik heb vroeger gevist, ik had een simpel spinhengeltje waarmee ik op karper viste. Goede molen erop en klaar. Ik vis al heel lang niet meer, wat een baitcaster is weet ik daarom niet. Stel de vraag op een hengelsportforum oid of vraag de hengelsportwinkelier om advies.
 


Dat idd.. ik snap niet dat t nog niet verboden is…
Ik snap je standpunt ook. Maar ben je zelf veganistisch? Ik denk dat veel mensen de ogen dichtdoen voor wat ze niet willen zien. Ik zie niet in waarom de ene keuze erger is dan de ander. Over het algemeen weeg ik mijn keuzes goed af, maar een ander kan ze best veroordelen.
 
Nee. Wel biologisch vlees en zuivel. Maar een dier pijn doen voor niks? Das wel een tandje verder hoor.
 
ik wil graag een hengel met een braitcaster er op, ik wil er mee roofvissen.
Weerhaakjes blijven beter vastzitten, ook in mensen overigens.
 
Nee. Wel biologisch vlees en zuivel. Maar een dier pijn doen voor niks? Das wel een tandje verder hoor.
En mag daarna de rest van zijn leven weer in vrijheid leven. Wij houden ze hun leven lang voor de sier in een glazen bak met wat water. Ik durf niet te zeggen wat diervriendelijker is.
 
Laten we de reacties beperken tot de vraag van de TS en niet of het al dan niet diervriendelijk is. Dit soort reacties gaan we dan ook zonder aankondiging verwijderen.
 
ik ga ook regelmatig vissen
zowel roofvis ( snoek,baars,snoekbaars) welke allemaal teruggezet worden
als forel welke in de diepvries verdwijnt
als voor de fun
dit laatste is eigenlijk een trieste bedoening
vanavond 2 u vissen met men jongste zoon :
25 zwartbekgrondels , 7 zonnebaarzen
dit op een water op 500 m van men huis dus makkelijk op een mooie (zomer)avond te doen
dit zijn allemaal invasieve exoten en dienen volgens de richtlijnen eens gevangen , op humane wijze verwijderd te worden uit het ecosysteem.....
 

Bijlagen

  • 20240505_195227.jpg
    20240505_195227.jpg
    1 MB · Weergaven: 9
  • 20240508_195343.jpg
    20240508_195343.jpg
    618.5 KB · Weergaven: 9
  • 20240508_195345.jpg
    20240508_195345.jpg
    751.2 KB · Weergaven: 7
  • 20240508_201847.jpg
    20240508_201847.jpg
    690 KB · Weergaven: 7
  • 20240508_202157.jpg
    20240508_202157.jpg
    602.5 KB · Weergaven: 8
  • 20240508_203947.jpg
    20240508_203947.jpg
    874.4 KB · Weergaven: 7
  • 20240509_204336.jpg
    20240509_204336.jpg
    1 MB · Weergaven: 9
voor wie het mocht intereseren
de grondelsoorten die als invasieve exoot beschouwt worden zijn eigenlijk allemaal na het graven van het Rijn-donau kanaal vanuit het kaukasische gedeelte van de donau naar west europa gekomen
en verdringen de lokale fauna , zoals de lokale beekdonderpad, rivierdonderpad, beek prik enzoverder door voedselconcurrentie en zeer effectieve voortplanting

de zonnebaars is oorspronkelijk noord amerikaans, ooit als mooie vijvervis naar europa gekomen ,door zijn agressie en zeer snelle voorplanting snel zorgde voor overbevolking van die vijvers waardoor
mensen die overschot dumpte in rivieren/kanalen en vijvers..
daar deed hij lustig voort en is nu dus overmatig aanwezig zonder echt lokale predatoren
 
om ontopic te blijven
elke eenvoudige werphengel met lengte 210cm -270cm met goed molentje is goed voor vangen van:
snoek,snoekbaars,baars, forel, zalmforel
ook voor voorn, brasem, zonnebaars,grondels....
enkel voor roofvis wel een onderlijn te voorzien van fluocrabon of titanium ( gezien stevige tandjes)
( ja uit eigen ervaring ook stevig voor je vingers , ai ai ja dat doet geen deugd)
 
Ik heb vroeger ook gevist. Heb al verteld dat ik een kruisnet gekocht had. Deze was een meter in het vierkant. Thuis had ik een bakje staan speciaal voor klein grut dat ik met deze kruisnet ving.
Ik heb van alles en nog wat ermee naar boven gehaald. Zelfs kleine snoekjes. Ook zeelt. Wat al gauw te groot werd altijd terug gebracht waar ik ze gevangen had. Dit vond ik vaak leuker dan
het vissen op zich. Ik was ook een jaartje lid van de Ruisvoorn en viste in de Wilgenplas. Als tiener erin gezwommen en als volwassene erin gevist.
 
De TS heeft niet meer gereageerd en aangezien het niet echt een vraag voor dit forum is sluiten we dit topic.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Terug
Bovenaan