Wat voor ziekte heeft deze goudvis?


C

CavemanDennis

Guest
Hoi Allemaal,

Ik heb al een maand of 4-5 een paar goudvissen in een (onverwarmd) 50L aquarium, die tot dusver volledig gezond zijn geweest. Drie weken terug heb ik een groepje van 5 zebravisjes gekocht als aquariumgenoten, waarna ik nu ook het aquarium licht ben gaan verwarmen tot 21-22C. Ook ben ik op aanraden van de verkoper in de dierenspeciaalzaak af en toe (op de 3-4 dagen) diepvriesvoer gaan geven). Tot vorige week leek dit allemaal goed te gaan: de vissen laten elkaar met rust, zijn energiek en lijken gezond. Eachter, vorige week is mij een rode plek met een wittige waas aan de staart van een van mijn goudvissen opgevallen (zie foto's). Ik dacht eerst dat het een wondje was, of mogelijk vinrot? Ik heb hierna meteen behandeld met eSHa2000, maar tot nu toe zonder resultaat... De plek lijkt zelfs wat erger te zijn geworden... (zie foto's hieronder) De vis is echter nog zo levendig als altijd, en vertoont verder geen vreemd gedrag. Ik heb overigens helaas geen quarantineaquarium dus ik kan de vis niet apart zetten...

Ik vraag me dus erg af wat hier nou aan de hand is en wat ik hier tegen kan doen. Ik heb het internet al af zitten struinen maar ik heb nog niks kunnen vinden waarvan ik met zekerheid kan zeggen dat dit het is. Als iemand ideeën heeft hoor ik het heel graag!

(Ik ben in ieder geval van plan om wat watertestjes te gaan doen om te kijken of de waterkwaliteit wel OK is... )

alvast heel erg bedankt voor de hulp!
~Dennis

Hieronder een foto van hoe de staart er vorige week uitzag:
Goldfish1.jpeg


En een foto hoe de staart er nu uit ziet:
Goldfish6.jpg
 
Heb je een foto van de bak en is die maar 50 liter begrijp ik? Daarin kun je geen sluiers houden namelijk. Ook de combi is niet ideaal. Hoeveel ververs je en wat voor filter gebruik je en kun je wat waterwaarden testen?
 
Hier kun je info vinden over het houden van deze Sluiers:

 
Los van het feit dat je bakje een ramp wachtend op gebeuren is, zou dit wel eens een brandwonde kunnen zijn.
 
Je bak is, zoals al aangegeven, veel te klein voor wat je erin hebt zitten. Los daarvan; lijkt een brandwond, heb je een bescherming over je verwarmingselement zitten?
 
Bedankt voor alle antwoorden allemaal! De bak is inderdaad, zoals jullie zeggen qua grootte niet ideaal voor deze vissen (iets nauwkeurigere inhoud is 54L). De sluiers hebben we als cadeau gekregen van mijn schoonouders, en dit is de bak die we al hadden. Sluiers waren ook zeker niet mijn eerste keus geweest, maar na wat gegoogled te hebben had ik de indruk dat de bak in ieder geval niet enorm veel kleiner is dan wordt aangeraden. Maar nu ik dit zo lees wordt het misschien toch tijd voor een nieuwe bak...

Heb je een foto van de bak en is die maar 50 liter begrijp ik? Daarin kun je geen sluiers houden namelijk. Ook de combi is niet ideaal. Hoeveel ververs je en wat voor filter gebruik je en kun je wat waterwaarden testen?
Bedankt voor je reactie! Ik gebruik een superfish aquaflow 100 (bevat alleen een active koolfilter). Ik ververs op het moment om de week ~25% van het water, en om de twee weken reinig ik het grind met een hevel. Ik zal de waterwaarden meteen testen zodra mn bestelde kitje binnen is!

En misschien een beetje en terzijde, maar in welk opzicht is de combi niet ideaal? Ik heb mij bij de aquariumzaak wijs laten maken dat dit een prima combi was namelijk...

Los van het feit dat je bakje een ramp wachtend op gebeuren is, zou dit wel eens een brandwonde kunnen zijn.
Je bak is, zoals al aangegeven, veel te klein voor wat je erin hebt zitten. Los daarvan; lijkt een brandwond, heb je een bescherming over je verwarmingselement zitten?

Verdraaid, ik heb inderdaad een onbeschermd verwarmingselement! Nog nooit eerder ook maar gedacht dat een vis zich daar aan zou branden.... Ik zal de verwarming er voor nu in ieder geval uithalen, en op zoek naar een kooitje om eromheen te doen...

Als dit inderdaad een brandwond is, wat voor behandeling zouden jullie dan aanraden? Ik heb al het een en ander voorbij zien komen over behandelen met zout. Is dit een optie voor desze vissoorten?

En weer terzijde, in wel opzicht is dit bakje een ramp wachtend op gebeuren? Vanwege de grootte alleen of ook de vissencombi?
 
Bedankt voor alle antwoorden allemaal! De bak is inderdaad, zoals jullie zeggen qua grootte niet ideaal voor deze vissen (iets nauwkeurigere inhoud is 54L). De sluiers hebben we als cadeau gekregen van mijn schoonouders, en dit is de bak die we al hadden. Sluiers waren ook zeker niet mijn eerste keus geweest, maar na wat gegoogled te hebben had ik de indruk dat de bak in ieder geval niet enorm veel kleiner is dan wordt aangeraden. Maar nu ik dit zo lees wordt het misschien toch tijd voor een nieuwe bak...


Bedankt voor je reactie! Ik gebruik een superfish aquaflow 100 (bevat alleen een active koolfilter). Ik ververs op het moment om de week ~25% van het water, en om de twee weken reinig ik het grind met een hevel. Ik zal de waterwaarden meteen testen zodra mn bestelde kitje binnen is!

En misschien een beetje en terzijde, maar in welk opzicht is de combi niet ideaal? Ik heb mij bij de aquariumzaak wijs laten maken dat dit een prima combi was namelijk...




Verdraaid, ik heb inderdaad een onbeschermd verwarmingselement! Nog nooit eerder ook maar gedacht dat een vis zich daar aan zou branden.... Ik zal de verwarming er voor nu in ieder geval uithalen, en op zoek naar een kooitje om eromheen te doen...

Als dit inderdaad een brandwond is, wat voor behandeling zouden jullie dan aanraden? Ik heb al het een en ander voorbij zien komen over behandelen met zout. Is dit een optie voor desze vissoorten?

En weer terzijde, in wel opzicht is dit bakje een ramp wachtend op gebeuren? Vanwege de grootte alleen of ook de vissencombi?
Goudvissen kunnen 30 cm worden
 
Verdraaid, ik heb inderdaad een onbeschermd verwarmingselement! Nog nooit eerder ook maar gedacht dat een vis zich daar aan zou branden.... Ik zal de verwarming er voor nu in ieder geval uithalen, en op zoek naar een kooitje om eromheen te doen...
Goudvissen zijn geen verwarming nodig.
En weer terzijde, in wel opzicht is dit bakje een ramp wachtend op gebeuren? Vanwege de grootte alleen of ook de vissencombi?
In het kort: goudvissen zijn grote vervuilers die zelf ook groot kunnen worden. Dus als je ze al in een aquarium wilt houden moet deze groot zijn, goede filters hebben en je zult vaak water moeten verversen.
 
Goudvissen kunnen 30 cm worden
Dat zijn ze nu nog niet natuurlijk, maar ik zie je punt... tijd om op jacht te gaan naar een grotere bak...

Goudvissen zijn geen verwarming nodig.
De Goudvissen niet nee, maar de zebravisjes hebben het liever wel (ten minste, dat is mij verteld...) Ik had het aquarium dan ook maar licht verwarmd (~21C)

In het kort: goudvissen zijn grote vervuilers die zelf ook groot kunnen worden. Dus als je ze al in een aquarium wilt houden moet deze groot zijn, goede filters hebben en je zult vaak water moeten verversen.

Ja dat heb ik inderdaad ook gelezen in de links die Jessicapilon had gestuurd! Ik had me er al wel een beetje op ingesteld dat grotere vissen meer vervuilen, maar misschien moet ik het aantal waterverversingen nog een beetje opschroeven... Enfin, hopelijk geven de watertests hier meer inzicht over. Het wordt wel vaak gemeld dat goudvissen vooral veel nitriet uitscheiden. Is het eventueel aan te raden om een nitrietfilter te installeren?

Nogmaals bedankt voor de hulp allemaal!
 
De Goudvissen niet nee, maar de zebravisjes hebben het liever wel (ten minste, dat is mij verteld...) Ik had het aquarium dan ook maar licht verwarmd (~21C
Heb blijkbaar met m'n ogen dicht gelezen :oopss:
 
Ja dat heb ik inderdaad ook gelezen in de links die Jessicapilon had gestuurd! Ik had me er al wel een beetje op ingesteld dat grotere vissen meer vervuilen, maar misschien moet ik het aantal waterverversingen nog een beetje opschroeven... Enfin, hopelijk geven de watertests hier meer inzicht over. Het wordt wel vaak gemeld dat goudvissen vooral veel nitriet uitscheiden. Is het eventueel aan te raden om een nitrietfilter te installeren?

Wat je nu het beste kunt doen is elke dag 80% water verversen of zelfs meer. Wisselen van filtermedia lijkt me nu even niet verstandig. Wel kun je sponzen voorzichtig in een emmer met aquariumwater uitknijpen zodat het ergste vuil eraf is. Maar voor nu: verversen, verversen, verversen! En zo snel mogelijk een grotere bak kopen óf je goudvissen teruggeven aan de dierenwinkel en eventueel nog wat zebravisjes erbij nemen of een mooie garnalenbak ervan maken. Sluierstaarten hebben 50 liter per vis nodig en een aquarium van minimaal 1 meter breed.
 
Ik vind het een minder goede combi omdat de Sluiers nu of later wellicht een Danio kunnen pakken want wat ik de bek past.............................
Nu weet ik zo niet hoe groot ze zijn maar ik vindt het niet erg ideaal.
 
Okee, ik heb mij testkitje binnen en heb meteen alle testjes uitgevoerd. Op het moment is er al meer 1,5 week geen water meer verversd, om de waardes tijdens een "worst-case" scenario te determineren. Dit is wat er uit is gekomen:
pH = 7.5
dKH = 6
NO2 = <0.01 mg/L (significant onder detectielimiet van testkit)
NH4 = <0.05 mg/L (significant onder detectielimiet van testkit)
NO3 = 3 mg/L

Allemaal ruim binnen acceptabele marges dus, zelfs de nitriet. Ik heb wel vrij veel planten die vrij snel groeien (waterpest). Dus ik vermoed dat een groot deel van de vrije NO2 door deze planten gebonden wordt? Of de vissen zijn een stuk minder vervuilend dan hiervoor geclaimd is...

Weet iemand overigens wat nou exact de redenering is achter de genoemde aquariumgroottevereisten? Ik heb redelijk want rondgezocht, maar ik eigenlijk nergens empirisch bewijs gevonden voor de gestelde volumeminima die vaak aangeraden worden voor goudvissen. De factoren die bepalen hoeveel ruimte een vis nodig heeft zijn natuurlijk de fysieke bewegingsruimte, en de snelheid en mate waarin de kwaliteit van het water verslechtert. Het eerste lijkt in dit geval nog lang geen probleem te zijn, naar mijn inzien in ieder geval... (Of sla ik hier heel erg de plank mis?) Het tweede is afhankelijk van legio meer factoren dan alleen de grootte van het aquarium (bijv. vissen planten, filter, voeding). Dus, als de waterwaarden gewoon goed blijven, waar is een grotere bak dan voor nodig?

Wat je nu het beste kunt doen is elke dag 80% water verversen of zelfs meer. Wisselen van filtermedia lijkt me nu even niet verstandig. Wel kun je sponzen voorzichtig in een emmer met aquariumwater uitknijpen zodat het ergste vuil eraf is. Maar voor nu: verversen, verversen, verversen! En zo snel mogelijk een grotere bak kopen óf je goudvissen teruggeven aan de dierenwinkel en eventueel nog wat zebravisjes erbij nemen of een mooie garnalenbak ervan maken. Sluierstaarten hebben 50 liter per vis nodig en een aquarium van minimaal 1 meter breed.

80%!? Per dag!? Introduceert dat niet juist veel meer stress voor de vissen? (zeker aangezien de waterwaarden nu na een week nog ruim binnen de marges zijn). Water verversen zorgt voor een homeostatische (Nieuw water heeft een andere chemische samenstelling) en thermische (temperatuur van vers water zal eigenlijk altijd wel wat verschillen van het aquariumwater) shock. Normaal ververs je natuurlijk omdat de waterkwaliteit op peil moet blijven, maar dit wil je toch zeker niet meer doen dan nodig is? Of mis ik nou iets?

Ik vind het een minder goede combi omdat de Sluiers nu of later wellicht een Danio kunnen pakken want wat ik de bek past.............................
Nu weet ik zo niet hoe groot ze zijn maar ik vindt het niet erg ideaal.

Hmmm, ik heb danio's vaak aangeraden gezien als geschikte aquariumgenoten voor goudvissen, en dat lijkt tot nu toe te kloppen, ze kijken eigenlijk niet naar elkaar om. Nu zijn dit wel nog vrij kleine sluiers, hun bekjes zijn nog een flink stukje te klein om een danio te kunnen pakken... En de danio's zijn zo veel sneller en behendiger dat ik me erg afvraag of het een goudvis uberhaupt zou lukken om er eentje te pakken te krijgen.
 
Je waterwaardes zien er inderdaad goed uit. Ik mis alleen je NH3/4 waarde, dit is het eerste afvalproduct van de vis.

De reden dat ik je aanraad zoveel te verversen is om de waardes goed te houden, sluierstaarten groeien snel. Maar de belangrijkste reden is de aanmaak van groeihormonen. Deze kun je niet testen, maar lopen in een zwaar overbevolkte bak zoals jij hebt zeer snel op. Als er een bepaald niveau groeihormoon is bereikt zal de buitenkant van de vis niet doorgroeien, maar de binnenkant wel. Dit kan tot vergroeiing van de vis en pijnlijke verdrukking zorgen.

Als het goed is voeg je gewoon leidingwater toe aan je aquarium, dus zal de chemische samenstelling echt niet zoveel verschillen als je regelmatig ververst. Thermisch, tja dat kan je zelf regelen. Ik zorg ervoor dat ik water toevoeg dat maximaal een halve graad verschilt. Een simpel thermometertje kan hierbij helpen.

Wat betreft het aangeraden volume; dit is niet zomaar bedacht. Ik heb geen bron voor je, maar door trial en error is de 50 liter per vis als mínimaal vereist bepaald door mensen die tientallen jaren ervaring hebben met sluierstaarten. Er zijn zat mensen die zelfs 100 tot 200 liter per vis aanbevelen.

Wat je met deze info doet, moet je zelf weten.
 
Op het moment is er al meer 1,5 week geen water meer verversd, om de waardes tijdens een "worst-case" scenario te determineren.

Waarom zou je dit in godsnaam doen, al helemaal met een zwaar overbevolkte bak? Lekker verantwoord ook; experimenteren met levende dieren.
 
Nog iets wat je niet zomaar met een standaard testsetje kan meten is de bacteriële druk in je bak/water.
De zogenoemde redox waarde/factor zal na 1,5 weken niet verversen wss door het plafond gaan. Zo geef je de brandwonde alle kans om fataal te worden.
 
Je waterwaardes zien er inderdaad goed uit. Ik mis alleen je NH3/4 waarde, dit is het eerste afvalproduct van de vis.

De reden dat ik je aanraad zoveel te verversen is om de waardes goed te houden, sluierstaarten groeien snel. Maar de belangrijkste reden is de aanmaak van groeihormonen. Deze kun je niet testen, maar lopen in een zwaar overbevolkte bak zoals jij hebt zeer snel op. Als er een bepaald niveau groeihormoon is bereikt zal de buitenkant van de vis niet doorgroeien, maar de binnenkant wel. Dit kan tot vergroeiing van de vis en pijnlijke verdrukking zorgen.

Als het goed is voeg je gewoon leidingwater toe aan je aquarium, dus zal de chemische samenstelling echt niet zoveel verschillen als je regelmatig ververst. Thermisch, tja dat kan je zelf regelen. Ik zorg ervoor dat ik water toevoeg dat maximaal een halve graad verschilt. Een simpel thermometertje kan hierbij helpen.

Wat betreft het aangeraden volume; dit is niet zomaar bedacht. Ik heb geen bron voor je, maar door trial en error is de 50 liter per vis als mínimaal vereist bepaald door mensen die tientallen jaren ervaring hebben met sluierstaarten. Er zijn zat mensen die zelfs 100 tot 200 liter per vis aanbevelen.

Wat je met deze info doet, moet je zelf weten.
Mijn testkit heeft geeft geen ammoniaktest, maar als het goed is met de ammoniumconcentratie + pH redelijk te extrapoleren? Ammonium en ammoniak zijn immers in een pH afhankelijke evenwichtsreactie met elkaar. Het ammoniumgehalte is erg laag, en met een pH van 7.5 zou de ammoniakconcentratie miniem moeten zijn. (ref. http://academic.hep.com.cn/fese/article/2016/2095-2201/2095-2201-10-6-3/fse-16034-aka-fig2.png.html) --> 0.05*~0.02= ~0.001 mg/L (en dat is een hoge schatting).

Dat over die groeihormomen (of groei-inhibitiehormonen eigenlijk) is zeker interessant! Ik kan echter geen echte data vinden over je claim dat de interne organen van de vis doorgroeien maar de "buitenkant" niet. Heb je toevallig wel een bron voor? Er is wel een hoop online te vinden over mensen met misvormde goudvissen in kleine aquaria... maar ook genoeg kerngezonde (en oude!) goudvissen in kleinere aquaria. Komen deze gezondheidsgebreken dan door het aquariumvolume, of is er hier een andere oorzaak? Ook onder ervaren aquarianen is dit duidleijk geen onbetwist punt. Natuurlijk is een grotere bak altijd beter, maar is het onmogelijk om een goudvis gezond oud te laten worden in een kleiner aquarium? Dat dus duidelijk ook niet...

Sorry als ik skeptish overkom, maar ik heb vaak toch wat meer vertrouwen in uitspraken die wetenschappelijk goed onderbouwd zijn... Ook binnen de wetenschap worden vaak genoeg dingen voor waar aangenomen, waarvan later uit experimentele data blijkt dat het helemaal anders zit. Bijvoorbeeld een bepaalde handeling die altijd wordt uitgevoerd bij een bepaald experiment (bijv. langdurig schudden van een mengsel van twee reagentia), die later helemaal niet lijkt bij te dragen aan het proces. (En zelfs als dat bekend is blijven mensen het doen, omdat het nou eenmaal onderdeel is van het proces.)

Ik ga trouwens wel op zoek naar een grotere bak, want ik neem graag het zekere voor het onzekere, maar ik hou het wel graag bij de feiten...

Overigens, met een constante secretie van groei-inhiberend hormoon is de toenamesnelheid van de hormoonconcentratie omgekeerd lineair proportioneel met het volume van het aquarium. Dus bij een aquarium dat 1/2 keer zo groot is als wordt aangeraden zou je 2x zo vaak water moeten verversen om in beide situaties dezelfde maximumconcentratie te bereiken. Dus stel, we nemen als uitgangspunt dat het aangerade volume 200L per goudvis is , met een wekelijkse verversing van ~25% van het water (dit zijn volgens mij de meest ruime marges die ik kan nemen...) Met 2 goudvissen in een 50L bak, zou je dan om de 7/4 = 0.875 dagen 25% van het water verversen. Zelfs met die ruime marges is dat ongeveer 1/3 waterverversing tov de elke dag 80% verversing die jij aanraadde... dus dat lijkt me hoe dan ook een beetje extreem?

Waarom zou je dit in godsnaam doen, al helemaal met een zwaar overbevolkte bak? Lekker verantwoord ook; experimenteren met levende dieren.
Omdat de kennis die je hier uit krijgt opweegt tegen het eventuele risico (wat mij vrij laag lijkt in dit geval)? Het eenmalig uitstellen met een paar dagen van het water verversen =/= chronische blootstelling aan subobtimale omstandigheden... En met een langere tijdsinterval tussen de meting de laatste waterverversing is het makkelijker om potentiële problemen te detecteren en dus op te lossen (Hetzelfde doen we met mensen trouwens ook, bijvoorbeeld expres bloodstellen aan allergenen om een allergie vast te stellen).
 
Super dat je op zoek gaat naar een grotere bak. (y)

Ik laat het verder hierbij want je weet het allemaal wel.. ;) Maar vergeet naast al je wetenschappelijke argumenten niet te vergeten dat een vis geen keus heeft, niet kan praten, zijn hele leven in een glazen bakje moet doorbrengen en het ook verdient een fijn leven te hebben.

Succes met je vissen en ik hoop dat die ene snel herstelt.
 
niet vergeten dat kortstondige blootstellingen ook langdurige gevolgen kunnen hebben.
Ik noem maar asbest als ene van de bekendste...
Maar ook bij vissen kan een kortstondige blootstelling aan nitriet, ammonia, of zelfs simpel weg zuurstoftekort (wat de eerste 2 kunnen en zullen veroorzaken), een langdurig en/of uitgesteld gevolg hebben.
De reden waarom je nergens wetenschappelijke data vind over dit topic is omdat er gewoon geen onderzoek naar gedaan wordt. Zeker in de siervis industrie is het sop de kolen niet waard. Onderzoek kost handen vol geld en de omzet van deze aquacultuur tak is veel te beperkt (woorden van een beroemd vispatholoog zelf)

Maar neem het aan van een ervaren viskweker...
er gaat niets boven vers water.
Vraag me niet hoe of waarom maar vissen groeien beter en sneller met meer vers water en mijns iniens bestaat er niet zoiets als teveel of te vaak verversen.
Immers elke vorm van restrictie door bepaalde waterwaarden wordt hierdoor opgegeven. Dus hoe vaker je ververst, hoe vlakker de curve zal gaan.
Ok, op een punt zijn pieken nog amper merkbaar(lees meetbaar) maar toch heb en ze nog steeds effect op de groei van de vis.
 
Overigens, met een constante secretie van groei-inhiberend hormoon is de toenamesnelheid van de hormoonconcentratie omgekeerd lineair proportioneel met het volume van het aquarium.

Pff wat een zinnen. Je hebt helemaal gelijk, context even buiten beschouwing gelaten - maar je 100% theoretisch wetenschappelijke benadering heeft 1 nadeel: je vergeet de praktijk volkomen. Je komt daardoor niet sceptisch over, maar eigenwijs en koppig (op mij althans). Fijn dat je voor een grotere bak gaat kijken, maar neem het waarom gewoon over van de mensen met kennis en ervaring. Leer je veel sneller hoe je zaken in de praktijk moet toepassen en herkennen dan eindeloos Google Scholar af blijven struinen.
 
Super dat je op zoek gaat naar een grotere bak. (y)

Ik laat het verder hierbij want je weet het allemaal wel.. ;) Maar vergeet naast al je wetenschappelijke argumenten niet te vergeten dat een vis geen keus heeft, niet kan praten, zijn hele leven in een glazen bakje moet doorbrengen en het ook verdient een fijn leven te hebben.

Succes met je vissen en ik hoop dat die ene snel herstelt.
Ja laten we het inderdaad maar hierbij laten, wel heel erg bedankt voor je hulp trouwens! Ik hoop echter niet dat je denkt dat ik niet zo geef om het welzijn van mijn vissen (misschien intepreteer ik je berichtje verkeerd (in dat geval sorry), maar zo komt het een beetje op mij over) Ik wil natuurlijk dat mijn vissen een lang en fijn leven hebben, anders was ik ook niet naar dit forum gegaan... Ik vroeg mij alleen sterk af of de genoemde aquariavolumes daarvoor nodig zijn. Natuurlijk kan een grotere bak in ieder geval zeker geen kwaad, daar heb ik zeker niks tegenin te brengen ;)

En... een vis kan natuurlijk niet echt praten, maar het een ander valt natuurlijk wel af te lezen aan het gedrag (en ook het uiterlijk, I suppose).

De sluierstaart lijkt gelukkig goed te herstellen, de staartvin ziet er al een stuk gezonder uit :) Het rood is in ieder geval niet meer zichtbaar, en de witte laag (ik neem aan dode cellen) neemt gestaag af. Zijn levenslust heeft hij in ieder geval nooit verloren (ook zijn eetlust niet trouwens, tot groot ongenoegen van mijn waterpest).

niet vergeten dat kortstondige blootstellingen ook langdurige gevolgen kunnen hebben.
Ik noem maar asbest als ene van de bekendste...
Maar ook bij vissen kan een kortstondige blootstelling aan nitriet, ammonia, of zelfs simpel weg zuurstoftekort (wat de eerste 2 kunnen en zullen veroorzaken), een langdurig en/of uitgesteld gevolg hebben.
Ja dat is inderdaad waar. Gelukkig waren de waarden hier gewoon OK dan.

De reden waarom je nergens wetenschappelijke data vind over dit topic is omdat er gewoon geen onderzoek naar gedaan wordt. Zeker in de siervis industrie is het sop de kolen niet waard. Onderzoek kost handen vol geld en de omzet van deze aquacultuur tak is veel te beperkt (woorden van een beroemd vispatholoog zelf)

Maar neem het aan van een ervaren viskweker...
er gaat niets boven vers water.
Vraag me niet hoe of waarom maar vissen groeien beter en sneller met meer vers water en mijns iniens bestaat er niet zoiets als teveel of te vaak verversen.
Immers elke vorm van restrictie door bepaalde waterwaarden wordt hierdoor opgegeven. Dus hoe vaker je ververst, hoe vlakker de curve zal gaan.
Ok, op een punt zijn pieken nog amper merkbaar(lees meetbaar) maar toch heb en ze nog steeds effect op de groei van de vis.
Ja, helaas geld dat voor veel dingen inderdaad, onderzoek is gewoon het geld niet waard.

Wat betreft verversen geloof ik wel dat meer vers water = meer beter, maar je bereikt toch ook wel zeker ergens een punt waarop je er eigenlijk geen significant/merkbaar voordeel meer van hebt als je nóg vaker gaat verversen?
Hoe dan ook, ik zal er wel voor zorgen dat het water in mijn bak lekker vers blijft hoor :)

Pff wat een zinnen. Je hebt helemaal gelijk, context even buiten beschouwing gelaten - maar je 100% theoretisch wetenschappelijke benadering heeft 1 nadeel: je vergeet de praktijk volkomen. Je komt daardoor niet sceptisch over, maar eigenwijs en koppig (op mij althans). Fijn dat je voor een grotere bak gaat kijken, maar neem het waarom gewoon over van de mensen met kennis en ervaring. Leer je veel sneller hoe je zaken in de praktijk moet toepassen en herkennen dan eindeloos Google Scholar af blijven struinen.
Eigenwijs... koppig, hmm, ja kan we wel voorstellen dat het zo overkomt. Je hebt natuurlijk wel gelijk dat er veel te leren is van het advies van "de kenner", maar is het niet ook belangrijk om zelf te blijven nadenken over wat je doet? Misschien ben ik daar wel wat te ver in gegan hier hoor, daar niks van, maar ook kenners maken fouten, en als iedereen zomaar alles klakkeloos zou overnemen pikt niemand die fouten eruit.

Anyways, nogmaals bedankt allemaal voor de hulp! 1 ding staat in ieder geval vast... zonder het kennersoog had ik dit niet als een brandwond kunnen herkennen ;)
 

Terug
Bovenaan