Water beestje???


sschot

Well-known member
Lid geworden
8 oktober 2015
Berichten
3,807
Locatie
Krimpen aan den IJssel
Als gevolg van ziekte zat ik vannacht even voor de bak. Wat ik toen allemaal zag rennen heb ik nog nooit gezien.



Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Karperluis? Watermijt? Iets anders?

Op voorhand mijn dank
 
Wat een gekke beestjes!! Die heb ik ook nog nooit gezien. Ik ben benieuwd wat het is!
 
Ik ken ze ook niet maar wellicht dat je ze kan vinden op Google bij plaagdieren.
 
Waar het mij het meest aan doet denken zijn inderdaad volwassen mijten. Die zijn ook een beetje blauwachtig en rennen op de bodem op zoek naar larven om zich te voeden.

Kunnen zijn meegekomen met een Libelle larfje of een ander levend larfje dat je met planten of met voeren in je bak hebt gekregen. Karperluis zou je ook op je vissen moeten zien, of zeg ik iets geks?
 
Ik heb eens gegoogled maar het lijkt me bij nader inzien toch te groot voor een mijt. Wat een gekke beesten inderdaad.
 
Die vind ik er toch wat garnaal achtiger uitzien als ik zo de plaatjes bekijk. Die van jou zijn toch vrij rond op het filmpje. Ik heb echt geen idee, het lijken een soort ronde torretjes, ze hebben echt een schildje lijkt het. Ik vind het denk ik het meest op een wants lijken, maar ik weet niet of er wantsen zijn die op de bodem leven:S:S:S
 
Ik heb iets gevonden:

IMG_4542.JPG

http://diertjevandedag.classy.be/insecten/kevers/familie_watertreders.htm
 
het lijkt er wel op, alhoewel op bij de diertjes bij mij eigenlijk geen uitstekende pootjes kan waarnemen. Ik zal vanavond nog eens kijken of het lukt om een betere close up te maken, maar ze zijn zooooooooooo snel

ik geloof idd niet dat het vlokreeftjes zijn
ik geloof niet dat het karperluizen zijn, die zoeken een vis en kunnen zwemmen, deze beestjes lopen
een watermijt heeft een rode kleur en uitstekende pootjes, dus ik denk dat die het ook niet is
watertreder zou kunnen, alhoewel ik de uitstekende pootjes niet kan waarnemen

ik ben er nog niet uit. misschien moet ik er ff een paar afzuigen en kijken of ik deze beter kan bestuderen om tot een goede
identificatie te komen.

mocht er nog meer info zijn, ik hou mij aanbevolen!
 
Ik las op die pagina dat de larven onderwater leven, en kaken hebben ofzo.
 
vind t maar enge beesten :D

maar ze worden dus ook niet opgegeten door de vissen?
 
Het is een ware speurtocht.. Heb me al rot gezocht naar beestjes op internet, maar kan niet 1 vinden die er uitziet zoals op het filmpje. Maar die van Blackmoor komt toch wel in de buurt. Misschien heb je een nog niet eerder ontdekte soort, mag je hem zelf een naam gaan geven :D
 
De benaming is ontdektus,metgriepus,indenachtus.

Hai steven..lol..jij ook griep/virus?
Ik ook ,waardeloos.
Als ze op zoek zijn naar larfjes of ander voedsel kan het misschien geen kwaad.
Maar idd beter even laten onderzoeken.
Marc van AZ in maassluis kan je denk ik wel verder helpen.
Heeft mij ook zeer goed geholpen op gebied van discus bakken.
Met de daar bij komende beesies.
Ps..ik heb nog een pvc plaatje klaar liggen.
Groeten mike
 
Hai Mike, idd het griep virus met alle bijkomende ...........

Ik zal kijken of Marc het evt. weet, desnoods stuur ik hem een pbtje.

Ben al ff in de lappenmand, ben het pvc niet vergeten, maar moet even op de been zijn.........
Ligt het in de weg? :)

Groet,

Steven
 
Nee hoor ligt egg nie in de weg.
Heb nog een beetje met het water niveau gespeeld en de extra strip heb ik toch niet nodig
Ik hoor het wel..
Beterschap, ik ben nog wel even de sjaak!
Suc6 met de beesies..ik volg het verloop
 
Ik heb er zojuist even een 3 tal kunnen opzuigen.

Met behulp van een glas geprobeerd wat betere opnames te maken.

Het beestje is redelijk hard en knarst ook een beetje wanneer je het fijn knijpt.

Determinatie is mij nog niet gelukt.

Hierbij wat beelden

IMG_20170524_222040.jpg
IMG_20170524_222636.jpg
IMG_20170524_222640.jpg
IMG_20170524_222656.jpg
IMG_20170524_222735.jpg
IMG_20170524_222738.jpg
IMG_20170524_222740.jpg
IMG_20170524_222748.jpg
IMG_20170524_222752.jpg
IMG_20170524_222753.jpg
IMG_20170524_222754.jpg
IMG_20170524_222755.jpg







Ik hoop dat iemand mij kan helpen............

Ik maak zo nog wat "uitsnedes" om te kijken wat dat evt. helpt
 
Ik weet het, ik weet het!

Ostracoda is het beestje. Google maar, de foto's zijn sprekend.
 
Whouw, nu weet ik in ieder geval dat ik mij niet direct zorgen hoef te maken!!!!!!!

Ze zijn onschadelijk, alhoewel het mijn voorkeur heeft om er vanaf te komen, maar dat wordt de evt. volgende stap.

Denk gewoon een paar rovers tijdelijk in de bak stoppen hahaha

Wel een opluchting!
 

Terug
Bovenaan