Wat is er nieuw

Water blijft troebel

  • Onderwerp starter Onderwerp starter tvdh
  • Startdatum Startdatum
T

tvdh

Guest
Goedendag,

Ik heb nu zo'n maand of 3-4 mijn aquarium.
Is tot nu toe altijd goed gegaan en het water is mooi helder.
Het is een Juwel 180 liter.

Wekelijks spoel ik om en om de filters uit en ververs zo'n 25 tot 50 liter water.
Wekelijks vervang ik het witte bovenste filter.

Nu blijft het aquarium echter troebel, zie de foto.
Ik lees op de site van pet's place dat ik een deel van de filters van juwel na 2-3 maanden ook moet vervangen.
Kan het daar aan liggen? Of wat doe ik fout?

Bekijk media item 1516
 
Ik kan het niet echt goed zien, maar welk filter heb je erop staan, en hoe is deze ingedeeld?
Het vervangen van een deel van het filter is flauwekul en alleen goed voor de zak van de winkelier, wel is het soms noodzakelijk als de flow wat minder word om sponzen uit te knijpen.
 
Het is een Rio 180 met de standaard filters

Wit
Zwart
Groen
Blauw

Blauw
Blauw
 
Heb je geen bakje met siporax?
die zwarte eruit, is een kool filter.
wit niet zo vaak vervangen.
En die sponzen niet zo vaak uitwassen.
Dan spoel de bacterie er ook uit.
 
Had nog nooit gehoord Siporax.
Even gegoogeld en dit moet ik eigenlijk tussen mijn filters doen als ik het goed begrijp?
Dit zorgt dan voor een betere filtering oid?

Hoe vaak moet ik dit vervangen en hoeveel heb ik dan nodig?
Waarom is het beter dan wat ik nu heb?

Kan ik dan ook Juwel Cirax nemen of is Siporax beter?
 
Om de week de filters uitspoelen is erg veel want zo spoel je steeds de goede bacterien weg. Ik zou om de paar weken alleen de witte watten uitspoelen of vernieuwen en pas het andere filtermateriaal aanpakken als de uitstroom merkbaar minder wordt. Siporax is een erg goed substraat om te gebruiken want dit is gemaakt van gesintert glas en daarom kunnen er heel veel bcaterien in huisvesten.
 
Kijk hier , zit ook in.
op het end .
Siporax is iets betr, of wat ze hebben in een bakje.
 
Zo te zien is dat van vergelijkbaar materiaal, dus dat zou ook prima zijn.

En wat Bertus ook al zei; die koolstof kun je er beter uithalen, op die plek kan dan mooi de Cirax
 
Zo te zien is dat van vergelijkbaar materiaal, dus dat zou ook prima zijn.

En wat Bertus ook al zei; die koolstof kun je er beter uithalen, op die plek kan dan mooi de Cirax

Oke, ga ik doen dank je!

Moet de Cirax of Siporax niet helemaal onderaan wat ik een beetje lees?
Dat eerst het vuil er uit gefilterd wordt voordat het daar komt?
 
Wat ik heb begrepen is dat je beter eerst een sponsje kunt doen en daarna de Cirax, maar heel erg veel zal het niet uitmaken denk ik.

De Cirax kun je bijvoorbeeld ergens tussen de 3 blauwe sponsen doen.
 
Je kan onderin ook wat gewone pijpjes doen en dan wat hoger de Siporax. Als je onderin een spons doet dan slaat die misschien snel dicht.
 
Wat ik heb begrepen is dat je beter eerst een sponsje kunt doen en daarna de Cirax, maar heel erg veel zal het niet uitmaken denk ik.

De Cirax kun je bijvoorbeeld ergens tussen de 3 blauwe sponsen doen.


Ik hoor
Zo te zien is dat van vergelijkbaar materiaal, dus dat zou ook prima zijn.

En wat Bertus ook al zei; die koolstof kun je er beter uithalen, op die plek kan dan mooi de Cirax


Ik las in mijn post dit nml dat het wel beter is nog onder de sponzen te doen

https://aquaforum.nl/threads/jbl-filter-e902-filter-opbouw.162457/
 
dat het wel beter is nog onder de sponzen te doen
Er zijn ook meerdere (niet in jou topic) die zeggen dat eerst de spons en dan de Siporax beter is.
Siporax is voor de biologische functie, dus dat kun je beter zo schoon mogelijk houden, het sponsje vangt dan het grove vuil op.

Maar al met al zal het niet heel veel uitmaken, ieder element doet wat het doen moet....schoonmaken😉
 
Ja dus de spons niet onderin maar keramische pijpjes.
 
Keramische pijpjes onderin, dan een spons en dan Siporax toch?
 
meerdere wegen leiden naar Rome.
Helemaal waar, zelf heb ik het (nog) niet zo, maar ga dat binnenkort even aanpassen.
Mij lijkt het ook de meest logische volgorde.
 
Ik gebruik alleen siporax. onderop.

daar ligt het ander materiaal op.

Kreeg van Etienne een liter pak terug van Flamingo. filterceramiek.
Filtert de grove delen uit het water.

WWW.Flamingo.Be
. zie ik staan.
 
Dan heb je dus de Siporax en die is prima hoor.
 
Super bedankt voor jullie hulp! Kan ik weer verder 🙂
Morgen komt alles binnen, dus hoop dat de boel snel helderder wordt.
Heb tevens op advies van de verkoper HS Aqua clear besteld die de boel weer snel helder zou moeten maken.

Ik heb ook best wat last van vieze randen, dus de hoeken van het glas zijn vies en waar de filter/pomp unit zit zit ook een soort bruine smurrie tussen.
Hoe kan ik dit het best schoonmaken? Met een tandenborstel oid los borstelen? Is het normaal dat dit zich vormt of wil dat ook zeggen dat het water niet in topconditie is?
 
Een beetje troep/smurrie heb je altijd wel ergens in een aquarium, af en toe even schoonmaken met een sponsje of borsteltje ja
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan