Wat voor kreeft is dit?


G

GuusM

Guest
Vorige maand meende ik een rode garnaal gekocht te hebben. Eenmaal thuis bleek het toch echt een kreeft te zijn. Inmiddels een stukje groter maar prachtig aanwezig in mijn aquarium. (Wel wat jammer van mijn planten) Mijn vraag, wat hebben ze mij aangesmeerd, hoe groot kan hij worden en moet ik gaan vrezen voor mijn vissen bestand.
1a.jpg
 
Een garnaal is het zeker niet :D Ik denk dat het een cpo kreeft is (Cambarellus patzcuarensis orange). Let naast je planten ook op voor eventuele vissen, het willen nog wel eens vinnen knippers zijn
 
Als het een cpo kreeften is wordt hij niet heel groot, maar let op voor vissen met lange vinnen, en vissen die een rustig karakter hebben! (Betta’s, maanvissen, discussen, gourami’s, etc.) Vissen die meestal wel goed samen gaan met deze kreeft zijn tetra’s, rasbora, etc.
 
Ik twijfel tussen een cpo of clarkii, die laatst genoemde kun je beter niet in je bak hebben die molt en je planten en je andere bewoners, maar is vooralsnog lastig te bepalen, cpo's worden max 3 cm gemiddeld
 
Ik vind het er niet uitzien als een cpo.
Cpo's hebben hier ook nog nooit aan goede planten gezeten.

Ik ben benieuwd waar je op uitkomt maar cpo zou mij gezien de foto verbazen.

Dit is onze (jonge) cpo.

IMG_20190925_131711_2.jpg
 
Cambarellus Patzcuarensis var. Oranje (CPO)

Kleur:
Oranje (wildkleur is bruin)
Gedrag: Staat bekend als de meest agressieve dwergkreeft. Jaagt actief op visjes en ongewervelden. Vechten veel en kunnen soortgenoten zwaar verwonden. In groep gehouden kan het zijn dat onderdrukte dieren poten en scharen missen, in ernstige gevallen vaak met de dood tot gevolg.
Moeilijkheidsgraad: Makkelijk, maar wel erg agressief voor een dwergkreeft.
Commerciële namen: CPO (oranje), choco kreeft (bruine kleurvorm), oranje dwergkreeft
untitled.png
 
Ik denk ook geen CPO. Bij een aquariumzaak hier in de buurt hebben ze precies deze kreeften zitten. Ze worden een stuk groter dan CPO's en zijn geen aanrader met bodemvissen. Welke soort het dan wel is weet ik ook niet eerlijk gezegd.

@Nicolientje-W zou met clarkii wel eens gelijk kunnen hebben. :)
 
oei oei..vrees toch dat het de beruchte Clarkii is die verwant is aan de Amerikaanse rode rivierkreeft en 10-15cm groot worden...
Gelet op de borstel haren bij zijn bek, deze heeft de CPO oranje kreeft namelijk niet.
18eb5d738a1d65edaec752f1c65fa326bcdef3a0.jpg

Nederlandse naam:Oranje kreeft
Beschrijving:Middelgrote slanke oranje kreeft.
Het zijn nieuwsgierige dagactieve dieren die aan mensen gewend kunnen raken. Ze verlaten vaak het water op zoek naar voedsel. De voorkeur gaat uit naar gedimd licht en sommige dieren "verbouwen" het aquarium!
Herkomst:USA
Watertemperatuur:15-28 graden
Zuurgraad (pH):6-8
Hardheid (dGH):10-25
Leeftijd:2 tot 3 jaar.
Grootte:Tot maximaal 10 cm, mannetjes meestal kleiner.
Geslachtsrijp:Rond 6 cm grootte
Geslachtonderscheid: De mannetjes hebben gonopodiën en langere smallere scharen.
Draagtijd: 3-5 weken, afhankelijk van watertemperatuur
Aantal eieren: 50-100
Nakweek:Eenvoudig, mits voldoende schuilplekken.
Bak grootte:Vanaf 60 liter
Bak inrichting:Veel steenhopen, "Hunebedden", kienhout en wat dicht mos. Denk hieraan kleine plukjes van een mosbol die uiteindelijk de meeste stenen zullen bedekken. Kleintjes vinden hier eenvoudig voedsel en bescherming. Wat hoge beplanting waarderen ze ook en zullen hier van tijd tot tijd inklimmen.
Medebewoners:Garnalen kunnen zonder problemen of kleine vis naar keuze. Andere bodembewoners zijn niet echt aan te raden.
Voer:Het zijn alleseters, zowel dierlijk als plantaardig voedsel wordt gretig naar binnen gewerkt. Garnalenvoer alswel speciaal kreeft
 
Het is ook geen cpo want die hebben volgens mij veel fijnere scharen.
 

Terug
Bovenaan