Wat is er nieuw

Water niet helemaal helder ?

Kleine update !

Het spiderwood wat in de bak had gedaan was gaan schimmelen , deze heb ik met een borsteltje schoon gemaakt en 10 a 20% waterwissel gedaan (geel - bruin water ) (ik weet in de opstart fase is dat niet optimaal maargoed ) ik heb voor de grap eens een watertest gedaan en de waterwaardes zijn verrassend genoeg optimaal nu en dat na een week al (ik weet ik ben er nog lang niet), het aparte is(vind ik tenminste ) ook dat ik totaal geen nitriet in me water heb , wel grappig dat een beetje hout en schimmel zo ontzettend veel met je water kan doen . Verder merk ik ook dat er wat bruine groene aanslag in de filterspons begint te ontstaan .

Zie bijgevoegde foto

Ps andere vraag , hebben jullie nog een trucje
Tegen condens in de boven kap? Telkens als ik de kap eraf haal dan word het een water ballet 😛
 

Bijlagen

  • 221E607C-5D6D-4D5D-B9A0-F83C99BD3EDC.png
    221E607C-5D6D-4D5D-B9A0-F83C99BD3EDC.png
    110.7 KB · Weergaven: 61
Vaak komt zo n piek pas na week 2 dus ik zou het rustig allemaal zn gang even laten gaan.
 
ik heb voor de grap eens een watertest gedaan en de waterwaardes zijn verrassend genoeg optimaal nu en dat na een week al , het aparte is(vind ik tenminste ) ook dat ik totaal geen nitriet in me water heb , wel grappig dat een beetje hout en schimmel zo ontzettend veel met je water kan doen .
Het is daar ook te vroeg voor. Het indraaien is amper goed op gang. Wat je gemeten hebt is "ongeveer kraanwater"
 
Het is daar ook te vroeg voor. Het indraaien is amper goed op gang. Wat je gemeten hebt is "ongeveer kraanwater"

Dat is waar! Echter vind ik het fascinerend dat met bijvoorbeeld wat hout de waterhardheid zie dalen ( ik woon vlakbij zee en hier word het water door de duinen gezuiverd , blijkbaar geeft dat vrij hard water ) . Ik begin me al bijna een soort water chemicus te voelen
 
Heb je ook een test voor ammonia(k) in huis? Niet per se nodig, maar dan heeft de chemicus in jou wel tussentijds het totaalplaatje. 😀 Kun je zien hoeveel er nog niet verwerkt is. (Of: hoeveel je planten al opgesnoept hebben.)
 
Heb je ook een test voor ammonia(k) in huis? Niet per se nodig, maar dan heeft de chemicus in jou wel tussentijds het totaalplaatje. 😀 Kun je zien hoeveel er nog niet verwerkt is. (Of: hoeveel je planten al opgesnoept hebben.)

Ha Gino , dat is een goeie ik ga van de week eens langs de speciaalzaak om zo’n test te halen . Lijkt me inderdaad gaaf om het totaal plaatje te hebben !
 
Dat is waar! Echter vind ik het fascinerend dat met bijvoorbeeld wat hout de waterhardheid zie dalen ( ik woon vlakbij zee en hier word het water door de duinen gezuiverd , blijkbaar geeft dat vrij hard water ) . Ik begin me al bijna een soort water chemicus te voelen
Duinwater is hoog in silicaat, dus niet raar opkijken als je straks tijden met bruine diatoomaanslag zit.
 
Even een kleine update

Ik ben bang dat de bruin alg heeft toegeslagen , ik begin kleine bruine stippen te zien op de planten ( op het hout is het ook aanwezig maar omdat het houd bruin is zie ik het minder) ik heb de verlichting nu van 6 naar 8 uur verhoogd om te kijken of dat enig verschil maakt . De waterwaardes lijken goed te zijn al kan het co2 wel iets hoger , maar goed we zitten nu op 2,5 week dus ik wacht geduldig af ! Ondertussen heb ik op aanraden van jullie een JBL druppeltest van iemand over genomen die de hobby had beëindigd dus kan ik nu knappe metingen doen .

Ook heb een ik alternatieve manier van bio co2 gevonden die zowaar te regelen is en zelfs snachts uitgeschakeld kan worden ! Deze is besteld en zou binnen 15 dagen hier moeten zijn (iets met een Chinese bekende site en levertijd..) Zie bijgevoegd foto’s voor meer info

Waarom ? Ik vond het principe met het omgekeerde bakje gewoon niet zo fraai , daar het maar een 60 liter bak is wil ik zoveel mogelijk ruimte vrij houden , met dit principe kan er een diffuser gebruikt worden

De ingrediënten die verder nodig zijn zijn citroenzuur en baking soda , het is iets duurder dan gist en suiker , maar toch wat meer geavanceerder en veeeel goedkoper dan een professioneel systeem

( ik ben dit nog niet eerder tegengekomen op het Forum)
 

Bijlagen

  • 4C9E0E90-8CC6-4DFE-8853-98499466B197.jpeg
    4C9E0E90-8CC6-4DFE-8853-98499466B197.jpeg
    231.2 KB · Weergaven: 67
  • 7478BA1C-4CBA-44CE-8C89-B6CA400EF2F3.jpeg
    7478BA1C-4CBA-44CE-8C89-B6CA400EF2F3.jpeg
    181.8 KB · Weergaven: 66
  • 3A35FD4A-2730-4ADA-A58D-7FB8746CA7A6.jpeg
    3A35FD4A-2730-4ADA-A58D-7FB8746CA7A6.jpeg
    60.8 KB · Weergaven: 63
  • 5E67ADBE-4CDC-488C-B105-91A7FD0CC62B.jpeg
    5E67ADBE-4CDC-488C-B105-91A7FD0CC62B.jpeg
    68.2 KB · Weergaven: 65
Update

Helaas begint er nu bruinalg te vormen in de bak ,waar zou dit door kunnen komen?

Er lijken een soort bruine puntjes op de planten te liggen en op het water te drijven . Ik ben nu zo’n 3 a 4 weken verder , lijk de nitriet piek nog niet gehad te hebben en heb dus ook nog geen vissen . Wel heb ik spiderwood in de bak
 
Laatst bewerkt:
07EE17D0-3D2B-4471-B162-6B02583D3B03.jpeg

Ook heb ik een week lang filterwatten toegevoegd in het filter en deze komen er zoals op de foto te zien is er pik zwart uit
 
Update

Helaas begint er nu bruinalg te vormen in de bak ,waar zou dit door kunnen komen?

Er lijken een soort bruine puntjes op de planten te liggen en op het water te drijven . Ik ben nu zo’n 3 a 4 weken verder , lijk de nitriet piek nog niet gehad te hebben en heb dus ook nog geen vissen . Wel heb ik spiderwood in de bak
Bruinalg zie je vaak bij teveel organische belasting. Heb je een foto van die puntjes want bruinalg zie je niet op het oppervlak.
 
Bruinalg zie je vaak bij teveel organische belasting. Heb je een foto van die puntjes want bruinalg zie je niet op het oppervlak.
image.jpg

image.jpg

Hi Jessica , zie bijgevoegde foto’s , de bovenste zie je de alg op de bladeren en de 2e foto is van het water oppervlak

Ps het zat op veel meer bladeren , maar ik ben bezig geweest met een tandenborstel om het ergste een beetje weg te halen
 
Laatst bewerkt:
Eerlijk gezegd vind ik dat erg weinig voor een indraaiend aquarium, of vergis ik me nou zo?
 
Eerlijk gezegd vind ik dat erg weinig voor een indraaiend aquarium, of vergis ik me nou zo?
Hoi Lysia , wat bedoel je precies ?
 
Dit is toch nog een indraaiend aquarium, of heb ik een belangrijke bladzijde over geslagen? En zo ja: dan zou ik me geen zorgen maken, het hele doel van indraaien is dat je bak zijn evenwicht moet zoeken en daar kunnen allerlei algen bij komen kijken. Dat is normaal, voor zover ik weet.
 
Dit is toch nog een indraaiend aquarium, of heb ik een belangrijke bladzijde over geslagen? En zo ja: dan zou ik me geen zorgen maken, het hele doel van indraaien is dat je bak zijn evenwicht moet zoeken en daar kunnen allerlei algen bij komen kijken. Dat is normaal, voor zover ik weet.
Ik ben het daar wel mee eens en de verkleuring van het water zal door het hout komen en in de eerste weken zie je vaker een kaamlaag. Op de bladeren zie ik wel wat algen. Weet je de waterwaarden en wat voeg je toe aan voeding en kun je iets over het licht zeggen?
 
Update

Helaas begint er nu bruinalg te vormen in de bak ,waar zou dit door kunnen komen?

Er lijken een soort bruine puntjes op de planten te liggen en op het water te drijven . Ik ben nu zo’n 3 a 4 weken verder , lijk de nitriet piek nog niet gehad te hebben en heb dus ook nog geen vissen . Wel heb ik spiderwood in de bak
Waarschijnlijk is je nitrietpiek al geweest en kan je rustig aan de eerste vissen gaan toevoegen. Wel zou ik voordat je deze gaat toevoegen een waterwissel doen van 50%. Verder zie ik veel algen, maar wat meer info kan geen kwaad idd.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan