Wat zou de oorzaak kunnen zijn van sterfte garnalen?


Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Berichten
4,847
Locatie
2e boom, 4e tak rechts.
Ik heb voor het eerst garnalen in een 30 liter aquarium. Ik vond het al vreemd dat er geen jongen kwamen. Het lijkt wel of er steeds minder garnalen in zitten.

Deze heb ik er uit gehaald, was bewegingsloos dood. Ik had het eerst niet in de gaten.

Wat zou de oorzaak van uitval kunnen zijn?
 

Bijlagen

  • IMG_20200522_205840.jpg
    IMG_20200522_205840.jpg
    53 KB · Weergaven: 110
De andere garnalen lijken er goed uit te zien.
*Edit* Onlangs 10% water ververst. Water eruit gehaald via shrimpuard aan slang.

Met dank aan @Nicolientje-W voor de shrimpguard!!
 

Bijlagen

  • IMG_20200522_211111.jpg
    IMG_20200522_211111.jpg
    189.1 KB · Weergaven: 103
  • IMG_20200522_211054.jpg
    IMG_20200522_211054.jpg
    169.5 KB · Weergaven: 91
  • IMG_20200522_211040.jpg
    IMG_20200522_211040.jpg
    204.9 KB · Weergaven: 94
  • IMG_20200522_211033.jpg
    IMG_20200522_211033.jpg
    117.5 KB · Weergaven: 88
  • IMG_20200522_211025.jpg
    IMG_20200522_211025.jpg
    120.8 KB · Weergaven: 91
Laatst bewerkt:
Als ik op je foto kijk, lijkt het of de garnaal een probleem met de vervelling heeft gehad.

Het pantser is gebroken in het midden, terwijl het voor een succesvolle vervelling bij voorkeur bij de kop moet breken. Dan kan de garnaal uit het vel komen en weer uitharden als het ware zeg maar.

Wanneer dit echt een oorzaak heeft in je bak, is het logisch dat je niet meer garnalen krijgt. Jonge garnalen vervellen veel vaker dan de volwassenen, en zijn hierin dus ook kwetsbaarder.

Meestal lees ik dat dit als oorzaak heeft een probleem met de beschikbare mineralen (via water (vooral Gh, Ph kan ook een rol spelen omdat het zuur water ook een negatieve rol kan spelen bij het pantser) en via voeding. Ook wisselende waterwaarden (Gh?) kunnen hierbij een rol spelen.

Ik denk dat het goed is om te kijken naar de waterwaarden in je bak, de stabiliteit daarvan en het voedsel dat je ze geeft.

En wat naar zeg. Ik hoop dat het je lukt het in orde te krijgen.
 
Bedankt, hiermee kan ik alvast aan de slag!!

Waterwaardes is het eerstvolgende dat op de planning staat. Naast het andere werk dat moet gebeuren.
 
Ik heb speciaal voer voor garnalen. Dennerle sticks. Een keer heb ik een half tabletje met artemia gegeven dat uiteen valt. Een keer gekookte komkommerschijf en spinazieblad.

Zou het goed zijn een kleine superfish filter erbij plaatsen? Inlaat beschermd met pantykous of filterwatten in de cassette.
 
Het is goed om te kijken wat de Gh en de Ph is van het water in je bak, en van het water in je kraan.

De meningen lopen uiteen wat betreft de ideale waarden, maar een gh onder de 6 is te laag. Te hoog is ook niet goed omdat het pantser dan te hard wordt.

Garnalenvoer zou goed moeten zijn. Wat bijzonder goed is voor de mineralen is af en toe een klein beetje geblancheerde boerenkool of courgette (een schijfje).

Maar eerst kijken wat nu je waarden zijn.

Voor je garnaaltjes kunnen schommelingen in de waarden, zoals bij waterwissels een groot probleem zijn, ook qua temperatuur.

Je hebt een erg leuk bakje en het gaat vast goedkomen.

Ps wat betreft het filter, wat wil je daarmee bereiken?
 
Misschien wat meer effectieve filtering met een extra filter ...... superfish aquaflow 100.

Bedankt voor de hulpverlening!!
 
Ik weet niet of een meer effectieve filtering nodig is in je bak. Dat zou uiteraard wat waarden kunnen beïnvloeden. In een aquarium beïnvloeden veel zaken en waarden elkaar.

Evengoed is dat niet het eerste waar ik aan denk.

Meet je gh, van de bak, van je kraanwater. Weet je wat de ph is? Van beide?

Hoeveel water ververs je en hoe vaak? Let je bij die waterwissels ook goed op dat de temperatuur op peil blijft? Dus dat het water wat je toevoegt ongeveer even warm is als wat er in de bak zit?
Op hoeveel graden heb je de garnalen ongeveer zitten?
 
Temperatuur is rond de 20 graden schat ik.
Thermometer ga ik voor zorgen. Morgen test ik het water met een druppeltest om meer inzage te krijgen.

Wordt vervolg.

*Edit*
Kan ik bij garnalen veilig een slakkenetende slak plaatsen?
 

Bijlagen

  • IMG_20200522_220152.jpg
    IMG_20200522_220152.jpg
    166.1 KB · Weergaven: 89
  • IMG_20200522_220308.jpg
    IMG_20200522_220308.jpg
    192.3 KB · Weergaven: 83
Laatst bewerkt:
In de tussentijd heb ik even een controle gemaakt via mijn ander topic.
23 april 1e x garnalen na 4 weken laten indraaien. Water ververst een 10% is 1e x gebeurt.

*Edit*
Temperatuur is 24 graden.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt de garnalen nog niet zo lang dus is niet zo vreemd dat je nog geen jongen hebt. Waren je garnalen al volwassen bij aankoop?
Je zou wat catappablad kunnen toevoegen.
Zijn ze verder wel actief?
 
Ze zijn actief. Er waren jongen bij en wat oudere. Catappablad heb ik over gelezen. Schijnt goede eigenschappen te hebben.
Schijnen ergens in Heeswijk-Dinther verkeijgbaar.te zijn website weet ik even niet. Eens kijken of ik het kan vinden.

Bedankt voor je reactie!
 
Ik heb weleens van de white band gehoord als zijnde een probleem dus misschien heb je hier iets aan:

 
Wat betreft de slaketende slak... Ik zal beginnen met de dooddoener dat alles kan.

Een slaketende slak is een vleeseter. die jaagt voor vlees. Andere slakken zijn traag en worden dus makkelijk gepakt.

De meeste jagers laten een makkelijke gelegenheid niet aan zich voorbij gaan. De meeste garnalen zullen natuurlijk veel te snel zijn voor zo'n slak. Garnalen die vervellen zijn op dat moment erg kwetsbaar en bewegen vaak een tijd niet. Dat is voor een slaketende slak, vooral een die wat minder slakken begint te vinden, een makkelijke gelegenheid om een garnaal op te eten. Ik zou zelf die combinatie niet willen maar er zijn mensen bij wie het blijkbaar goed werkt.
 
Als ik op je foto kijk, lijkt het of de garnaal een probleem met de vervelling heeft gehad.

Het pantser is gebroken in het midden, terwijl het voor een succesvolle vervelling bij voorkeur bij de kop moet breken. Dan kan de garnaal uit het vel komen en weer uitharden als het ware zeg maar.

Wanneer dit echt een oorzaak heeft in je bak, is het logisch dat je niet meer garnalen krijgt. Jonge garnalen vervellen veel vaker dan de volwassenen, en zijn hierin dus ook kwetsbaarder.

Meestal lees ik dat dit als oorzaak heeft een probleem met de beschikbare mineralen (via water (vooral Gh, Ph kan ook een rol spelen omdat het zuur water ook een negatieve rol kan spelen bij het pantser) en via voeding. Ook wisselende waterwaarden (Gh?) kunnen hierbij een rol spelen.

Ik denk dat het goed is om te kijken naar de waterwaarden in je bak, de stabiliteit daarvan en het voedsel dat je ze geeft.

En wat naar zeg. Ik hoop dat het je lukt het in orde te krijgen.
Waterwaardes getest..
pH 8
GH 8

 
Lijken geen verkeerde waarden volgens mij.
 
Ik heb pH minus zojuist toegevoegd. Een kleine 8 ml
 
Lijken me beide geen waarden die een probleem hoeven te zijn.
Dan zou het nog voeding of verandering kunnen zijn, of beide.

Kleine regelmatige waterwissels zijn prima, maar wat een ander punt kan zijn is dat je ze nog niet zo lang hebt. Misschien, en dat is een gok, hebben ze bij de vorige eigenaar op andere waterwaarden gezeten. Dat zou een probleem kunnen zijn. Dan zou het probleem de eerste 4 a 5 weken optreden bij de eerste vervellingen en daarna niet meer.
 
Ik zie gewoon dat de wat grotere soorten het goed doen. Zou goed kunnen @GCJ en @jessicapilon en dat dat het geweest is. Ik geef nu de vissen en garnalen alvast gekookte spinazieblad.
 

Terug
Bovenaan