wat voor vissen voor kind van 8 jaar


jacqueline

Well-known member
Lid geworden
31 oktober 2005
Berichten
3,002
Locatie
hoofddorp
Een collega wil voor haar zoontje van 8 jaar een aquarium kopen.omdat hij gek is op visjes.
ze wilde goudvissen. Dit heb ik afgeraden :D

Het wordt een bakje van 40 of 60 cm. Is nog niet geheel bekend. Uiteraard help ik bij de inrichting en vissen keus. Hij is gek op gekleurde visjes. Ik zit de denken aan guppies? Zijn kleurrijk niet zo moeilijk te houden.. en erg leuk voor kids.

Hebben jullie nog ideeen? Of ander kleurrijke makkelijke vis voor beginners?
 
Guppen uit dierenzaken zijn allang geen beginnersvisjes meer. Die uit de dierenwinkel zijn erg zwak. Een nakweek Discus is bijna nog makkelijker qua verzorging. ;)

Endlers zijn dan geschikter.

Je collega weet van het onderhoud van een aquarium?
 
Nee Botia, dat ga ik haar leren. Ik heb nog een paar mooie boeken liggen.
ik zat ook aan endlers te denken. Zijn deze visjes ook mooi van kleur Botia?
 
Mijn eerste vis was een betta. Die kreeg ik op mn 7e en sindsdien ben ik verliefd geworden op betta's. Mijn fascinatie voor ze is ook nooit meer overgegaan :) .

Dan kunnen er natuurlijk geen guppen bij maar misschien iets anders, kleine boraras soort....
 
Mikyboy dat is ook een leuk idee een betta man met was rasborasjes.
 
Ik zou voor platy's gaan.
Die zijn bij mij in ieder geval niet kapot te krijgen. Ik gebruik ze altijd om de bak in te draaien (daarna breng ik ze terug), nog nooit een verloren.
 
Ik zou en dat weet ik uit ervaring voor kleur en beweging gaan.
Naast de visjes misschien wat garnaaltjes en een leuke slak en dan is het feest compleet.Ze moet dan wel voor de 60 cm gaan natuurlijk...
 
Tja.. je vraagt om een vis..
Mijn ervaring met mijn 2 jongen kinderen is dat ze beduidend meer getrokken worden door de vrolijkheid/beweeglijkheid en kleur van de garnaaltjes dan dat ze nog omkijken naar de vissen.
 
fixen zei:
Ik zou voor platy's gaan.
Die zijn bij mij in ieder geval niet kapot te krijgen. Ik gebruik ze altijd om de bak in te draaien (daarna breng ik ze terug), nog nooit een verloren.
Moest het effe 2 x lezen voordat ik begreep wat je hier zegt.. :juggle:
 
Ik zou ook voor de Betta kiezen, daar kunnen ze ook wat interactie mee hebben, dat lukt met de meeste kleine visjes niet. Een Betta is dan veel leuker, komt naar het glas voor voer of zomaar om te kijken wat er gebeurt. Met een beetje geluk kan je hem zelfs uit je hand laten eten.
 
Ik zou ook garnalen of 1 Betta aanraden maar in geen geval deze samen. Een betta kun je uit de hand leren eten en zal snel op je reageren als ze je zien.
 
jessicapilon zei:
Ik zou ook garnalen of 1 Betta aanraden maar in geen geval deze samen. Een betta kun je uit de hand leren eten en zal snel op je reageren als ze je zien.
Een Betta en Japonica garnalen kunnen wel.
 
Ja dat is waar. Die is weer wat groter natuurlijk ;).
 
Dank voor de leuke ideeen. Ik heb mijn collega twee aquarium boeken geleend zodat zij zich kunnen in lezen.

Wat ga ik doen. Ik neem hem mee naar de aquarium winkel om te laten zien wat er is en wat geschikt is.

Ikzelf denk aan een betta man, wat garnalen met eventueel endlers of rasborasjes.

Maar hij moet zekf kiezen. Ik help mee met wat kan en niet kan.

Ik heb aan gegeven dat een 60 cm bak het beter is als 40 cm.

Hij komt eerdaags naar mijn bak kijken. Misschien kan ik hem overtuigen voor de betta die ik ook heb zwemmen.
 
oh dan zul je vaak nee moeten zeggen ben ik bang

wijst die alleen maar naar clown botia s, maanvissen en mini haaien (die wou ik vroeger altijd maar gelukkig heeft het nooit gemogen van pa en ma :D)

maar wel leuk dat je ze helpt, en ik vind aquariums ook altijd goede en leuke hobbys voor kinderen.
 
Endlers zijn wat druk voor Betta's, dit geld ook voor Platy's en Guppen.

Ook wenst een Betta drijfplanten, en voeding met een hoog dierlijk gehalte. En de hier voor genoemde levendbarende vissen willen juist voer met een hoog plantaardig gehalte.
 
Misschien moeten we het nog anders benaderen. Wat komt er bij hen uit de kraan ?

Dieren die goed passen bij het lokale kraantjes water verdienen mijns inziens de voorkeur.
 
Bij ons is het water zacht. Ik zal mijzelf ook nog even inlezen wat wel en niet kan.
 
Botia zei:
Endlers zijn wat druk voor Betta's, dit geld ook voor Platy's en Guppen.

Ik houd een trio platy's en een single Betta-man al minstens een half jaar samen. Dat gaat probleemloos. Ze kunnen van beide kanten redelijk van hun afbijten en ik zie geen enkel probleem. Hangt wel van het individuele karakter van de Betta af, vermoed ik.. Die van mij laat zich het kaas niet van zijn Bettabrood eten.
 
De uiteenlopende wensen qua voeding met Betta's en de genoemde levendbarenden blijft een reden om de combinatie niet te maken.
 
Even een andere gedachte hierbij.
De bakmaat zelf: Vroeger met kweken kocht ik bakken van 60x30x30cm. De laatste van die breedte was 40cm hoog in plaats van 30cm. Het verschil ( om te zien ) is groot. Plus je hebt dan een inhoud van 72 liter tegenover 54 liter. Ik ben geen plantenman, maar 10cm hoger lijkt mij voor de planten ook beter. Veel planten worden hoger. De kap blijft hetzelfde. VG, Jon.
 
Jacobus zei:
Botia zei:
Endlers zijn wat druk voor Betta's, dit geld ook voor Platy's en Guppen.

Ik houd een trio platy's en een single Betta-man al minstens een half jaar samen. Dat gaat probleemloos. Ze kunnen van beide kanten redelijk van hun afbijten en ik zie geen enkel probleem. Hangt wel van het individuele karakter van de Betta af, vermoed ik.. Die van mij laat zich het kaas niet van zijn Bettabrood eten.
De bakmaat speelt ook een rol. In een meter bak zal het beter gaan dan in een 60cm bakje.
 
Ik zelf heb ook een betta man met 2 vrouwen en plattys. Maar mijn bak is 1.20 350 liter. Kun je niet vergelijken met 60 cm 50 liter.
 

Terug
Bovenaan