Wat is er nieuw

Wat voor worm is dit? Parasitaire worm voor garnalen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Maarten488
  • Startdatum Startdatum
M

Maarten488

Guest
Hoi aquarium fanaten,

Ik ben vandaag een lange, dunne, licht bruine tot doorzichtige worm tegen gekomen in mijn nano cube met CR&CB garnalen 😡 . Twee stuks om precies te wezen, ik heb er 1 heel uit weten te vissen met een stokje en een netje en de andere brak door midden(en leeft dus waarschijnlijk verder 🙁 ). Ik ben de laatste tijd steeds dode, net volwassen garnalen in mijn aquarium tegen gekomen. Ongeveer 1 per twee weken. Ze gingen dood zonder dat ik echt een reden voor kon vinden, kan dit de killer zijn? Nu is mijn vraag wat is deze worm en is hij schadelijk? Hoe kom ik er vanaf?
355431_0_82_20140915_172508.jpg

967142_0_82_20140915_172609.jpg

915295_0_82_dsc02508.jpg

783257_0_82_dsc02509.jpg

Hij is super dun trouwens en ongeveer 2/ 2.5 cm lang. Ze trekken zich terug in de bodem als je ze wilt vangen.

Zijn gewoon opruimers in de bodem.
Heb je Tubifex soms?

Zijn bloedzuigers volgens mij en kan dan ook de oorzaak zijn van de dode garnalen.
Zou ff flink op jacht gaan!

Allemaal kleine beestjes. Geschreven door: Tien ... - Aquaforum

aquarium. Beide soorten zijn te vangen door de vissen een aantal dagen niet te
... wormpje. De mensen met alleen garnalen en/of slakken in het aquarium ...
www.aquaforum.nl/ubb/pdfs/allemaal_kleine_beestjes.pdf -

Zijn Niet schadelijk.

Corydoras in de bak zetten, die eet ze op.

Bedankt voor jullie antwoorden!Het zijn dus bloedzuigers? Hoezo zijn deze niet schadelijk Bertus, ik kan dat niet helemaal opmaken uit dat stukje tekst. Ik heb momenteel veel baby garnaaltjes dus een vis er bij zetten lijkt mij niet zo een goed plan. Zou flubenol werken en is dat veilig voor garnalen?

@Seabait is degene die je ziet zitten er uit halen voldoende behandeling? Het lijkt me dat ze ook in de bodem zitten. leven ze trouwens door als je ze door midden hakt??

Ik heb ze trouwens nog nooit over het ruit zien kruipen. Het kan ook geen tubifex zijn want dat zou ik niet voeren aan mijn garnalen en heb ik nog nooit in mijn leven gekocht.

Maarten488 zei:
@Seabait is degene die je ziet zitten er uit halen voldoende behandeling? Het lijkt me dat ze ook in de bodem zitten. leven ze trouwens door als je ze door midden hakt??

Geen idee of dit soort blijft leven als ze doormidden zijn.
Meestal zitten er van dat soort nooit zoveel in het bakje vergeleken met andere plaagwormen.

Laten we het hopen, ik wil er echt super graag van af. Ik vind het maar vieze beesten

Oke na nadere inspectie van mijn nano denk ik nu dat er meerdere in de bodem zitten(Kijk rechts boven aan op de foto). Het zal toch niet een gewone opstart worm zijn zoals Bertus zei toch? Ik las dat bloedzuigers vooral een duidelijk aanwezige mond hebben, die vind ik moeilijk om te spotten op de foto's. Ook zie ik op veel plaatjes dat de meeste bloedzuigers nogal dik zijn. Wat wel raar is dat de wormen in de bodem niet bruin lijken te zijn. Weet je misschien de soort naam van deze bloedzuiger Seabait?
791568_0_82_20140915_210754.jpg

Door je laatste foto denk ik toch niet dat het bloedzuigers zijn maar eerder opstartwormpjes zoals in dat artikel van Tieneke wat Bertus geplaatst heeft.

Ja ik denk het ook Seabait, maar wat ik nu toch zag vond ik het opmerken waard. Ik weet dat wormen aaseters zijn, maar ze zullen toch niet dit kleine garnaaltje gedood hebben??(hij was wel dood tijdens het maken van de foto). Kijk ook dit filmpje wat ik gemaakt heb, sorry voor de slechte kwaliteit maar als hem afkijkt zie je wat ik bedoel:https://www.youtube.com/watch?v=0vsIeiy1RY0&feature=youtu.be
985755_0_82_1.jpg

123673_0_82_20140916_140921.jpg

Oh en ze bewegen trouwens als wormen, zoals regenwormen zich voort bewegen.

Ja,lijk mij ook wel.
Maar,vertel eens,waarom is die bodem zo dik?

Als ik bij die plantjes kijk,ook niet florrisant,he.

Ja de bodem is wat dik dat klopt(3.5cm) met voedingsbodem er onder, heb ik niet aan de voorkant gestopt. Ik heb de instructie op de verpakking van Dennerle aangehouden, 1.5 zak voor 20l cube. De voorgrond plantjes die zijn een beetje aan het afsterven, ze waren heel mooi voordat de shrimps er in gingen. Ze trekken de plantjes uit de grond en dus blijft er niet veel over 😛 verder heb ik nog wat alg probleempjes zoals draadalg en groene alg(die niet echt een probleem is, baby garnaaltjes vinden het geweldig) maar ik wou eerst die wormen oplossen.
Nu:
292464_0_82_20140916_155753.jpg

Voor:
314812_0_82_20140623_210502.jpg

Die wormpjes moet je niets aan doen.
Die onderhouden de bodem.

Oke zal ik doen Bertus, bedankt voor jullie hulp!

Normaal gezien zijn wormpjes idd geen probleem.

Algen horen er een beetje bij in mijn ogen maar asl je je eraan stoort ( in sommige bakken heeft het juist wel weer wat) of het er echt te veel worden heb je ergens een te kort.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan