Wat is er nieuw

Wat voor tekort heeft deze plant?

Teun van Lent

Well-known member
Lid geworden
1 oktober 2019
Leeftijd
27
Hoi allemaal,

ik heb een 60L Aquarium met sinds 2 weken een LED balk en voedingscapsules in de bodem.
Dat effect zal misschien niet na 2 weken te zien zijn op de planten, maar ik heb enkele Hygrophilia siamensis planten die er zo uit zien:
iemand een idee wat voor specifiek tekort dit zal zijn? Ik voeg geen CO2 toe

Bijlagen

• WhatsApp Image 2020-08-26 at 17.04.17 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2020-08-26 at 17.04.17 (1).jpeg
    76.1 KB · Weergaven: 163
  • WhatsApp Image 2020-08-26 at 17.04.17.jpeg
    WhatsApp Image 2020-08-26 at 17.04.17.jpeg
    67.1 KB · Weergaven: 168
Heel simpel: easycarbo en profito van easylife toevoegen

Heel simpel: easycarbo en profito van easylife toevoegen
Als dit het magische en simpele antwoord op alle problemen met planten is vraag ik me af waarom niet iedereen dit toepast 🤔

Wat zijn de waterwaarden en wat voeg je wel toe? Wellicht dat je nu meer licht hebt dan voorheen en er nu opeens door meer licht tekorten optreden.

https://www.aquariumbemesting.nl/nl/background-information/gebreksverschijnselen
En kun je iets zeggen over de verlichting en de verlichtingsduur?

Easycarbo is geen plantenvoeding maar een algenbestrijdingsmiddel waar veel vissen niet goed tegen kunnen

Het geeft een minimale hoeveelheid co2 af wat de planten toch kunnen gebruiken maar dat is iets in de buurt van ik dacht 0,7 mg en dat zet vaak geen zoden aan de dijk.

Het zou CO2 gebrek kunnen zijn. Je zou dan ook verwachten dat je baardalgen en/of penseelalgen gaat zien.

Dit zijn de waterwaarden momenteel:
pH = 7.5
GH = 6
KH = 7
NO2 = 0
NO3 = 20
PO4 = 2
NH3 = 0

Ik voeg geen CO2 toe want dat vind ik te duur, wilde het liefst planten in de bak die niet perse CO2 nodig hebben. Over de LED lamp, hier is het linkje naar de lamp toe:
https://www.aliexpress.com/i/33051019580.htmlOp die lamp is de mogelijkheid voor een 24/7 cyclus, met dus ingebouwde LED standen waardoor het lijkt of de zon onder gaat of op komt, en 's nachts bootst de lamp het effect na door middel van heel gedimd blauw licht. Ik neem aan dat de vissen er geen stress van ervaren, maar wat omtrent de planten? Ook al is het licht zwak, ze krijgen erdoor wel veel lichturen

Oh en voor de kenners, ik heb er de voedingscapsulen in zitten van tuinkabouter

Hoeveel uur licht geef je en op welke intensiteit?

Voedings capsules van tuinkabouter is 1 ding en o.a. goed voor de planten die merendeel voeding opnemen uit hun wortels. Maar er zijn genoeg planten die dat ook doen via hun blad.

Easy carbo zou ik mee stoppen. Het lijkt op ijzertekort, kijkend naar het blad net onder het nieuwe blad. Maar het kan net zo goed te maken hebben met belichting, co2 hoeveelheid en de bemesting die hierop afgestemd dient te worden.

Blauw licht doet niks.

Gr. Ed

Ah, easycarbo geef ik niet. Ik geef alleen easy life standaard plant bemesting. Wekelijks volgens de juiste dosering. Lichturen staan op 8 uur. 18watt is als ik het zo begrijp de max dat m'n led lamp kan geven

Nou volgens mij is 18W led op een bakje van 60cm best veel hoor. Zelf had ik er een met 10W led en dan moest ik al drijvers gebruiken om te voorkomen dat ik co2 moest gebruiken.
Volgens de co2 tabel zit je net rond de 6 mg aan co2 en dat is weinig as je wat meer licht gebruikt.

Mijn vermoeden is dat je wat micro elementen tekort komt als ik zo kijk naar de verschillende symptomen op je plantje. Hebben alle plantjes hier last van of alleen deze? Als ze het allemaal hebben, heb je een tekort in je bak, heeft alleen deze het, is je waterdistributie wellicht niet op orde.

Dit is toevallig , ik zit met exact t zelfde probleem ,
M,n cabomba knalt haast m,n bak uit maar dezelfde plant doet het bij mij ook erg slecht ik had dacht ik n makkelijke plant maar hij pakt veel alg en groeit gewoon slecht.
Kan t misschien zo zijn dat er soms planten op de markt komen die gewoon van mindere kwaliteit zijn?

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    190.9 KB · Weergaven: 102
Hoi allemaal,

ik heb een 60L Aquarium met sinds 2 weken een LED balk en voedingscapsules in de bodem.
Dat effect zal misschien niet na 2 weken te zien zijn op de planten, maar ik heb enkele Hygrophilia siamensis planten die er zo uit zien:
iemand een idee wat voor specifiek tekort dit zal zijn? Ik voeg geen CO2 toe
Dit zijn plantjes die een grote licht tolerantie kennen maar bij sterkere verlichting wordt de plant mooi compact. Flink bodem bemesten helpt. Oh, en zet de plant ergens waar stroming is, daar houdt ze van! Overigens heb je aan je metingen te zien wel een CO2 tekort. Licht verminderen om de CO2 vraag van deze plant lager te maken resulteert wel vaak in een gerekte plant die de onderbladen laat vallen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan