Wat is er nieuw

water temperatuur voor planten

60601

Well-known member
Lid geworden
2 juli 2016
Hallo

ik heb een aquarium met eenvoudige vissen zoals guppen, plaatjes, tetra`s , black molly`s ,en een aantal appelslakken.
De beplanting is ook heel eenvoudig de meesten komen gewoon uit een viswinkel.
De watertemperatuur gaat gewoon mee met de kamertemperatuur .
Er zijn dagen bij dat de verwarming niet eerder aan gaat dan 16.00 uur s àvonds i.v.m. werk .

Is dit te wisselvallig voor de planten en vissen of moet ik de aquariumverwarming gebruiken of kan het gewoon op deze manier door gaan.

Verreweg de meeste mensen hier hebben planten die "eenvoudig" uit de viswinkel komen. Belangrijk is te weten welke planten je hebt om te zien of ze al of niet geschikt zijn voor een "koudwater" bak of een tropisch aquarium. Je hebt kennelijk verwarming, op welke temperatuur staat deze afgesteld? Of begrijp ik het niet goed en heb je het over je huisverwarming? Black molly's bijvoorbeeld houden van een temperatuur zo tussen 22 en 28 graden Celsius. Dat betekend eigenlijk al dat koudwaterplanten niet thuishoren in je bak en je dus aquariumverwarming zou moeten hebben. Als gezegd geef zo veel mogelijk gegeven door als je goed advies wilt!

Je kombinatie van vissen vraagt om verschillende temperaturen dus dat is al lastig.
Ik zou toch een verwarming in de bak doen en dan op 24 graden zetten.

Ben ik bedoel de huisverwarming de aquariumverwarming heb ik nooit aan dus mijn vraag
zou het beter zijn als hij iets aan staat bv. op 22 graden dag en nacht.

Gezien je vissenbestand zou ik het aquariumwater verwarmen tot, zoals ook Dirk al aangeeft, zo'n vierentwintig graden. Uiteraard behoor je daar je plantenbestand ook op aan te passen, zeker wanneer je "koudwater" planten hebt.

De planten doen het uitstekend zonder verwarming maar de temperatuur kan nog wel eens schommelen
tussen dag en nacht .
Als de huiskamerverwarming aan staat dan staat hij op 20,5 .
Als de huiskamerverwarming uit staat dan staat hij op 16,5

Je vissen doen het goed????
Je planten doen het goed????
Waarom zou je 's hemelsnaam iets veranderen? En je energieleverancier spekken 🙂

De planten doen het uitstekend zonder verwarming maar de temperatuur kan nog wel eens schommelen
tussen dag en nacht .
Als de huiskamerverwarming aan staat dan staat hij op 20,5 .
Als de huiskamerverwarming uit staat dan staat hij op 16,5
Je vissen doen het goed????
Je planten doen het goed????
Waarom zou je 's hemelsnaam iets veranderen? En je energieleverancier spekken 🙂
Voor de aanwezige dieren te koud, daarom!

Het welzijn van de dieren lijkt me toch echt op de eerste plaats te moeten staan.

Ik heb ook een onverwarmde bak met guppen en rouwtetra's.
Ik heb er allerlei plantjes in.
De grap is dat heel veel planten gewoon tegen onverwarmd water kunnen.
Ook tropische.
Alleen stopt de groei bij 18 graden bij planten die echt van warmte houden.

Als je subtropische planten neemt (temp zo rond de 20 - 22 graden) zal het allemaal best lukken.
En anders ga je voor echte koudwaterplanten.
Waterpest.
Vederkruid.
Hoornblad.
Vallisneria
Die doen het bij mij allemaal prima.

De temperatuur is in de ochtend zo'n 18 - 19 graden en overdag 20.
De kamerthermostaat staat overdag op 20 en 's nachts op 15.
Water houdt zijn warmte 's nachts kennelijk lang vast.

's Zomers gaat het hele spul naar de bak in de tuin waar de temperatuur gedurende het seizoen varieert tussen een graadje of 15 en (deze zomer) een graadje of 32.
Ik heb eigenlijk geen noemenswaardige problemen gehad.

Het gaat mij erom wat is het beste voor dier en plant.

Ik heb ook een onverwarmde bak met guppen en rouwtetra's.
Ik heb er allerlei plantjes in.
De grap is dat heel veel planten gewoon tegen onverwarmd water kunnen.
Ook tropische.
Alleen stopt de groei bij 18 graden bij planten die echt van warmte houden.

Als je subtropische planten neemt (temp zo rond de 20 - 22 graden) zal het allemaal best lukken.
En anders ga je voor echte koudwaterplanten.
Waterpest.
Vederkruid.
Hoornblad.
Vallisneria
Die doen het bij mij allemaal prima.

De temperatuur is in de ochtend zo'n 18 - 19 graden en overdag 20.
De kamerthermostaat staat overdag op 20 en 's nachts op 15.
Water houdt zijn warmte 's nachts kennelijk lang vast.

's Zomers gaat het hele spul naar de bak in de tuin waar de temperatuur gedurende het seizoen varieert tussen een graadje of 15 en (deze zomer) een graadje of 32.
Ik heb eigenlijk geen noemenswaardige problemen gehad.
Je hebt het dan ook aan de tolerantie van je planten te danken dat e.e.a. het nog volhoudt. Wat dus helemaal niet wil zeggen dat je planten een optimum bereiken. Maar waarom zou je die keuze maken? Is het niet veel logischer om planten te kiezen passend bij de mogelijkheden van je bak? Overigens behoren ook Guppen niet in deze watertemperatuur. Wel in een bak met een temperatuur zo tussen 23 en 28 graden. Bovendien kunnen guppen slecht tegen temperatuur wisselingen. Rouwtetra's behoren te zwemmen in water zo tussen 20 en 26 graden. Je bak is dus te koud voor de inhoud. Je keuze voor deze dieren is m.i. dan ook niet juist geweest.

welke gemiddelde temperatuur zou je dan adviseren .

Dat klopt,Dirk.
Maar het duurt maar heel eventjes.
Dan wordt het weer 20.

Zolang de vissen levendig zijn, zou ik niet zo paniekerig zijn. Vissen zitten vaker te warm dan te koud, denk maar aan de trochogaster lalia. Wel moet je zorgen dat ze in de zomer duidelijk warmer zitten dan 20 gr.zodat ze in een subtropische cyclus zitten. Wat dat betreft ga ik dus mee met guppeman die bovendien uit eigen ervaring praat.

Je hebt het dan ook aan de tolerantie van je planten te danken dat e.e.a. het nog volhoudt. Wat dus helemaal niet wil zeggen dat je planten een optimum bereiken. Maar waarom zou je die keuze maken? Is het niet veel logischer om planten te kiezen passend bij de mogelijkheden van je bak? Overigens behoren ook Guppen niet in deze watertemperatuur. Wel in een bak met een temperatuur zo tussen 23 en 28 graden. Bovendien kunnen guppen slecht tegen temperatuur wisselingen. Rouwtetra's behoren te zwemmen in water zo tussen 20 en 26 graden. Je bak is dus te koud voor de inhoud. Je keuze voor deze dieren is m.i. dan ook niet juist geweest.
Je hebt ongetwijfeld gelijk.
Het enige wat ik zeker weet is dat mijn visjes het prima doen, evenals de planten, en dat het slechts aan de rouwtetra's te danken is dat ik geen last van overbevolking heb want ze fokken als konijnen.
Iets wat vissen niet doen als ze het niet naar hun zin hebben volgens mij.

Een paar van de damesguppen worden in mei 2 jaar oud.

Ik wil hier helemaal niet beweren dat TS geen verwarming in zijn bak hoeft te hangen.
Ik wil slechts aangeven dat het zonder ook kan.

TS kan dan voor zichzelf beslissen wat te doen.

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan