Wat is er nieuw

Wat zijn eventuele nadelen van een extern filter?

Hier twee keer een nieuw laminaatje kunnen leggen dankzij onoplettendheid. Ben je een warhoofd? Ga voor intern 🤣
Nou warhoofd niet, maar niet zo technisch 🙄. Maar ... wij hebben plavuizen, dat scheelt 😀.
ik ga er maar eens rustig over nadenken.

Het gevaar van overstromingen door externe filters lijkt me verwaarloosbaar. Al decades hebben we externe filters en nog nooit problemen gehad. Onmogelijk is het niet maar het komt gelukkig maar zelden voor.

Ik heb nu bijna een jaar de JBL 702 op mijn rekord 600 draaien en ik ben er erg tevreden over. Eigenlijk geen nadelen kunnen ontdekken. Wat ik vooral een voordeel vind is dat ik niet meer dat geklooi heb met kleinere interne filters die vaak snel dichtslibden, stekkertje eruit, troep in je aqua, meer herrie dan intern. Mijn grootste vrees was ( en is) inderdaad de kans op lekkage ( huurhuis met houten vloeren....), maar dat heb je met het aquarium zelf ook.

Ik gebruik een intern juwel filter in mijn Rio 125. Begin deze maand heb ik een jbl 902 Erbij geplaatst.
Het juwel filter is vrijwel stil vergeleken met het externe filter. Dat is tot op heden het enige nadeel, het geluid vond ik tegenvallen. Wat ik van kenners begreep behoren de JBL tot de stillere filters.

Ik heb zelf een aquaflow 100 erbij die ik ooit bij een dertig liter tank had. De cartridge/filterinhoud van zo'n aquaflow is erg klein in vergelijking met zelfs het standaard interne juwelfilter wat ik in mijn Rio 125 heb hangen.

Als ik u was zou ik gelijk de aquaflow vervangen omdat dit veels te weinig inhoud heeft voor aquarium van meer dan 40 liter

Ik heb de 901 ook gehad en die hoorde ik eigenlijk niet. In het begin hoor je ze soms wat omdat zich er nog een biofilm op moet vormen.

Dat is tot op heden het enige nadeel, het geluid vond ik tegenvallen.
Bedankt voor uw reactie. Staat de filter bij u in een kastje?

Als ik u was zou ik gelijk de aquaflow vervangen omdat dit veels te weinig inhoud heeft voor aquarium van meer dan 40 liter
Ik heb de aquaflow 200, die zou geschikt moeten zijn voor aquaria van 100 tot 200 liter. Dus 85 liter met niet zoveel visjes zou toch moeten kunnen. Op zich ben ik trouwens wel tevreden over en ik hoor 'm bijna niet. Maar extern zal natuurlijk veel beter filteren, dus daarom de overweging om over te stappen. Maar ik ben er nog niet uit!

Voor wie het interesseert wilde ik even laten weten dat ik vandaag de JBL CristalProfi e902 greenline heb geïnstalleerd. De buizen zijn toch nog een millimeter te dik, ondanks dat ik het daarvoor bedoelde stukje uit het deksel heb weggehaald. Dus nog even een handige buurman vragen om een klein stukje extra weg te halen. Maar op zich zit alles goed, alleen het deksel ligt dus een ietsje scheef. Verder komt er een irritante piep uit de spraybar als de outslang op volle sterkte staat. Maar op halve sterkte geen piep en ook veel rustiger voor de visjes. Alle oude filtermateriaal (mini-siporax en spons) trouwens overgezet in de nieuwe filter. En een shrimpguard besteld om babygupjes niet op te laten zuigen. Vooralsnog ben ik tevreden! 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan