Wat voor plaat op mijn aquarium frame


Visjesnl05

Member
Lid geworden
30 oktober 2022
Berichten
6
Leeftijd
21
Hi,

Ik wil binnenkort een aquarium frame maken van hout van 200x50x70. En ik ga 2 aquaria er op zetten van 83 cm lang. Nu vroeg ik mij af wat voor onderplaat kan ik het beste gebruiken om de aquaria op te zetten. Dit is hoe ik mijn frame zou bouwen, met houten balken van 44x94. de 2de steunpilaar verplaats ik nog iets naar links en de 3de steunpilaar nog naar rechts.
Groetjes
cbf74929-f9a0-4d24-8f1d-d73a14a6ac72.jpeg
 
18 mm.Multiplex
 
18 mm.Multiplex
Hi, als ik op internet zoek voor dit kom ik veel verschillende soorten mogelijkheden tegen. Is er een verschil in welke ik kies. Ik wil het het liefst direct op maat laten maken. Groetjes
 
Hi, als ik op internet zoek voor dit kom ik veel verschillende soorten mogelijkheden tegen. Is er een verschil in welke ik kies. Ik wil het het liefst direct op maat laten maken. Groetjes
Zelf zou ik altijd kiezen voor watervast verlijmd. Bijvoorbeeld: https://www.sleiderink.nl/okoume-mu...MI6ZPFpszQhQMV7JeDBx2TBw1AEAAYASAAEgJLePD_BwE

De letters WBP bij multiplex staan voor Water Boiled Proof. Dit wil volgens de testspecificaties zeggen dat het multiplex verlijmd is met een speciale lijm, waardoor "het multiplex minimaal 72 uren in een kookproef kan doorbrengen, zonder dat de verschillende lagen van het multiplex losraken".
 
  • Leuk
Waarderingen: frog
Multiplex of betonplex voldoen allebei.
Persoonlijk ben ik er wel een voorstander van om zeker de kopste kant tegen vocht te beschermen, door ze of in meerdere lagen te lagen, of behandelen met epoxy.
Ook bij watervast multiplex of betonplex blijven de kosten kanten anders gevoelig voor vocht.
18mm is met deze ondersteuning van het frame i.m.o. meer dan voldoende (Al zou ik niet dunner gaan)

Edit: bij de meeste Hubo's kun je plaat opmaat laten zagen, en betaal je vervolgens ook voor de afgenomen hoeveelheid. Bij bv gamma betaal je gelijk voor de hele plaat
 
Top dank jullie wel voor alle reacties 😊
 
Maak je evt een kast van bv juwel nabootsen en dan met anykind voorgezaagd hout.
Dan kun je het verbeteren naar je wens.
 
Maak je evt een kast van bv juwel nabootsen en dan met anykind voorgezaagd hout.
Dan kun je het verbeteren naar je wens.
Juwel heeft geen kasten van 200cm 😉 en dan heb je een kast van spaanplaat. Da gaat niet werken op deze maat. In elk geval niet op kasten die standaard worden aangeboden.
 
Ik bedoel dat je dat model kunt navolgen tot op je persoonlijke maat,
Goed bij een 2m constructie kun je wel gaan overwegen om bv 6 stelschroeven eronder te maken, kom je uiteindelijk leuk waterpas uit. Veeel mooier om niet tegen iets ongewenst scheefs aan te kijken.
Wij hielden voorheen de bakken op een stalen gelaste onderstel dat je dan bekleden kunt met alle soorten plankjes en deurtjes, dus wat dat betreft ben ik persoonlijk wel voor een gelastte maar of dat nog te doen is qua prijs etc dat weet ik niet
 
Dat klopt @ lagerwerf, en spaanplaat is volgens mij de meest slechtste optie want dit waaibomenhout zuigt vocht op, wanneer het er mee in kontakt komt dan. Ik val nogmaals in herhaling door te vermelden dat mijn Eheim Scubaline die ik ooit had voorzien was van een spaanplaat dragend gedeelte, na waterlekkage langs de voorruit werd dit spaanplaat behoorlijk dikker en kon ik het onderstel ( dank je wel Eheim) weggooien.

Wel moet ik vermelden dat de onderkast ,daar waar het potfilter stond wel weer watervast was en dat dit vreemd genoeg waterbestendig was.
 

Terug
Bovenaan