Wat is er nieuw

Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sterrekind
  • Startdatum Startdatum
S

Sterrekind

Guest
Ik heb in November een groepje van 10 corydora sterbaii gekocht, waarvan er 1 het gelijk al begaf. Vanmiddag vond ik ineens een dode corydora in mijn bak ( Rio 240, 10 discus vissen, 9 corydora's en 1 L201_

Ik heb het dier er direct uitgehaald en bekeken maar kon er niets geks aan ontdekken, hij was puntgaaf, geen aangevreten vinnen of rare plekjes.

Kan gebeuren lijkt me, maar nu ineens zag ik net bij een grondige inspectie een van mijn andere corydora's raar zwemmen, en die mist een zij-vin. Alsof die er nooit gezeten heeft. Ik zie geen tekenen van vinrot of een andere infectie, zou het kunnen zijn dat mijn discussen of de L 201 een beetje aan de corydora zitten te vreten? Als dat zo is dan haal ik de corydora's er direct uit, dat vind ik namelijk erg sneu, of kan hier iets anders aan de hand zijn?

Ik ververs om de dag 50% van het water, temperatuur is rond de 30 graden.

Wie weet raad?

30 graden is VEEL te warm voor corydoras. Je verkort zo al hun leven door de hitte. Heb wel gelezen dat er soorten zijn die
het aankunnen maar dit lijkt me wel overdreven.

24-25 graden is meer dan genoeg. L201 zijn omnivoren dus knibbelen kan altijd niet?
Maar zou ie dan niet ook de dode aangevreten hebben?

Kan ie zich niet ergens aan bezeerd hebben? Scherp grind of iets
,uitstekende dingen?

Nee, geen scherp grind. Deze soort is mij aangeraden door de kweker waar ik mijn vissen vandaan heb, die had er zelf ook sterbaii in zitten. Wat de L201 betreft, waarom zou die niet kunnen knibbelen? Die zie ik geregeld de mosselen wegkapen voor de neus van mijn discussen weg. Ik verdenk overigens nog eerder mijn discussen van per ongeluk schieten op de corydora's als er eten in de bak komt.

Geen uitstekende delen ook waar het diertje zich aan bezeerd zou kunnen hebben.

30 graden is prima voor Sterbais. Wat voer je de Corys en de Discussen??

Van allerlei soorten voer, elke 2 a 3 uur iets anders. Verschillende merken runderhart mix, zowel met als zonder knoflook, muggenlarven, artemia, mosselen, krill, sera granulaat, af en toe een algen-eter-tabletje. Ik heb tot aan vandaag ook niets kunnen ontdekken aan mijn corydora's ( of discussen of L nummer)

Er zijn meer problemen bekend met Corys, die "onder" discussen leven. Mogelijk door het vele en bovenal eiwitrijke voer dat de discussen krijgen. Ondanks dat Corys vlees / proteine nodig hebben, zou een overschot wellicht een oorzaak kunnen zijn.

Wat zou ik daar aan kunnen doen? Moet ik extra plantaardige voeding kopen voor mijn cory's

en die mist een zij-vin. was de vraag

lijkt me echt niet toe dat dat komt door verkeerd voedsel

en een dood tja helaas gebeurt dat

zou er niets aan doen

Tsja dat gebeurt!!. Tegen zoveel wijsheid kan ik helaas niet op. Probeerde alleen mee te denken over een sterfgeval van een vis, die 20 jaar oud kan worden. Groet Aad

Zou niet de eerste vis zijn die bezwijkt aan een verkeerd dieet.

Laatst begrepen van een kweker van labyrinthvissen dat bv. een Colisa lalia/Trichogaster lalius vaak veel te veel dierlijk materiaal gevoerd wordt, schijnt hun spijsverteringskanaal niet op te zijn gebouwd.
Of denk aan guppen die alleen maar normale (lees: dierlijk) vlokken of granulaat krijgen.
Of Malawi-bloat.
Of algen-tabletten voor carnivore Loricariidae/Corydoras.
Of garnalen die niet door vervelling komen omdat ze niet de juiste mineralen binnenkrijgen.

Ja, een casualty kan, maar oplettendheid van iemand die zich bijzonder in Corydoras verdiept zou ik maar zeer waarderen.

~ Ivo

Zomaar een dood visje vind ik eigenlijk gek. Het kan, maar toch blijft het vreemd, het diertje was nog erg jong, en ik wil graag uitsluiten dat mijn cory's ziek zijn.

Het visje zonder zij-vin ( borstvinnetje) lijkt nergens last van te hebben. Het diertje mist het oranje deel van de vin zeg maar, er zit nog een klein stukje doorzichtig van de borstvin, het is niet rood gekleurd, geen gekke rafeltjes en ook ademt het dier normaal. Toevallig poepte hij ( of zij) ook net, en de ontlasting was gewoon compact en donker gekleurd.

Vooralsnog houd ik het er op dat er door iemand per ongeluk een hapje genomen is, en houd ik de beestjes goed in de gaten.

Misschien heeft de corydoras zich ergens aan beschadigd.Misschien was het in de winkel al zo.

Sorry dat ik het zeg, maar 10 discussen in een Rio240 is toch niet echt verantwoord. Veel te veel vissen voor het aantal liters dat je hebt.Heb zo maar het idee dat hier ook het probleem in zit.

visstisck zei:
Misschien heeft de corydoras zich ergens aan beschadigd.Misschien was het in de winkel al zo.

Sorry dat ik het zeg, maar 10 discussen in een Rio240 is toch niet echt verantwoord. Veel te veel vissen voor het aantal liters dat je hebt.Heb zo maar het idee dat hier ook het probleem in zit.

Dat is prima verantwoord hoor, ik breng mijn vissen zelf groot, en zodra ze uitgegroeid zijn krijgen ze een grotere bak. Met een groot verversingsbeleid en enorme filtercapaciteit wordt deze opstelling zelfs aangeraden door Stendker. De vissen zijn sterker,gezonder en gelukkiger in een grotere groep. Je hebt dus minder snel problemen wanneer je kiest voor een grotere groep.

Hier zit dus het probleem niet. Ook had het dier gewoon twee vinnetjes tot voor kort, dit was niet zo bij aankoop.

Tsjah Stendker raadt het aan. Maar die willen ook verkopen 😉

Er zijn inmiddels de nodige discusliefhebbers en -kenners die af zijn van de 50 liter per vis, maar het bij 30 liter houden bij wekelijks 70% verversen. Daar zit je ook ruim overheen, dus zo gek is de reactie van visstick eigenlijk niet 😉

~ Ivo

Oh, het gaat om jonge discussen, dat wist ik niet. Heb je misschien een foto van je inrichting.

AadMec zei:
Tsja dat gebeurt!!. Tegen zoveel wijsheid kan ik helaas niet op. Probeerde alleen mee te denken over een sterfgeval van een vis, die 20 jaar oud kan worden. Groet Aad

mensen kunnen ook ongeveer 80 worden gemiddeld
toch gaan er vele voor de tijd

als er een vis dood gaat en de rest doet het prima
zie ik geen reden om direct paniek te zaaien
om dan direct dingen gaan te veranderen is vragen om problemen

Sterrekind zei:
Zomaar een dood visje vind ik eigenlijk gek. Het kan, maar toch blijft het vreemd, het diertje was nog erg jong, en ik wil graag uitsluiten dat mijn cory's ziek zijn.

uitsluiten kun je niks,

gewoon de rest goed in de gaten houden

en je discussen gevarieerd te eten geven
niet alleen stendker

Een mens valt toch ook niet zomaar dood neer? Er is altijd een reden. Die reden proberen te achterhalen lijkt me niet verkeerd.

Jones zei:
Een mens valt toch ook niet zomaar dood neer? Er is altijd een reden. Die reden proberen te achterhalen lijkt me niet verkeerd.

tja denk je echt de reden waarom een dood is gegaan via een forum op internet te krijgen

meenemen naar de dierenarts of opsturen naar wageningen om sectie te plegen op dat dode beestje

Heb je gelezen wat ik schreef over verkeerde voeding? Dat kun je paniek zaaien noemen, maar het is de keiharde realiteit.

En dan nog:
lowie1960 zei:
lowie1960 zei:
niet alleen stendker
Is dat laatste dan geen verandering?

~ Ivo

Een beetje brainstormen kan geen kwaad. Zeker omdat daarbij vaak dingen aan bod komen die niet helemaal in orde zijn of in ieder geval beter zouden kunnen. Als dat al niet meer mag kunnen we het forum wel opdoeken. 🙂

lowie1960 zei:
AadMec zei:

mensen kunnen ook ongeveer 80 worden gemiddeld
toch gaan er vele voor de tijd

als er een vis dood gaat en de rest doet het prima
zie ik geen reden om direct paniek te zaaien

Sterrekind zei:

uitsluiten kun je niks,

gewoon de rest goed in de gaten houden

niet alleen stendker

Stendker voer is nu net het voer dat ze niet meer krijgen. Ik heb mijn mixen van Ruto en andere merken.

Visstick, het zijn nog jonkies, ik heb ze in November aangeschaft en het is de bedoeling om ze met een maand of zes in een grotere bak over te zetten. Inrichting is zeer summier, 1 grote kunst mangrove wortel ( ik had er echte mangrove wortel in staan , helaas bleek deze al heel snel te gaan rotten, kennelijk een miskoop geweest in de LFS). Daarnaast heb ik alleen vallisneria staan, en amazone-kikkerbeet als drijfplantje. Bodem is filterzand, heel dun laagje 🙂

Ik heb mijn visjes overigens na heel veel inlezen pas aangeschaft, heb me goed ingelezen in de discussie over groepsbelang versus aantal liters, en heb voor mijzelf de conclusie getrokken dat het groepsbelang voor mij voor het aantal liters gaat. Het is een vrij logische conclusie, discusvissen zijn scholenvissen, en 5 a 6 visjes is n�t aan een schooltje.

Anyway, los van die discussie heb ik mijn corydora's vandaag goed in de gaten gehouden, een extra verversing ingelast ( ik had gisteren al een 75% verversing gedaan gelijk na het ontdekken van het dode visje) en ik houd het wel in de gaten.

En paniekzaaien is hier helemaal niet aan de orde. Ik ga ook helemaal niets veranderen, tenzij blijkt dat ik iets verkeerd doe.

Mascha&Ivo zei:
Heb je gelezen wat ik schreef over verkeerde voeding? Dat kun je paniek zaaien noemen, maar het is de keiharde realiteit.

En dan nog:
lowie1960 zei:
lowie1960 zei:
niet alleen stendker
Is dat laatste dan geen verandering?

~ Ivo

heb je dit niet gelezen dan ??
dit is wat ze geeft,
als je dit verkeerd noemt wat is dan goed

Sterrekind zei:
Van allerlei soorten voer, elke 2 a 3 uur iets anders. Verschillende merken runderhart mix, zowel met als zonder knoflook, muggenlarven, artemia, mosselen, krill, sera granulaat, af en toe een algen-eter-tabletje. Ik heb tot aan vandaag ook niets kunnen ontdekken aan mijn corydora's ( of discussen of L nummer)

als dit verkeerde voeding is weet ik het niet

ps dit is wel leuk
Stendker voer is nu net het voer dat ze niet meer krijgen. Ik heb mijn mixen van Ruto en andere merken.

ruto maakt stenker

Dat had ik inderdaad even over het hoofd gezien, excuus.

Maar dat doet in het geheel niet af aan het punt dat wat Aad vermeldde over Corydoras onder Discus in het bijzonder, of opmerkingen over het voerpatroon in het algemeen, geen paniek zaaien is, maar regelmatig keiharde realiteit.

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
Dat had ik inderdaad even over het hoofd gezien, excuus.

Maar dat doet in het geheel niet af aan het punt dat wat Aad vermeldde over Corydoras onder Discus in het bijzonder, of opmerkingen over het voerpatroon in het algemeen, geen paniek zaaien is, maar regelmatig keiharde realiteit.

~ Ivo

vele discus bezitters hebben corydoras erbij en voeren zo
meeste zonder problemen ook ik

in dit geval een dood , en een die een vin mist
lijkt me het beste advies om de rest gewoon in de gaten te houden

het advies van aad is goed bedoelt, echter mijzelf iets te snel

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan