Wat is er nieuw

Water opwarming (niet door warme weer)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Marge85
  • Startdatum Startdatum
M

Marge85

Guest
Hallo allemaal,

Mijn Rio 240 draait nu in sinds 2,5 week (sinds 1,5 week met planten). Al die tijd is dat prima gegaan met verlichting/verwarming/temperatuur tussen 24 en 25 graden, maar sinds deze week loopt de temperatuur in de bak erg op.

In eerste instantie dacht ik dat het lag aan het warme weer (dit zal ook zeker een deel veroorzaakt hebben), maar toen het water 29 graden bereikte snapte ik er niks van, zo warm was het namelijk totaal niet in huis.
Kap open, verwarming uit het stopcontact en 's nachts de ramen tegen elkaar open. In de ochtend was de temperatuur gezakt tot 24 graden. Overdag bleef dit stabiel dus toen de buiten temperatuur weer af ging nemen, de kap dicht en stekker van verwarming erin (ingesteld op 20 graden voor de zekerheid).

Temperatuur bleef steeds wel oplopen, maar gelukkig niet meer zo warm, tikte wel steeds 26/26,5 aan, maar dat vond ik nog te overzien.

Toen ik vanmorgen keek (na nacht dichte kappen) was de temperatuur nog steeds 26,4... Verwarming er maar weer uit getrokken en achterste kap open gezet. Temperatuur is nu 26,9 graden en ik weet echt even niet meer wat ik nu moet doen...

Even wat technische gegevens:
Verlichting:
Voor JBL T5 Tropic
Achter JBL t5 Color

Verwarming: Juwel 300W verwerkt in het filter

Filter: Eden 522

Enige wat ik nog kan bedenken is de verwarming uit het filter halen en zo in de bak hangen, maar dit zou toch niet uit mogen maken?

In de LFS begonnen ze direct over het overstappen op LED verlichting. Nu moet ik zeggen dat ik daar niet zo'n fan van ben. Vind de kleuren prachtig onder LED, maar vrees toch voor de plantengroei in de bak. Daarnaast, 's nachts brandt de verlichting niet en blijft de temperatuur ook 'te hoog' naar mijn idee. (en ik vind het nogal een investering voor iets waarvan ik niet weet of het mijn probleem verhelpt)

Wie oh wie heeft er tips/trucs/adviezen?

Alvast bedankt 🙂

Wat is de omgevingstemperatuur in deze periode?
Bij mij zie ik 22/23 graden voorbij komen in onze huiskamer.
Kan best dat de verlichting de temp meerdere graden doet stijgen.
Verwarming eruit trekken zal niet zoveel zin hebben, er van uitgaande dat ie een thermostaat bevat.. dan slaat ie pas aan bij de ingestelde bodemtemperatuur.
Op zich is het openen van de kappen tijdens warme periode's zo gek nog niet.

De winkel wou zo te horen wel graag wat LED verlichting verkopen 😉 Misschien is er iets mis met het verwarmingselement. Ik heb er ook enkele die niet echt nauwkeurig zijn, wanneer ik ze afstel op bijvoorbeeld 24 graden willen ze het water wel verwarmen tot 26 graden.

Je kunt het testen door een emmer met water te vullen en hier het verwarmingselement in doen, wanneer je het afstelt op 25 graden en blijkt dat het element het water verwarmd tot 28 graden weet je dat je het element wel enkele graden lager kunt instellen om alsnog te gewenste temperatuur te behalen.

Mijn aquarium, die op het zolder staat, is in eens ook 2 graden hoger dan normaal. Ik denk echt dat het door de zon komt.
Haal het element er eens uit en kijk of het hard afkoelt. Slaan je elementen ook aan ook al is het 29 graden?

Ik zou btw niet snel weer naar zo'n LFS gaan. Smerige verkopers. Als ze je nou koelers aan zouden smeren had ik nog enig respect voor ze, maar om je led aan te smeren omdat het water in de zomer 2 graden warmer wordt?

Ik heb juist stekker van verwarming eruit getrokken, omdat als ik het hele element uit het filter haal, ik het niet meer terug krijg (de keramische pijpjes zitten eromheen)

Ik snap dat het in de zomer warmer wordt, maar nu in de nacht boven 24 lijkt me zo hoog?

Kan het voor de vissen kwaad als de temperatuur oploopt? Er zit nu nog geen vis in omdat het indraait, maar zullen kardinalen, Corydoras sterbai en harem Trichogaster leeri worden. Die kunnen iets warmer wel handelen toch?

Wil het zo graag goed doen dat ik misschien om niks zit te stressen, sorry dan van jullie tijd 😉

@Canon, die LFS is eigenlijk juist heel fijn, scheelt alleen welke verkoper je treft. De eigenaar heeft meer kennis, maar zijn medewerker vindt ik klantvriendelijker (dus die zoek ik altijd op). Ik lees me zoiezo eerst zoveel mogelijk in voordat ik iets aanschaf, tis allemaal zo duur dat ik niet impulsief probeer te kopen.

Marge85 zei:
Hallo allemaal,

Mijn Rio 240 draait nu in sinds 2,5 week (sinds 1,5 week met planten). Al die tijd is dat prima gegaan met verlichting/verwarming/temperatuur tussen 24 en 25 graden, maar sinds deze week loopt de temperatuur in de bak erg op.

In eerste instantie dacht ik dat het lag aan het warme weer (dit zal ook zeker een deel veroorzaakt hebben), maar toen het water 29 graden bereikte snapte ik er niks van, zo warm was het namelijk totaal niet in huis.
Kap open, verwarming uit het stopcontact en 's nachts de ramen tegen elkaar open. In de ochtend was de temperatuur gezakt tot 24 graden. Overdag bleef dit stabiel dus toen de buiten temperatuur weer af ging nemen, de kap dicht en stekker van verwarming erin (ingesteld op 20 graden voor de zekerheid).

Temperatuur bleef steeds wel oplopen, maar gelukkig niet meer zo warm, tikte wel steeds 26/26,5 aan, maar dat vond ik nog te overzien.

Toen ik vanmorgen keek (na nacht dichte kappen) was de temperatuur nog steeds 26,4... Verwarming er maar weer uit getrokken en achterste kap open gezet. Temperatuur is nu 26,9 graden en ik weet echt even niet meer wat ik nu moet doen...

Even wat technische gegevens:
Verlichting:
Voor JBL T5 Tropic
Achter JBL t5 Color

Verwarming: Juwel 300W verwerkt in het filter

Filter: Eden 522

Enige wat ik nog kan bedenken is de verwarming uit het filter halen en zo in de bak hangen, maar dit zou toch niet uit mogen maken?

In de LFS begonnen ze direct over het overstappen op LED verlichting. Nu moet ik zeggen dat ik daar niet zo'n fan van ben. Vind de kleuren prachtig onder LED, maar vrees toch voor de plantengroei in de bak. Daarnaast, 's nachts brandt de verlichting niet en blijft de temperatuur ook 'te hoog' naar mijn idee. (en ik vind het nogal een investering voor iets waarvan ik niet weet of het mijn probleem verhelpt)

Wie oh wie heeft er tips/trucs/adviezen?

Alvast bedankt 🙂

Dat overstappen op LED je probleem zou oplossen geloof ik niet!
LED verlichting ontwikkeld, evenals andere verlichting, wel degelijk ook warmte. Of je moet vrezen voor je plantengroei bij het gebruik van LED verlichting is overigens ook niet juist. Mits gekozen voor een kwaliteits product zal je zien dat je flora zich uitstekend ontwikkeld.

Zelf gebruik ik, in een sterk beplantte bak, al jaren LED verlichting. En dat tot tevredenheid!

Groet,
Ben.

benvo zei:
LED verlichting ontwikkeld, evenals andere verlichting, wel degelijk ook warmte. Of je moet vrezen voor je plantengroei bij het gebruik van LED verlichting is overigens ook niet juist. Mits gekozen voor een kwaliteits product zal je zien dat je flora zich uitstekend ontwikkeld.

Zelf gebruik ik, in een sterk beplantte bak, al jaren LED verlichting. En dat tot tevredenheid!

Groet,
Ben.

Bedankt voor je info Ben.
Ik denk ook meer dat mijn voorzichtigheid met LED voornamelijke onkunde is van mijn kant omtrent het gebruik e.d.
De verlichting zoals het nu is, is hoe ik het heb overgenomen hoe het bij de bak zat toen ik hem kocht, maar zou zelf voor iets andere hebben gekozen (vind het iets te geel)
Voor nu heeft verlichting geen prioriteit voor mij, maar mocht het ooit zo ver komen, zal ik LED zeker in mijn achterhoofd houden.

De TL worden wel heul erg warm, moest even wat losgekomen Valisneria terug zetten (nou ja.. even bij Valisneria...) en heb de rode brandplekken van de TL op m'n bovenarm zitten (Au)

Bij mij is de temperatuur in het aquarium nu ook 27 graden geweest met deze warme dagen en zo warm was het binnen ook niet. Hoe het kan weet ik niet, denk dat water warmte wat langer vasthoudt. En dat in combinatie met de lampen.
Maar ik maak me er niet zo druk om, zolang de vissen zich normaal gedragen en niet naar adem happen vind ik het prima. En anders gaat er een luchtsteentje in.

Bij mij zijn ze allen 26 graden, maar bij mijn vader was de rio 240 ook 29 graden vanochtend! We hebben in elk geval even een grote waterwissel gedaan. We kunnen de kappen niet open laten ivm de bijlzalmpjes die anders vliegles nemen.

Ik heb hetzelfde vliegles probleem met de Epiplatys 😀 een stuk horrengaas wil daar nog wel eens tegen helpen 😉
Maar zonder gekheid, ik maak me er niet al te druk over. Ze kunnen best wel even wat hogere temperaturen aan als het maar niet te lang aanhoudt.

Dankjullie wel, ben wat meer gerustgesteld nu (Stresskip die ik ben soms :engel: )

Ik ben volledig akkoord met Benvo aangaande de LED !! Ik heb die ook en ze worden best warm, maar goed voor de planten!

Ik heb mijn bak normaal op 25�, maar de laatste dagen ook OP 26,5�, het weer heeft er inderdaad mee te maken hoor!!

De temperatuur is na een nacht en deel van de dag met kap open en ramen open terug gezakt naar 24 graden.
Kap zojuist dicht gedaan en verwarming op 20 laten staan. Als het zo blijft ben ik blij 🙂

Ik schop dit toch weer even omhoog, want het gaat toch niet helemaal zoals ik wil.

Heb overdag beide T5 verlichting aan (kan niet apart geschakeld), verwarming op 20 graden ingesteld.

Voor de verlichting aan gaat is de temperatuur 24,5 en vanmorgen zelfs 24,8 graden.
Overdag loopt dit op naar 26,5/26,8 graden. Vandaag werd dit zelfs 27,2 en dit vind ik voor dit koele type weer niet normaal.

De achterste klep van de bak staat nu open om te koelen en ik denk dat ik 2 tuinslangklemmen erop zet zodat de achterste kap altijd 1cm open blijft staan.

Zijn er verder nog dingen die ik kan doen, behalve de verlichting volledig op de schop gooien? (waar ik eigenlijk niet heel veel zin in heb)

Omdat ik via ma telefoon reageer en wat korter antwoord.
Is het een idee om een dagje te draaien zonder verlichting? Zo kun je dit uitsluiten als de oorzaak. Wel de rest (en dus ook verwarming) lekker laten draaien. Heel erg zou dit niet moeten zijn voor de planten.

Hetzelfde zou je ook kunnen doen met de thermostaat. Laat deze gewoon eens een dag of 2 uit om ook dit uit te sluiten

Ga ik deze week zeker proberen, bedankt

Ik heb net even alles doorgelezen. Maar ik denk dat je een verkeerde verwarmer in je filter hebt.
Als ik op de site van eden kijk, zie ik duidelijk dat de verwarming buiten de pomp steekt.
Een juwel verwarmer heeft een minimum water level markering.
En die juwels willen bijna geheel onderwater zitten.
Dus ik vermoed dat de verwarmer niet diep genoeg in het water steekt. Daardoor meet de sensor niet goed. Hierdoor verwarmd de verwarmer te lang.

Dus de verwarmer meet jouw kamer temperatuur. En gaat dan verwarmen. Hierdoor wordt het water te warm.

Ik denk dat als je de verwarmer uit laat, de temperatuur van je aquarium goed blijft.

Dus een eden verwarmer kopen, of juwel in het aquarium hangen.

Dankjewel Marcel voor het meedenken. Ik heb de stekker voor de verwarming er vanmorgen uitgetrokken, want het water was vanmorgen nog steeds 26,2 graden :O
Heb de kap op een kier van ongeveer 2cm staan, durf hem nu niet verder open te zetten omdat ik weg ga en morgenavond pas weer thuis ben.
Woensdag kan ik dus weer even goed verder kijken hoe nu verder

Marge85 zei:
Ik heb juist stekker van verwarming eruit getrokken, omdat als ik het hele element uit het filter haal, ik het niet meer terug krijg (de keramische pijpjes zitten eromheen)

...

Dat zit al niet goed. In een Eden filter moet je een Thermofit set gebruiken zodat de pijpjes niet tegen het verwarmingselement aankomen. Dan kan je ook de pomp openmaken terwijl je verwarmingselement in de kop blijft zitten.
Grote kans dat daar jou oplossing ligt.

Rm7UaCH4SDbdW-5g5bKF8-Q3Rr83rpQU.jpeg

- Halve maantje komt op de bodem, daar staat de buis in.
- Klemmetje daarboven houd de buis aan de bovenkant vast
- Ring is voor om je verwarmingselement.

Eerst de buis installeren, dan vullen met pijpjes.

Hoi Starter,

Dat zit er wel omheen hoor, dus dat klopt, maar als je het element omhoog trekt, dan komt het een beetje mee, dat bedoelde ik.
Heb nu 2 dagen verwarming eruit gehad en temperatuur is nu 24,5 graden.
Morgen kijken of het helpt als de verwarming in de bak hang.

Bedankt voor het meedenken.

Door de pijpjes kan die buis normaal gesproken geen kant op.
Elke maand gaat hier de Eden 522 pomp open om de watten te reinigen/vervangen en heb nooit last van het element en/of de pijpjes. Alleen wat water dat omhoogkomt bij losnemen van de slangaansluiting of pompdeksel.

Wat ook mogelijk is, is dat het onderste halve maantje verkeerd om zit. Bij een Eden 511 (die ik hiervoor had) zat dat plaatje namelijk precies andersom gemonteerd. Bij de ene pomp maak je gebruik van de gaatjes in het plaatje, bij de andere de ronde kant. Merk je snel genoeg, het element gaat bij insteken een beetje klemmen in de buis als ie verkeerd zit.

Als je voor een nieuw element gaat kan ik je een Eden aanbevelen. Het mooie is dat die een fijnafstelling voor de temperatuur indicatie hebben.

Nogmaals dank voor je info, heb ik veel aan, want ik ken niemand met een Eden pomp en het is voor mij eigenlijk ook onbekend. bevalt tot nu toe wel perfect moet ik zeggen!

Ik weet nog niet goed wat ik ga doen, de bak draait nog een dag op alleen verlichting met de kap dicht, vanmorgen was de temp 23,2 en nu 24,6 graden. Vind ik prima, wil niet dat het boven 25,5 max komt als het kan.

LFS zei dat verwarming zoiezo beter in de bak zelf kan hangen, omdat de warmte verdeling dan nauwkeuriger is. Best grote kans dus dat ik dat alsnog deze week ga doen en die dan op basis temp van 20/21 houd en in de winter naar boven draai als de temperatuur teveel zakt.

Het zou voor zover ik heb kunnen vinden geen probleem zijn als de temperatuur in de bak overdag en 's nachts wat schommelt, dit is in de natuur ook zo dus zou geen schade geven. Zijn er mensen die hier anders over denken?

Marge85 zei:
LFS zei dat verwarming zoiezo beter in de bak zelf kan hangen, omdat de warmte verdeling dan nauwkeuriger is. Best grote kans dus dat ik dat alsnog deze week ga doen en die dan op basis temp van 20/21 houd en in de winter naar boven draai als de temperatuur teveel zakt.

klinkt in mijn oren een beetje raar, heater zit in het filter, water word daarin verwarmt en daarna via de uitstroom (spraybar?) door de bak verdeeld. zo zie ik het in ieder geval.

Ja dat acht ik ook Richard, maar als ik het verhaal van Marcel dan lees in combi met het verhaal van LFS, vind ik dat toch eigenlijk ook logisch klinken. Heb de verwarmingselementen inde andere bakken ook in het water zitten en dat werkt altijd prima.

Weet wel dat de grootste verwarmer de verlichting is. Gisteren heeft de bak alleen op verlichting met dichte kap gedraaid en is deze opgelopen tot 25,3 toen het licht uit ging. De temperatuur nu zonder verlichting nog is 24,2. Als ik dus echt mijn temperatuur blijvend laag wil houden, zal ik toch iets met de verlichting moeten vrees ik...

Inderdaad. Temperatuur in de bak is juist overal hetzelfde met de verwarming in de pomp. Hang je hem in de bak dan zal het rondom de (werkende) verwarming altijd warmer zijn. En het is geen mooi gezicht.

Alleen in de zomer als de omgeving warmer dan 24 graden wordt, gaat de temperatuur in mijn bak oplopen. Voor de rest staat de temperatuur altijd tussen de 23,9 en 24,1 graden. Ook in de winter.

In de pomp of in de bak, je vissen zullen er weinig last van hebben. Beetje schommelen doet de temperatuur in de natuur ook. Daar kunnen ze wel tegen.

Ik hou het voor nu even zoals het is, kan in de winter bijverwarmen met de verwarming, maar helemaal kloppen doet het natuurlijk niet. Alleen geen zin in een bak geld uitgeven aan nieuw armatuur voor de verlichting.

Nog even iets waar ik volgens mij nog geen antwoord op heb gekregen.
Waarom wil je de bak op 20 graden hebben?

Mijn garnalenbak heb ik nu weer zonder verwarmer. Die is altijd ongeveer 1 graad warmer dan de woonkamer. Dat komt door de pomp en verlichting.

Maar een tropisch aquarium is meestal 25-26 graden. Dat is ruim boven de kamer temperatuur. Dus doorgaans is de warmte van de lampen voldoende, dus verwarmer niet nodig. Alleen in de winter als het licht uit is, gaat de verwarmer aan.

Ow ik wil mijn bak niet op 20 graden, maar op 24/25
Ik had de verwarming op 20 ingesteld doordat de verlichting al voldoende verwarmd, maar ik zeker wil weten dat de visjes niet vastvriezen 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan