Wat is er nieuw

Wat zijn eventuele nadelen van een extern filter?

Dommie

Well-known member
Lid geworden
18 mei 2020
Leeftijd
54
In mijn 80 cm bak (netto 85 liter) zit nu een SF Aquaflow 200. In de holte van de spons heb ik mini-siporax gedaan, plus 2 extra netjes met mini-siporax in het aquarium. Ik vraag mij af of een extern filter toegevoegde waarde heeft. Dan denk ik b.v. aan de JBL CristalProfi e702. Een aantal voordelen zie ik wel, grotere filtercapaciteit, meer mogelijkheden voor verschillend filtermateriaal, scheelt ruimte in het aquarium. Maar ervaren jullie ook nadelen? Wat viel er tegen? Wat had je achteraf gezien anders willen doen?
Ik leer graag van jullie ervaringen en tips, bedankt!

Soms kunnen ze irritant geluid maken.
En als ze gaan lekken kan je met een beetje pech een nieuw vloertje bestellen.

Dat zijn de twee nadelen die ik meegemaakt heb.
Het filter staat nu op een stukje piepschuim en in een emmer
(En dat heeft me al eens behoed voor ellende)

Inderdaad resonantie gebrom van de filter maar dat is met isolatie van de raakvlakken op te lossen.

Ik heb ook ervaring met een intern filter.
Daar moest ik elke week wel watten gaan uitspoelen of zo, anders liep de stroming niet meer.
En sowieso vond ik dat er te weinig stroming was.

Ik heb diverse filters gehad van Eheim en JBL en echt horen deed ik ze niet in het kastje. Natuurlijk is er een hele kleine kans op lekkage maar dat valt denk ik ook wel mee. Echt nadelen kan ik zo niet bedenken en je zal er een betere werking van zien dan een binnenfilter.
Zelf heb ik jaren een 2213 op de 80cm gehad.

Ze zijn over het algemeen iets duurder in stroomverbruik.
lekkage kan gebeuren maar is zeer zeldzaam en vaak je eigen schuld.
Gebrom of ander geluid zijn veelal een teken dat er iets niet pluis is.

Ik heb meer last van geluid gehad van mijn interne filter dan de externe. Kans op lekkage is denk ik het grootste nadeel.

Nadelen: dat je de slangen en in-/uitvoerbuizen zo moeilijk kwijt kunt als je niet een grote bak met deksel hebt waar de gaten voor zo'n externe al in hebt zitten. En dat je debiet snel terugloopt door biofilm in de slangen. Ik heb de e702 op een Home 60 (55 liter netto) en dat is bepaald niet teveel, qua stroming, nu.

Er zijn voor- en nadelen. Kans op lekkage is klein maar genoemd, dus op tijd onderhoud van rubbers en techniek (koppelstuk slangen), meer ruimte voor de bacteriën. Minder onderhoud in de bak aan het filter. Rubbers op tijd behandelen met zuurvrije vaseline, vervangen. En ja meer Siporax, meer ruimte voor bacteriën.

Maar ook geen extra techniek of te veel techniek in de bak. Denk aan GEEN intern filter, interne Co2 diffuser/taifun/flipper, verwarming. Dus meer ruimte in de bak door minder zichtbaar attributen.

Het ligt er dus maar net aan wat je ook nog meer wilt of voor jou de M voordelen alleen het filter betreft.

bij mijn dochter in de kamer heb zij een fusion 100 met een eheim 2275 en een jbl e902 🙂 naast haar bed. amper geluid,
en ja ze staan volop aan 🙂

Nadeel:
Als je de slangen een keer hebt schoongemaakt (wat ik echt niet elke keer doe, maar zo nu en dan). Dan is het soms lastig om het filter weer aan de praat te krijgen. Dat is echt even een handigheidje.

Nadeel:
Als je de slangen een keer hebt schoongemaakt (wat ik echt niet elke keer doe, maar zo nu en dan). Dan is het soms lastig om het filter weer aan de praat te krijgen. Dat is echt even een handigheidje.
Kwestie van ff aan de andere kant van de slang lurken en het is opgelost 🙂

Bedankt voor al die snelle reacties! Maakt het trouwens uit hoe lang de slangen zijn? Ik bedoel, moeten die in een rechte lijn lopen, dus eventueel inkorten, of mag daar een bocht/krul in zitten?
Ik heb de e702 op een Home 60 (55 liter netto) en dat is bepaald niet teveel, qua stroming, nu.
Dan zou ik voor 85 liter netto dus beter naar de e902 kunnen gaan denk jij?

De aanvoer mag langer zijn dan de terugvoer maar lang hoeft niet perse. En met het aanzuigen via de aanvoer gebruik je een emmer bijvoorbeeld.

Zowel een Eheim 2073 / JBL 902 of 1502 hoor ik niet. 180 liter juwel rio.

Laatst bewerkt:
In mijn 80 cm bak (netto 85 liter) zit nu een SF Aquaflow 200. In de holte van de spons heb ik mini-siporax gedaan, plus 2 extra netjes met mini-siporax in het aquarium. Ik vraag mij af of een extern filter toegevoegde waarde heeft. Dan denk ik b.v. aan de JBL CristalProfi e702. Een aantal voordelen zie ik wel, grotere filtercapaciteit, meer mogelijkheden voor verschillend filtermateriaal, scheelt ruimte in het aquarium. Maar ervaren jullie ook nadelen? Wat viel er tegen? Wat had je achteraf gezien anders willen doen?
Ik leer graag van jullie ervaringen en tips, bedankt!
Mag ik ook even een nadeel van een binnen filter noemen? De vervuiling die toch weer in je bak spoelt bij het reinigen van je filter.

Daarvoor heb ik gelukkig een goed werkende startknop op mijn JBL 1502. Op mijn oude Eheim moest dat ook altijd, bah!
Ik heb dus alle jbls series behalve de 7 en 4. ik gebruik amper de knop

Ik heb dus alle jbls series behalve de 7 en 4. ik gebruik amper de knop
Ik heb de 902 en de 1502 en heb altijd zorggedragen voor een goed werkende startknop waar ik inderdaad, bijvoorbeeld bij het uitspoelen van de sponzen in het voorfilter, veel plezier van heb.

Mag ik ook even een nadeel van een binnen filter noemen? De vervuiling die toch weer in je bak spoelt bij het reinigen van je filter.
Dat geeft inderdaad veel ergernis ja.

In het deksel van mijn Trofis Start 80 zitten links en rechts achterin 3 uitsparingen (dus 6 in totaal) van een halve centimeter. Daar passen de kabels van filter en verwarming nu netjes doorheen. Maar de slangen van de jbl e 902 zijn 12/16 zie ik in de gebruiksaanwijzing op internet. Kan iemand mij laten weten hoe breed de ruimte moet zijn om de in- en uitvoer naast elkaar te kunnen hangen? De buizen waar de slangen doorheen gaan zijn wellicht nog iets breder? De 'reepjes' deksel tussen de uitsparingen zou ik dan moeten wegzagen. Die reepjes heten 'breekpluggen' volgens de gebruiksaanwijzing, maar ik geloof niet dat ze daarmee bedoelen dat ze letterlijk er uit te breken zijn om een bredere opening te krijgen. 🤔

In het deksel van mijn Trofis Start 80 zitten links en rechts achterin 3 uitsparingen (dus 6 in totaal) van een halve centimeter. Daar passen de kabels van filter en verwarming nu netjes doorheen. Maar de slangen van de jbl e 902 zijn 12/16 zie ik in de gebruiksaanwijzing op internet. Kan iemand mij laten weten hoe breed de ruimte moet zijn om de in- en uitvoer naast elkaar te kunnen hangen? De buizen waar de slangen doorheen gaan zijn wellicht nog iets breder? De 'reepjes' deksel tussen de uitsparingen zou ik dan moeten wegzagen. Die reepjes heten 'breekpluggen' volgens de gebruiksaanwijzing, maar ik geloof niet dat ze daarmee bedoelen dat ze letterlijk er uit te breken zijn om een bredere opening te krijgen. 🤔
Bij mij zitten die aan de ene en andere kant van de bak.
Buis is 16mm x2 = 32 mm.
Ik zou toch een gat van 40mm breed voorzien. Misschien moet er nog een kabel van de verwarming of verlichting door.

Dankjewel Tommie1.
Mijn voorlopig laatste vraag is inderdaad over de plaatsen in het aquarium. In de gebruiksaanwijzing staat niets vermeld, maar op het plaatje bij de uitleg staan de in- uitvoer links en rechts achterin. In een filmpje van jbl wordt echter geadviseerd om ze beiden aan dezelfde kant te plaatsen dus b.v. allebei links op de korte kant. Wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Ik heb eventueel nog een 2 maanden oude Tetra ex800 plus in de aanbieding 😉

Als ik op de bank zit die recht naast mijn bak staat hoor ik hem niet.

Dankjewel Tommie1.
Mijn voorlopig laatste vraag is inderdaad over de plaatsen in het aquarium. In de gebruiksaanwijzing staat niets vermeld, maar op het plaatje bij de uitleg staan de in- uitvoer links en rechts achterin. In een filmpje van jbl wordt echter geadviseerd om ze beiden aan dezelfde kant te plaatsen dus b.v. allebei links op de korte kant. Wat zijn jullie ervaringen daarmee?
Dat hangt van een aantal zaken af, zoals bijvoorbeeld de mogelijke obstructies in je bak zoals planten en decoraties. Zelf werk ik met een spraybar over de gehele achterwand vlak onder het wateroppervlak met de gaatjes licht naar onder gericht. Dit zorgt voor een goede water verdeling omdat het water tegen de voorruit kaatst en naar onder gedrukt wordt naar de bodem waar het naar achter gaat en weer boven komt voor de volgende duw. Al met al vormt zich zo een spiraalvormige stroming richting de aanzuiging van je filter. Deze waterdistributie zorgt er voor dat mijn bemesting én CO2, mijn CO2 wordt d.m.v. een reaktor in de toevoer waterslang gebracht, elke plek in mijn bak bereikt.

Kan me ook geen nadelen bedenken.... merk is toch persoonlijk.

Al 15 jaar JBL filters en nooit problemen.

Ik heb eventueel nog een 2 maanden oude Tetra ex800 plus in de aanbieding 😉

Als ik op de bank zit die recht naast mijn bak staat hoor ik hem niet.
Ha, nee zo ver ben ik nog niet hoor. Ga nu eerst verder nadenken. Maar bedankt voor het aanbod 😊

Hier twee keer een nieuw laminaatje kunnen leggen dankzij onoplettendheid. Ben je een warhoofd? Ga voor intern 🤣

Wat heb je laten verwijderen wat over mij ging, friesian? Ben erg trots op mijn warhoofd hoor! Heb daarom een goed lopend eigen bedrijf. En mensen in dienst die anti warhoofd zijn, zo komen we met z’n allen een heel end 🤓

Haha ik geloof je meteen omdat jij het zegt.. 🤣

Ging over naar mijn mening niet echt iets dat wat bijdraagt aan het topic.... Vakantiegangers, rijen... Corona.... Advies Mark Rutte... Onbegrip...

** Dringende oproep *
Willen alle warhoofden zich melden op Schiphol en de niet warhoofden ze tegenhouden.

Fijn dat het bij jouw bedrijf wel goed gaat en dat je als warhoofd voorlopig geen koffers hoeft te in te checken voor je passagier.
:DD:DD🙂

O my, dat soort zaken zou ik ook echt niet doen als warhoofd! Ik zou de koffers naar Afrika sturen terwijl de mensen naar Amerika gaan 🤣 Niet leuk voor jou friesian! Ken je grenzen haha zoals de keuze een intern of extern filter. Ik zie de ogen van mijn man nog rollen toen ik schoorvoetend toe moest geven dat het net nieuwe laminaat aan het omkrullen was dankzij moi.:sorry::iloveyou:

:oopss::oopss::oopss:O my, dat soort zaken zou ik ook echt niet doen als warhoofd! Ik zou de koffers naar Afrika sturen terwijl de mensen naar Amerika gaan 🤣 Niet leuk voor jou friesian! Ken je grenzen haha zoals de keuze een intern of extern filter. Ik zie de ogen van mijn man nog rollen toen ik schoorvoetend toe moest geven dat het net nieuwe laminaat aan het omkrullen was dankzij moi.:sorry::iloveyou:
Je zou ons parket eens moeten zien. Das zelfs niet gebeurt omdat een bak stond te lekken. De stratenmaker op zeeshow is d'r niks bij.
​

Op de telefoon geef emoticons telkens problemen, dan werkt niks goed. Daarom staan ze verkeerd in mijn reactie.... Hoooooopeloo 🤡😁

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan