Wat is er nieuw

Wat voor voeding?

strafelock

Member
Lid geworden
16 april 2021
Leeftijd
36
Hoi,

Na een enorme slakkenplaag heb ik onderlaatst nieuwe planten gehaald en al het hout+stenen met de hogedrukspuit afgespoten.
Ik heb hier nog geen plantenvoeding voor maar wil het nu wel goed aan gaan pakken.

Planten die er nu in staan:
  • 3 x Echinodorus Bleheri (2 stekjes)
  • 1x Echinodorus Aflame
  • 1x Echinodorus Red Devil
  • 2x Cryptocoryne Balansae
  • 7x Cryptocoryne Parva
  • 1x Nymphaea Glandulifera (de prachtige groene lotus-achtige plant, binnen 2 dagen tot aan het oppervlakte gegroeid)
  • 1x Rode Lotus
  • 1x Anubias Hastifolia
Ik wilde graag de poeders van www.aquariumbemesting.nl gaan gebruiken.
Heb ik genoeg aan enkel bodemvoeding dmv kleibolletjesmix+lateriet, of moet ik ook nog Makro+Micro toevoegen in de waterkolom?

Alle tips zijn welkom!!
Alvast bedankt.

Bijlagen

• IMG_20220723_213153.jpg
    IMG_20220723_213153.jpg
    342.7 KB · Weergaven: 139
Anubias trekt zijn voeding uit het water. De wortels zijn enkel wat hem op je stenen, hout, of bodem verankert.

Over de andere planten hoef je je kwa waterkolomvoeding geen zorgen te maken, die zijn primair wortelvoedend.

Ik zou bij alle moerasplanten voeding bij de wortels doen en dat kan prima met de kleibolletjesmix en ook vloeibare voeding erbij toedienen.
Ook moerasplanten nemen wel met het blad voeding op al is dat veel minder dan dat echte waterplanten dat doen.

Of je macro moet toevoegen hangt ook af van de nitraat en fosfaat in de wtaerkolom en beide hebben planten nodig.

Hoi,

Na een enorme slakkenplaag heb ik onderlaatst nieuwe planten gehaald en al het hout+stenen met de hogedrukspuit afgespoten.
Ik heb hier nog geen plantenvoeding voor maar wil het nu wel goed aan gaan pakken.

Planten die er nu in staan:
  • 3 x Echinodorus Bleheri (2 stekjes)
  • 1x Echinodorus Aflame
  • 1x Echinodorus Red Devil
  • 2x Cryptocoryne Balansae
  • 7x Cryptocoryne Parva
  • 1x Nymphaea Glandulifera (de prachtige groene lotus-achtige plant, binnen 2 dagen tot aan het oppervlakte gegroeid)
  • 1x Rode Lotus
  • 1x Anubias Hastifolia
Ik wilde graag de poeders van www.aquariumbemesting.nl gaan gebruiken.
Heb ik genoeg aan enkel bodemvoeding dmv kleibolletjesmix+lateriet, of moet ik ook nog Makro+Micro toevoegen in de waterkolom?

Alle tips zijn welkom!!
Alvast bedankt.
Hoewel deze planten voor een groot deel hun voedsel via hun wortels opnemen speelt voeding via de waterkolom wel degelijk een rol. Zo'n rode tijgerlotus is ook gebaat bij voldoende CO2. De Cryptocoryne Parva is dan weer voldoende ijzer nodig. In ieder geval al via de waterkolom. Eigenlijk zou ik ook wel zorgen voor een goede waterkwaliteit door dit aanvankelijk door meting in de gaten te houden. Of er dan micro dan wel makro toevoeging nodig is wijst dan vanzelf uit. Bovenstaande planten houden wel van een zacht/zuur waterkwaliteit.

Ik zou bij alle moerasplanten voeding bij de wortels doen en dat kan prima met de kleibolletjesmix en ook vloeibare voeding erbij toedienen.
Ook moerasplanten nemen wel met het blad voeding op al is dat veel minder dan dat echte waterplanten dat doen.
Een maand geleden heb ik een bestelling gedaan bij aquariumbemesting gedaan.
Omdat ik het liefst zonder verzenkosten bestel, moest ik er nog wat bij bestellen.
Om het eens te proberen heb ik voedingscapsules (vitasub) besteld.
Als bodembemesting gebruikte ik al Kleibolletjesmix en Lateriet, en nu dus ook Vitasub.
Ik ben positief verrast door de werking van Vitasub!

Zou ik dan genoeg hebben aan onderstaande?

2022-08-03 23_14_19-Window.jpg

Of moet ik ook nog al die andere makro poeders gebruiken? Kaliumsulfaat, fosfaat, etc.
Mijn nitraat is eigenlijk altijd te laag, rond de 5 ppm. Mijn fosfaat heb ik een keer laten meten dat zat op 2? ofzo, scheen wat aan de hoge kant te zijn.

Fosfaat van 2 is prima met een nitraat van zeg maar 20mg. Ik weet niet of je fosfaat altijd zo is want de meeste mensen halen dat lang niet.

Als je zeker weet dat je fosfaat altijd 2 ppm is, dan hoef je geen extra fosfaat toe te voegen.
Door alleen KNO3 toe te voegen denk ik dat je te weinig Kalium toevoegt, vandaar dat je ook kaliumsulfaat nodig hebt.
Ik weet dit niet zeker. Je kan dit beter aan Gilles van Aquariumbemesting vragen.
Stuur hem een mail en je hebt vaak al snel een antwoord terug.
Wellicht zijn er hier leden die het kaliumsulfaat verhaal kunnen bevestigen?

Wat een leerzaam onderwerp strafelock 🙂
tot dus ver heb ik enkel Tetra Crypto gebruikt, of dat voldoende is weet ik niet.
Maar eerlijk gezegd hou ik net zoveel van mijn plantjes als van mijn vissen (guppen)

Ik begreep dat co2 ook erg belangrijk is voor planten, ik zou wel eens een goed setje van alles wat de plantjes nodig hebben willen weten.
Want van het internet wordt ik niet altijd wijzer.

tot dus ver heb ik enkel Tetra Crypto gebruikt, of dat voldoende is weet ik niet.
Maar eerlijk gezegd hou ik net zoveel van mijn plantjes als van mijn vissen (guppen)

Ik begreep dat co2 ook erg belangrijk is voor planten, ik zou wel eens een goed setje van alles wat de plantjes nodig hebben willen weten.
Ik denk dat je met dit topic al een heel eind komt maar om het toe te spitsen op jouw specifieke situatie kun je wellicht beter een eigen topic beginnen, want er is heel veel over dit onderwerp te schrijven.

Ik denk dat je met dit topic al een heel eind komt maar om het toe te spitsen op jouw specifieke situatie kun je wellicht beter een eigen topic beginnen, want er is heel veel over dit onderwerp te schrijven.
Dag Nicole, ik wil niet alles vol kladderen op dit forum met mijn vragen, ik denk dat ik al teveel aanwezig ben 🙄

ik zou wel eens een goed setje van alles wat de plantjes nodig hebben willen weten
Planten hebben micro en macro nodig en daarbij licht en co2. Dit staat allemaal in verhouding tot elkaar en is ook afhankelijk van de soort plant want de een vraagt veel co2 of licht en de ander kan met minder toe. Veel licht betekent meer vraag naar voeding. Dus een standaard antwoord geven is erg moeilijk en van meer factoren afhankelijk. Kijken naar de planten is al een goed begin en als ze het goed doen en dus voldoende voeding hebben dan ben je al een heel eind.

Dag Nicole, ik wil niet alles vol kladderen op dit forum met mijn vragen, ik denk dat ik al teveel aanwezig ben 🙄
Wel nee, je wil graag leren en dat doe je het best door vragen te stellen! Dat kan hier of in je eigen topic, maar voel je nooit bezwaard vragen te (blijven) stellen. Natuurlijk kun je ook veel van je antwoorden vinden door het lezen van oudere topics maar soms is een antwoord op maat net even wat duidelijker.

Toch kan je van het internet al veel wijzer worden. De online planten aanbieders zetten heel vaak gegevens aangaande de voedingsvraag van de desbetreffende plant op hun pagina. CO2 is elke plant nodig. Maar het is niet altijd nodig om extra CO2 toe te voegen. In je water zit namelijk al CO2. Maar zodra we de voedingsvraag van de plant kunstmatig verhogen door de belichting te versterken, dat heeft niets te maken met de lichtduur(!), zal er extra voeding nodig zijn. En bij die voeding hoort dan ook CO2. Maar maakt een heel belangrijke opmerking, eentje die te vaak wordt vergeten! Namelijk bekijk eerst wat je planten vragen en bekijk dan of je dit wilt en kan geven. Misschien kan je, als voorbeeld, een bepaalde lichtsterkte niet geven omdat je licht dat je hebt dit niet aankan. Of misschien wil je geen CO2 toevoegen. Dan is dat een gegeven dat je plantenkeuze bepaald. Jij hebt dit al begrepen!👍👍👍

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan