Wat is er nieuw

Wat zijn deze witte stipjes?

Lordilotr

Member
Lid geworden
11 juni 2025
Leeftijd
31
Sinds begin Juni ben ik mijn tank aan het cyclen. Het enige leven dat is meegelift vanuit de winkel zijn een aantal Bladder slakjes. Nu vind ik het aquarium zelfs zonder vissen er in al heel interessant om te observeren. Zo heb ik al twee clusters slakkeneitjes apart gelegd. Zit mijn glas vol met Zoothamnium. En heb ik al veel micro organismen gespot, zoals meerdere tientallen copepods en detritus wormen.

Nu heb ik de vraag of iemand weet wat deze witte stipjes zijn op het aquarium glas. Ze bewegen zich niet (enkele dagen al op dezelfde plek) maar er komen er wel steeds meer. Ik heb het idee dat het limpets zijn. Maar ze bewegen zich dus niet, dus waarschijnlijk heb ik het bij het verkeerde eind. Ik begrijp dat het lastig is om dit te bepalen van twee onscherpe foto's maar ik doe maar een gooi!

Vissen: Geen (viertal Bladder slakjes)
Planten: Anubias, Hygrophila Corymbosa, Bucephalandra Pygmaea, Cryptocoryne usteriana, Ludwigia Repens, Flame moss, Pogostemon Helferi & Salvinia Mini

Ammonia: +- 2 ppm. (Is aan het minderen)
Nitriet: +- 2 ppm. (is hoger dan gisteren)
Nitraat +- 20 ppm (is hoger dan gisteren)
Temperatuur: 25C

Bijlagen

• White dots.png
    White dots.png
    1.5 MB · Weergaven: 16
  • White dots2.png
    White dots2.png
    1.8 MB · Weergaven: 11
Lastig om te zien en ik dacht aan kapslakjes maar kan de plank ook misslaan. Zijn ze hard als je eraan voelt?

Lastig om te zien en ik dacht aan kapslakjes maar kan de plank ook misslaan. Zijn ze hard als je eraan voelt?

Ik dacht hier ook aan, maar ze bewegen zich vooralsnog totaal niet. Ik heb net even mijn hand in het water gestoken. Voor microscopisch kleine puntjes (die ik niet verwachtte te voelen) voel ik ze wel. Of ze hard zijn kan ik niet echt vertellen.

Dit is de best foto die ik er van kan maken. Het lijkt wel als de stipjes een wit lichaampje hebben met een transparant deel.

Bijlagen

• White dots.png
    White dots.png
    813.3 KB · Weergaven: 9
Ik heb ook kapslakjes gehad en die kunnen uren op dezelfde plek zitten en als je met de vinger eroverheen gaat dan voelen ze wel aan als een hard schildje.
Ze zijn vaak wel nog erg klein.

Hmm oke, ik hou ze nog goed in de gaten! Maar mochten het nou kapslakjes zijn, dan is dat een goed iets toch?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan