Wat is er nieuw

Wat zouden jullie doen? Zwemblaas

• Onderwerp starter Onderwerp starter Puk
  • Startdatum Startdatum
P

Puk

Guest
Ik heb nu al een tijdje een vis met een zwemblaasprobleem.

Laagjesmethode 2x geprobeerd, erwtendieet geprobeerd, niks werkt.

Hij zwemt verder hartstikke goed, maar wanneer hij stil in het water hangt, hangt hij met zijn kop recht naar beneden. (hij drijft niet).

Ik weet niet meer wat ik moet doen nu, om hem enkel om deze reden dood te maken vind ik ook wat te ver gaan, maar om nou jaren tegen een vis aan te kijken die 9 van de 10 keer op de kop hangt is ook niet erg leuk..

Wat zouden jullie doen? Misschien weten jullie nog iets..

ja, Tik geven.

Ligt IMHO aan de levenskwaliteit. Als de vis er weinig last van heeft zou ik het niet doen, lijdt hij er aan dan moet je hem verlossen.

Tsja in hoeverre kan je aan een vis zien of hij lijdt of niet he, dat is lastig..
Hij eet verder wel goed etc.

Maar hij hangt wel vrij veel met zijn kop naar beneden in het water, wat mij niet comfortabel lijkt voor een vis..

Ik vind het erg lastig,
helemaal om een verder ''gezonde'' vis dan dood te maken

mijn ranchu hangt ook vaak naar onder. naar mijn mening heeft ie der niet veel last van. als hij er moe van is gaat ie gewoon tussen de planten in hangen en hij heeft een beweging waardoor hij zich wel recht trekt.
naar mijn mening zou ik zolang hij/zij geen schuur of droogplekken krijgt en niet boven drijft gewoon laten zwemmen tot het echt niet meer gaat.

Koop bij de biowinkel wat kruidnagel-olie en verlos het diertje uit zijn of haar lijden. Ookal is het niet zichtbaar, natuurlijk is het niet fijn voor het dier om ondersteboven te hangen bij stilstand. Ik heb mijn oranda helaas ook uit zijn lijden moeten verlossen vanwege dit probleem. Na dezelfde dingen geprobeerd te hebben als jij.

Mocht je dit echt niet willen, zorg dan in ieder geval wel dat je die olie in huis hebt.

Naar de dierenwinkel,...geef je hem gratis weg...
Die goede man,..of vrouw, weet wel wat hij of zij er mee moet doen,...

Waarschijnlijk tikkie!

Sorry maar waarom laat je de verantwoording over het welzijn van jouw dieren over aan een ander? Dan moet je niet aan dieren beginnen.

Als hij nog wel goed kan zwemmen en hij alleen met zn hoofd naar beneden hangt als hij stil hangt, zou ik hem gewoon nog even laten leven. Als hij echter constant op zn kop gaat hangen (dus onderstboven drijft), of gewoon echt niet meer goed kan zwemmen, dan zou ik hem in laten slapen. (of een tik geven).

je kan zelf het beste inschatten hoe jouw vis zich voelt, denk ik.

Bedankt voor de adviezen, laat hem denk ik eerst nog even leven en kijken hoe het verder gaat.

@Sterrekind, ik laat het niet over aan jullie, ik vraag jullie gewoon naar jullie mening, omdat ik met dit geval gewoon even niet wist wat te doen.. Lijkt me redelijk menselijk toch? Volgens mij is dit forum ook voor vragen bedoeld 🙂

Ik denk dat sterrekind doelde op de reactie van haar voorganger 😉

Ahh ik zie het nu ook! Dan neem ik terug wat ik net zei 🙂

Ik doelde inderdaad op het wegbrengen naar een dierenwinkel verhaal 🙂

Ja klopt inderdaad, het kwartje viel wat later haha sorry!

Maar naar een dierenwinkel wil ik hem sowieso niet brengen, geen enkele dierenwinkel hier bij mij in de buurt heeft verstand van sluierstaarten, daar ben ik al lang achter gekomen.. En als het inderdaad wel zo is dat het beestje beter dood kan worden gemaakt, heeft mijn vriend dat binnen een seconde klaar.

Ik wacht het eerst nog wel even af, omdat ik nu echt niet weet wat ik moet doen, en ik wil ook geen overhaaste beslissingen maken, maar als het nog lang zo blijft, en eventueel erger wordt dan moet er maar een einde aan worden gemaakt.

Dat is het lastige met huisdieren, ze kunnen je helaas niet vertellen of ze lijden, en zelf is het soms lastig om te zien aan die beestjes.

dat vind ik ernstige varianten.
dan idd tikkie erop maar als mijn ranchu eens met zijn kont omhoog gaat als ie stilhangt.
als ie zwemt trekt het dan wel meteen weer recht

@Bertus, bij het eerste filmpje krijg ik een grote gezonde goudvis te zien (die overigens veel te klein zit),
en bij het tweede filmpje een vis die ik inderdaad ook al lang uit zijn lijden zou hebben verlost,

bij mij is het lang niet zo erg, zoals Bo c. zegt, alleen als hij stil hangt, verder zwemt hij wel redelijk normaal.

Tuigje om doen. met piepschuimballetje .

Dat vind ik persoonlijk te ver gaan 😛

Terecht, Puk. Dat zorgt voor vervelende ontstekingen omdat het tuigje tegen de schubben zit en schubben kunnen daar niet tegen.

Maar,dan krijgt hij wel de kans,dat alles goed komt.

Dat vind ik persoonlijk te ver gaan?

Heb het wel gezien,hoor, op youtube.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan