Water blijft te koud


I

Ionize

Guest
Ik heb een Fluval E100 heater in mijn 110L aquarium die het tot vorige week toe prima deed. Ingesteld op 26 graden bleef het display netjes groen. Het was natuurlijk ook nog steeds warm in huis dus veel verwarmen hoefde het ding ook niet te doen. Inmiddels is de kamertemperatuur tot 21,5 afgekoeld en wil de bak al 2 dagen niet meer hoger dan 24,5 graad komen! Het display kleurt ook blauw nu.

Het gekke is, ik zie de warmtekringeltjes er van af komen dus het element doet het wél. Ook de locatie in de bak is goed, net naast de spraybar van het buitenfilter. Ik denk echter niet dat dit er mee te maken kan hebben, slecht gepositioneert zou de heater makkelijk de temperatuur moeten halen. 100W zou toch voldoende moeten zijn voor 110L? Is er een manier om te testen?
 
Ik heb hier een poosje 50W in de 80cm gehad en dat was geen probleem om het op 24 te krijgen. Nu is 26 wel wat hoger maar goed dat zou 100W voor mijn gevoel moeten kunnen doen.
 
Meet het vermogen eens wat de heater gebruikt. Misschien is deze defect. En geeft deze nog maar 50 watt.

Hoeveel maanden staat deze bak al? En is het een open bak?
 
Vermogen meten is momenteel even lastig, ik ben nooit zo'n fan geweest van een multimeter tussen een kroonsteentje knuppen.. Ik heb op kantoor van werk wel een meter liggen maar daar kom ik de komende week niet.. Zouden het dan meerdere gloeidraden zijn die parallel lopen of slechts 1 100W element? Als die kapot zou zijn zou het ding echt niks meer doen en zelfs onder de 24°C uitkomen. Dichte bak, staat pas 1,5 week dus ik heb ook niet echt referenties van een andere koele periode in huis. De weken hiervoor is het langzaam van 29 graden kamertemperatuur afgekoeld naar normale waarden..

Ik heb er een extra digitale thermometer in gehangen en in de andere hoek van de bak een kwikthermometer en wat denk je? 25,9°C.. oftewel hij verwarmd prima en nauwkeurig, maar geeft het op het display niet weer! Die blijft maar op 24 staan..
ik denk dat ik hem eens een poosje van de stroom haal, misschien als soort "reset"..
 
Hopelijk gaat deze wel op tijd uit dan.

En is het display enkel indicatief. Dus niet in het regel cirquit.
 
ik houd hem vanavond wel even in de gaten. Hij zat nu netjes op de ingestelde 26 graden. Heb hem nu op 25 gezet terwijl nog steeds 24 wordt aangegeven. Als het display enkel indicatief is, moet de heater nu uitblijven en over een uur of wat de temperatuur naar 25 zijn gezakt en daarop blijven. Ik ben benieuwd.
 
goed... na de stroom er een half uurtje af gehad te hebben en opnieuw op 26°C te hebben ingesteld geeft hij plots wel weer netjes 26 aan. Ondanks dat de temperatuur in de bak niet is veranderd. Ik houd het op een storing in de display, wel ff in de gaten houden voor we straks bouillabaisse hebben..
 
Die digitale thermometers zijn enorm onbetrouwbaar (ongeachte het merk) wij hebben er eens een keer 10 bijelkaar gebonden en in 1 bak gehangen, de verschillen waren groter dan 5 graden. Analoge thermometers zijn nog steeds het best.
 
Mits het plaatje met de gradenverdeling goed vast zit .

Ik heb een gecalibreerde thermometer van werk met een bekende afwijking van slechts 0.1graad, makkelijk bij het controleren..
 
Analoge thermometers zijn nog steeds het best.

Ik heb een "groepje" analoge meters in 1 bak geplaatst, en ook deze hadden een temperatuur verschil van een graad of 3.

Omdat ik soms tot 35,9 graden wil verwarmen, kan ik hier niet op bouwen.

Dus ik adviseer een thermometer die je kan ijken, dan zit je in ieder goed, en die zijn meestal weer digitaal........
 
Ik heb een "groepje" analoge meters in 1 bak geplaatst, en ook deze hadden een temperatuur verschil van een graad of 3.

Omdat ik soms tot 35,9 graden wil verwarmen, kan ik hier niet op bouwen.

Dus ik adviseer een thermometer die je kan ijken, dan zit je in ieder goed, en die zijn meestal weer digitaal........

Ja ls je heel specifiek wil verwarmen tot een tiendegraad kun je beter een temperatuurcontroler installeren, grote voordeel hiervan is dat je thermostaat nooit meer op hol kan slaan.
https://nl.aliexpress.com/item/Aqua...b9de938&transAbTest=ae803_2&priceBeautifyAB=0
 
Ik heb een "groepje" analoge meters in 1 bak geplaatst, en ook deze hadden een temperatuur verschil van een graad of 3.

Omdat ik soms tot 35,9 graden wil verwarmen, kan ik hier niet op bouwen.

Dus ik adviseer een thermometer die je kan ijken, dan zit je in ieder goed, en die zijn meestal weer digitaal........

Ik weet niet welke analoge thermometers je bedoeld. Maar ga ervan uit dat dit gewoon de bekende aqua merken zijn.

Maar een echte goede geijkte en gecertificeerde analoge thermometer, die wijken niet af.
En indien wel, dan staat op het certificaat precies hoeveel. Meestal 0,1-0,3 graad.

En die verlopen ook echt niet meer.
 
Maar ga ervan uit dat dit gewoon de bekende aqua merken zijn.
Absoluut

Maar een echte goede geijkte en gecertificeerde analoge thermometer, die wijken niet af.
En indien wel, dan staat op het certificaat precies hoeveel. Meestal 0,1-0,3 graad.

En die verlopen ook echt niet meer.

Dan zou dat ook een optie kunnen zijn, maar een digitale ervaar ik makkelijker in aflezen als een analoge......

Maar aldoende leert men :thumbs:
 
Die digitale thermometers zijn enorm onbetrouwbaar (ongeachte het merk) wij hebben er eens een keer 10 bijelkaar gebonden en in 1 bak gehangen, de verschillen waren groter dan 5 graden. Analoge thermometers zijn nog steeds het best.
De DS18b20 temperatuur sensoren blijken ook nauwkeurig. De mijne heb ik al vaak met verschillende, analoge, meters vergeleken. Ze blijken accuraat te werken. De mijn gebruik ik met mijn zelfbouw Arduino aquarium computer. Voor de mensen die niet zelf willen knutselen, ze zijn ook te koppelen aan een kant en klaar systeem van Sonoff.

http://www.dx.com/nl/p/sonoff-th10-...V77vtCh2mxwD3EAQYAiABEgJRvPD_BwE#.W4Z6K_ZuJ9A

shopping.png
 
Ik heb zelf voor mijn quarantaine box een Inkbird liggen, juist omdat deze de grootste temperatuurswijzigingen moet ondergaan......... En mij Akva en Eheim worden ook door een Inkbird "bewaakt". Ben er super tevreden over.

Ja wij hebben op alle bakken die verwarmt moeten worden zo'n temperatuur controler zitten en wij zijn e rook enorm tevreden over.
 
En dan even mijn eigenwijze hoofd:

Kan zo'n elektrische controller als de inkbird dan niet op hol slaan???
 
Kan zo'n elektrische controller als de inkbird dan niet op hol slaan???

Misschien wel, weet niet hoe de elektrische schakeling is opgebouwd maar gelukkig kan je op het display zien of hij verwarmt, wat de ingestelde temperatuur en de actuele temperatuur is, dus met af en toe een blik hierop, heb je dat denk ik veel sneller in de gaten als wanneer een heater op hol springt met een daarbij geplaatste analoge aquarium thermometer ter indicatie.

Maar dat is denk ik een andere discussie....
 
En dan even mijn eigenwijze hoofd:

Kan zo'n elektrische controller als de inkbird dan niet op hol slaan???
Zeker wel. Sterker nog. Alles gaat stuk (de vraag is alleen wanneer). Zet je heater dus niet al te hoog zodat die als 2e beveiliging werkt. Dus controller op 23 graden (bijvoorbeeld) en de heater op 24 graden. Je kunt het ook andersom doen. Dus heater op 23 graden (regelt de bak) en de controller op 24 (voor het geval je heater kapot gaat in de aan stand). Is maar net wat je zelf prettiger vindt (of wellicht je visjes).

Overigens zie ik sommigen achter de komma rekenen waar het gaat om de temperatuur. Ik vraag me af in welke stoompjes waar de vissen van origine in zitten de temperatuur ook zo nauwkeurig constant blijft. ;-)
 
Overigens zie ik sommigen achter de komma rekenen waar het gaat om de temperatuur. Ik vraag me af in welke stoompjes waar de vissen van origine in zitten de temperatuur ook zo nauwkeurig constant blijft. ;-)

Absoluut niet, maar bij een warmte kuur van een discus waarbij je naar de grens van leefbaarheid gaat, vind ik het toch prettig dat ik 35,9 graden bewaak en niet ff 36,5 graden aan tik.......

edit: waar het echt fout gaat heb ik nog nooit getest, zonde van de vis en het daaraan gekoppelde lijden......
 
En dan even mijn eigenwijze hoofd:

Kan zo'n elektrische controller als de inkbird dan niet op hol slaan???
Dat is dan ook weer zo'n (WiFi) Sonoff voordeel, je gegevens staan op je telefoon. Waar iedereen volgens mij zo ongeveer de hele dag door op kijkt. Zo'n ding zou je ook nog zo kunnen programmeren dat hij bij problemen een geluid signaal op je telefoon geeft. Al denk ik dat het allemaal nogal overdreven wordt. Hoe vaak komt het voor dat iets op hol slaat? En wat die nauwkeurigheid van Thermometers betreft ben ik het wel eens met wat @huismannetje schrijft.
 
Joh, daar kijk ik al niet meer van op. Al dat prof spul is rete duur.

ah kijk! nog een labrat :)

Ik heb er zojuist een metrawatt tester tussen gestoken en eens getest. Hij gaf vanmiddag namelijk weer 24,5 aan en de thermometer ook.
Bij het aanspringen van de verwarming meet ik 0,4A wat neer komt op 92W, aan de lage kant voor een zogenaamd 100W model maar vooruit, zal wel binnen de tolerantie vallen.
Hij sprong echter na een minuutje alweer uit en bleef een aantal minuten uit. Vervolgens weer een minuutje aan en weer een poos uit. Tja, dan snap ik dat hij geen 110L op 26gr kan houden als je er effectief minder dan 25W uit haalt. Het ding heeft twee sensoren en zou slechte flow kunnen aangeven maar dat was niet het geval. Toch, als de flow slecht is kan ik me voorstellen dat de directe omgeving van de heater snel opwarmt waardoor hij afslaat. Er zal wel wat intelligente electronica inzitten die dat bepaald, maar niet direct weergeeft op de display.

Proef op de som, heater aan de andere kant van de bak. Meer in het zicht maar in een gebied met meer stroming. Wat blijkt? De thermostaat blijft langer verwarmen en gaat minder vaak uit, dit is direct te zien in de temperatuur van de bak die redelijk snel stijgt.
Ik houd het nog even in de gaten maar mogelijk was het dus slechts een kwestie van beter plaatsen...
 
Dat is dan ook een voordeel van een externe regelaar.

Sensor en heater zitten niet op dezelfde plaats.

Ik heb de sensor bij de aanzuig zitten. De heater hangt bovenin bij de uitstroom.

Je ziet de convectie gewoon richting uitstroom gaan, als de heater aan is.
 

Terug
Bovenaan