Wat is er nieuw

Water in je aquarium krijgen zonder troep

Wanneer je de slang aan een kraan kunt koppelen is een wasbak niet eens nodig

Ik blijf me toch verbazen hoe lang je het kunt hebben over water in een aquarium krijgen.

Misschien een topic openen over: "Hoe water naar de zee te dragen"

:sorry:

In het appartement waar ik gewoond heb stond het aquarium vlak naast de badkamer en kon ik gemakkelijk een tuinslang aansluiten op de thermostaatkraan en et gelijk op temperatuur in het aquarium doen. Dit was bij mij 120cm aquarium.
Nu heb ik een 60cm aquarium en doet dit gewoon met een 5L gieter. Met de keukenkraan op de juiste temperatuur brengen en voorzichtig in het aquarium laten lopen. Duurt wel iets langer dan met een grotere gieter of emmer maar liever 2x extra lopen dan een zware gieter of emmer op de rand van mn aquarium laten rusten. Een tuinslang durf ik nu niet meer te gebruiken aangezien deze toch altijd wel iets of wat lekken en ik geen water op de eiken houten vloer wil. Word vrouw lief niet echt gelukkig van als er iedere keer witte plekken in zitten 😛:stom:

Ik laat de bakken ook door de tuinslang leeg lopen. . ...voor het vullen heb ik een vijver opvoerpomp. Doe ik de lange slang op, leg hem in de wasbak. andere kant in de bak. zet de wasbak vol water, start de pomp. en hou de waterstand in de BAK en wasbak bij.

Doe zo gelijk 4 bakken.

• Leuk
Waarderingen: 1978
Ik heb een 40 liter emmer die ik op wielen zet dan dmv een slang water afhevelen vauit het aquarium de emmer in.
En het vullen gaat met een opvoerpomp.
Op die manier doe ik al mijn aquaria.

+1 op het verhaal van Alwin.

je weet maar nooit wat er nog in je wasbak resteert...

Met andere woorden, die maak je nooit schoon???

Zo doe ik het ook. met een eheim pomp.

Grappig om eens te zien wat een creatieve oplossingen sommige mensen bedenken! Zelf zet ik een grote emmer op het aquarium die ik met een hevelslang in de bak laat leeg lopen. Maar ondertussen vul ik met een klein emmertje de grote steeds bij zodat hij constant doorloopt.

DSC_0643.JPG

Ik zal ECHT NOOIT een emmer oid op een aquarium zetten.
Zie foto hierboven. Je krijgt een puntbelasting op 1 hoek van het aquarium.
Dat gaat op 1 dag echt mis!

En hoe dat eruit ziet, zie je in een ander topic.

Voor mij geen getil meer met emmers en kans op morsen. Mijn oplossing; een opvoerpomp(je) in de wasbak (of in een emmer in de wasbak), en deze met een slang naar het aquarium.
Dit werkt ook heel goed met het waterwisselen wanneer er juist water uit het aquarium dient te lopen. Gaat met een opvoerpomp net wat sneller.

Bijv. zo'n pomp, maar je kan natuurlijk elke opvoerpomp gebruiken voor dit doel; https://www.aquariaveldhuis.nl/dome...-Aquaria-Veldhuis-Vijver-Centrum-Enschede.jpg

Die heb ik er 2 van. Zijn niet sterk genoeg. Maar gebruik een vijver opvoerpomp. kan 2 .m hoog.

Zoals de titel al doet vermoeden, wat is jullie manier om water in je aquarium te krijgen? Ik deed het altijd met een tuinslang die ik aansloot op de wasmachine kraan. Behalve dat die alleen maar koud water geeft, is het ook gruwelijk mis gegaan. De wasmachine is niet goed aangesloten geweest op de kraan. Met een behoorlijke lekkage als gevolg.Had ook nog de pech dat het water in een PVC buis van een stroomgroep terecht kwam waardoor er water in de stoppenkast kwam. Kortom, ik was niet zo blij... 🙁

Dus wil ik het anders gaan doen. Ik heb jerrycans van 20 liter, maar die krijg ik er niet op een fatsoenlijke manier in het aquarium. Het gaat klotsen en 3 keer 20 kilo hoog houden is ook niet zo heel relaxed.

Hoe doen jullie als ervaren rotten 😀 dat?

https://www.aquarium-enzo.nl/hevela...MI_Pm-jcaq1QIV0antCh12eQu2EAQYAyABEgJ6KvD_BwE

Uitleg:

Gewoon water uit kraan op temperatuur brengen en het is zo gedaan

https://www.aquarium-enzo.nl/hevela...MI_Pm-jcaq1QIV0antCh12eQu2EAQYAyABEgJ6KvD_BwE

Uitleg:

Gewoon water uit kraan op temperatuur brengen en het is zo gedaan

Idd gebruikt het al een tijd en er is niets beter
Kunt zoiets ook zelf maken, moet je alleen het einde van de slang de het afvalwater wegvoert lager dan het aquarium hebben.😉
Merk is pyton volgens een Facebook forum.

Idd gebruikt het al een tijd en er is niets beter

Maar heb je een kraan met schroefdraad? Die heb ik namelijk zelf niet... VanGardena heb je wel speciale koppelingen, maar voor deze vraag ik het me af...

Ik heb een aftap punt gemaakt waar ook de toevoer van mijn vaatwasser zit gewoon een spitter(3weg klep) van gardena erop en dan de tuinslang erop. het water laat ik vervolgens tegen een zijwand lopen of op de grote rots wie in het midden van mijn aquarium staat. water eruit halen doe ik nog steeds met emmers(12x lopen ongeveer), zou ook makkelijker kunnen maar hevel tegelijkertijd de bodem af. Nadeel is wel dat ik de temperatuur niet kan regelen maar ik heb het idee dat mijn sluiers het koude water wel lekker vinden aangezien ze achter de slang aanzwemmen als ik hem verplaats. De totale temperatuur van mijn aquarium daalt ongeveer 3 graden in de zomer en 5 graden in de winter na een verversing.

Ik heb een eheim slang die lang genoeg is om voor het af hevelen de tuin te halen, en voor bijvullen het aanrecht.
Ik zet een grote plastic bak in de gootsteen die vul ik met water op de juiste temperatuur en laat die constant vollopen. Middels een eheim onderwater pompje gaat het via de slang weer de bak in.
Voordeel je kan de temperatuur constant bijstellen.

Vooraf hevel ik met een kleinere slang de boden wat af.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan