Wat zijn deze twee discussen ongeveer waard?


MarliesR

Well-known member
Lid geworden
24 januari 2021
Berichten
466
Locatie
Drenthe
We hebben van het weekend een Juwel Vision 450 overgenomen waar nog een paar vissen in zaten. De maanvis en verdwaalde neon tetra heb ik de dag van ophalen gelijk kunnen herplaatsen. Blijft over de twee discussen. Voor mij als leek zien ze er prachtig uit en ze lijken de verhuizing goed te hebben doorstaan. Ze eten redelijk en het diepvriesvoer wat ik voor ze heb gehaald lijkt te worden gewaardeerd. Verder krijgen ze grannulaat wat ik van de vorige eigenaar heb meegekregen en wat ze bij hem kregen. We willen zelf echter wat anders in het aquarium gaan houden, dus ik wil de discussen gaan verkopen. Alleen, wat zijn ze nu ongeveer waard?

Ik begreep dat de maat ook erg uitmaakt voor de prijs. Ze tonen op het oog ongeveer 15cm. De 12 ~ 13 cm zullen ze in elk geval wel halen.

1eecd910-592a-486c-a2dc-3b8746850f67.jpeg


8ee90e9d-3e56-4bd2-8a2c-707b38046142.jpeg
 
Ik heb er weinig verstand van maar als je iets op MP wil verkopen dan krijg je vaak maar een schijntje. Je zou ze hier bij aangeboden kunnen plaatsen op het forum.
 
Kijk wat ze in de winkel zouden kosten, en vraag dan ca de helft.
Je kan de prijs nog altijd laten zakken...
 
Als je kijkt naar het grote oog in verhouding met het lichaam, hebben ze een enorme groeiachterstand opgelopen, dus eigenlijk zijn dit geen gezonde vissen en kun je ze beter gratis aanbieden
 
Ik denk dat er wel Discuskenners hier zijn die nog zullen reageren en je kunnen zeggen in hoeverre dit gezonde vissen zijn.
 
Ik zat twee weken geleden in precies hetzelfde schuitje, een compleet systeem overgenomen en daar zaten ook 4 discussen bij. Ik had niet de intentie om ze te houden, de hogere temperatuur die ze vragen, het stinkvoer dat ze eten, paste helemaal niet bij mijn bestand dus ik heb ze meteen doorgezet op Marktplaats. Twee van de vier waren erg groot, het waren Stedkers en volgens mij helemaal gezond. Ik plaats een foto erbij, de kenner mag het zeggen.
Ze hebben 1 dag als advertentie gestaan en ik heb voor alle 4 samen plus een paar platen Stenker discusvoer, €65,- gekregen. Ik zag dat ze soms per stuk voor zo'n bedrag staan aangeboden, maar het is Marktplaats hé, en bovendien waren mijn waterwaarden sowieso niet goed voor ze, als ik ze langer had gehouden waren ze wellicht onverkoopbaar geworden of erger, overleden.

gr

Mark
 

Bijlagen

  • IMG_2756.JPG
    IMG_2756.JPG
    319.4 KB · Weergaven: 173
Waarde...de meeste mensen denken dat per definitie discus veel waard is....oh dat zijn dure vissen.
Maar in werkelijkheid ziet men of herinnerd men zich de prijs van die paar echte toppers die als lokkertje in een zaak staan en men denkt dan dat iedere discus dat waard is.
De waarde wordt bepaald door het formaat, om volwassen exemplaren te krijgen kost veel energie, voeding, tijd en inzicht.
Daarnaast bepaald genetica en de kweker de tweede stap in de waarde.
Zo zullen de vissen van topkwekers zoals weisflog, piwowarsky aanmerkelijk duurder zijn dan van de kweker lokaal die een leuk paartje heeft.
Grotendeels zul je de vissen van weisflog en piowarsky zelden tot nooit in een LFS zien. Daar zit veelal de massa kweek van Stendker.

Kijkende naar jouw vissen, is niet goed te zien welke ondersoort het is, ik zie wel dat ze zoals iemand anders ook al schrijft een groeiachterstand.
Dat maakt het voor de purist liefhebber van discus die top kwaliteit zoekt al oninteressant en blijft alleen de liefhebber over die een discus leuk vind.
En dan is het marktplaats met bijbehorende waarde.....2 tientjes of zo
kijk ik echter naar de verhouding van het formaat vis en oa de potje en plantjes die erin staan en de hoogte van je aquarium dan lijkt jouw inschatting erg hoog.
 
Iedereen heel erg bedankt voor de reacties!

Even voor alle duidelijkheid, ik denk niet dat ik rijk kan worden van deze vissen en het is me er ook niet om te doen om er zoveel mogelijk geld uit te slepen. Ik hoop vooral dat iemand ze over wil nemen die wél echt wat met discusvissen heeft en ze weer in een groepje gaat houden ipv zoals nu toch wat sneu met z'n tweetjes. Er is gisteravond iemand komen kijken die op die manier interesse had, maar die had zich erg verkeken op hoe groot ze al waren en vond het aquarium wat hij klaar had staan te klein. Hij gaf aan dat ik er ook veel meer voor moest vragen.

Vandaag mijn vraag. Het is me niet om het geld te doen, maar ik wil ook voorkomen dat ik ze gratis of voor twee tientjes weggeef en ze gelijk weer verpatst worden omdat ze veel meer waard zijn. Enerzijds omdat het allemaal geld genoeg kost en ik de centjes dan ook zelf wel kan gebruiken, maar anderzijds ook omdat ik ze liever dan gewoon bij iemand terecht zie komen die er oprecht blij van wordt.

We komen nu toevallig van de LFS af omdat ik een nieuwe travo nodig had. De grootste maat die ze daar hadden zitten voor €80/stuk was echt wel een stukje kleiner dan deze twee overigens. Nou ja, gelukkig lijken ze het voor nu goed te doen en met de twee extra verwarmingselementen die we gisteren nog voor ze hebben gekocht lukt het ook om het water nu stabiel op 30 graden te houden en ze eten ook gewoon goed.

Ik zal hier op het forum ook even een post voor ze maken en hopelijk vinden ze dan gewoon een fijne plek bij een liefhebber!
 

Terug
Bovenaan