water oppompen uit vat naar rio300 en rio450


Mazerga

Well-known member
Lid geworden
15 augustus 2017
Berichten
182
Leeftijd
41
Hallo,


Graag had ik jullie advies gehoord welke opvoerpomp ik zou kunnen gebruiken om water uit een vat naar mijn aquarium te pompen.

Zijn er bepaalde dingen waar ik rekening mee moet houden?

  • snelheid waarmee de pomp het water naar het aquarium pompt?
  • aansluiting van de darm in mm's? 12/22/27 etc?
  • sterkte of opvoerhoogte? ik dacht aan een opvoerhoogte van 2m max, (het vat met osmosewater zal naast het aquarium komen op wieltjes) zo weet ik dat de pomp het water zeker kan oppompen vanaf de bodem van het vat met osmose.
  • welk model/uitvoering en merk raden jullie aan? Waar best te koop?

Iemand zinnig advies hierover?

Dank bij voorbaat!
 
2 meter is behoorlijk veel. Je zoektocht is dan dus beperkt tot pompen die dat aankunnen. En besef dat als een pomp 2,5 meter opvoerhoogte heeft, dit betekent dat hij het maar nét redt en dat het debiet dus erg laag zal zijn. bochten en vernauwingen kunnen dit nog eens verslechteren.

Maar... weet je wel zeker dat het 2 meter is? dat kan ik me haast niet voorstellen. Als er in de ton een waterhoogte staat van 50 centimeter moet je die eraf trekken, want deze 50 cm waterkolom 'duwen' op de pomp.
Je moet dus eigenlijk kijken naar het verschil tussen het waterniveau in de ton en het niveau in het aquarium. Dat verschil is de benodigde opvoerhoogte.
Als de ton (bijna) leeg is en het aquarium helemaal vol zal dat verschil dus het grootst zijn.
 
Toevallig doe ik met mijn aquarium rek sinds kort hetzelfde. Ik heb een 30W vijver fonteinpomp met 12/16mm slang die ik nog had misbruikt en die werkt prima. Wellicht zelfs iets te goed want het vullen gaat mij iets te rap.
Het is een oud model van Ubbink denk ik, kan hem zo snel niet vinden op internet. Wattage is in ieder geval 30W en daar gaat het vaak om.
 
Ik gebruik daar de Gardena 3500/4 voor, vanuit het kraantje van het vat met een tuinslang naar de pomp en met een tuinslang ongeveer 4 a 5meter zo de bak in.

2020-07-22 13.51.18.jpg
 
Wij gebruiken een dompelpomp die standaard in het vat staat, heb wel erg dat je er 1tje neemt met een laag vermogen anders blaas je je hele bak overhoop (die van ons kwam bij lidl vandaan)
 
Dan zou ik kunnen toekomen met dit pompje: Eheim CompactON 1000. Slangdikte 16-22mm?
 
Dat hangt af van de benodigde opvoerhoogte. Dat pompje kan 1,4 meter aan maximaal. Dat betekent dus dat het debiet zo'n 0 L/min zal zijn bij 1,5 meter.
Als jij maar een verschil van 80 cm hoeft te overbruggen, is dat pompje prima, maar is het 1,2 meter wat je wilt overbruggen, dan wordt het al een stuk krapper. De pompen hier getoond door anderen zijn van een hele andere orde (zeer groot en krachtig) dan de door jou genoemde pomp.
 
Oké, bedankt, dan zal ik een zwaarder pompje kopen uit deze reeks, de 2100, deze kan een iets hogere hoogte aan, namelijk max. 2,4 meter.


Groetjes
 
Dat moet sowieso genoeg zijn ja. Liever een beetje overcapaciteit, je kunt hem altijd een beetje afknijpen als dat nodig is.
 

Terug
Bovenaan