Wat is er nieuw

Wat zijn de tekenen van een te kleine groep soortgelijke vissen?

vinnig

Well-known member
Lid geworden
14 mei 2022
Leeftijd
40
Wij hebben 4 danio;s en 4 white cloud mountain minnows, Ze zwemmen er ogenschijnlijk rustig en vrolijk bij.
De danio's zitten elkaar in de ochtend vaak wel wat achterna, en de minnow mannetjes zetten soms hun vinnen op naar elkaar toe, maar er wordt nooit gehapt of echt agressie vertoon of "gepest" op een individu.
De bak (60cm, 70l) is inmiddels zo ongeveer in 2en gedeelt door de middelste waterplant en er zit een grote steen in die het water ook enigsinds verdeelt, waardoor er nu 3 afzonderlijke open stukken zijn en doorgangetjes door planten en rots.
De minnows en danios zwemmen bijna altijd in n groepe met elkaar, en dan 1 tot 3 visjes elders in de bak, en dit wisselt zo de hele dag af. Soms tegen de stroming in en soms tussen onder de planten door en soms in t rustige open stuk.
Is het mogelijk dat in deze omgeving 4 per soort of in dit geval 8 van 2 soorten genoeg is om ze zich op hun gemak te laten voelen?
En wat zijn de tekenen van vissen die een te kleine groep hebben en zich niet op un gemak voelen?

Die vraag is denk ik heel erg afhankelijk van de soort, en van je medebewoners. Ik had zelf ooit 3 Corydoras, die zaten ook altijd met zijn drieën bij elkaar. Ik had ergens gelezen dat ze liever een grotere groep hadden en dus kocht ik er wat bij totdat het een groep was van 12. Ik had verwacht dat ze bij elkaar zouden blijven maar ze maakten subgroepjes. Ik zag ze zelden allemaal bij elkaar, eigenlijk alleen als er eten was. Helaas kocht ik ook een zieke en waren in no time 11 Corydoras ziek en overleden. Ik heb er nu al een tijd nog maar eentje, deze is ook ziek geweest maar heeft het overleefd en is weer helemaal de oude. Daarbij zie ik niet gelijk afwijkend gedrag terwijl hij vast behoefte heeft aan soortgenootjes. Wellicht komt het omdat er rustige medebewoners bij zijn.

Ik heb ook regenboogvissen. Hierbij is de man/vrouw verhouding erg belangrijk. Ik heb een groep van 5 gehad, dat ging mis want ik had maar 2 mannetjes, waarbij de kleinste het onderspit delfde. Toen heb ik de groep uitgebreid naar 6, dat waren 3 mannen en 3 vrouwen en dat ging goed. De mannetjes hielden elkaar onderling bezig. Nu heb ik er heel veel, en meer mannetjes dan vrouwtjes, ook dat gaat goed omdat ze met zoveel zijn.

Eigenlijk heb ik het in al die jaren dat ik aquaria heb vooral gezien wanneer er een scheve verhouding was tussen mannetjes en vrouwtjes. Te weinig soortgenoten heb ik nooit zo veel van gemerkt, ook al vind de vis (zoals mijn Corydoras) het vast het leukste als de situatie zoveel mogelijk is zoals in het wild. Maar dat kunnen wij helaas niet altijd na bootsen. Wel probeer ik het tegenwoordig bij een beperkt aantal soorten te houden. Ik heb liever 2 of 3 soorten in wat grotere aantallen. Dan een beetje van alles.

Denk als je vissen genoeg te zien zijn en niet te schuw zijn, dat ik me geen zorgen zou maken. Inrichting kan dan ook een boel doen.

Als voorbeeld; hier zo'n 40 axelrodia riesei in de 350L en ze waren maar weinig te zien. Groep verdubbeld en ze durfden steeds meer, maar toch nog zochten ze de beschutting op. Afgelopen wekeend de bak anders ingericht en het gedrag is echt dag en nacht verschil; ze laten zich stukken meer zien en zitten eigenlijk nauwelijks nog tussen de planten. En dat zelfs na slechts een dagje dat de inrichting nu af is

Zoals Mike al aangeeft zie je het vaak aan het gedrag en dat ze niet voldoende zichtbaar zijn of niet goed op kleur.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan