Wat voor Tl buizen bij de bouwmarkt kopen

EmielRol

Well-known member
Lid geworden
15 december 2017
Berichten
130
Leeftijd
28
Beste iedereen,

Ik had een aantal vragen voor als ik een lamp wil kopen voor mijn aquarium hoeveel lumen zou ik gemiddeld of minstens moeten hebben en hoeveel Kelvin.

Met vriendelijke groet,

Emiel Rol.
 
Geen idee

Waarom vertel je niet wat meer over je bak?
 
Zover ik mij herinner heb jij een 60cm met een 15W buis erin en dan zou ik voor de Philips buizen gaan van 15W en persoonlijk vindt ik kleur 830-840 het mooiste en ze zijn geschikt voor je planten.
 
Zou inderdaad ook kunnen maar ik heb op de nieuwe Aquatlantis na enkel buizen en stap niet zo snel over:sorry:.
 
Ik bekijk net even die link en lees iets over starters en het aanpassen. Ik heb er verder weinig verstand van maar weet niet of je bij bv de Juwel bakjes van 60cm dan zomaar zo n led buis kan nemen zonder verdere aanpassingen.
 
Zover ik mij herinner heb jij een 60cm met een 15W buis erin en dan zou ik voor de Philips buizen gaan van 15W en persoonlijk vindt ik kleur 830-840 het mooiste en ze zijn geschikt voor je planten.

Als je 930 of 940 kiest, dan heb je een Ra waarde van 90 en hoger.

Dit geeft een natuurlijker licht en evenwichtige kleuren.
 
Ja zolang je starters hebt en erbij komt is het plug&play zelfs met 2 linker handen
 
Ja zolang je starters hebt en erbij komt is het plug&play zelfs met 2 linker handen

Ja vaak is het probleem dat je er niet makkelijk bij kan bij de kant en klare 60cm bakjes. Dan moet je volgens mij toch wel weer weten wat je doet en er wat verstand van hebben;)k
 
Ja vaak is het probleem dat je er niet makkelijk bij kan bij de kant en klare 60cm bakjes. Dan moet je volgens mij toch wel weer weten wat je doet en er wat verstand van hebben;)k
De kant en klare passen als ik me niet vergis gewoon in de fittingen van de t5/t8 buizen in de kap zelf en hebben een aparte stekker. Stekker in het stopcontact en lamp blijft hangen tussen de doppen.
 
Zover ik mij herinner heb jij een 60cm met een 15W buis erin en dan zou ik voor de Philips buizen gaan van 15W en persoonlijk vindt ik kleur 830-840 het mooiste en ze zijn geschikt voor je planten.
Ja denk dat ik 840 ook wel mooi vind idd, en totaal niet duur
 
Als je 930 of 940 kiest, dan heb je een Ra waarde van 90 en hoger.

Dit geeft een natuurlijker licht en evenwichtige kleuren.
Ja daar ben ik ook naar opzoek
 
Bij de juwel bakken moet je sowieso opletten. De afmetingen van de standaard buis wijkt af van die van de buizen van philips. Dus zonder aanpassingen gaan die sowieso niet passen. Weet zelf ook niet of ze met aanpassingen wel gaan passen.

Zelf ga ik in 1 bak de pl lamp (ja helemaal ouderwets) vervangen door led en kijken hoe dat bevalt. Als het bevalt gaat mijn juwelbak volgend jaar als de tl's op zijn ook over op led. Dat elk jaar vervangen vind ik ook maar een gedoe.
 
De kant en klare passen als ik me niet vergis gewoon in de fittingen van de t5/t8 buizen in de kap zelf en hebben een aparte stekker. Stekker in het stopcontact en lamp blijft hangen tussen de doppen.

Klopt mar heb je dan niet er een speciale starter bij nodig? Zo ja, die zie ik in mn lichtkap niet en die zal wel weer ingebouwd zitten.
 
Bij de juwel bakken moet je sowieso opletten. De afmetingen van de standaard buis wijkt af van die van de buizen van philips. Dus zonder aanpassingen gaan die sowieso niet passen. Weet zelf ook niet of ze met aanpassingen wel gaan passen.

Zelf ga ik in 1 bak de pl lamp (ja helemaal ouderwets) vervangen door led en kijken hoe dat bevalt. Als het bevalt gaat mijn juwelbak volgend jaar als de tl's op zijn ook over op led. Dat elk jaar vervangen vind ik ook maar een gedoe.

Bij de gewone 60cm bakjes passen de T8 buizen wel hoor die uit de bouwmarkt komen. ik koop ze daar altijd namelijk. Bij andere maten bakken past het dan weer niet inderdaad.
 
Bij de gewone 60cm bakjes passen de T8 buizen wel hoor die uit de bouwmarkt komen. ik koop ze daar altijd namelijk. Bij andere maten bakken past het dan weer niet inderdaad.

Ik wist niet dat ze voor de 60cm wel passen, dat scheelt dan weer. Weer wat geleerd :petjeaf:
 
Ja ik betaal maar dik 3 euro voor een nieuwe buis:Dk:Dk
 
Ja ik betaal maar dik 3 euro voor een nieuwe buis:Dk:Dk
Maar heb jij dan een tl buis of meerdere? Is het aantal lumen wat een lamp produceert ook van belang voor het groeien van de planten
 
Tegenwoordig wel geloof ik maar is de vooruitgang!
Je kan de mooiste plantenbakken maken met simpele dikke tl buizen hoor! ;)
 
36w T8 buis is en blijft een 36W T8 buis.
Je kan (in principe) niet opeens meer of minder lumen hebben met eenzelfde buislengte.
 
36w T8 buis is en blijft een 36W T8 buis.
Je kan (in principe) niet opeens meer of minder lumen hebben met eenzelfde buislengte.

Is heel goed mogelijk. Dat komt omdat het fuorescentie buizen zijn. Het wattage bepaald de hoeveelheid uv licht.
De fosfor bepaald hoeveel zichtbaar licht gemaakt wordt uit het uv licht.
Dus zelfde wattage en andere kleur buis. 830, 840 of 950 Geven andere lumen per watt.

Zie.

https://www.lampdirect.nl/philips-tl-d-xtra-36w-830-master-120cm-warm-wit
https://www.lampdirect.nl/philips-tl-d-secura-36w-840-master-120cm-koel-wit
https://www.lampdirect.nl/philips-tl-d-90-graphica-36w-950-master-120cm-daglicht
 
950 is wel heel belabberd qua opbrengst..

Maar idd zitten verschillen in, maar 100Lm op een lamp van 12cm is niet werelds zegmaar.
Het is niet dat je “per ongeluk” een lamp kan plaatsen die 2x zoveel licht geeft ofzo.
Behalve die 950 waar het opeens 1/3 minder is..
 
950 is wel heel belabberd qua opbrengst..

Maar idd zitten verschillen in, maar 100Lm op een lamp van 12cm is niet werelds zegmaar.
Het is niet dat je “per ongeluk” een lamp kan plaatsen die 2x zoveel licht geeft ofzo.
Behalve die 950 waar het opeens 1/3 minder is..

Dat ligt eraan waar je de prioriteit legt. De 950 heeft een zeer mooie kleurweergave. En dat gaat ten koste van het aantal lumen.
Maar als lumen alleen belangrijk zou zijn, dan moet je assimilatie verlichting nemen. Je vissen zien er niet uit. Maar je planten gaan als een malle.
 
Dat ligt eraan waar je de prioriteit legt. De 950 heeft een zeer mooie kleurweergave. En dat gaat ten koste van het aantal lumen.
Maar als lumen alleen belangrijk zou zijn, dan moet je assimilatie verlichting nemen. Je vissen zien er niet uit. Maar je planten gaan als een malle.

ja, maar we hebben het hier over het verschil tussen 80 en 90. dat verschil zie je waarschijnlijk bijna niet als je ze los van elkaar ziet.
 
ja, maar we hebben het hier over het verschil tussen 80 en 90. dat verschil zie je waarschijnlijk bijna niet als je ze los van elkaar ziet.

Wellicht zullen de planten het wel "opmerken" en het onder de een beter doen dan onder de ander.
 
Stukje van Flevovis.nl:

Het verschil tussen de 800- en 900-serie is simpel gezegd dat de 800-serie een hogere lichtstroom levert (meer lumen per watt, zie Licht begrijpen en lichtbegrippen) terwijl de 900-serie een iets betere kleurweergave heeft.
 
Nee denk niet dat planten een hogere CRI “opmerken”

Een CRI hoger dat 80 is eigk al “overdreven”
Komt vooral omdat CRI word gemeten in een ander deel van het kleur spectrum dan PAR (photsynthetic active ratio)
 
Ok, dus de 900 serie zal niet veel meerwaarde hebben voor de planten als ik het goed begrijp.
 
Stukje van Flevovis.nl:

Het verschil tussen de 800- en 900-serie is simpel gezegd dat de 800-serie een hogere lichtstroom levert (meer lumen per watt, zie Licht begrijpen en lichtbegrippen) terwijl de 900-serie een iets betere kleurweergave heeft.
idd ik bedoelde ook dat wij eigenlijk geen betere kwaliteit ervaren terwijl de planten minder licht krijgen.
Nee denk niet dat planten een hogere CRI “opmerken”

Een CRI hoger dat 80 is eigk al “overdreven”
Komt vooral omdat CRI word gemeten in een ander deel van het kleur spectrum dan PAR (photsynthetic active ratio)
dat heb ik ook ergens gelezen
Ok, dus de 900 serie zal niet veel meerwaarde hebben voor de planten als ik het goed begrijp.
dat was ook mijn conclusie.
 
Terug
Bovenaan