Wat is er nieuw

Water geel na 1 week!

B

BenViskes

Guest
Ik ben redelijk nieuw in het houden van tropische vissen (Heb er al eens gehad in het verleden). Heb dus een nieuwe aquarium gekocht met mini biobox 2 filter.
Heb ook geen echte plantjes in. Mijn vissen zijn gezond en wel. Maar heb geen idee waarom mijn water na 1 week al geel is aangezien er in de filter actieve kool zit. Info zou leuk zijn.

Foto?

Heb je er hout oid inzitten?
Actieve kool moet dat er eigenlijk uithalen, misschien duurt het nog even of je actieve kool is verzadigd.
edit welkom op het forum! 😉

Welkom.
Misschien even wat meer info,
grootte van de bak in cm.
Hoe lang draait de bak al
aantal en soort vissen.
Heb je hout in de bak
waterwaarden.

Dankje voor de reacties kan nu even geen foto nemen. Maar weet wel dat het een 45 liter tank is heb in totaal 20 visjes:
6 tetras , 6 guppy's, 4 roodvin tertra's en 4 barbelen. Heb geen hout in zitten, enkel grind en nep plantjes.

Oh en in verband met hoelang de bak al draait heb eerst helft regen water helft kraantjeswater samen met bacteries twee dagen laten draaien en daarna tot nu toe 1 week met vissen.

Welkom en wat zijn de afmetingen want ik denk dat je bestand veel teveel is en dat deze visjes ook niet in een 45 liter bak passen waar je rond de 40 liter netto van overhoudt. Verkleuring zal denk ik komen door hout wat aanwezig is.
Is de bak geen 4 weken ingedraaid dan want dan kun je straks problemen met nitriet gaan krijgen.

Dit is het aquarium: https://paridaen.be/winkel/start-55/
Voor het nitraat gehalte heb ik gisteren een test gedaan en alles is oké zoals in bestand

Bijlagen

• Screenshot_20190829-142845_Tetra Aquatics.jpg
    Screenshot_20190829-142845_Tetra Aquatics.jpg
    43 KB · Weergaven: 129
Dat is een bakje van 57 liter en geen 45 lees ik en dat scheelt alweer. Lees net dat je geen hout hebt. Wel zou ik de nepplanten vervangen door echte want die nemen stoffen op uit het water die je liever niet hebt. Volgens mij is die test niet echt zo betrouwbaar maar daarvan uitgaande zit er al nitriet in je bak en ik denk door de veel te korte opstart en dat zal denk ik nog gaan oplopen. Ik zou dagelijks verversen om deze zo laag mogelijk te houden. Nitriet is giftig voor vissen als er teveel van aanwezig is.

Dat is een bakje van 57 liter en geen 45 lees ik en dat scheelt alweer. Lees net dat je geen hout hebt. Wel zou ik de nepplanten vervangen door echte want die nemen stoffen op uit het water die je liever niet hebt. Volgens mij is die test niet echt zo betrouwbaar maar daarvan uitgaande zit er al nitriet in je bak en ik denk door de veel te korte opstart en dat zal denk ik nog gaan oplopen. Ik zou dagelijks verversen om deze zo laag mogelijk te houden. Nitriet is giftig voor vissen als er teveel van aanwezig is.
De test heb ik gedaan met teststrips van tetra. En het maar enkele dagen laten draaien was advies van de uitbater, letterlijke quote: "Sommige mensen laten hun aquarium 2 weken draaien, maar dat is gelijk een emmer ". Dus heb ik dit ook gedaan hopelijk komt dit goed. En als ik het water 1/3 ververs ook iedere keer bacteriën in doen of? Alvast bedankt

Nitriet komt na ca 1 week...
Ik denk dat je "uitbater" net iets te graag verkoopt.
2 weken indraaien is al te weinig, dus na 2 dagen al vissen is echt not done.
Kan zijn dat het goed komt omdat alles hopelijk wat sneller verloopt in een kleine bak, maar toch....

Meestal zie je de piek in week 2 of 3 dus goed monitoren en verversen.

als je bakje van dezelfde winkel komt als je linl ga ik toch eens een deftig woordje met ze gaan praten. (ze hebben geluk dat ze net in verlof zijn)
Je bent nu zo fout gestart dat het moeilijk is om de beschrijven hoe het in orde te maken.

Ik zou zeker al beginnen om her regenwater achterwege te laten (ook al zeggen zij van 50/50 te doen) Met het weer van de laatste maanden is dat mogelijks zwaar vergif.
Ook lijkt me het dat je water uit een ontkalker komt... ook niet gebruiken. Enkel water ban ervoor.
50l water is max 50cm aan visjes... dus visjes die 5 cm worden... max 10 stuks, meer niet.

En voor je geel water... aangezien je geen momenteel nog geen enkele vorm van biologische filtering hebt (ook al denk je van bacteriën toegevoegd te hebben, wat zo goed als zeker niet zo is)
Is het beste wat je kan doen minimaal om de 48u 50% verversen, liefst zelfs elke dag. En dit gedurende de eerstkomende 3-4 weken.

ps. Als je zelf van de streek bent, ik ben van Ruddervoorde en ben altijd bereid om te helpen.

als je bakje van dezelfde winkel komt als je linl ga ik toch eens een deftig woordje met ze gaan praten. (ze hebben geluk dat ze net in verlof zijn)

Daar achteraf op terugkomen is altijd lastig want vaak zal men het ontkennen of niet meer weten dus ja dan ben je al vrij snel uitgepraat denk ik. Maar goed, wellicht geven ze het foute advies toe en dat zou ze sieren.

ps. Als je zelf van de streek bent, ik ben van Ruddervoorde en ben altijd bereid om te helpen.

De beste hulp nu zou zijn dat jullie er voor zorgen dat er een goed vuile filterspons of zelfs gewoon vuile filterwatten in dat aquarium geraakt.
Dat is oppervlakte met bacteriën, en dat gaat zeker helpen tegen de nitraatpiek.

De beste hulp nu zou zijn dat jullie er voor zorgen dat er een goed vuile filterspons of zelfs gewoon vuile filterwatten in dat aquarium geraakt.
Dat is oppervlakte met bacteriën, en dat gaat zeker helpen tegen de nitraatpiek.
Ah oei, ik heb vandaag eens gekeken naar men filter aangezien het water geel was en zag dat mijn filterspons erg vuil was en heb ik proberen uit te wassen, maar ging niet helemaal. Goed dat je dit zegt want ging hem bijna vervangen.

Je moet echt nog heel veel lezen!
Alleen die witte filterwatten onder de kraan uitspoelen of verversen, de rest gewoon wat uitduwen in aquariumwater, en snel terug in de bak.

En inderdaad nu elke 2 dagen ca 50% water verversen en hopen dat je vissen het halen. ZEKER GEEN NIEUWE VISSEN ER BIJ!

Probeer ook aan wat planten te geraken, dat vind je makkelijk op marktplaats of bij een andere aquariaan.

Je moet echt nog heel veel lezen!
Alleen die witte filterwatten onder de kraan uitspoelen of verversen, de rest gewoon wat uitduwen in aquariumwater, en snel terug in de bak.

En inderdaad nu elke 2 dagen ca 50% water verversen en hopen dat je vissen het halen. ZEKER GEEN NIEUWE VISSEN ER BIJ!

Probeer ook aan wat planten te geraken, dat vind je makkelijk op marktplaats of bij een andere aquariaan.
Ja inderdaad, gelukkig heb ik het ook gewoon kunnen uitspoelen aangezien biobox alles in plastiek bakjes doen met gaten.

Die sponsen nooit onder kraanwater uitspoelen, en al zeker die keramische stukjes.

Ik spoel ze altijd in wat kraanwater uit en dat heeft volgens mij weinig invloed.

Je bedoelt, denk ik, een nitrietpiek?

Ik spoel ze altijd in wat kraanwater uit en dat heeft volgens mij weinig invloed.
Doe ik ook al jaren, geen probleem.
Maar TS heeft een lekkere start gemaakt zo, teveel vis ineens en ook teveel voor het bakje eigenlijk, niet ingedraaid, geen echte planten, als dat maar goed gaat...

Woont TS niet in België? Dan is uitspoelen met kraanwater wellicht niet zo'n goed idee.
Ben een beetje door dit topic gevlogen dus kan zijn dat ik niet goed gelezen heb.

Woont TS niet in België? Dan is uitspoelen met kraanwater wellicht niet zo'n goed idee.
Ben een beetje door dit topic gevlogen dus kan zijn dat ik niet goed gelezen heb.

In Belgie inderdaad 😉

Is je water al een hele tijd gelig? Of pas sinds kort. Als het al die tijd al is, kan het zijn dat je een bodem gebruikt die een kleur aan het water afgeeft. Zand kan je een behoorlijke waas geven bijvoorbeeld als je het niet of niet goed spoelt. Een foto van de bak, als je daar demogelijkheid voor hebt, kan ook helpen. Zit ook met bacteriebloei, maar dat is meen ik vaak meer naar de witte kant

Bacteriebloei is inderdaad een wittige waas maar een foto kan zeker helpen om erover te kunnen oordelen.

ik ga proberen om asap bij de ts eens langs te gaan, met ingedraaid filtermedia en terplaatse zien hoe we de situatie kunnen stabiliseren

Is je water al een hele tijd gelig? Of pas sinds kort. Als het al die tijd al is, kan het zijn dat je een bodem gebruikt die een kleur aan het water afgeeft. Zand kan je een behoorlijke waas geven bijvoorbeeld als je het niet of niet goed spoelt. Een foto van de bak, als je daar demogelijkheid voor hebt, kan ook helpen. Zit ook met bacteriebloei, maar dat is meen ik vaak meer naar de witte kant
I.v.m. bacteriebloei weet ik wel dat deze na een week weggaat. Maar is een gele waas en heb dus geen idee waarom. En hierbij heb ik ook een foto.

Bijlagen

• 20190830_093259.jpg
    20190830_093259.jpg
    44.2 KB · Weergaven: 143
Welke kleur lamp heb je erboven? Kan het zijn dat je water wat waziger is en je lamp het gelig maakt?

Welke kleur lamp heb je erboven? Kan het zijn dat je water wat waziger is en je lamp het gelig maakt?
Nee want het was enkel gisteren dat het water geel was. Heb namelijk ook een witte lamp.

ik ga proberen om asap bij de ts eens langs te gaan, met ingedraaid filtermedia en terplaatse zien hoe we de situatie kunnen stabiliseren

Top!
Misschien ook wat plantjes uit je bak snoeien en die plastic vervangen.

Andere dingen veranderd in de bak?
Top!
Misschien ook wat plantjes uit je bak snoeien en die plastic vervangen.
En zeker dit! Planten zijn alleen maar goed voor je water en er zijn genoeg eenvoudige planten die niks meer wensen dan een aquarium en wat licht. Uiteraard doet alles het beter met toevoeging van voeding enzo, maar dat is dan zeker niet altijd nodig.

Ik bekijk je foto en kan het zijn dat invallend zonlicht er mee te maken heeft dat het gelig oogt?

Kun je wat water in een glas doen en eens kijken of het water gekleurd is? Evt met een wit papier erachter om het beter te zien

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan