Wat is er nieuw

Wat voor plantje is dit?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Honeybadger
  • Startdatum Startdatum
H

Honeybadger

Guest
Op de (onduidelijke) foto hieronder zie je een klein plantje dat aan de wortelstok van een Bucephalandra-soortje groeit.
Het groeit mooi langs de wortelstok en vormt kleine maar dikke vertakkingen.
De uiteindes zijn helder groen, daarna wordt het iets donkerder. Wat opvalt is dat het een zeer stug plantje is. De takjes/blaadjes zijn niet plooibaar. Deze zijn vrij hard en wanneer ik ze probeer te plooien breken ze af in plaats van mee te geven. Het groeit traag maar lijkt wel van veel licht te houden.

Ik vind het zeer mooi maar heb geen idee wat het exact is. Ik heb even gedacht dat het een groeivorm van Riccia fluitans was (hoewel ik dit niet in de bak heb) en op de foto lijkt het er misschien ook een beetje op maar het is toch iets anders volgens mij.
Het groeit compleet anders en stukken trager, hecht zich vrij stevig aan de wortelstok van de plant en zinkt als een steen, zelfs kleine stukjes. Ik heb het uitgebreid vergeleken met riccia en het is zo goed als zeker iets anders.

Het lijkt verder op geen enkel plantje in mijn bak(ken) en ik vermoed dat het meegelift is met de Bucephalandra waar het op groeit. Deze staat al vrij lang in de bak dus het groeit echt zeer langzaam en horizontaal.

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Plantje.jpg

Kan het niet heel goed zien op de foto maar mijn gedachte gaat uit in de richting van Monosolenium tenerum ook wel Levermos genoemd maar is volgens mij een varenachtig iets.

Kan het niet heel goed zien op de foto maar mijn gedachte gaat uit in de richting van Monosolenium tenerum ook wel Levermos genoemd maar is volgens mij een varenachtig iets.

Tja, sorry voor de foto...
Ik heb ook Monosolenium in de bak maar dat is het niet. M. tenerum is veel dunner van blad en ook donkerder...
Toch bedankt voor je reactie.. 😉

Is inderdaad een mossoort, en dus duidelijk GEEN varentje of zo. Lekker laten zo, ziet er leuk uit!

Thanks!
Ja, ik laat het zeker begaan, vind het zeer mooi!
Wou gewoon graag weten wat het was om wat info te verzamelen zodat ik het zo goed mogelijk kan soigneren!
🙂
Ik merk ook dat het ofwel vrij gevoelig is voor verhuis ofwel vrij CO2/lichtminnend is. Ik haalde het twee dagen geleden uit de bak omdat ik de bucephalandra wat moest verzorgen. Ik stak het vervolgens anderhalve dag in een low tech bakje en het begon al bruin te worden aan de uiteindes.
Heb het dus maar snel op de originele plek teruggeplaatst... :juggle:

Tja, sorry voor de foto...
Ik heb ook Monosolenium in de bak maar dat is het niet. M. tenerum is veel dunner van blad en ook donkerder...
Toch bedankt voor je reactie.. 😉

Het hecht zich trouwens ook vrij goed aan de ondergrond terwijl M. tenerum eigenlijk amper tot niet hecht. De vertakkingen zijn ook regelmatiger en meer uitgesproken.
Ik zal dit weekend eens proberen een betere foto te maken tijdens het onderhoud.
Durf het nu niet teveel te storen na de blijkbaar belastende verhuis...

Ah jammer maar graag gedaan.
Ik was ff mis met dat andere spul,Lomariopsis lineata en dat is officieel een varen soort.

Mos is een vreemd gewas, het is in principe een echte oerplant en overleeft heel extreme omstandigheden. maar als het eenmaal goed is aangeslagen, en dus op een plek staat die voldoen aan de specifieke eisen van precies die soort, dan maakt het zich "breed" . Als die omstandigheden ook maar iets te veel wijzigen in de opinie van het mos, dan gaat hij in de overlevensmodus en stopt acuut met de "hogere" levensprocessen ( lees assilileren) vergelijk dit met bv kleuren en laten vallen van de bladeren van de hogere planten.

Overigens hebben mossen diverse methoden om zich ergens aan te hechten, ze kunnen lange draden maken, of zelfs een soort van "klittenvoetjes"en ook zuignapjes zij niet onbekend. overigens hebben mossen nooit echte wortels, zoals hogere planten, ze hebben delen die die taak uitvoeren, maar als je het mos zou omdraaien ( top down) dan zul je zien dat na een heel korte periode de "wortels" gewoon weer "blad" worden en omgekeerd.
Mossen zijn ongeveer 180 miljoen jaar eerder ontstaan dan de varens en hogere planten, als een soort symbiose van algen en bacteriën, uiteindelijk zijn daaruit de mossen geëvolueerd. Je hebt hele primitieve soorten, die alleen ongeslachtelijk vermeerderen maar ook "moderne" soorten met op bloemen lijkende voortplantingsorganen.

Terwijl we bezig zijn...
Er groeit hier in een ander bakje sinds kort een zeer mooi algje waarvan ik me ook afvraag wat het juist is.
Opnieuw een onduidelijke foto maar het is nog vrij klein momenteel dus ik moest zoomen met de smartphone, nooit een goede combinatie...

Het algje is in werkelijkheid vrij helder rood en vormt vertakkingen die waaien in de stroming, een beetje als een wier of een koraaltje bijna. Het groeit niet snel en ik zie het (voorlopig) maar op twee plekken in de bak.
Ik vind het zo mooi dat ik van plan ben om het te laten gedijen om te zien hoe snel/groot/overheersend het eventueel zal worden.

Iemand een idee welke soort alg dit zou zijn?

algje.jpg

Mos is een vreemd gewas, het is in principe een echte oerplant en overleeft heel extreme omstandigheden. maar als het eenmaal goed is aangeslagen, en dus op een plek staat die voldoen aan de specifieke eisen van precies die soort, dan maakt het zich "breed" . Als die omstandigheden ook maar iets te veel wijzigen in de opinie van het mos, dan gaat hij in de overlevensmodus en stopt acuut met de "hogere" levensprocessen ( lees assilileren) vergelijk dit met bv kleuren en laten vallen van de bladeren van de hogere planten.

Hopelijk beseft het snel dat het nu weer thuis is en dat het terug in groeimodus mag schakelen...
😉

Overigens hebben mossen diverse methoden om zich ergens aan te hechten, ze kunnen lange draden maken, of zelfs een soort van "klittenvoetjes"en ook zuignapjes zij niet onbekend. overigens hebben mossen nooit echte wortels, zoals hogere planten, ze hebben delen die die taak uitvoeren, maar als je het mos zou omdraaien ( top down) dan zul je zien dat na een heel korte periode de "wortels" gewoon weer "blad" worden en omgekeerd.
Mossen zijn ongeveer 180 miljoen jaar eerder ontstaan dan de varens en hogere planten, als een soort symbiose van algen en bacteriën, uiteindelijk zijn daaruit de mossen geëvolueerd. Je hebt hele primitieve soorten, die alleen ongeslachtelijk vermeerderen maar ook "moderne" soorten met op bloemen lijkende voortplantingsorganen.

Leuke info! Top!
Ik heb hier inderdaad ook een mosje dat zich compleet hecht aan de steen, in die mate dat het de groeven en de gaten in de steen volgt en zich bijna "versmelt" met de (structuur van) steen.
Terwijl andere mosjes soms niet hechten of bvb maar met een klein stukje hechten waarna ze in de lengte beginnen groeien/wapperen..
Sommige mosjes zijn echt super mooi, ik ben eigenlijk wel een beetje een mosjesman (vroegere generaties van mij waren misschien bosjesman?) 😀

Ah jammer maar graag gedaan.
Ik was ff mis met dat andere spul,Lomariopsis lineata en dat is officieel een varen soort.

Gezien de kwaliteit van mijn foto is elke vergissing compleet te begrijpen. Ik was al blij dat er niemand Anubias of zoiets riep na het zien van mijn wazige 'foto'
😀

Veel algen worden rood als ze dood zijn, als ik de stenen weer eens met heet water poets dan heb ik daarna enkele dagen/weken knalroze tot rode plukken op de stenen zitten.

Maar dit is geen alg denk ik, dus ik ben benieuwd wat er uitkomt

Veel algen worden rood als ze dood zijn, als ik de stenen weer eens met heet water poets dan heb ik daarna enkele dagen/weken knalroze tot rode plukken op de stenen zitten.

Maar dit is geen alg denk ik, dus ik ben benieuwd wat er uitkomt

Inderdaad, als ik bvb baardalg behandel met easy carbo dan slaat het ook rood uit na één a twee dagen.
Maar dit 'takje' is al rood vanaf het begin. Het is sowieso niet dood want ik zie wel dat het groeit, zij het zeer traag.

Ik heb net eens goed gezocht in de bak en ik zie dat er toch meerdere plaatsen zijn waar dergelijke 'takjes' uit de stenen lijken te groeien...
Het lijkt me te traag om problematisch te worden maar ik ben wel geïntrigeerd.
Het begint met een klein plekje op de steen van waaruit het dan begint te vertakken...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan