Wat is er nieuw

Wat zijn deze wormpjes?

ililly

Member
Lid geworden
18 april 2025
Leeftijd
33
Hallo allemaal!

Nieuw op dit forum en nieuw in de wonderlijke wereld van garnalen. Ik zit nu in de derde week van het opstarten van mijn nano aquarium (30L) uiteindelijk bedoelt voor caridina garnalen. Ik gebruik ada amazonia aqua soil icm GH+ en bacto elixer.

Ze zitten met name op het spiderwood. Ik weet niet zeker of ze zich hebben gevoed met de witte schimmel die er eerst op kwam en/of met ander biomateriaal. Alle planten zijn eerst gereinigd met bleek en het hout is eerst gekookt. Daarnaast heb ik een bio 200 filter.

Zijn deze wormpjes schadelijk voor mijn garnalen? Ze doen meer aan muggenlarven denken. Ik heb een filter draaien en verwijder ook zelf zoveel mogelijk bioresten bij elke waterwissel.

Ik heb ook wat planaria gespot, dus ook de aquarium bio protector alvast aangeschaft. Die doe ik erin zodra ik overga naar 1 waterwissel per week.

Weet iemand wat dit is en evt hoe ik er vanaf kom?

Heb je er een foto van toevallig?

Ik dacht dat ik er een video bij had gedaan, maar die is misschien niet goed overgekomen. Hier nogmaals met een poging tot foto.

Bijlagen

• IMG_20250418_093004.jpg
    IMG_20250418_093004.jpg
    1 MB · Weergaven: 21
Video (nu hopelijk echt). Ze zitten veel met hun achterlichaam vast gehaakt waarbij ze friemelen, als een soort rupsjes.

Even een tip voor het voor een volgende keer: gebruik nooit meer bleek, en ook koken is niet zo'n goed idee. Daarmee maak je de structuur van het hout kapot, waardoor het veel eerder rot. Ik weet niet hoe anderen er over denken, maar als er nog geen bewoners in je bak zitten, zou ik dat hout niet meer durven gebruiken.

Hout inderdaad hooguit overgieten met heet water. Met chloor zou ik het niet meer gebruiken en al helemaal niet bij garnalen.
Dunne wormpjes zijn veelal opstartwormpjes.

Even een tip voor het voor een volgende keer: gebruik nooit meer bleek, en ook koken is niet zo'n goed idee. Daarmee maak je de structuur van het hout kapot, waardoor het veel eerder rot. Ik weet niet hoe anderen er over denken, maar als er nog geen bewoners in je bak zitten, zou ik dat hout niet meer durven gebruiken.
100% mee eens.

Even ter verduidelijking, ik heb geen puur bleek gebruikt en niks heeft lang gekookt. Het hout heeft alleen een paar minuten gekookt en daarna in een bak met warm water gelegen zonder bleek, de plantjes heb ik 30 seconden in bleekwater gedipt en daarna dubbel afgespoeld en nog weer in schoon osmose water laten weken (en nog een keer afgespoeld met osmosewater voor ze in de bak gingen). Dat zag ik online om te ontsmetten, maar dat dus beter ook niet doen?

Ik zie alle verwachte opstartdieren (slakken, copepods, planaria) maar deze wormpjes kende ik nog niet. Ze kunnen dus geen kwaad?

Dank voor alle tips!

Online kun je ook vinden dat een infuus met bleek helpt tegen virusziekten....Zou ik je ook niet aan bevelen.
Als je iets per se wilt ontsmetten (is in 99% van de gevallen nergens goed voor) kun je beter naar waterstofperoxide kijken. Dat valt zo gauw het in contact komt met water uiteen in water en zuurstof ipv in chloor, dat je echt niet bij je garnalen (en andere diertjes wilt hebben. Waarom zou je het risico willen nemen?

• Leuk
Waarderingen: F.
Ik zet de planten die ik koop gewoon een 24uur in een emmer water en daarna spoel ik ze goed af. En dan in de bak, meer doe ik er niet mee.

@Lysia, dank voor de feedback, ookal komt je toon misschien harder over dan je bedoelt zo. Zoals ik al zei ben ik nieuw, en het heel kort ontsmetten met een water met een heel klein beetje bleek stond op meerdere sites als veilige manier om (sommige) plantjes van eventuele schadelijke stoffen/dieren te ontdoen. Voor het vervolg zal ik dat niet meer doen.

Ik ververs ook via het schema van Amazonia, dus de eerste week dagelijks minimaal 50%, tweede week om de dag en nu 3x per week. Ik vermoed dat eventuele chloorresten inmiddels dus wel verdwenen zijn.

De bak is nog aan het indraaien, dus er zitten nog geen caridina garnalen in tot de waterwaardes goed zijn.

@jessicapilon dank, maar ik zie ze hier zo niet echt tussen staan, mogelijk de naidinae, maar 'mijn' wormpjes zwemmen niet.

Die wormpjes had ik volgens mij ook bij mn opstart ooit. Waren echt als een rups aan het voortbewegen. Vissen eten ze alter wel op..

Die wormpjes had ik volgens mij ook bij mn opstart ooit. Waren echt als een rups aan het voortbewegen. Vissen eten ze alter wel op..
Het zijn inderdaad net rupjes! Ik ga alleen geen vissen houden, enkel garnalen..

Mijn excuses, het was niet mijn bedoeling om een harde toon in te zetten, maar ik (we) ken je nog niet, en de één is aanzienlijk gevoeliger dan de ander, en vaak moet(en) (w)je dan ook nog in tegen de 'adviezen' (tussen aanhalingstekens, want hoewel goed bedoeld, regelmatig schrikbarend slecht) van de LFS.
Dus vandaar.
Dan komt het uiteindelijk wel in orde met de bak.

Geen excuses nodig hoor, en ik waardeer alle feedback enorm! Begrijp helemaal dat er enorm veel misinformatie rondgaat online en dat dat het alleen maar lastiger maakt voor jullie om gedegen advies te geven. En je hebt gelijk dat we elkaar verder niet kennen, wat het soms nog lastiger kan maken. En ik bedoelde ook zeker niet dat je iets moet aanpassen, enkel hoe het voor mij als nieuweling overkomt.

Misschien om met dat tweede punt te beginnen: Ik ben een PhD onderzoeker momenteel werkzaam als data analist, dus het zit in mijn aard om veel (voor)onderzoek te doen. Dat wil niet zeggen dat ik ook altijd het goede doe (zie het bleek-voorbeeld), maar ik doe dus ook niet zomaar het eerste het beste 🙂

Deze wormpjes heb ik ook al bij twee aquariumwinkels voorgelegd, maar die konden me zo ook geen antwoord geven en raadde een online forum aan, vandaar dat ik hier nu ben! En omdat ik ongetwijfeld meer vragen heb in de toekomst.

Dan kan ik je alvast wel de tip geven dat AquaInfo.nl een goede en betrouwbare site is, waar hard gewerkt wordt aan correctheid van de gegevens en het updaten naar het beschikbaar komen van nieuw wetenschappelijk onderzoek.
En ze staan ook open voor input en correcties.
Kun je een opname maken van de wormpjes die je precies bedoelt? Het is voor mij niet helemaal duidelijk wat de wormpjes precies zijn op de foto.(Kan aan mijn ogen liggen...)

Ik zou mij er iig geen zorgen over maken! Ook garnalen zullen dit aantrekkelijk genoeg vinden om te proberen gok ik haha. En anders, goede detritus eters

Goed om te weten @Lysia en dank @Kikkervis!

Ik heb volgens mij een paar berichten eerder een video gedeeld (na de foto), maar mogelijk is die toch niet goed overgekomen. De site crasht soms op mijn telefoon. Hieronder (hopelijk) een nieuw filmpje, ze zitten echt vooral op het spiderwood en in mindere mate op het substraat, eigenlijk nauwelijks op de planten.

Rare dingen en ik zie een soort kopje en ze lopen een beetje als een rupsje. Dat zijn geen opstartwormen.

Liijkt op een soort muggen larf.

Ja zoiets zal het ook zijn denk ik en ik zou ze wegzuigen.

Wij hebben een paar jaar geleden muggenlarven in het zwembad gehad en die zien er anders uit. Die hingen aan de oppervlakte om te ademen.
Geen idee wat dit zijn. Ik zou ze ook wegzuigen, gewoon het zekere voor het onzekere.

Toevallig vanmiddag weer een water wissel gedaan en er toen inderdaad zoveel mogelijk weggezogen, kreeg er toch een beetje de kriebels van 😌

Ze zitten vooral op één plek, dus ik vermoed dat het inderdaad een soort larven zijn. Qua uiterlijk lijken ze het meest op (zwarte) muggenlarven maar ze vertonen heel ander gedrag. Blijven op de bodem, happen geen lucht en zwemmen ook niet, ze wandelen echt. Zit zelf aan soort mottenlarven te denken, die kunnen blijkbaar ook zonder zuurstof van het oppervlakte.

Dank voor alle reacties!

Wij hebben een paar jaar geleden muggenlarven in het zwembad gehad en die zien er anders uit. Die hingen aan de oppervlakte om te ademen.
Geen idee wat dit zijn. Ik zou ze ook wegzuigen, gewoon het zekere voor het onzekere.
Scheelt wel welke muggen sort het is.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan