Wat zal ik doen...


Ruben01

Well-known member
Lid geworden
22 augustus 2016
Berichten
5,229
Leeftijd
22
Locatie
Twente
Hallo allemaal,


Zoals jullie misschien weten, zijn er wat probleempjes met mijn aquarium. Sinds ik rivierzand in het aquarium heb, is mijn nitraat erg hoog, de espei wil eigelijk een lagere gh en de bodem is denk ik gaan rotten:
image.jpg


Er zit nu in:
3 corydoras trillineatussen
5 Trigonostigma hengeli
1 kegelvlekbarbeel (Er zijn er 5 doodgegaan na de herinrichting, en bij de dierenwinkel zeiden ze dat dit kegelvlekbarbelen waren, maar het bleken dus trigonstigma hengeli's te zijn:oops:).
3 endlers

Nu wil ik dus het rivierzand eruit halen, en filterzand erin doen. En dan hopen, dat ik geen bodemrot meer krijg, en het nitraat omlaag gaat.
Maar als ik weer zo'n grote ingreep moet doen, lijkt het me ook we een keer leuk om een totaal ander aquarium te maken en helemaal opnieuw beginnen. En dan zou ik wel een biotoopaquarium willen maken. En als ik alles eruit haal, dan ook zelf een achterwandje maken. Is dit een goed idee???

Ik weet dus (nog) niet wat ik van het aquarium zal maken, en of ik het wel zou doen. Ik zit met een paar vraagjes:


Zou een antennebaarsje in een 60cm kunnen? Welke vissen, of garnalen kunnen daar dan bij? de espei??

Als ik slakkenhuisciclides erin doe, welke vissen zouden er dan in kunnen? Kunnen er dan corydorassen bij?

Weten jullie nog iets, wat ik dan van het aquarium kan maken? Welke vissen ik erin doe, en wat de inrichting word?

dilemma..

alvast bedankt,
Ruben
 
Je zou er een aquascape van kunnen maken, met een mooie tak en voorgrondplantjes :D
 
slakkenhuiscichliden zijn toch nogal agressief?
als dat zo is, zou ik ze niet in een 60 cm bak houden, aangezien de agressie dan beetje onvermijdelijk wordt denk ik (maar wie ben ik)
 
slakkenhuiscichliden zijn toch nogal agressief?
als dat zo is, zou ik ze niet in een 60 cm bak houden, aangezien de agressie dan beetje onvermijdelijk wordt denk ik (maar wie ben ik)
Geen idee...

Ik las dat ze in 60cm kunnen, maar als ze agressief zijn...

Je zou er een aquascape van kunnen maken, met een mooie tak en voorgrondplantjes :D
Kan...
Maar ik vind het toch wel mooi, als het een beetje natuurgetrouwer is.:daisy:;)

Maar als ik een garnalenbakje mag, ga ik daar een aquascape van maken.:engel:
 
ze kunnen redelijk agressief zijn volgens mij, maar ze zijn volgens mij wel te combineren met vissen uit andere waterlagen (heb ze zelf nog nooit gehad, dus heb het van horen zeggen)
 
ze kunnen redelijk agressief zijn volgens mij, maar ze zijn volgens mij wel te combineren met vissen uit andere waterlagen (heb ze zelf nog nooit gehad, dus heb het van horen zeggen)
Dan even kijken, of er mensen zijn die iets totaal anders zeggen. ;)
En anders is er een optie weg.:D
 
tja, soms moet je kiezen...
ik heb vandaag besloten om toch geen kardinaaltjes te nemen, paste er eigenlijk niet bij
 
Slakkenhuis cichliden kunnen fel uit de hoek komen ja. Van elkaar kunnen ze dit goed hebben. Van elkaar weten ze ook dat ze het territorium niet verder in moeten gaan.
Corydora's daarintegen banjeren overal doorheen en daar ga je geheid problemen mee krijgen.

Op dit formaat alleen neolamprologus simils of multi's en verder geen bijvis. Dat is heel leuk maar wel als je nog andere bakjes hebt om van te genieten (vind ik persoonlijk)

Tevens is een slakkenhuis cichliden + corydora alles behalve biotoop gericht ;)
 
slakkenhuiscichliden zijn toch nogal agressief?
als dat zo is, zou ik ze niet in een 60 cm bak houden, aangezien de agressie dan beetje onvermijdelijk wordt denk ik (maar wie ben ik)

De Multi s kunnen prima met een groepje in een 60cm. Ik ben begonnen met 5 en binnen enkele maanden waren dat er tientallen. Onderling gedragen ze zich als familie en beschermen samen de kleintjes.
 
Op dit formaat alleen neolamprologus simils of multi's en verder geen bijvis. Dat is heel leuk maar wel als je nog andere bakjes hebt om van te genieten (vind ik persoonlijk)
Daar heb je gelijk in. Dan valt deze optie dus af. Maar ik haal dit visje later, als ik meerdere aqauriums mag wel.:daisy:

Slakkenhuiscichliden zijn heel andere waterwaardes nodig. En leven vaak in kolonies.
Lees dit maar eens door. Ik heb zelf ook multi's gehad in een 60cm bakje.
Leuk gedrag ook broedgedrag is interessant.


https://nbat.nl/artikelen/vissen/tanganjikacichliden-voor-een-klein-bakje
Bedankt voor het artikel Albert!
Hebben ze zich bij jou veel voortgeplant?
De Multi s kunnen prima met een groepje in een 60cm. Ik ben begonnen met 5 en binnen enkele maanden waren dat er tientallen. Onderling gedragen ze zich als familie en beschermen samen de kleintjes.
Leuk! Heb je ze nog steeds?
 
Het ging behoorlijk door...maar op den duur houdt het zichzelf in stand leek het wel.
 
Zou ik ook niet doen met cory's, beide in onderste waterlagen, en tja, het ligt eraan, als je één koppeltje hebt zou het mss wel kunnen, maar dan moet dat wel een koppeltje zijn...
 
als enige bodembewoner moet dat kunnen ja, even kijken of je ergens een goed koppeltje vandaan kunt trekken.
 
Zou ik ook niet doen met cory's, beide in onderste waterlagen, en tja, het ligt eraan, als je één koppeltje hebt zou het mss wel kunnen, maar dan moet dat wel een koppeltje zijn...
als enige bodembewoner moet dat kunnen ja, even kijken of je ergens een goed koppeltje vandaan kunt trekken.
Bedankt!

Dus geen corydoras, dat zal de rest van het gezin niet leuk vinden....:engel::oops:

Wat voor vissen zouden er bij een antennebaarsje kunnen? (Die dus uit zuid-amerika komen, want het antennebaarsje komt daar ook vandaan.:daisy:)
 
mss kunnen er kardinalen bij? of bijlzalmpjes?
door de hogere temperatuur is het aantal mogelijkheden natuurlijk wel wat beperkt...
 
mss kunnen er kardinalen bij? of bijlzalmpjes?
door de hogere temperatuur is het aantal mogelijkheden natuurlijk wel wat beperkt...
Dat zijn ook wel leuke scholenvisjes. Kan een apistogramma soortje ook, die niet op de bodem leven?
 
ik zou het denk ik niet doen vanwege territoriumvorming, maar mss kan het wel, ik heb geen ervaring
 
Borelli kan wel in 60cm en cacatuoides heb ik wel eens in 60cm gezien, maar ik weet niet of het op langer termijn goed gaat. Nannostomus marginatus is een leuke toevoeging en kan wel handig zijn bij dwergcichliden.
 
Borelli kan wel in 60cm en cacatuoides heb ik wel eens in 60cm gezien, maar ik weet niet of het op langer termijn goed gaat. Nannostomus marginatus is een leuke toevoeging en kan wel handig zijn bij dwergcichliden.
Bedankt! Die kunnen bij de antennebaars?
 
Ik zou in een 60cm zeker geen 2 verschillende dwergcichliden doen.
 
Als deze beide een territorium gaan maken dan kom je echt ruimte tekort in zo n bakje.
 
Dat snap ik, dat word later een grotere bak kopen.:D:rolleyes::)
 
Je moet kunnen blijven dromen Ruben;)
 
Daar heb je gelijk in, maar soms wil je dat je droom iets sneller werkelijkheid word:D:rolleyes:;)

Geduld, geduld, geduld, niet mijn sterkste kant.:D:engel:
 
Maar de Nannostomus marginatus zou wel bij het antennebaarsje kunnen, toch? Het is wel een mooi visje:daisy:
 
Heb je vast al gekeken, maar er is een sticky voor bakmaten:

Visbestanden 60 cm (vanaf 60 liter):

Zuid-Amerika:
10x Nannostomus marginatus
2x Apistogramma borelli

10x Hyphessobrycon amandae
6x Corydoras panda

10x Carnegiella myersi
8x Otocinclus vittatus

10x Paracheirodon simulans
8x Corydoras habrosus

Ik heb de ramirezi's eerst ook in 60cm gehad nu in 80cm, maar ze hebben t een jaar prima gedaan in 60cm, met veel te veel vissen. Ook zaten daar cory's in (nog steeds in de 80cm). Ze hebben bij mij alleen last van de corys omdat ze dwars door de eieren heen banjeren. Niet echt een aanrader... Persoonlijk heb ik n beetje spijt van de kardinalen, wel mooi, maar heel saai. Ik denk dat de Nannostomus marginatus leuker gedrag vertoond en aangezien er wordt vermeldt dat ze met borelli kunnen zie ik geen probleem. Ramirezi's schijnen wel wat lastig te zijn (zelf heb ik ze een jaar op een ph van 7.5+ gehouden zonder problemen, maar dat zal meer geluk zijn geweest en waarschijnlijk niet heel leuk voor hun). De borelli is zeker zo mooi en wat makkelijker kwa waterwaardes, dus misschien is de aangegeven combi in het sticky wel perfect voor jou?
 
Bedankt, Fuubs!

Ik zit alleen met een probleem, net even overlegt met de rest van het gezin, en van hun moet ik er cory's in doen...:(;)
 
Cory's zijn ook super leuk! Echt de clowns van je bak, tenzij ze liggen te tukken.

Maar zoals gezegd, wel mindere combi met apisto's. Maar wel leuk met Nannostomus marginatus.
 
Heb je alleen nogsteeds niet dat echte opvallende visje, een heb t gevoel dat je dat graag wilt? Staat de bak in de woonkamer of?
 

Terug
Bovenaan