Wat zou dit kunnen zijn?


S

smidsy

Guest
Beste allemaal,
Sinds gister zie ik ineens een donkere plek aan de voorkant komen, wat zou dit kunnen zijn, wat is de oorzaak en wat kan ik eraan doen?

IMG_20191117_144947.jpg
 
We moeten hier afgaan op een foto. Dat is altijd een beetje tricky. Maar het ziet er een beetje blauwig uit? Dan kan het maar zo ook blauwalg (Cyanobacterie) zijn. Dan kan eigenlijk ook overeenkomen met wat ik verder meen te zien. Vervuiling tussen het glas en de bodem! Blauwalg houdt er van om op plekken te zitten waar vervuiling is op te merken. Probeer, indien het blauwalg is, het zo snel mogelijk en zo veel mogelijk te verwijderen. Haal ook de aangegeven vervuiling weg. Met zo'n plastic card gaat dat uitstekend. Dan, water verversen! Blijvend, ook al is het minimaal de alg verwijderen. Kijk naar je nitraatniveau. Wellicht is dit te laag? Blauwalg kan mede ontstaan door een laag nitraatniveau. Je kan dus preventief je nitraat verhogen. Je waterdistributie speelt ook een rol. Maak verder je filter ook goed schoon.
 
Ik zuig meestal om de 3 weken de voorste centimeter weg en doe dan de ramen even en spoel het voorste grind schoon en doe het terug.
 
Ik zie het eerder als bodemrot, kom je vrij makkelijk achter: wattenstaafje insteken en dan eraan ruiken, stinkt het naar het riool is het bodemrot
 
We moeten hier afgaan op een foto. Dat is altijd een beetje tricky. Maar het ziet er een beetje blauwig uit? Dan kan het maar zo ook blauwalg (Cyanobacterie) zijn. Dan kan eigenlijk ook overeenkomen met wat ik verder meen te zien. Vervuiling tussen het glas en de bodem! Blauwalg houdt er van om op plekken te zitten waar vervuiling is op te merken. Probeer, indien het blauwalg is, het zo snel mogelijk en zo veel mogelijk te verwijderen. Haal ook de aangegeven vervuiling weg. Met zo'n plastic card gaat dat uitstekend. Dan, water verversen! Blijvend, ook al is het minimaal de alg verwijderen. Kijk naar je nitraatniveau. Wellicht is dit te laag? Blauwalg kan mede ontstaan door een laag nitraatniveau. Je kan dus preventief je nitraat verhogen. Je waterdistributie speelt ook een rol. Maak verder je filter ook goed schoon.
Ik zie het eerder als bodemrot, kom je vrij makkelijk achter: wattenstaafje insteken en dan eraan ruiken, stinkt het naar het riool is het bodemrot
Hoe kan je bodemrot en blauwalg voorkomen... de bak draait nog niet zo lang.... zucht hoop niet dat ik nu al dit soort lastige problemen ga krijgen...
 
Gaan we weer. Dit is geen bodemrot, dat ontstaat na maanden van troep wat ligt te rotten niet in een nieuwe bak.
Toevallig heb ik het zelf ook gehad, precies op een plek waar ik een voedingscapsule had geplaatst en is vanzelf weg gegaan. Mijn inziens is het gewoon verkleuring van die voeding of het komt door het filterzand waar nog wat in zat. Het gaat in ieder geval vanzelf weg.

Ik link maar even naar het vorige topic waar precies hetzelfde zichtbaar was:
 
Gaan we weer. Dit is geen bodemrot, dat ontstaat na maanden van troep wat ligt te rotten niet in een nieuwe bak.
Toevallig heb ik het zelf ook gehad, precies op een plek waar ik een voedingscapsule had geplaatst en is vanzelf weg gegaan. Mijn inziens is het gewoon verkleuring van die voeding of het komt door het filterzand waar nog wat in zat. Het gaat in ieder geval vanzelf weg.

Ik link maar even naar het vorige topic waar precies hetzelfde zichtbaar was:

Die capsules bestaan toch uit van die kleine balletjes die de voeding loslaten? Ik snap dan niet hoe het daar zwart van kan worden. ook is het tegen het raam aan waar niet direct planten staan dus ik heb mn twijfels erbij of daar iets van voeding in de bodem is gedaan maar dat kan de TS wel zeggen denk ik.
 
Er is niet specifiek daar iets de bodem in gegaan, maar doordat ik bij de voorruit altijd met mijn vinger de ruit schoonmaak kan t wel zijn dat er daarvan iets wat meer naar voren is gekomen...
En resten van eten zou evt kunnen als ik een voertabletje voer zou er in theorie wel wat tussen t zand en de ruit kunnen komen... er scharrelen wel 14 jonge corydorassen rond dus de rest zal wel meevallen met voer wat achterblijft denk ik....
 
Er is niet specifiek daar iets de bodem in gegaan, maar doordat ik bij de voorruit altijd met mijn vinger de ruit schoonmaak kan t wel zijn dat er daarvan iets wat meer naar voren is gekomen...
En resten van eten zou evt kunnen als ik een voertabletje voer zou er in theorie wel wat tussen t zand en de ruit kunnen komen... er scharrelen wel 14 jonge corydorassen rond dus de rest zal wel meevallen met voer wat achterblijft denk ik....
Waarom niet doen wat ik als tip gaf: wattenstaafje erin steken en eraan ruiken, heb je in ieder geval al meer zekerheid
 
Is dat een goed iets, of zou het juist de makkelijkste oplossing zijn geweest?
Ja ik heb liever bodemrot dan blauwalg, want met bodemrot is het een kwestie van het rotte deel afhevelen en vervangen voor een nieuw stukje bodem, blauwalg (als dat het is, vind het er niet op lijken) dan ben je nog niet jarig voorlopig
 
Ja ik heb liever bodemrot dan blauwalg, want met bodemrot is het een kwestie van het rotte deel afhevelen en vervangen voor een nieuw stukje bodem, blauwalg (als dat het is, vind het er niet op lijken) dan ben je nog niet jarig voorlopig
Zucht.... snik....
 
Ik zeg niet dat er iets mis is met je bodem maar als je het niet vertrouwd zou ik dit stukje afhevelen en er nieuw zand neerleggen.
 
Ach help men ziet een verkleuring ontstaan in het zand bij het raam en daar gaan we weer het ene horror verhaal na het andere blauwalg bodem rot enz voort.
Dit terwijl het vaak niet anders is als een algen film die op gebouwd wordt op het glas en zand.
Kwestie van zand bij de rand vandaan halen/terug schuiven de bak in en algen film weg poetsen dit voor komen zorgen dat er geen direct zonlicht daglicht op het zand kan komen (afplakken)
Wel apart trouwens zand dat rot onzin dus zand kan niet rotten daar in tegen de achtergelaten wortels of voer restanten wel.
Maar aangezien Ts een aantal prima opruimers in dienst heeft zal dat wel niet zon vaart lopen . :D
Als ik al het zand zou hebben verwijderd uit mijn bakken waar dit voor kwam had mijn terras buiten zo hoog gelegen dat ik de deur niet meer uit kon. :D :D
 
Hoit Smidsy.
Dat is beginnende blauwalg. Zou even zoeken op google is genoeg over te vinden. Ik zou goed het vuil van het substraat schoonhouden periodiek. Elke 3 weken en nitraat meten. Deze 'spot' zou ik helemaal afzuigen. Op wat voor temperatuur houd je, je bak overigens?
 
Laatst bewerkt:
Dan ga ik de plek wegzuigen...
Hoit Smidsy.
Dat is beginnende blauwalg. Zou even zoeken op google is genoeg over te vinden. Ik zou goed het vuil van het substraat schoonhouden periodiek. Elke 3 weken en nitraat meten. Deze 'spot' zou ik helemaal afzuigen. Op wat voor temperatuur houd je, je bak overigens?
Hij staat rond de 24 gr....
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
Het kan dus gewoon iets zijn wat in t zand ligt te rotten... stukje blad ofzo...
 
en je hoeft dat zand ook niet weg te gooien.
Gewoon wassen in bleekwater/javel. Dat ontsmet.
Dan is je zand ook mooi terug de originele kleur. Dan wat spoelen en een tijdje laten luchten, en het kan terug de bak in.
 
Dergelijke plekken nopen mij altijd tot spoed. Omdat het plaatje, met het voorbehoud dát het een foto is, er toch blauw uitziet bij mij en niet zwart, blijf ik nog even bij mijn eerder gegeven standpunt.
 

Terug
Bovenaan